Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij

Gestart door BlikkenTinus maandag 04 april 2016, 00:12:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Staalfabriek in aanbouw; eerste probeersel en nog wat gras
Met SketchUp iets tekenen is een peulenschilletje, maar omzetten in realiteit is weer wat anders. Ik ben maar begonnen met een kartonnen mock up versie van de voor- en zijgevel van de fabriek (zie foto's). En dat was nuttig. Ik wilde de zijgevel eerst veel langer maken, maar toen bleek dat ik de voorkant het gebouw niet meer kon zien vanuit de normale bedieningsplek. Dat levert geen fraai perspectief op en dus leek het mij beter het gebouw wat korter te houden. Dat geeft ook meer zicht op de in en uit rijdende treinen. Ook zal er meer plek zijn voor de opslag van schroot en dat is ook leuk.

Nu moet ik bedenken wat het basismateriaal wordt; karton of triplex. Ik neig naar hout omdat dat meer stijfheid heeft. Anderzijds kan hout ook wat kromtrekken en dat is uiteraard niet de bedoeling. Maar met zorgvuldig meten, zagen en schuren moet het wel mogelijk zijn een voldoende stabiele constructie te maken. Met de hoogbunkers is het ook gelukt, al heb ik daar toch wat imperfecties weg moeten werken. Met dit fabrieksgebouw wordt dat wat lastiger. Het staat goed in het zicht en moet redelijk strak blijven.

Tot slot heb ik nog een stukje gras gezaaid in licht verdunde houtlijm. Dat ging prima. De gewone dunne voorstrijk is super om meer te ballasten, maar niet om de grasvezels in te planten. Dat weet ik dan ook weer.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; werk aan de Siemens-Martinfabriek
Wat een avontuur. Ik blijf volgen hoor. :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; ruwbouw van de Siemens-Martinfabriek
Na wat gepuzzel en geprakkizeer heb ik een redelijk concreet beeld van de constructie van de fabriek waarin het ruwijzer moet worden omgezet wordt in staal. Er moeten sporen doorheen, de achterkant is open en ik had een idee om de raampartijen direct onder het dak te zetten. Daardoor is er niet echt heel veel houvast.
In het echt werden dit soort gebouwen als staalskelet neergezet en de ruimtes ertussen dichtgemetseld. Ergens een paar raampjes in plaats van baksteen, vormt dan geen probleem. Dat is bij mij iets anders met dit decorstuk, want dat is het vooral.
Ik heb eerst de zijgevel gezaagd uit 4 mm dik triplex, evenals de voorgevel. Aan de rechterkant van het gebouw komt nog een stuk van een hogere hal en de tussenwand daarvoor heb ik uit dikker multiplex gemaakt, 9 mm dik. Daartussen komen dan de spanten. Om die vast te krijgen heb ik strookjes multiplex gezaagd en op de wanden gelijmd. Zo kreeg ik redelijk gemakkelijk bevestigingspunten voor de spanten die verlijmd gaan worden. Een alternatief was geweest om uitsparingen te zagen of te frezen, maar ik durfde mij daar niet aan te wagen. Met de methode die ik nu bedacht en toegepast  heb, is het gemakkelijker om dingen te corrigeren. Tenminste dat hoop ik...
De volgende stap is om de lange zijwand de gaan beplakken met dunne styreen strips (de stalen constructie) en om daarna de tussenruimtes op te vullen met baksteen muurplaten. Dat wordt een volgend precisiewerkje waar ik mij eigenlijk wel op verheug. Pas dan wordt een beetje helder hoe het eruit gaat zien en of mijn plan werkt. De onderstaande foto's geven een indruk van de stand van zaken.

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; méér werk aan de Siemens-Martinfabriek
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; méér werk aan de Siemens-Martinfabriek
Je bent een mooi stuk opgeschoten Peter, alleen het denk al heeft je de nodige uren bezig gehouden lijkt me.
Het wordt een imposant gebouw en de basis staat  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Staalfabriek in aanbouw; méér werk aan de Siemens-Martinfabriek
Peter, je maakt er wel je werk van zeg, geweldig hoor!
Re: Staalfabriek in aanbouw; méér werk aan de Siemens-Martinfabriek
Hi Peter, heb een link gevonden op FB waar je inspírate kan halen: Steel Mill Modeling
Misschien helpt het 🤗🤗
Re: Staalfabriek in aanbouw; méér werk aan de Siemens-Martinfabriek
Dank Wim,
De site ken ik wel. Het is nogal Amerikaans georiënteerd en dat wijkt op sommige  punten af van wat wij op het Europese vasteland gewoon zijn. Vergelijk maar eens de hoogoven zoals Walthers die aanbiedt met die van Joswood. De laatste is wel heel groot en mede daarom heb ik geprobeerd de Walthers hoogoven wat te verbouwen.
En zo pruts ik gezellig door!

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; méér werk aan de Siemens-Martinfabriek
Peter

Ik vind het heel erg mooi wat jij allemaal maakt, ik koop mijn gebouwen en maak er mijn eigen draai aan zoals weatheren (verweren)
Re: Staalfabriek in aanbouw; méér werk aan de Siemens-Martinfabriek
Even snel een tussenstandje: de strips op de lange zijmuur zijn aangebracht. Ze krijgen eerst een likje verf en dan kunnen later lege ruimtes opgevuld worden met baksteen. Dat wordt weer secuur snijden. Zodra dat er allemaal op zit, moet ik gaan bedenken hoe de strook met ramen uitgevoerd moet worden. Ik heb wel wat ideeën. Misschien komt de 3D printer weer in actie, maar het kan ook zijn dat ik probeer spijlen uit Evergreen profielen te maken, al baart het plakken mij wat zorgen vanwege het risico op vlekken op het 'glas'.
Eerst die wand maar eens rustig afmaken...

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; méér werk aan de Siemens-Martinfabriek
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 05 september 2019, 19:07:54
Dank Wim,
De site ken ik wel. Het is nogal Amerikaans georiënteerd en dat wijkt op sommige  punten af van wat wij op het Europese vasteland gewoon zijn. Vergelijk maar eens de hoogoven zoals Walthers die aanbiedt met die van Joswood. De laatste is wel heel groot en mede daarom heb ik geprobeerd de Walthers hoogoven wat te verbouwen.
En zo pruts ik gezellig door!
Peter
Groet,

Dag Peter, ben dezelfde weg op gegaan, ook omdezelfde reden: ruimte, en het is inderdaad gepruts : de doos was niet helemaal volledig, maar we geraken er wel. In enkele weken zal ik eens wat fotos beginnen posten. Blijf genieten.
Wim
Re: Staalfabriek in aanbouw; méér werk aan de Siemens-Martinfabriek
 @citaat @citaat

Dat wordt nog een flinke metselklus Peter.
Ben nu al benieuwd naar het resultaat.
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinfabriek zijmuur gemetseld
Na heel veel stukjes 'baksteen'van JTT in keurige plaatjes van ongeveer (Och ja, het wijkt hier en daar toch een hele of halve millimeter af!) 7,8 x 3,8 cm gesneden te hebben, begint de zijmuur er een beetje op te lijken. Intussen heeft de 3D-printer raampjes staan maken. Het lukt heel aardig om dit voor elkaar te krijgen. Daar ziet het tenminste naar uit. Ik hoop de raampartijen goed te kunnen verlijmen met het triplex en ze vervolgens nog extra schoor te zetten met de spanten.
Daarna moet er nog een dak overheen komen en hopelijk wordt de constructie dan solide genoeg; het moet af en toe opgepakt kunnen worden bij het verleggen van de rails en het verdere bouwen. Tot slot moet de zaak uiteraard ook bij storingen zonder gevaar op schade opgetild kunnen worden.

Nog even een paar plaatjes van de stand van zaken.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinfabriek contouren
Het begint er een beetje op te lijken. De lange zijgevel staat gelijmd aan de ruwbouw van de voorgevel.
De voorgevel moet nog aangekleed en ook de hogere hal erachter verdient de nodige aandacht, maar het was even genoeg voor een update.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; voorgevel voor de Siemens-Martinfabriek
Peter

Ja wat kan ik daar op zeggen, enkele dingen mss heel erg mooi wat jij allemaal maakt en dit zonder plannen en dingen gewoon leuk bouwen en knutselen
Re: Staalfabriek in aanbouw; voorgevel voor de Siemens-Martinfabriek
En langzaam vordert de bouw. Drukke werkzaamheden stonden helaas in de weg aan het voortknutselen. En het is hoe dan ook een tijdrovende klus. Veel passen en meten en ter plekke uitvinden.
Maar, de voorgevel zit er min of meer in. Nog wat kieren dichten, hier en daar een likje verf en dan 'voegen' en de boel verouderen. Fase 2 is een dakbedekking fabriceren en de inpassing in de gedeelten van een gebouw dat blijft staan, dat niet wegneembaar hoeft te zijn.

Groeten.

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; voorgevel voor de Siemens-Martinfabriek
Indrukwekkend hoor Peter
Grtzzzz
Wim
Re: Staalfabriek in aanbouw; voorgevel voor de Siemens-Martinfabriek
Prachtig groot gebouw ben je aan het maken Peter. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Staalfabriek in aanbouw; het dak erop
Ondanks all drukte op het werk heb ik toch nog een beetje tijd gevonden om wat te knutselen. Ik heb besloten het dak uit dun golfkarton te maken; de verpakking van de vaatwasblokjes was net leeg en bleek een gewillig slachtoffer. Enerzijds heb ik getwijfeld over het aanbrengen van golfplaat (van JTT) als dakbedekking, maar ik heb eerst een poging gedaan met fijn schuurpapier (korrel 800) en ik ben er niet ontevreden mee.
In elk geval smoelt het alvast goed dat het gebouw een deel van een dak heeft gekregen. Ik denk dat ik de rest verder op deze manier afwerk. De kopse kant van het dak krijgt zeker nog een paar stripjes om het karton weg te werken.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; een dak voor de Siemens-Martinfabriek
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; een dak voor de Siemens-Martinfabriek
Hoi Peter.

Blijkbaar heb ik jou baan compleet gemist de afgelopen jaren. Schaam me diep  :D, en dat terwijl je zo mooi gedetaillerd bouwd en fantastisch mooi verouderd. Vanaf nu ga ik het volgen  ;).

vr gr Arie
Re: Staalfabriek in aanbouw; een dak voor de Siemens-Martinfabriek
Dag Arie,

Leuk dat je me gevonden hebt! En dank voor je complimenten. Ik heb met veel plezier jouw vorderingen van tijd tot tijd bekeken.Over mooi en gedetailleerd bouwen gesproken!

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; een dak voor de Siemens-Martinfabriek
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; een dak voor de Siemens-Martinfabriek
Mooie voreeringen weer Peter.  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; dakdekken voor amateurs
Het is al weer even geleden dat ik iets op mijn bouwdraadje heb geplaatst. De vorderingen gingen ongeveer net zo langzaam als het groeien van gras. In plaats van enkele grote stukken schuurpapier als dakbedekking te plakken, leek het mij veel realistischer om kleine strookjes te plakken.
Als er hier op het forum iemand is die met een miljoen stukjes styreen een kopie van de Hembrug zit te maken, dan moet het mij toch lukken en paar reepjes schuurpapier te snijden en te plakken? Dacht ik...
Maar dat viel toch niet zo mee. Niettemin, het vordert wel en hoewel het nog wat fijnslijperij kan gebruiken staat hieronder een indruk van de resultaten tot heden. En tot slot heb ik er nog een beetje natuurschoon bij gefrummeld. Ook op industrieterreinen staat nog wel eens een struikeboompje. Ik kon van een forumlid twee 'bomenbouwpakketten' van Berka overnemen en dat was ook wel eens leuk.

Groeten,

Peter

Edit: foto omgewisseld voor een actuelere!
Re: Staalfabriek in aanbouw; en nog maar weer met het dak aan de slag
De dakbedekking ziet er niet slecht uit :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; en nog maar weer met het dak aan de slag
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; en nog maar weer met het dak aan de slag
Fraaie struikeboompjes, bij een evenzo fraaie stootjuk Peter! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Staalfabriek in aanbouw; en nog maar weer met het dak aan de slag
Prachtig hoor, en tevens goeie tip ;)
Re: Staalfabriek in aanbouw; dak is af
Inmiddels is het hele dak van de Siemens-Martin fabriek voorzien van een eindeloze reeks lapjes imitatie bitumen. De muren heb ik ook gevoegd en die zijn klaar voor een dunne laag vervuiling. het begint er alles bij elkaar nu echt wel aardig uit te zien.
Ergens moeten nog de schoorstenen komen en het stuk multiplex dat nu als een soort achterwand dienst lijk te doen, moet nog veranderen in een fabrieksmuur met een stukje dak. Het wordt niet meer dan halfrelief. Vergeleken met de al geklaarde klus is het nog maar een eitje... Denk ik.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinhal heeft een heel dak!
Dat noem ik nog eens modelbouw!
Erg geslaagd, mijn complimenten.

Gr.Wim
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinhal heeft een heel dak!
Dank Wim, voor het compliment! En de anderen voor de waarderingen die ik al heel snel voorbij zag komen.

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinhal heeft een heel dak!
Je bent even bezig geweest met het dak Peter maar het resultaat mag er zeker wezen. :) :thumbup:
Mede doordat het dak er nu compleet is ziet het gebouw er nog imposanter uit.

Groet Michel
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinhal heeft een heel dak!
 B) Scratch building in optima forma, erg mooi gemaakt, heel indrukwekkend. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinhal heeft een heel dak!
Impressive Peter , 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinhal heeft een heel dak!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinhal heeft een heel dak!
Ik doe er nog een pluim op je hoed bij, Peter !

Zeer geslaagd project  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinhal heeft een heel dak!
En dan de grote vraag is het dak door de stormtest gekomen. Zal toch wel ;).
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinhal heeft een heel dak!
Welzeker heeft het dak de storm doorstaan, niet in de laatste plaats doordat het binnen staat  :D
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinhal heeft een heel dak!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinhal heeft een heel dak!
Dag Peter.

Zo, da's een enorm indrukwekkend gebouw :eek:
Daar zullen best wat uurtjes voor de dakdekker in gezeten hebben!
Nu nog de dakrand afwerken met een windveer en dan zie je het golfkarton ook niet meer :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinhal heeft een heel dak!
Zeker Erik, er moeten nog wat details aangebracht worden, zoals het afwerken van de dakranden.
Met een windveer...?! Ik had geen idee dat het zo heet.
Ook aan de lange zijden van het dak zal ik een randje zetten met een styreen profieltje. Ik denk dat het daar net wat strakker door wordt!

Groeten

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinhal heeft een heel dak!
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 12 februari 2020, 23:32:37
...
Ook aan de lange zijden van het dak zal ik een randje zetten met een styreen profieltje. Ik denk dat het daar net wat strakker door wordt!
...

Ventilatroren, dakgoten en regenpijpen maken het geheel af. Maak een klein stukje goot los en je hebt meteen een mooie locatie voor wat verweren van de muur. Dat maakt het geheel niet eentonig.

Verder erg mooi gemaakt!
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinhal heeft een heel dak!
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinhal heeft een heel dak!
 Zo, dat is nog eens een bouwwerk zeg. Mooi werk :thumbup:.
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinhal heeft een heel dak!
Respect voor dit fraais! En: bij zo'n thema hoort ook (als het maar even kan) een "industrieel statement" zoals dit optrekje. Doet me een beetje denken aan de imposantie Turbinenhalle van AEG in Berlijn. Die kwam toen ook echt "binnen", zo modern als hij was in 1909 (!)

Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinhal heeft een heel dak!
Tja, of ik ook nog een industrieel monument ga creëren, ik weet het niet. Ik probeer een aantal voor de staalindustrie karakteristieke bouwwerken na te bootsen en een beetje te groeperen zodat het er geloofwaardig uitziet. Het liefst ziet het er allemaal gebruikt en sleets uit. Om de een of andere manier vind ik dat het leukst.
En uiteraard gaat het erom een beetje zinvol treinverkeer te simuleren.
Intussen heb ik, na het voegwerk met zilverpoets, de boel een eerste keer vervuild. Het is wat donker uitgevallen vind ik. Ik ga kijken of ik het er nog beetje af kan halen, en alleen hier of daar nog wat aanzetten. Het wordt heus wel wat. De plastieke glans is in elk geval weg! Oh en de twee elektra-buisjes doen schoorstenen na. Er moeten er vier tot zes komen; elke oven had een eigen rookgasafvoer. Het is even experimenteren.

De groeten weer en dank voor alle mooie reacties van de afgelopen week!

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinhal heeft een heel dak!
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinhal heeft een heel dak!
Ziet er fraai uit.
Heb echter wel een paar kritische opmerkingen die misschien wel een paar maanden te laat komen mbt je bouw...
Ik werk nl bij de voormalige hoogovens, en ken de daken van vroeger en nu.
In hallen waar gewerkt worden met hoge temperaturen en rookgassen ed dient een natuurlijke trek te zijn.
Hierom zijn daken deels open en voorzien van een zg monitor-kap. Die kappen zijn ook weer verstelbaar om de trek te kunnen aanpassen.
Ik kan je wel wat foto?s sturen.
Daarnaast moet het dak ook veilig kunnen worden betreden.
Dus een kleine opbouw met een (lift)deur om goederen en mensen naar het dak te brengen is ook handig. (Inspectie en onderhoud)
Ook moet het veilig kunnen. Dus een hek langs de rand of aanlijnpunten.
Verder heb ik op de beurs te houten een fraaie messing kooiladder gezien. Jij hebt er vast wel twee of drie nodig om van beneden naar boven te komen maar een vluchtroute is ook noodzakelijk.
Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Mvg. Marcel
Re: Staalfabriek in aanbouw; Siemens-Martinhal heeft een heel dak!
Marcel, hartelijk dank voor je opmerkingen. Ik had ook al wat gedachten over de ventilatie gehad en gemeend daar nog iets mee te moeten doen.
Toevallig gister gekeken bij Auhagen en Joswood. Auhagen heeft wel iets, maar het betreffende materiaal leek mij nogal duur en te veel andere 'dakversiering' te bevatten. Zelf maken is misschien een optie, maar ik weet nog niet hoe. Misschien wel 3D printen.

Als je foto's hebt, of linkjes, graag! Want dan kan ik vast wat inspiratie opdoen.
En de boel nog aankleden met ladders en hekken, is ook prima.
En overigens is dit nog maar het voorstuk van de hal. Geheel op schaal zou het ding  drie keer zo lang kunnen zijn. Dus de lift zou elders kunnen zitten. Hoewel ik een idee krijg. Er kan een liftdeur met loopbrug naar het hogere gebouw erachter
Het is nog lang niet af!

Groet,

Peter

Re: Staalfabriek in aanbouw; Halfrelief gebouw
Nog niet echt opgehokt door de Coronacrisis is het toch wel gelukt in de tussentijd nog wat te knutselen. Achter de gashouder en de oprit naar het spoor over de opslagbunkers zat nog een stukje dat mij nog niet beviel. Ik wilde nog een gebouw of tenminste een gevel neerzetten om wat meer diepte te creëren en de 'doos'die over het verborgen spoor gaat, beter te maskeren.
Ik ben maar met wat afvalkarton, styreen muurplaatjes en de 3D-printer aan de gang gegaan. Raampjes laten zich goed printen, merk ik. Van de laagjesstructuur zie je niks; dat stoort me bij veel andere dingen wel, maar ramen zijn dun genoeg. En de wat ribbelige zijkant zit als het ware in de muur, dus geen probleem. Er moet nog wel een achterkant in het gebouw want nu kijk je er dwars doorheen. Dat is is nog niet goed. Ook aan de kleur wil ik nog wat doen, maar ik laat het nu wat op mij inwerken. De grote loods is qua kleur nu wel naar mijn zin; heeft ook even geduurd. Laag voor laag ontstond er toch iets waar ik blij van werd. In het echt gaat verwering natuurlijk ook niet ineens.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Nieuw, maar half, gebouwtje
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Nieuw, maar half, gebouwtje
Je gaat lekker Peter, hier komt weer wat moois.  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; Nieuw, maar half, gebouwtje
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Nieuw, maar half, gebouwtje
Dit fraaie zelfgemaakte gebouw past er precies tussen Peter.
Mooi gedaan. :) :thumbup: :thumbup:

Groet Michel
Re: Staalfabriek in aanbouw; Nieuw, maar half, gebouwtje
Dat is een knap STAALTJE werk Peter. :D

Gr,
Arnold
Re: Staalfabriek in aanbouw; Nieuw, maar half, gebouwtje
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Nieuw, maar half, gebouwtje
👏🏻👏🏻👏🏻🤞🏻
Re: Staalfabriek in aanbouw; Piko Portaalkraan
De Siemens-Martinfabriek is inmiddels ook voorzien van het verhoogde deel van de hal zoals ik hem in SketchUp min of meer bedacht had. Het deel waar de twee sporen lopen, is de sectie waar een deel van de grondstoffen naar binnen gaan: kolen of cokes om te stoken, kalk voor de zuivering en schroot.  Want zonder schroot geen staal!
In de hoge hal erachter gaan de mengers of torpedowagens naar binnen met vloeibaar ruwijzer. Tevens maskeert de verhoogde hal een schaduwspoor. Het geeft me wel wat hoofdbrekens hoe ik de toegang tot de rangeersporen geloofwaardig ga neerleggen. Eigenlijk komen straks alle treinen uit de staalfabriek rijden, maar ik wil het erop laten lijken dat ze heel ergens anders vandaan komen. Dat de ijzermengers een deel van de route delen met andere treinen, is geen bezwaar, maar het moet lijken alsof het spoor ook ergens anders heen leidt dan naar de fabriek. Maar dat is een volgende fase. Eerst even laten rijpen.

Op de voorplaats van de Staalfabriek wilde ik een portaalkraan en een opslag voor schroot maken. Een deel ligt vaak binnen bij de ovens klaar voor de verwerking, maar ook is er opslag buiten. Ik had de verschillende apparaten van de diverse fabrikanten al eens bekeken en ineens had Bentink die van Piko flink in de aanbieding. Ik heb dat altijd al een leuk ding gevonden; klassiek, beetje buitenissig en toch ook heel functioneel.

Intussen bedacht dat-ie donkerblauw moest worden. Dus eerst de airbrush eroverheen en toen aan het plakken. Daarna nog wat verfraaid met een extra kwastje verf, want tijdens het bouwen moest hier of daar uiteraard wat geschuurd worden na het verwijderen uit de gietgraten.

Een paar maal heb ik alles keer even neergezet om te zien hoe het werd. Ik vond het eerst eigenlijk wat te klein. Het bereik van de kraan is ook niet zo groot, dus de schrootopslag moet bescheiden blijven of... misschien mag er nog een oldtimer verrijdbare kraan bij, of een soort shovel die gewoon over de weg kan rijden. Of een kleine spoorkraan?  Ik laat dat nog even gisten, want ik vind de portaalkraan toch wel mooi ogen zo. Hij krijgt nog een wash te verduren en wat dry brush om er helemaal bij te passen. Onderstaand de foto's tot de genoemde nabehandeling.

Groeten,

Peter








Re: Staalfabriek in aanbouw; bouw en plaatsing portaalkraan
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; bouw en plaatsing portaalkraan
Die kraan is mooi blauw zo :thumbup:
Mooi hoor.
Re: Staalfabriek in aanbouw; bouw en plaatsing portaalkraan
Weerom prachtig Peter 👏🏻👏🏻👏🏻