Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij

Gestart door BlikkenTinus maandag 04 april 2016, 00:12:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Staalfabriek in aanbouw; gekitbashte aanvulling
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; gekitbashte aanvulling
Hallo Peter,

Erg mooi gemaakt allemaal, en het mooiste soms met simpele middelen.

Super. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: Staalfabriek in aanbouw; gekitbashte aanvulling
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; gekitbashte aanvulling

Een waardige aanvulling, Peter  :thumbup:

Daar kan je je nog heerlijk op uitleven  :P

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw;enige vooruitgang
Door allerhande drukte op het werk, kwam er niet zo heel veel van de hobby terecht. Maar op Eurospoor heb ik bouwmaterialen en een bouwpakket van een gashouder gescoord waardoor er wel weer lekker gebouwd kon worden.
Het gekitbashte gebouw naast de compressorhal heeft een eerste laagje vervuiling gekregen. Het ziet er intussen weer beter uit dan de hierbij geposte foto; het is kort na te opbrengen van een eerste wash en ziet er wat contrast-rijker uit dan het na droging is.
Verder heb ik wat foto's toe gevoegd van de bouw en vervuiling van de gashouder. Het bouwen volgens de instructies gaat een stuk vlotter dan zelf uit allerhande rommel aan de hand van een schetsje aan de gang gaan. Leuk voor de afwisseling...
Daarnaast heb ik nog enkele niet erg zichtbare spoorwerkzaamheden gedaan. Rails definitief gelegd, terugmeldsecties aangebracht, draden aangesloten en de boel verwerkt in Rocrail (en getest). Van het meeste werk en geregel zie je later niets meer, maar als  je het goed gedaan hebt, levert het wel storingsvrij verkeer op. En hoe fijn is dat!

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; korte update
-Peter:
Weer een mooie aanvulling, voor de staalfabriek,  :thumbup: Mooi verweerd ook.
Re: Staalfabriek in aanbouw; gashouder
De werkzaamheden aan de gasometer zijn best vlot verlopen. Helemaal klaar is het nog niet, hier en daar moet nog een likkie verf, maar het resultaat is wat mij betreft toonbaar.
Of het op deze plek op het fabrieksterrein komt, weet ik nog niet. Het helpt een geheim toegangsspoor verder verbergen en dat is goed, maar of het nu zo veilig is een grote cilinder vol cokesgas vlak op de kopsporen van het (aan te leggen) rangeerterrein te zetten, betwijfel ik. Het lijkt mij niet zoals het hoort.
Een zoektocht naar sporenplannen van cokesfabrieken, gasfabrieken en hoogovens heeft mij nog niets opgeleverd, maar nog nergens zag ik een plaatsing zoals ik nu even heb gedaan. Heeft er iemand tips, dan hoor ik het graag!

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; gashouder erbij geplaatst
Dat is een behoorlijke gasometer geworden, ziet er goed uit.

Gr.
Piwie.
Re: Staalfabriek in aanbouw; gashouder erbij geplaatst
Peter

Zo dat is erg mooi, het past helemaal bij jou gebouwde gebouwen  :thumbup: :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; gashouder erbij geplaatst
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; gashouder erbij geplaatst
:biggrin: Prachtig, dit. Oude industrie kan zo mooi zijn...

Eigenlijk is zoiets als dit nog een droom van mij: het bouwen van een hoogoveninstallatie in 1:87. Maar dan wel met een twist, namelijk eentje die al jaren buiten gebruik is. Roest, onkruid, verval... Bomen die tussen de rustende en roestende techniek door groeien, vergeten materieel, stuff like that. Zie deze link voor een impressie :wink:

Mooi werk! :thumbup: Succes, dit gaat volgens mij wel goed komen :smile:

Martijn
Re: Staalfabriek in aanbouw; gashouder erbij geplaatst
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; gashouder erbij geplaatst
Je maakt weer mooie vorderingen Peter.  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; gashouder erbij geplaatst
Mensen, weer dank voor alle bemoedigende commentaren.
Even naar aanleiding van de opmerking van Martijn (Acido): mooie link naar mooie foto's. Oud roest heeft zeker zijn charme!
Wat mij betreft is het hoogovencomplex dat ik bouw, bezig aan het laatste gevecht om het voortbestaan. De fabriek draait nog, maar de echte glorietijd is voorbij. Ondanks de omvang is het toch een klein oventje. Hetzelfde model is ook wel op N-banen ingezet. Uiteraard moeten railingen en trappen verkleind worden, maar de grootte van oven en giethal is dan realistischer. Zegt men...
Maar goed,  bij een in bedrijf zijnde en al met sluiting bedreigde fabriek blijft de mogelijkheid aanwezig om al het treinverkeer na te bootsen en tegelijk te genieten van de eerste tekenen van verval. Misschien een beetje morbide. Maar ach. Heerlijk om te bouwen!

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; gashouder erbij geplaatst
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; gashouder erbij geplaatst

Hoi Peter,

Ik zou me om het sporenplan niet te druk maken; of het in het echt precies zo is of niet.
Hoofdzaak is, dat het de goede indruk van een hoogoven geeft en dat doet het zeker  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; gashouder erbij geplaatst
Tony, dat is ook een manier om er tegenaan te kijken. Als het er maar goed uit ziet, dan is het ook goed.
Er zijn ook andere plekken te bedenken. En ik ken ook jouw heerlijke gepuzzel en geschuif met huizen en gebouwen, waar je ons in je eigen bouwdraadje mee vermaakt en inspireert. Voorlopig laat ik het even zo.

Re: Staalfabriek in aanbouw; begin bouw cokesbatterij
De hoogoven moet uiteraard opgestookt kunnen worden en het wordt dus tijd serieus aan de slag te gaan met de cokesovens. Mijn Amerikaanse vrienden maakten een aardig model dat ook ooit door Trix is verkocht, voordat het (enorme) lasercut model uitkwam dat Joswood nu produceert. Mij leek het model van Walthers wel wat passender, zij het dat de cokesbatterij met maar 18 ovens wat klein uitgevallen is. Door de ovendeuren van de achterzijde  aan de voorkant te monteren, ontstaat een dubbele batterij. De achterkant zie je toch niet. Nog steeds een klein fabriekje vergeleken met de werkelijkheid, maar het ziet er al beter uit.
De kolensorteertoren uit de bouwdoos is mij alleen wat te Amerikaans. Hoewel, op foto's uit het begin van de 20e eeuw stonden er vergelijkbare bouwsels in Nederland en Duitsland. Maar na de Eerste Wereldoorlog kregen grotere, betonnen rechthoekige torens de overhand.
Ik heb intussen heel wat foto's bekeken en vervolgens wat zitten prusten met karton, raampjes van Auhagen en wat styreen stripjes. Het experiment met een toren met een klein opbouwtje werd het toch niet. De toren van de Friedrich Heinrich kolenmijn met juist een wat overstekende opbouw vind ik veel leuker. Die van Westende is trouwens ook vol karakter. Met een spits dak en en heerlijke verwering is het een model om van te smullen, maar voorlopig wint Friedrich het. Met Google en de zoektermen "Kokerei" kom je de plaatjes wel tegen, als je het leuk vindt het na te gaan.
Mijn plaatjes van de eerste bouwpogingen staan hieronder!

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; cokes
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; cokes

Hoi Peter,

Ik heb eens wat plaatjes gegoogeld en begrijp nu wat je wilt maken  ;)
Misschien een idee, om wat foto's die jou inspireerden ook hier te plaatsen.

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; cokes
Tony, ik twijfel of dat mag, plaatjes van het web op ons forum zetten. Auteursrechtelijk misschien lastig. Er zijn een paar mooie sites  met heel zorgvuldig verzamelde informatie en beeldmateriaal. Daar zal wat geld inzitten. Lijkt mij zo jammer als  'wij' een boete kregen voor het ongevraagd dupliceren.
Ook geweldig zijn de (100% auteursrechtelijk beschermde) foto's van het echtpaar Becher van alle oude industrie die zij nog konden vinden. Ontroerend mooie beelden van staal, steen en beton. Voor de echte liefhebbert!

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; cokes
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; cokes

Ik ( en meerderen met mij ) doe het ook.
Mits de bron erbij vermeld is, geen probleem.
Staat ook in onze eigen regels  ;)

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; cokes
Peter

Je bent weer lekker aan het bouwen, en het gaat zoals altijd weer erg mooi worden als het klaar is.  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; kolentoren
Inmiddels heb ik weer rustig aan wat geknutseld aan de kolentoren voor de cokesbatterij. De kartonnen basis is voorzien van een laagje plamuur voor de broodnodige betonlook. Inmiddels heeft het geval een paar laagjes grijze verf gekregen en hier en daar nog een beetje plamuur. Er zijn nog wat dingetjes weg te werken voordat de laatste verflaag erop gaat.
Daarna komt er nog een wash of filter en als laatste nog wat high lights met lichte verf. Bijgaand de verschillende stadia van ontwikkeling tot dusver.

Voor een beter begrip van wat het nou worden moet, een linkje naar een site (tip van Tony!) met veel uitleg en beeld over de productie van cokes: http://kohle-koks-gas-teer.de/


Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratch built kolentoren
Peter

Zo dat word best een grote toren, en het ziet er weer netjes uit zoals we gewend zijn van jou.
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratch built kolentoren
-Peter:
Industrie ten top,   :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratch built kolentoren
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratch built kolentoren
Knap bouwwerk  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratch built kolentoren
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratch built kolentoren
Indrukwekkend gebouw en een indrukwekkende prestatie. :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratch built kolentoren
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratch built kolentoren
Dag Peter.

Een indrukwekkend groot bouwwerk is het geworden :thumbup:
Het afgekeurde bouwsel wat bovenop zou komen kan
zeker nog ingezet worden als kantoor-aanbouw :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratch built kolentoren
Prachtig werk. Zeer geloofwaardig.
Re: Staalfabriek in aanbouw; verder prutsen
Dank weer voor alle commentaren!
Intussen ben ik weer wat verder met het het vervuilen van de toren. Ik ben er nog niet helemaal uit. Op de foto's is het resultaat net iets minder fraai uit dan met het blote oog in de werkelijkheid.
Misschien nog hier of daar een klein beetje drybrush...
Voorlopig kijk het even aan en ga ik verder met de eigenlijke ovens.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratch built kolentoren
Hoi Peter

Dat is enorm mooi gedaan, en op foto lijkt het altijd anders.
Dat heb ik hier ook met gebouwen die ik gedaan heb, je bent erg mooi bezig  :thumbup: :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratch built kolentoren
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratch built kolentoren
Peter,

De kolentoren ziet er prachtig uit zo op de foto. :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratch built kolentoren
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratch built kolentoren
Dag Peter,

Toen ik foto 418 als eerste in beeld kreeg dacht ik oei, dat ziet er wel erg zwart uit voor mijn gevoel.
Daarna kreeg ik foto 422 in beeld en dat ziet er dan weer perfect uit.
Zoals je al schrijft; foto's geven soms een vertekend beeld.

Mooi resultaat dus.  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratch built kolentoren
De foto's zijn wel steeds uit een iets andere fase van het bouwproces, dus dat maakt ook een beetje verschil. 418 is het resultaat na het opbrengen van een laag verdunde zwarte verf. Daarna heb ik er horizontale streepjes met een lichte betonkleur overheen gezet en terwijl het droogde wat opgedept met een lapje.
Daardoor is de boel weer wat lichter geworden en dat zie je op  foto 422.

Op oude foto's van werkende cokesbatterijen zie je trouwens met de jaren steeds meer vervuiling optreden. Logisch, maar tegenwoordig zien de installaties er heel wat frisser uit, ook na jaren in bedrijf te zijn geweest. Het is voor mij zoeken naar het aanbrengen van de juiste dosis vervuiling en verval...

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratch built kolentoren
-Peter:
Dan ben je er goed in geslaagd om de juiste dosis vervuiling en verval aan te brengen,  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratch built kolentoren
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratch built kolentoren
Tjonge Peter wat ziet dat er realistisch uit! Mooi hoor!
Re: Staalfabriek in aanbouw; verder met de ovens
Intussen werd het tijd om de cokesbatterijen te bouwen, nu de toren min of meer af is. Met de Walthers kit en kartonafval ben ik het gevecht aangegaan om een dubbele batterij van 2x18 ovenkamers te maken. Eigenlijk is het nog maar een klein oventje, maar het is al heel wat beter dan de oorspronkelijke 18 kamers van het bouwpakket.
Door de voor- en achterkant naast elkaar te plaatsen kon al meer lengte bereikt worden. Maar dan is de top van de ovens nog een probleem! Het bouwpakket bevat maar één 'deksel' met vulgaten en railstoelen. Diverse ideeën zijn de revue gepasseerd: Een 'bakstenen' muurplaat nemen en daarop ringetjes plaatsen op de juiste afstand? Of: een alternatief maken met de 3D printer? Het printoppervlak van mijn printertje is beperkt (10x10 cm) en er moet een beduidend grotere plaat gemaakt worden. Dus: in stukken printen? Diagonaal kon in een keer maximaal een deksel voor twee ovenkamers gemaakt worden. Dat heb ik 9 keer geprint en toen zo goed mogelijk uitgelijnd en op een stukje karton geplakt.
Tja, het wijkt wat af qua structuur maar de plaats waar alle standpijpen moeten komen, is vrij precies gelukt. De vulgaten zijn redelijk goed uitgelijnd, net als de bevestiging voor de rails voor de vulwagen. Met een laag verf en vervuiling moet het gaan lukken er genoeg eenheid in te krijgen. Ik sluit niet uit dat in werkelijkheid later bijgebouwde batterijen of gerenoveerde ovens ook wel afwijkingen vertoonden. Op de foto's zijn nog wat oneffenheden te zien, maar ik heb er vertrouwen in dat dit de goede methode wel eens kon zijn. Gewoon nog wat in de lijmklemmen zetten en de verfkwast erover! Ik heb zelfs nog een stout plan een paar extra ovenkamers met ovendeuren en al te printen als ik nog een batterij zou willen toevoegen. Maar eerst eens passen en meten op de beschikbare ruimte, rekening houdend met het sporenverloop.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; kitbashing cokesbatterijen
Hallo Peter,

Misschien een onnozel vraag, maar als jij je printjes vindt afwijken van het origineel, waarom dan niet alles uitvoeren met jouw printjes, zodat het wel 1 geheel is?
Re: Staalfabriek in aanbouw; kitbashing cokesbatterijen
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; kitbashing cokesbatterijen
Hallo Peter,

Wat een groot en indrukwekkend bouwwerk, ziet er allemaal zeer goed uit.

M.vr.gr. Erwin
Re: Staalfabriek in aanbouw; kitbashing cokesbatterijen
Gerrit, best goede gedachte, was niet mij opgekomen, maar stiekem vind ik die ene originele plaat net iets mooier  :D ik weet ook zeker dat de andere onderdelen daarop het beste passen. Bij de losse stukjes is het lastiger...
Re: Staalfabriek in aanbouw; kitbashing cokesbatterijen
Ha Erwin, nou groot en indrukwekkend... In vergelijking met een bepaalde brug waarmee jij je bezig houdt, is het maar een hutje.
Re: Staalfabriek in aanbouw; en verder maar weer
Het heeft even geduurd, want het resultaat van de met de 3D printer gemaakte standpijpen en de grote verbindingsbuis, was niet helemaal naar mijn zin; ik kreeg het niet strak genoeg. Dus: opnieuw printen en vastlijmen met cosmofix, dan schuren, plamuren, schuren, primer erop, weer schuren en dan lakken. Er moet nog wat extra vervuiling op, maar het is nu redelijk naar mijn zin.
Intussen ook de vulwagen gemaakt uit het bouwpakket. Ik heb er een laagje verf op gezet en daaroverheen pigmentpoeders. Tot slot heb ik er nog wat steenkoolgruis erop gedaan.
De vulwagen loopt op rails die ik uit een tweede hands stuk Roco flexrail heb gesloopt. Waarschijnlijk zeggen de bijgevoegde plaatjes meer.
Met dit alles komt de voltooiing van de cokesfabriek dichterbij. Wel moet er nog een uitdrukmachine bij en daar voorziet het bouwpakket van Walthers ook niet in. Nog weer een scratch build uitdaging! Voor een volgende keer.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; verdere ontwikkeling cokesfabriek
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; verdere ontwikkeling cokesfabriek

Mooie details gemaakt, Peter  :thumbup:

En het weatheren gaat je erg goed af, net als mijn petje  :P

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; verdere ontwikkeling cokesfabriek
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; verdere ontwikkeling cokesfabriek
Ziet er weer goed uit Peter.  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; verdere ontwikkeling cokesfabriek
Peter

Dat heb je weer erg mooi gemaakt, het word echt prachtig.  :thumbup: :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; verdere ontwikkeling cokesfabriek
Peter,

Prachtige vorderingen. :thumbup:

Groet Michel
Re: Staalfabriek in aanbouw; Even tussendoor: torpedowagen aanpassen
Aangemoedigd door de positieve commentaren en omdat ik er gewoon lol in heb, ben ik weer vrolijk verder aan het knutselen gegaan.

Op Rail 2018 vond ik een oude Jouef wagon torpille. Voor 8 euro werd ik de nieuwe eigenaar van dit model van een kleine torpedowagen, of ruwijzermenger zoals ze bij ons wel heten. Het is een heel wat bescheidener dingetje dan het bakbeest dat Märklin en Trix op de markt hebben gebracht. Wat bezielde de afdeling 'nieuwe ontwerpen'? Voor een firma die vrolijk de R1 radius als normale bocht beschouwt, zou je anders verwachten. Maar laat ik die ergernis maar even wegstoppen. Dommer is dat het model van tante M een inhoud heeft waar mijn hele hoogoven ineens in leeg zou kunnen lopen, inclusief slakken. Dus, een kleiner model, dat met de wel prettig vormgegeven pannenwagens en slakkenwagens rondgereden kan worden op mijn Mickey Mouse baantje, was mij zeer welkom. Fijn dat iemand iemand nog zo'n Frans niemendalletje had liggen!

Maar.... Het gedateerde Jouef karretje ziet er natuurlijk niet uit (foto 1 uit deze serie). Los van stof, vettigheid en lichte roest op de assen en koppelingen, is het ook gewoon een veel te plastiekerig ding.
Dus moest het flink onderhanden worden genomen. Op foto 2 ligt het hele spul uit elkaar en op  foto 3 zit na de primer de eerste laklaag erop. Op de laatste foto staat het voorlopige eindresultaat. Het verdient nog wat extra aandacht, maar het grootste werk zit erop. Heel wat beter dan het was! Vinnik zelluf.

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; torpedowagen-project
Leuke torpedowagen Peter. Hier staat de M op de baan, groot en zwaar. Daar zal de Jouef minder last van hebben!
Volgens mij heeft marklin trouwens 2 verschillende maten torpedowagens (eigenlijk: ruwijzermengers) gemaakt, één die het hoogoventerrein niet af mag en de grotere versie waarvan ik het idee heb dat die tussen Duitsland en België heen en weer reed, dat is in ieder geval een goed excuus om hem op de vrije baan in te zetten!

Leuke site:
http://www.cooltrain.be/index.php/reportages/156-van-ijzer-naar-staal
Re: Staalfabriek in aanbouw; torpedowagen-project
Ha die Peter.
Bijzonder mooi om te zien dat er ook van zo'n plastic wagonnetje toch een prachtig model kan worden gemaakt! :thumbup:
Zelf heb ik momenteel wat van de torpedo wagons van Märklin te koop staan maar ook kwam ik deze kleinere versie in mijn verzameling tegen.

Erg leuk om hier zo'n prachtig project van te kunnen bewonderen.

Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Staalfabriek in aanbouw; torpedowagen-project
-Peter:
Mooi gelukte transformatie,  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; torpedowagen-project
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; torpedowagen-project
Hi Peter,

Mooi gedaan

groet
Harald
Re: Staalfabriek in aanbouw; torpedowagen-project
Nou, nog eentje dan! De voorlaatste foto had nog iets teveel rood of oranje voor mijn gevoel. Nog even met sterk verdunde grijs-gele verf een filter gezet. Gewoon een waas erover gekwast waardoor er een grauwsluier over het geheel kwam die mij goed bevalt.
Dank voor de leuke reacties op de voorgaande posts, heren!

En inderdaad zijn er door Märklin twee verschillende torpedowagens gebouwd met een lengte van 30 respectievelijk 39 cm, zag ik. Tja. Zulke giganten zijn er ook, maar daar horen ook enorme hoogovens bij. De mijne is maar een dwerg, hoe groot hij er ook uit ziet. Ik zoek een beetje naar de juiste verhoudingen en een grote moderne torpedowagen zou er afbreuk aan doen. Zo smoelt het allemaal beter. Ik kan trouwens ook geen 2000 tons ertstreinen laten rijden, laat staan de 4000 tons treinen die de DB tot eind jaren 70 liet stomen. Voor mij zijn 12 tot 13 wagons is het maximum, dus zo'n 650 ton. Een kurzer Heinrich, also...

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; torpedowagen-project
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; torpedowagen-project
De metamorfose ziet er zeer geloofwaardig uit, Peter  :thumbup:

En voor een mooi prijsje  :P

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; torpedowagen-project
Hallo Peter,

Mooi gedaan. Wel even een opmerking: als de wagen op je baan actief 'gebruikt' wordt in combinatie met een hoogoven, dan is het aan te bevelen de ketel te 'zwarten' (-Voorbeeld-)
De bruine roestkleur ontstaat namelijk als ijzeroxide een binding aangaat met water. IJzeroxide is namelijk blauw/zwart. Ga je iets wat bruin-roestig is verhitten, dan wordt het ook zwart. En heet vloeibaar ijzer in de ketel zorgt er wel voor, dat de bruine kleur op de ketel verdwijnt door het verdampen van het water.
Het zelfde gebeurd met koper. Koperoxide is zwart, maar door binding met water krijgt het die mooie groen/blauwe kleur.
Re: Staalfabriek in aanbouw; torpedowagen-project
@Gerrit,
Dank voor je tips. Ik heb hier en daar op foto's de nodige kleurnuances voorbij zien komen. Koude mengers zijn lichter bruin  gekleurd dan hete. Die zijn vaak diepbruin,  en rond de vulopening en langs de flanken grauwzwart,  zoals jij uitlegt.
Op mijn foto is het allemaal net wat meer oranje dan wat ik zie met het blote oog.
Maar misschien kan het ding nog een beetje zwart of donkergrijs gebruiken!

@ Tony,
Het is heel leuk om voor slechts een paar knaken iets om te prutsen tot iets leukers. Misschien wel het leukst van de hele hobby!


Groet,

Peter