Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij

Gestart door BlikkenTinus maandag 04 april 2016, 00:12:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Staalfabriek in aanbouw; in de tussentijd...
Erik, dank voor tip! De strips hebben intussen al een extra mishandeling gekregen. En misschien krijgen ze nog wel meer. Stond alleen nog niet op de foto. Ze hebben daarop alleen nog zwarte primer.
Tony, dank voor de bemoedigende complimenten!
Re: Staalfabriek in aanbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 17 juli 2017, 12:14:09
Och, had ik nu toch maar de muren opgetrokken en de bruggen 'verzonken' aangebracht; dat was misschien toch simpeler geweest Nu moeten er tappen en ingewikkelde leuningen bij.

Maar het wordt wel mooier zo!
Vooral doorgaan Peter.
Re: Staalfabriek in aanbouw; in de tussentijd...
Uiteindelijk toch maar besloten een aantal onderdelen van de Möllerhalle van triplex te maken en met een houten latje een verbinding te maken tussen de spanten.
De zijwanden en het dak zijn van resten karton (schoenendozen en verpakking van vaatwastabletten). Deze zijn beplakt met styreen golfplaat van JTT, 0,5 mm dik. Bewust heb ik niet alles uit een stuk gesneden; ik wil dat het gebouw er wat toegetakeld uit gaat zien. Niet vervallen, maar wel door de elementen aangetast. Op sommige plaatsen is er dan weer een plaatje opgezet met een extra naad en oneffenheid tot gevolg.
Er moet nog wel wat aan verbeterd en geverfd worden, maar het begin is er.
Het doel is nog een verlenging te maken dat achter dit stuk komt en dat achter de windverhitters komt te staan. Daardoor kunnen de sporen verdwijnen naar het schaduwstation. Een nog te bouwen ventilatorhuis of een ander gebouw dat in de buurt van de ertsopslag en de hoogoven kan staan (een sinterfabriek?) moet verder het zicht op de aan- en afvoersporen verhullen. Volgende klus!

Groeten,

Peter

Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle

Ziet er weer zeer geloofwaardig uit, Peter  :thumbup:

Maarre, eerst deze klus klaren en dan pas de volgend  :P

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle
Peter

Mooi bouwwerk ben je daar aan het maken, mss kan je alsnog hier en daar een raam plaatsen in het dak  :help:
Verder als ik je vorige werken bewonder, gaat dit ook weer prachtig worden.  ;)
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle
Ramen, Peter, daar heb ik wel over gedacht. Ik heb nog iets liggen, plastic verpakking van koekjes (mergpijpen) die misschien kan worden versneden en dan kan doorgaan voor stalen fabrieksramen met glas.
Toch heb ik er nog even vanaf gezien. Ik kijk eens hoe dit wordt. Misschien toch in deel twee van de hal.

En Tony, inderdaad, eerst deze klus af. Ik heb immes  geen hulp van een handig kereltje met rode kruiwagen!

Uiteraard, dank mannen, voor de complimenten!

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle
Mooi gemaakt Peter!

En die kerel met zijn kruiwagen kan iedereen zo nu en dan wel even gebruiken  :)
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle
-Peter:
Mooie fabriekshal,  :thumbup: maar toch misschien overwegen om enkel dakluiken te voorzien vanwege de heersende temperatuur in zo een hal van een staalfabriek,  :-)
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle
Het is slechts een afdak over de voorraden, dus met de temperatuur gaat het meevallen, Jørg, en zo niet, dan hebben gesmolten preiserplastic! En de Arbeidsinspectie over de vloer....  Ai.
Maar laat ik de rechter zijkant zoveel mogelijk open. Links niet, want die wand is nodig voor de verdwijntrucs.

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle
 :thumbup: :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle
Dat ziet er geweldig uit.

Gr.
Piwie.
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle
Beste Mensen,

Hierbij nog even een update met de hal in de gewenste kleur en met de eerste laag vervuiling erop. Misschien ga ik er nog een beetje roest erop drybrushen, hoewel ik met de eerste ronde met een superverdunde wash met verf op terpentinebasis al behoorlijk in mijn nopjes ben. De stank was er ook naar, maar dat terzijde.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle
Peter,

De hal voor de voorraden wordt mooier en mooier. :)
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle
Hoi Peter


Wauw dat is erg mooi gedaan, het lijkt een net een echt gebouw.  8o
Mss nog wat strepen roest hier en daar, en dan is het helemaal perfect.  :thumbup: :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle
-Peter:
Das knap geknutseld, mooie hal,  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle
Dag Peter.

De Möllerhalle ziet er goed uit en past qua uitstraling prima bij de rest :thumbup:
Maar is de hal nu klaar of komt er bijvoorbeeld nog verlichting in of aan de zijkant?
Of nog iets van spanten (al zal daar niet veel van te zien zijn) of regengoten en -pijpen?
Het zijn vaak dergelijke details die een bouwwerk onderscheiden :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle
Nog even een paar updates van het vervuilingsproces. De eerste strepen roest vond ik toch wat mager. Met verdunde verf in roestkleur ben ik toen nog eens over de golfplaten heengegaan. En dan blijkt plastic toch te kunnen roesten  :D.

Ik heb de bunkers met de hal nog even op hun plek geschoven en het resultaat viel mij niet tegen.
Of ik nog veel details toevoeg, weet ik niet; goten en regenpijpen zie je in de echte wereld niet of nauwelijks bij dit soort bouwwerken. Misschien wel een of twee lampjes of een paar elektra-kabels. Dat is van later zorg.

Gegroet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle: roest!
-Peter:
Zo een xtra laagje roest is een hele verbetering,  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle: roest!
Wat gek dat we daar in het echte leven vaak anders over denken, Jørg!
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle: roest!
Idd, int echt is roest soms een nachtmerrie.  :-)
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle: roest!
Peter

Mag ik eerlijk zijn  :P dat is heel erg mooi gedaan, het roest komt mooi over zal geen roest meer doen.  :thumbup: :thumbup:

En inderdaad nu nog mooie verlichting boven je poorten plaatsen en klaar ben je  :D  :thumbup: :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle: roest!
Peter, dank voor de eerlijkheid! Ik weet hoe jij je beijvert met 'het vervuilen en laten verroesten' van je eigen bouwwerken en materieel. Dan tellen die duimen extra! Dus: veel dank!
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle: roest!
Peter

Het is een welgemeende dank hoor, kijk ook graag bij andere hoe zij dingen aanpakken, en het jou bouwproject is erg mooi om te volgen ook. Dit soort thema kom je niet elke dag tegen, en dat is wel erg leuk en mooi.  :D  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle: roest!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle: roest!
Peter (Blikken Tinus),

Dit ziet er zeer realistisch uit.
Zeer mooi gedaan.

Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle: roest!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; Möllerhalle: roest!

Het totaal-plaatje ziet er fraai uit, Peter  :thumbup:

Dat resultaat mag er wezen, daar hoef je niet bescheiden over te zijn  :P

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; compressorgebouw
En dan is het toch weer tijd voor een update van de bouwdraad. Het werk aan de Möllerhalle ligt stil in afwachting van enkele bestelde structuurplaatjes. Modelbouw De Kombuis had ze in de aanbieding, maar de levering lijkt uit te blijven. Er zijn nare berichten over de (on)betrouwbaarheid van deze (web-)winkel. Erg jammer, want ik ben wel een paar tientjes kwijt zo...

Maar goed; er moest ook nog een halfreliëf gebouw gebouwd worden om enkele sporen te verstoppen. Het bouwwerk zou in echt dienen om de grote compressoren te huisvesten die de windverhitters en de  hoogoven aanblazen. Ik heb een bouwdoos van Walthers maar het gebouw is mij toch wat te Amerikaans en het zou goeddeels verzaagd moeten worden. Het gaat wel ergens anders dienst doen als onderdeel van een ander fabrieksgebouw.
Met een knalblauwe doos van een fijne webwinkel, heuse zelf met de 3D printer gemaakte kozijnen, de bodempjes van de verpakking van mergpijpjes en baksteen structuurplaatjes van JTT, is het begin gemaakt. Bijgaande foto's zeggen meer dan ik beschrijven kan.
Ik hoop dat ze kijkplezier opleveren.

Groeten,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal
Hallo Peter  :)
Da's echt top gefabriekt :D
Petje af  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal
Mijn ervaring met de kombuis is dat de items op de site op voorraad zijn.
In werkelijkheid kun je lang wachten tot het er een keer echt is en je bestelling verzonden wordt.
Eens en nooit meer.

Ik hoop dat je spullen spoedig arriveren.

Verder ziet het er weer top uit zoals gewoonlijk.

Mvg Robin
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal
Slim bedacht met dat plastic verpakkingsmateriaal. Deze moet ik onthouden.

Ik vind de fabriekshal erg goed gelukt! Past mooi bij het geheel van de staalfabriek. Zelfbouw is zoveel leuker bouwen dan een bouwpakket :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal

Hoi Peter,

Dat is een indrukwekkende gevel geworden  :thumbup:
Om de grote horizontale naad weg te werken, zou een "betonnen" strip erop kunnen maken.

Je gaat weer lekker  ;)

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal
Mergpijpjes plastic  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; compressorgebouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; compressorgebouw
Dag Peter.

Citaat van: BlikkenTinus op maandag 09 oktober 2017, 00:21:17
... de bodempjes van de verpakking van mergpijpjes ...

Citaat van: Martijn op maandag 09 oktober 2017, 06:26:41
Slim bedacht met dat plastic verpakkingsmateriaal.

Citaat van: Jan22 op maandag 09 oktober 2017, 11:16:21
Mergpijpjes plastic  :thumbup:

Zeker goed bedacht, toegepast en zeker ook uitgevoerd :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik heb daar vroeger ook eens mee geëxperimenteerd als bestrating,
maar daar bleek het uiteindelijk toch een te grof reliëf voor te zijn ...
Heb je nog overwogen om de 'groefjes' te laten vollopen met verf o.i.d.? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal
@erik: De voorkant, dus met de ribbels, heb ik een beetje bewerkt met drybrushen om de raampjes te benadrukken. Het spul is heel dun en vervormt heel snel. Ik kwastte de ruiten ook een beetje mee. Niet erg in de stoffige en gruizige omgeving waar dit gebouw thuishoort, maar wel lastig als je er iets moois mee wilt.
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal
Peter

Het word erg maar dan ook erg mooi bij jou, het lijkt net echt je kan die spleet ook mooi wegwerken met putty.

Of je neemt wat overschot van je plaat, aceton nemen beetje in een glazen potje en dan afval stukjes er in en je krijgt een pasta dat kan je gebruiken om de naad dicht te maken lichtjes opschuren en likje verf er over en klaar ben je.
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal update
Bouwen met overgeschoten materiaal en zonder heel gedetailleerd uitgewerkt plan, loopt uit op trial and error en wat improvisatie. Maar gestaag kom ik wel ergens...
Het leek mij tijd voor een kleine update.
Het dak zit erop. Het wordt bedekt met het bekende zwarte schuurpapier (korrel 400 of kleiner) en lijkt daardoor op bitumen. Vanwege de hoogte kun je er net niet op kijken, dus heel veel moeite ga ik er niet voor doen, maar wel net genoeg.
Uiteraard moeten er nog daklijsten tegenaan. Die golfjes in het karton op de kopse zijden moeten uit het zicht. En dan moeten er nog deuren gemaakt worden voor de grote opening. Er zal geen trein doorheen gaan, ook al is het gat er groot genoeg voor. De ingang is bedoeld om machines of onderdelen ervan te kunnen transporteren. Dus een vrachtauto moet er wel doorheen. Misschien ooit iets met het carsystem van Faller? Maar het is daarvoor misschien toch te krap bemeten. Een rondje rijden is nogal lastig. Ach, eerst maar afbouwen en dan links een ondiep plastic bouwwerk van Walters ertegenaan plaatsen.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal
 @citaat :thumbup: :important:
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal
Goed gelukt!! :thumbup: @citaat

Dit zal prachtig staan bij je fabriek. Misschien kun je er een auto achterwaarts in laten rijden of zoiets..
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal
-Peter:
Begint stilaan een prachtig geheel te worden,  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal
Peter

Dat is gewoon prachtig gedaan, en het hoort ook bij de rest van je gebouwen.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal
Ik ben "even" door je draadje heengegaan, maar dat ziet er goed uit die heavy stuff van je :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal
Leuk weer, mensen, al deze fijne reacties! En hier en daar een nieuwe naam die opduikt (Bas). Het feestje wordt alleen maar groter.
Ik blijf fijn verder bouwen en knutselen, waarvan ik verslag probeer te doen terwijl ik ook de bewegingen op dit forum bij wil houden.
Intussen heb ik uitgevonden dat een Faller vrachtauto niet zal kunnen keren in de fabriek (radius 15cm). Maar ergens zag ik een constructie met een draaischijfje. Hm. Het kriebelt. Voor later. Er is nog zoveel te doen.
Het volgende grote project wordt een cokesbatterij, rechts van de hoogoven.

Eerst nog het hoekje links afmaken met bouwsels. De straat ervoor blijft nog maar even open liggen.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal
Dag Peter.

Het Scratch Built compressorgebouw staat prima bij de rest van de installatie :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal
Hallo Peter,

Jij maakt er wel iets heel erg moois van. Oude industriële scenery van een zeer hoog niveau!  :thumbup:

Ik blijf dit met zeer veel interesse volgen. Succes!

Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal

Smulfactor 17, Peter  :P

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; scratchbuilt compressorhal
ik kijk regelmatig reafeer niet zo veel maar heel erg mooi
hoge school bouwen hoor
ik kan niet wachten op jouw nieuwe ideeen

Gr Ed
Re: Staalfabriek in aanbouw; kitbash waarom ook niet?
Er moest nog meer spoor aan het zicht onttrokken worden en natuurlijk heeft het hoogovencomplex extra gebouwen en fabrieken nodig. Aan de compressorhal is aan de linkerkant een vleugel verschenen. Het bouwwerk was bedoeld als textielfabriek door meneer Walthers, en die had er ook een leuk watertorentje opgezet. Ik vond dat te klein en bovendien te Amerikaans. Ook vond ik de lifttoren aan de rechterkant niet harmoniëren met de compressorhal. Dus ging de zaag erin! Het was nog wel een gepruts en een gemier, maar uiteindelijk staat de lifttoren links en ben ik niet ontevreden. Er moet nog wat vuiligheid op en er zijn nog wel wat details om aan te brengen. Dat komt later aan de beurt.
Een lid van de directie is eens komen kijken met zijn gloednieuwe automobiel; de luxe wagen valt bijna in het niet bij het grote gebouwencomplex, maar dat verhoogt voor mij de pret alleen maar. In werkelijkheid zijn de verhoudingen nog indrukwekkender al ben ik blij met de huidige Gesamteindruck.

Groet,

Peter


Re: Staalfabriek in aanbouw; gekitbashte aanvulling
Je kan het de industriële revolutie noemen :D Dat ziet er goed uit :thumbdown:
Re: Staalfabriek in aanbouw; gekitbashte aanvulling
-Peter:
Das weer een mooie aanvulling voor de staalfabriek,  :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; gekitbashte aanvulling
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; gekitbashte aanvulling
Hoi Peter,

Geweldig hoe je de gebouwen aanpakt   :thumbup:

De loods met roest sporen is zeer realistisch gemaakt  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Staalfabriek in aanbouw; gekitbashte aanvulling
Peter

Jij bent echt een prachtige baan aan het bouwen, heel erg fraai hoe je alles aanpakt en over alles nadenkt.  ;)