Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij

Gestart door BlikkenTinus maandag 04 april 2016, 00:12:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Staalfabriek in aanbouw; toch vorderingen - een brug erbij
En eindelijk was het dan zover. Niet alleen de aanmelding op dit forum, waar ik al heel veel tips en kennis vandaan gehaald heb (waarvoor bij deze veel dank! :)), maar ook een nieuwe start met de modelspoorbaan. Na het jarenlang afstruinen van beurzen en geleidelijk bij elkaar sprokkelen van materiaal, staat er nu in de ruwbouw een werkende spoorbaan, althans het schaduwstation met een bescheiden paradespoor (lengte 1,75 m).

De afmetingen van het geheel zijn grofweg 3,60 m x 2,75 m in de vorm van een 'duck under layout'. Of beter een walk under; het basisniveau ligt op 1,55 m en daar kan een volwassen mens net gebukt :warning: onder door lopen om vervolgens in het midden rechtop te kunnen staan. Met hulp van een podiumpje wordt het zicht op de baan beter en is de bereikbaarheid van sporen gewoon goed en zit (of sta) je midden in de actie.

Het thema is staalproductie in (de hopelijk niet te afgezaagde ;)) periode III. Wat mij trekt in het thema is de grote variëteit in het materieel. Alles reed in die periode: stoom, diesel en elektrisch en daarbij is er de grote verscheidenheid in het materieel voor de productie van staal. De grondstoffen moeten aangevoerd en leeg materieel moet opgehaald worden. Er is speciaal vervoer van heet ruwijzer, slakken, cokes, halfproducten en eindproducten. Binnen het industriegebied is ook nog allerhande apart tractie aanwezig. Voor de extra variatie is er nog het paradespoor waar ook eens een personentrein voorbij kan komen. Ik hoop dat dit te zien valt op de plaatjes uit Scarm die als bijlage meegaan. Ik moet nog uitvissen hoe dat netjes bij de tekst te plaatsen is! 8o

Als ik het goed heb uitgedacht, kan vrijwel alles aan de ene kant ?vol? binnenkomen en ?leeg? vertrekken, of andersom, net wat nodig is. De treinen eindigen alle op de vijf rechte rangeersporen op het zichtbare niveau, 15 cm boven de onderbaan. Op zich zou de aanvoer van de grondstoffen en de eindproducten ieder op een eigen rangeerterrein moeten plaats hebben, maar daar ontbreekt de plaats voor. Dus die sporen ontvangen soms een volle ertstrein en soms een stel lege wagons voor het afvoeren van plaatstaal of buizen. De walserij levert het allemaal (!), ook niet zoals in het echt, maar het houdt de boel afwisselend.

Het enige wat niet kan, is de trein keren via een lus. Ik wilde geen bogen met een radius onder de 50 cm want dat had op deze oppervlakte wel gemoeten. De krapste bogen liggen in het voorste deel van schaduwstation dat met M-rails  is gemaakt en ook als fiddle yard fungeert, vooropgesteld dat ik er nog een beetje bij kan.

Alles wat met de klok mee rijdt op het hoofdspoor, kan ook naar boven en daar omgezet worden. Wat tegen de klok in rijdt, moet het schaduwstation in en kan, al dan niet voorzien van een andere loc, naar de staalfabriek of terug de hoofdbaan op, maar dan met de klok mee. Het hoofdspoor kan door puur industrieverkeer geheel gemeden worden. Het rijdt point to point van de fabriekssporen naar de onderbaan.

De ovalen van het hoofdspoor zijn dus niet alleen om rondjes te rijden. Kan wel en is ook niet per se gek. Het is namelijk allemaal wel leuk dat een trein bijvoorbeeld oostwaarts vertrekt en ook uit die richting terugkomt, maar hij bevat dan wel dezelfde lading! En waar gebeurt dat in de echte wereld? En waar wordt een hele trein omgekeerd, inclusief een bagagewagen of restauratierijtuig? Alles is een compromis, denk ik dan maar. Dus is het ook fijn dat sommige treinen een rondje kunnen doen, gewoon om er naar te kijken.  Met goed uitkienen hoeft het trouwens niet, en kan slechts een enkel ritje over het hoofdspoor volstaan, waarna de trein elders opduikt of gekeerd wordt, door in het onzichtbare deel om te lopen of door een andere loc te nemen.

Voor de besturing ben ik aan slag gegaan met Rocrail en daarmee zijn uitgebreide dienstregelingen te maken. Ik ben erg enthousiast over de mogelijkheden ervan en van het vrij natuurgetrouw optrekken en afremmen dat met het programma kan. Ik ben eigenlijk in niet veel meer  twee jaar vertrouwd aan het raken met digitaal rijden, en ik vind het geweldig. De flexibiliteit van het bedenken van de verschillende routes over de baan die een loc met bepaalde wagens wel moet afleggen, maar met andere weer niet, is vrijwel oneindig.

Natuurlijk was het soms een heel gedoe om de terugmelders werkend te krijgen, servo aandrijvingen te maken en te configureren. Het viel niet mee te ontdekken :O dat het echt geen kwestie is van ?twee draadjes naar de rail trekken? en dan lekker karren. Ik heb nog nooit zoveel verschillende voedingen en soorten bedrading gehad. Er loopt van alles onder de baan: een ringleiding met installatiedraad voor de baan, een leiding voor de stroom van de (servo-)decoders, een ringleiding voor digitale stroom via een booster voor de wissels en seinen, en dan zijn er de terugmelddraden, UTP-kabels en nog wat snoer voor de gewone netstroom. Maar: het werkt en tot mijn vreugde nog goed ook!

Het is een heel verhaal, en naar ik hoop lezenswaardig. Meer plaatjes, foto?s, wil ik nog maken en aan jullie laten zien. Dat verzoek kreeg ik al als reactie op het voorstelrondje. Logisch, maar ik moet er nog even mee aan de slag om dat correct te posten. Tips op dat gebied zijn alvast welkom.

Groet,

Peter






Re: Staalfabriek in aanbouw
Peter,

Begin maar eens met een Panorama ronde van de huidige staat.
ik ben wel benieuwd na dat verhaal.
Je hebt in ieder geval over je thema nagedacht en dat uitgewerkt.

Wat ik me alleen nog afvraag.
Rijd je een volle trein de een loods in en vertrekt die dan uit zicht naar beneden?
Een paar verbindingen zijn nog wat onduidelijk tussen je beide tekeningen van boven en beneden.
Het sluit niet 100% gelijk aan. Maar je foto,s zullen de mist wel doen optrekken.
Ik wacht nieuwschierig en geduldig af.

Mvg Robin
Re: Staalfabriek in aanbouw
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw
Interessant ben erg benieuwd naar de foto's :arrow: :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw
Dank voor de reacties!

Het klopt dat de tekeningen losse eindjes bevatten. Alles in een plaatje zou heel onoverzichtelijk zijn geworden. Maar het doel is dat de treinen ongezien vol of leeg uit een loods vandaan komen. En hetzelfde geldt voor het verhoogde spoor dat achter de hoogoven langs loopt, over de bunkers met erts, coke en kalk. Dat verdwijnt in de 'coulissen' en komt ook weer uit op het spoor dat achter het zichtbare bereik naar het schaduwstation loopt.

De eerste foto's zullen nog niet heel veel laten zien; want alleen het basisniveau is zo goed als klaar en het grootste deel van het stijgende spoor is gelegd, maar fase 2 is wat lastig. Boven het schaduwstation wil ik de zaak opklapbaar maken. Er kunnen immers altijd majeure rampen gebeuren en dan moet je erbij kunnen zonder hak- en breekwerk. Helaas krijg ik dan wel enkele naden in de bovenbouw, zoals bij een modulebaan. Dat is ook weer een uitdaging! Trouwens, ik heb er wel over gedacht het om te draaien: het schaduwstation modulair, maar de hoeveelheid sporen en bekabeling is mij te groot. Het leek mij het beste dat zo strak mogelijk aan te leggen.

Ik zal binnen kort wel wat plaatjes sturen. Da's beloofd!

Groeten,

Peter

Re: Staalfabriek in aanbouw
Zoals beloofd, enkele foto's van de baan in aanbouw. Nog weinig staalfabriek, maar die fase in de bouw is bijna aangebroken.
Te zien zijn het schaduwstation en een indruk van de te wegklapbare bovenplaat om ingrijpen bij ongelukken mogelijk te maken. En ook is er nog een plaatje van de bedrading aan de onderzijde.
Een klein sfeerbeeldje van een (nog te hoge) tunnelingang op het paradespoor met aangeroeste rails.

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw
Hi Peter,

Dat ziet er al goed uit

groet
Harald
Re: Staalfabriek in aanbouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw
Hoi Peter,

Het thema dat je gekozen hebt vind ik erg leuk, waar zouden we zijn zonder staal.
De eerste foto,s geven een goede indruk van je baan  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Staalfabriek in aanbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw
Peter,

De foto's beloven veel goeds van wat er nog gaat komen. :thumbup:
Bedrading ziet er goed verzorgd uit. :thumbup: :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw

Mooi en zeer lezenswaardig intro, Peter  :thumbup:

Dat wordt een spannende baan, als ik dat zo bekijk.
Veel plezier met verder bouwen en ik volg het graag  :P

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw
Peter,

Een mooi thema, het begin ziet er al goed uit.

Blijf dit volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Staalfabriek in aanbouw... Tijd voor een update
Eindelijk de tijd gehad om het zware timmerwerk af te krijgen. Het kostte enige hoofdbrekens om te bedenken hoe het schaduwstation nog bereikbaar moest blijven.
Het idee om een opklapbare bovenplaat te maken, leek zo eenvoudig. Scharnieren aan de achterkant van een stuk boventafel... en klaar. Maar zo makkelijk was dat niet, want er moest wel iets zijn om het klapdeksel op te laten steunen. Een frame, zoals een kozijn, was een optie. Maar dan werd de hele constructie nogal zwaar en werd de ruimte boven de sporen wel heel beperkt. Uiteindelijk heb ik het opgelost door de korte zijden van de beweegbare delen te laten rusten op een frame en de voorzijde open te laten; er is wel ondersteuning door los staande houten 'kolommen' die tussen de sporen pasten en aan de rand van de ondertafel konden worden geschroefd.
En toen was het toch ineens klaar. Het schaduwstation overkluisd en de bovenwereld nog woest en ledig :O.
Gauw de bouwdozen erbij gehaald om een beetje indruk te krijgen. Het ziet er wel wat merkwaardig uit, beetje mislukte etalage. Dus toen maar gauw wat rails los erop, om het sporenplan nog eens uit te proberen. Het staat wel op tekening, maar of het ook in de werkelijkheid een beetje oogt, is toch wat anders.
Vooralsnog ben ik niet ontevreden :?.  Er wacht nog een fikse klus, maar nu de basis er ligt, kan ieder verloren uurtje weer een klein dingetje gedaan worden zonder het groot materieel tevoorschijn te hoeven halen en een hoop rommel en stof te maken.
Ik hoop hiermee voor een beetje lees- en kijk plezier te zorgen net zoals ik met veel plezier de vorderingen volg van anderen!

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw
-Peter:
Knap bedachte oplossing voor je probleem, zo kan je steeds overal bij in geval van ontsporingen.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw

Met dat lees- en kijkplezier zit het helemaal goed, Peter  :thumbup:

Heb genoten van de foto met de bouwdozen  :-)

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw
Heel mooi die luiken die openkunnen, en ook je ruimte heb je mooi ingedeeld.

Wens je veel succes en plezier verder... .



Groeten

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw
Tja, en nu maar zien hoe dat gaat als die hoogoven erop staat....
Dan zal het luik wel niet zo ver meer opengaan. Ik denk dat dan steeds eerst de oven eraf gehaald moet worden. Moet ook kunnen. Vooral hopen dat het schaduwstation storingsvrij blijft werken.
En de spooraansluitingen, die moeten ook blijven passen. Bij modulebanen gaat het ook, dus ik hoop maar dat het mij ook lukt!
Mannen, dank voor jullie reacties, trouwens.
Re: Staalfabriek in aanbouw
Ziet er goed uit, maar met de scenery erop zal het wel niet meer zo hoog open gaan.

Gr.
Piwie.
Re: Staalfabriek in aanbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw
Dag Peter.

Je maakt grote vorderingen en het ziet er allemaal netjes en strak uit :thumbup:
Het plan is blijkbaar getrokken en goed doordacht, succes met de verdere opbouw!

Groeten,

Erik.
Re: Staalfabriek in aanbouw
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw
wat een mooie grote baan. succes met de rest van de bouw :thumbup: :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw
Peter,

Mooie oplossing om bij je schaduwstation te komen.
De bouwdozen zien er ook mooi uit ben benieuwd als ze geplakt en op je baan staan zal dan een heel ander maar vooral een sfeervoller gezicht zijn. :thumbup: :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw
Hoi Peter,

Even een  :offtopic: vraagje; hoe kom je aan de naam Blikken Tinus ?
Ik vind hem prachtig, namelijk  :P

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw
 @citaat Dat was de bijnaam van de NS 2100 serie stoomlocs. Zie ===> klik
Re: Staalfabriek in aanbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw

Thnx Wim  :thumbup:

Die ken ik nog van het museum  :P

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw
En zo zie je maar, zonder er iets voor te doen, worden alle vragen op dit forum beantwoord!

Blikken Tinus is inderdaad de bijnaam van de 2100 serie. Omdat-ie een rammelend geluid maakte bij hoge snelheid of door lagerslijtage (of beide).
Ik vond de naam voor mijzelf een betere keuze dan Jumbo (bijvoorbeeld) om over Platluis maar te zwijgen...
Wel maakte ik mij even zorgen of er iemand zou denken dat ik nog met historisch Märklinspul van blik zou rijden. Ik vind het prachtig, daar niet van, maar ik heb het niet in bezit!
Ach, en met de staalfabriek in wording is het toch ook weer niet zo heel gek om het in de metaal te zoeken.

Groet,

Peter

Re: Staalfabriek in aanbouw
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw
Wat een leuk thema Peter. Ik zie uit naar het vervolg.  :thumbup: :P
Re: Staalfabriek in aanbouw
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw
Hallo Peter,

Zo leer ik nog wat van de naamgeving, alleen jammer dat er zoveel werd gesloopt. Er is helaas weinig over.

En je vorderingen zien er goed uit :thumbup: :thumbup: :thumbup:, alleen weet je al hoe je de rails overgangen van plaat naar plaat gaat oplossen ?
Re: Staalfabriek in aanbouw
Tja, de railovergangen...

Ik heb heel wat gezien op dit forum en elders, bij modulebouwers. Ik denk dat er rücksichtlos een slijpschijfje door het stukje spoor gaat dat over de grens loopt. Het liefst niet een stukje flexrail, want daarvan kan een van de spoorstaven te gemakkelijk schuiven en dat is weer lastiger vast te krijgen, hoewel solderen wel goed gaat; ik heb het juiste soldeer weten te kopen via Amazon Duitsland. Alle bedrading voor terugmelders en aansluitrails is ermee te solderen zonder agressieve S-39 of andere rommel (helpt uiteindelijk door het invreten toch geen zier!). En met het juiste soldeer is een railstaaf ook op een (messing-)schroefje vast te zetten, denk ik. Links en rechts een schroefje, recht onder een railstaaf, tot de juiste hoogte in de plaat en dan kan je de staaf erop solderen. Hoe minder beweging aan de kopse einden hoe beter.
Het voordeel van de scharnierende constructie van de plaat is overigens dat er niets op elkaar stoot, zoals kan gebeuren bij losse modulebakken. Vooralsnog ben ik optimistisch en hoop ik ook dat het er een beetje uitziet, maar het belangrijkst is het dat de zaak goed vast komt te zitten met zo min mogelijk tussenruimte tussen beide plaatdelen. Het zicht op een eventueel lelijk stukje spoor moet dan maar weggenomen worden met ballast en hulp van een gebouw, een schuurtje, een kabelhaspel of een struik. Dat wordt improviseren en camoufleren!
En de stroom, die moet vanaf de ringleiding komen met een stukje flexibel draad. Aan de achterkant, bij het scharnierpunt is de beweging immers klein.
Maar, tips of waarschuwingen op dit onderwerp zijn welkom (O, wat roep ik nu over mijzelf af...)!

Groeten,

Peter

Re: Staalfabriek in aanbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw

Je kunt ook iets heel lelijks maken als blikvanger, Peter.
Dan vallen die naden niemand op  :D

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw
Zeker, veel dank Tony, voor deze behulpzame reactie!
Bij tegenslag gaat dit helpen; ik voel een grijns opkomen, die vergelijkbaar is met wat er gebeurt bij het lezen van de avonturen van Carl.

O, is Carl trouwens in te huren? Het is handige vent. Als hij niet ergens door afgeleid wordt tenminste...

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw
Beste Peter,

Als er een goed idee komt deel ik mee. Ik zoek ook nog zoiets voor de bouw van de Hembrug. We hebben wel uitgerekend dat de draai geen belemmering is. En er komt een ruimte tussen van hoogstens 1,5 mm.

M.vr.gr. Erwin
Re: Staalfabriek in aanbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw

Hoi Peter,

Carl had al meteen een idee voor je  :P
Hetzelfde kun je ook doen met gras/groenpoeder strooien en dan op de naad daar los hekiflor ( savanne ) gras opkloppen.
Blijft vanzelf zitten. Naad is verdwenen en je trekt het zo weer los. Kan daarna zo weer hergebruikt.

Grtz Tony en Carl ( die graag mee denken )
Re: Staalfabriek in aanbouw
Kijk eens aan. Dank, Tony en Carl! Dat is handig. Al moet ik nog even denken over los 'gras' want dat dwarrelt het schaduwstation in en of het daar nog gedijt....
Maar een apart dun plaatje over het naadje, dat zie ik wel zitten.
Re: Staalfabriek in aanbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw
Dag Peter.

Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 10 mei 2016, 17:04:00
Tja, de railovergangen...

Maar, tips of waarschuwingen op dit onderwerp zijn welkom

Wellicht dat Wil (Wil Tweeendrie) je bruikbare tips kan geven:
zijn modelbaan bevat ook dergelijke constructies :idea: ;)
Hier zie je een deel van zijn baan (constructie) en methode.
Stuur hem een PB en hij vertelt je graag over zijn oplossingen!

Groeten,

Erik.
Re: Staalfabriek in aanbouw
De houtconstructie op de baan van Wil is zeer imposant. Wat een armetierige klepjes heb ik dan gemaakt. Ik was er nog moe van ook.
Maar goed, het is een geruststelling dat een speling van maar liefst 2,5 mm storingsvrij werkt. Ik wil het wat kleiner houden en proberen de eindjes van de spoorstaven vast te zetten. Bij onvoorzichtig optreden zouden ze anders kunnen verbuigen en dan moet er weer een ploeg van Strukton komen. Dat is mij te gortig.
Re: Staalfabriek in aanbouw
Op mijn module overgangen heb ik de uiteindes op een schroef gesoldeerd.
Werkt prima.

Als je grote schroeven neemt en die met de Dremel aan de zijkant passend slijpt,kun je in de uitsparing die eigenlijk voor een kruiskop schroevendraaier bedoelt is prima solderen. 

Robin
Re: Staalfabriek in aanbouw
Uitstekende tip! En fijn dat het ook echt werkt. Ik dacht even met een ouderwetse gleufkopschroef nog eerder klaar te zijn, maar dan zou er per halve slag misschien weer net teveel hoogteverschil bij het indraaien kunnen ontstaan. Daarom heb ik ook nog gedacht aan boutjes met een vlakke kop, daarvan moet de hoogte heel precies te stellen zijn.
Afijn, inspiratie genoeg.
Re: Staalfabriek in aanbouw
Als je mn bouwdraadje even doorspit kom je de schroeven wel tegen.
De hoogte van de schroef is niet doorslaggevend.
Je kunt met een tangetje de rail iets optillen en dan soldeer ertussen laten lopen.

Andere optie is om ongeveer uit te vullen en dan een stukje printplaat vast lijmen.
Daar de rails dan op solderen. Geeft minder geluidsoverlast.En is ook zijwaarts nog flexibel.
Re: Staalfabriek in aanbouw
In de afgelopen dagen heb ik een poging gedaan om de aansluitingen van de rails tussen de vaste en de beweegbare delen te maken. Een proefstukje met het solderen van een railstaaf op een schroef is mij niet bijzonder goed bevallen. Het bleef kwetsbaar.
Het blijkt echter dat de railstaven vast genoeg op de bielzen zitten; de zijwaartse speling is minimaal. Het schuiven van de staven in de lengterichting viel mij ook mee. Er zit hier en daar een massadraad  of terugmelddraad gesoldeerd, en het andere einde van de rail is vastgeschoven in een raillasje.
Dus de oplossing was uiteindelijk vrij simpel: doorslijpen en strak op de grens monteren. Bij een gewone spoorverbinding een koud kunstje eigenlijk. Zie de eerste twee foto's. Het spoor ligt in een stijging en een klein opvulplaatje van MDF bleek nodig voor het uitvlakken, maar toen kwam het helemaal goed. Het lijkt een enorm gat tussen de rails op de foto, maar veel meer dan 1,5 mm is het niet. In elk geval rijdt alles er prachtig overheen (met de hand); geen rare beweging te zien.
Aan de andere kant van het spoor moest een wissel komen, net voor de naad. Dat is minder gemakkelijk, want het afbuigende spoor staat onder een hoek. Logisch, maar als je er naar kijkt, terwijl het op de plaat ligt, is dat toch even peinzen, tenminste voor een alphabrein. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen het wissel op een stukje afvalhout te schroeven en alles eraf te slijpen wat over de rand heen kwam. Het recht doorgaande spoor is een klein beetje korter geworden en het afbuigende deel alleen aan de buitenbocht. Wel is de staaf van de binnenbocht wat bij geslepen. Het blijft in het onzichtbare deel, dus dat een biels raar afgeslepen is, dat weet verder geen mens. Nou ja, behalve de lieden die dit draadje hebben gelezen!
Later moeten de sporen op het andere deel worden gemaakt, maar met deze ervaringen, zie ik dat wel zitten.

Groeten,

Peter


Re: Staalfabriek in aanbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw

Ziet er goed uit, Peter  :thumbup:

Neem aan dat je de scherpe randjes geschuurd hebt.

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw
Peter. :thumbup: :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw
Dank voor de complimenten!

@tony: met het slijpschijfje heb ik geprobeerd alles  zo netjes mogelijk af te werken. Arbotechnisch moet het in orde zijn, er mag voor het spoorwegpersoneel immers geen extra risico bestaan op verwonding.
Re: Staalfabriek in aanbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw

Scheelt vooral slipbandjes , Peter  :P

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw
Aha! Het gebeurde mij al eens dat er een bandje afliep. Toen gaf ik (terecht, overigens) de schuld aan een wissel, maar de raillassen en zeker dit soort overgangen verdienen ook aandacht! Ik let er nog eens extra op. Dank.
Re: Staalfabriek in aanbouw
Peter

Dat heb je mooi gedaan, ben benieuwd naar verdere vordering.  :)



Groeten


Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw
Leuk en veel belovend draadje...... mooi thema ook..... ik blijf het dan ook zeker volgen.

Jeffrey
Re: Staalfabriek in aanbouw
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw
ziet er goed uit :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Staalfabriek in aanbouw; kleine update
Sinds de laatste berichten heb ik hoofdzakelijk aan weinig zichtbare dingen gewerkt en daarom is het stil geweest.
De spooraansluiting van het schaduwstation naar de fabriekssporen is gelegd, voorzien van terugmelders en railaansluitingen. Alle railovergangen op de beweegbare delen van de tafel liggen er goed bij. Geen enkele hapering of ontsporing! Dat scheelt veel zorgen. Het was eigenlijk niet eens zo moeilijk; slijpschijf erin en daarna netjes vastschroeven.
Elektrisch werkt het naar behoren en ook Rocrail weet intussen van het bestaan van deze uitbreiding en stuurt de fabriekstreinen keurig tussen het verkeer over de hoofdlijn door.

En nu wordt het tijd voor de rangeersporen, maar ik moet wel zachtjes aan rekening houden met de scenery. De plaats van de nog te bouwen hallen en installaties heeft invloed op het sporenverloop -  of andersom. Ik kan nu niet zondermeer gaan schroeven en boren en denken dat het zo goed is. Misschien moet een spoor toch wat verlegd worden, later. Dat wordt dus schuiven en puzzelen. Volgens sommigen het allerleukste en ik kan mij daar wel in vinden!

Een eerste testopstelling bestaat uit het los plaatsen van een paar delen uit een bouwpakket. Het is eigenlijk een Amerikaanse locloods, maar het moet de plaats worden voor een Siemens Martin staalfabriek. Meer dan een veredelde schoenendoos hoeft het niet te zijn, maar het moet natuurlijk wel een beetje kloppen. Ruwijzermengers moeten erin gereden kunnen worden, net als wagens met kalk, cokes en schroot. Het leukst is het om platte wagens met coquilles (blokvormen, en geen schelpen!) te gebruiken voor het gegoten staal. Die moeten dan naar de warmwalserij.
Twee toegangssporen heb ik voorzien, maar deze loods heeft drie poorten. Dus: een dicht maken en/of toegang voor een vrachtauto maken? Of er een raam inzetten? Hoe dan ook moet er een ondersteunend frame in, want ik zet de twee zijmuren achter elkaar. Die ene zie je toch niet en het gebouw zou veel te kort zijn. Er zal ook nog iets met het dak moeten, want ook daarvoor bevat het pakket niet genoeg onderdelen door deze eigenwijzigheid. Ik hoop dat ik er in de komende tijd iets van kan maken waar ik blij van word!

Groeten,

Peter



Re: Staalfabriek in aanbouw; (pak-)huisje bouwen
Er is in de afgelopen maanden veel getest en en uitgeprobeerd bij de staalfabriek, maar dat leidde niet tot zichtbare resultaten. Ook het gepuzzel met nieuwe rijwegen in Rocrail is een onzichtbaar en soms schijnbaar ongrijpbaar gebeuren. Erg vermeldenswaard vond ik het allemaal niet. Wel is tot op heden gelukt wat er moest lukken en dat geeft altijd weer energie om door te gaan!

Het moment om de railbouw en de scenery te combineren, nadert intussen met rasse schreden. Ik moet eerst wat gebouwen maken om te kijken of het echt allemaal past en of het ook een beetje oogt, voordat ik de sporen definitief ga leggen. Voor het schaduwstation volgde ik mijn planning redelijk nauwgezet, maar dit deel van het verhaal moet ik echt zien en voelen.

Eerst moest ik maar eens kijken of ik het nog kon, een bouwpakketje maken; voordat ik serieus aan de hoogoven en alle andere fabrieksgebouwen begin, wilde ik even wat proberen wat ook fout mag gaan zonder gevoelens van grote spijt. Er lag nog een pakhuisje van Faller in een ongeopende verpakking. In de afgelopen weken heb ik er wat aan geknutseld en is het een eind klaar. Ik vond het flauw het helemaal volgens de aanwijzingen te doen en ik heb nu twee pakhuisjes in halfreliëf (zie de foto's van de bouw). De daken moeten er nog op en er moet nog wat afgewerkt. Maar dit is het tot dusver. Het is een leuke vingeroefening en het is trouwens heel leuk om weer te doen! Het zal bijna 30 jaar geleden zijn dat ik zoiets voor het laatst heb gedaan - toen kon het nog zonder loep...

Groet,

Peter
Re: Staalfabriek in aanbouw; (pak-)huisje bouwen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Staalfabriek in aanbouw; (pak-)huisje bouwen

Dat is alvast prima gelukt, Peter  :thumbup:

Mooie vingeroefening !

Grtz Tony
Re: Staalfabriek in aanbouw; (pak-)huisje bouwen
Mooie kleuren, vergeet het geheel niet te verouderen. De pakhuizen staan immers al een tijdje.
Re: Staalfabriek in aanbouw; (pak-)huisje bouwen
 @citaat Wellicht onlangs gerenoveerd...?