Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Dirty Stuff

Gestart door milocomarty vrijdag 01 april 2016, 01:55:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Dirty Stuff
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Dirty Stuff
 :) Gefeliciteerd met deze titel. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Die tankwagon is ook wel een B) prachtig exemplaar, dus heel verdiend.

Dirk-Jan
Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Dirty Stuff
Geweldig Martin, gefeliciteerd. :arrow: :thumbup:
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff


Tekst en uitleg in de RH 383 ;)
Re: Dirty Stuff
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Dirty Stuff
 :) Ttsss......   je wilt zeker in aanmerking komen voor de volgende trofee?
Want met dit exemplaar gaat dat wel weer lukken, tis weer een plaatje geworden. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Geeft Railhobby trofeëen weg  :?
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Moest er effe wat stof afblazen, wel een tijd geleden dat ik wat aan die  Gmhs 53 goederenbak heb gedaan. Wel, geloof dat ik hem wel aardig af begin te vinden na een lading filters,schaduwen en ander dingen met olieverf , grime, streaks en stof. Moet nog effe wat puntjes op de i zetten met wat vettigheid op de aspotten enzo maar ben verder wel tevreden, smerig, stoffig maar niet verrot..







Re: Dirty Stuff
Jørg
gast

Re: Dirty Stuff
-Martin:
Uitzonderlijk mooi weer,  :thumbup:
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Opdrachtje, weer eens wat geels. Acryls, enamels en pigmenten..knoei maar raak voor een knaak  ;)









Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Dirty Stuff
Wat een prachtige smeerboel weer. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Dirty Stuff
Jørg
gast

Re: Dirty Stuff
-Martin:
Idd dirty stuff,  :thumbup:
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Dank u !

Nieuw project op de werkbank, een Duitse  Gmms 60 fabriekswagen, net klaar met chippen..







Re: Dirty Stuff
Martijn
gast

Re: Dirty Stuff
Dag Martin,

Het resultaat is haast niet van echt te onderscheiden. Mooi hoor :thumbup:
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Om effe wat in te gaan op het gebruik van filters en wat het zijn heb ik geprobeerd het op de plaat vast te leggen op deze groene jongen. Wat zijn filters? Filters zijn in de militaire modelbouw gebruikelijk en bestaan uit 10% verf en 90% verdunning en hebben als doel alle geschilderde detailsen kleurtjes wat meer samen te voegen tot een geheel. Heb het op deze groene wagen geprobeerd met eerst een groenblauw filter van AK en na 24 uur droging een 2e filter met een licht bruine bijna gelige oker toon. Zal de foto's laten spreken.

Met filters.



zonder..



met filters..



zonder..



zoals je kunt zien veranderen de filters terdege het uiterlijk van de wagen. Heb in deze voor een 2e lichtbruin oker filter gekozen om de wagen een wat meer stoffig uiterlijk te geven. Maar je ziet dat de chips minder hard en contrasterend overkomen door het gebruik van een filter.
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Ook de andere kant van de EVA ketelwagen maar eens gedaan, verschillende tinten roest washes en streaks. Tevens wat metaal pigment gebruikt op de handrails, blijf dat soms een moeilijk te controleren medium vinden. Nu nog wat stoffigheden en dan is ie wel klaar...







Re: Dirty Stuff
Jørg
gast

Re: Dirty Stuff
-Martin:
Schitterend werk weer,  :thumbup:
Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Dirty Stuff
Heel mooi om te zien wat het effect van de filters is Martin. Dank daarvoor. Wat ik mij nu afvraag, je schrijft filters zijn 10% pigment en 90% verdunning. In hoeverre is dat anders dan de washes die je bijvoorbeeld van Vallejo kan krijgen? Dat zijn in feite ook sterk verdunde acrylverven. Zijn de filters dan weer met iets anders verdund dan water of is juist de 10% kleur geen acryl maar (ik roep maar wat) pigmentpoeders?

Ik vind het machtig mooi wat je maakt en heb je werk ook al een paar keer gedeeld in weatheringgroepen op Facebook (een beetje gratis reclame is nooit verkeerd toch?). Ik wil er zelf over een tijdje ook mee aan de slag, maar vind het lastig om een duidelijk beeld te krijgen wel goedje nu welk effect kan geven. Dan kan je wel willekeurig gaan uitproberen, maar ik zou dat toch iets gerichter willen doen. Heb je daar nog tips of tricks voor?
Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Dirty Stuff
Hoe krijg je het allemaal voor elkaar! Prachtig gedaan.
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Dirty Stuff
Dank Martin, ik heb weer wat kijkvoer ;)
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Citaat van: Maarten Marklin op dinsdag 20 december 2016, 11:11:00
Hoe krijg je het allemaal voor elkaar! Prachtig gedaan.

Met veel geduld en meerdere projecten ..droogtijden  :-(
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Heb het wel zo'n beetje gehad, vandaag wat stoffigheden aan de bodem met wat pigmenten en spetter spul van Ammo. Moet bij de gele nog wat stof toevoegen, en wat kleinigheden aan de buffers. Verder wel een leuk stel...















Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Gelukkig zijn saaie kerstdagen een leuk excuus om wat te doen  :P Zo maar weer wat verder met de groene Persil wagen. Eigenlijk wel een leuk contrast zo'n schoon merk met een wat viezige wagen. Bakkie zegt dat de laatste schilderbeurt in '62 was. Na wat jaartjes rond crossen zullen er her en der wel wat beschadigingen op zitten. Wat verder met de beschadigingen dan maar, wat extra roest in de vorm van 2 washes, tracks wash en light rust wash van Ammo. Aluminium chips op de luikjes. Zal ook wat lichte beschadigingen op het dak doorvoeren, dat ding is ook van plaatstaal of zoiets..StCu, iets van een bliksoort ofzo..niet te overdreven..uiteindelijk nog wat smeer en stof en dan vind ik deze ook wel af..













Re: Dirty Stuff
Opazwitserland
gast

Re: Dirty Stuff
Dit is meer dan super.  Ongelooflijk mooi en echter dan echt.
Gewoon schitterend 👍
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Dank je !

Compleet brak van een heftige griepaanval, lijkt alsof een of andere vrachtwagen me geraakt heeft. Maar op de een of andere manier is stil zitten er niet bij, heeft iets met genen te maken geloof ik.Oppassend dat de lekkers uit mijn neus niet op mijn werk vallen maar weer verder met die groene Persilbak. Als eerste rondom wat North Africa dust in dunne laagjes met de luchtkwast. Na droging met odourless thinner wat gemanipuleerd en een zekere streperigheid gegeven. Daarna verder met het dak. Nu zag ik op een jijbuis filmpje Mig Jimenez enamels over chipping medium p een zaku gebruiken. Effect zag er prima uit en dacht bij mezelf dat is goed te gebruiken op een dak van een wagon gebruiken. Zo gezegd zo gedaan dus eerst maar eens wat scratches medium met de luchtkwast erop geblazen gevolgd door een aantal laagjes enamel. Heb hier gekozen voor een wat grijsbruinig streaking grime for interiors omdat het grijsbruine kleurtje mij wel aanstond, grijs ishet smeer niet helemaal, bruin ook niet dus het hangt er lekker tussenin...leklek...Na een korte droogtijd maar aan het smeren en chippen, doe dit dan met gewoon water, gebruik wel over het algemeen van die gedemineraliseerde, een 39 cent in de supermarkt ofzo...moet zeggen dat het resultaat me wel aanstaat , zou nog wat beter kunnen..restant van de streaking grime for interiors over het onderstel geblazen in een erg dunne laag..wel nu.. plaatjes..









Re: Dirty Stuff
Jørg
gast

Re: Dirty Stuff
-Martin:
Ondanks de griep toch weer schitterend werk geleverd, spoedig herstel,  :thumbup:
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Dank je, de grieperigheid is nog steeds aanwezig, maar daar kom ik ook wel overheen..
Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Dirty Stuff
Fraaie foto's. Mooi resultaat.

Groet,

Ronald
Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Dirty Stuff
De plaatjes zijn schitterend,  maar ik ben voiral blij met je begeleidende tekst.  Als het volgende maand zo ver is dat ik met het weatheren ben begonnen,  dan denk ik dat ik serieus veel ga hebben aan je draadje.

Hartelijk dank daarvoor!
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Dank u en graag gedaan. Langzamerhand beginnen er ook een reeks artikelen te ontstaan. Nog wat meer en ik kan een boek vullen..
Tussendoor ook nog wat lopen knoeien aan een pietepeuterig klein wagentje in HO. Ding is van Evan en hoop dat ie met OntraXS! lekker op zijn baan kan meerijden. Hoofdzakelijk gedaan met Ammo by Mig Jiminez enamel producten..







Re: Dirty Stuff
Jørg
gast

Re: Dirty Stuff
-Martin:
Das weer een schitterend resultaat, de wagon gaat veel bekijks hebben op die baan.  :thumbup:
Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Dirty Stuff
Martin breng je als laatste ook nog een mat varnish aan om het geheel te beschermen?

Groet,

Ronald
Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2010

offline
Re: Dirty Stuff
Citaat van: milocomarty op vrijdag 03 februari 2017, 01:52:51
Langzamerhand beginnen er ook een reeks artikelen te ontstaan. Nog wat meer en ik kan een boek vullen..

Daar wil ik dan wel eens doorheen bladeren.
Een exemplaar is bij deze verkocht.Met of zonder workshop.
Wat ik hier zie is dat het niet super ingewikkeld is ,maar wel een hoop tijd en laagjes kost om iets moois te maken.
Zoals altijd lijkt het op de foto's vrij simpel. Probeer je het zelf lijkt het opeens nergens naar.
Net als bij vele zaken is het gewoon doen en volhouden. Het wordt natuurlijk makkelijker als je het eind resultaat voor je ziet en weet hoe je het aan moet pakken.
Ik ga eerst mijn baanbouw een schop geven en ga me dan eens in de dirty stuff verdiepen.
Dat maakt het gewoon af.

Mvg Robin
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Citaat van: M.user op vrijdag 03 februari 2017, 21:56:39
Martin breng je als laatste ook nog een mat varnish aan om het geheel te beschermen?

Groet,

Ronald

Nee, gebruik als tussenlagen een satin varnish. Maar juist het verschil tussen de satin en de mat drogende washes maakt het model weer interessanter om te zien. In het echt heb je ook verschillende glansgraden in diverse materialen zitten..
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Werk momenteel aan diverse vervuiling projecten die alle in een stap voor stap gefotografeerd gaan worden voor toekomstige artikelen. Zit zelfs nog te denken over een boek....bij deze wat voorproefjes van een DE1 en een BNSF GP9....de laatste is compleet naar voorbeeld foto's, van de DE1 is het een combinatie van diverse foto's die ik ondertussen in mijn collectie heb..zoek nog een gele en een blauwe..



Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Dirty Stuff
Martin, een boek klinkt heel interessant. Maar dan niet alleen in het Duits he ;)
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Uitgever is Nederlands..zal wel 3 talen worden denk ik..

Excuses, kreeg wat commentaar. Het moet een SD-9 zijn..



Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2016

offline
Re: Dirty Stuff
Martin als ik jouw werk zie, ontkom ik haast niet aan de gedachte dat het origineel aangepast wordt aan het model. "Oeps, het model heeft daar heel realistisch wat oliesporen en stof, het wordt tijd dat we dat we dat ook even laten groeien. Het ziet eruit of we net uit de fabriek komen en niks meemaken. We zijn geen watjes."
Okee, flauw, maar wat ik ermee zeggen wil, is dat het prachtig is wat je doet! Het is Kunst!
Keep up the good work!

Peter
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Haha, lijkt me aardig om de verwering aan te passen aan mijn schilderkunsten. Helaas is het omgekeerd en zijn we daardoor nog steeds lerend..
Sneak peak DE1, nog steeds een WIPje...

Re: Dirty Stuff
nobody
gast

Re: Dirty Stuff
Mooi.
Zelfs de loopvlakken en flenzen der wielen zijn stoffig/roestig... ;)
Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Dirty Stuff
Martin ik zie dat je nu Acrylverf hebt gebruikt of is het opnieuw een combinatie van acryl en enamel verf?

Heb je die stof/roest vervuiling met de airbrush aangebracht?

Het resultaat is zeer fraai.

Groet,

Ronald
Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Dirty Stuff
Het lijkt net echt en daarom geef ik je een tien met een griffel!
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Knoei alles over elkaar Ronald, wel je droogtijden in acht nemen. Enamel over acryl en omgekeerd..

http://stortenbeker.eu/images/martin.asp?q1=136030d&imgn=1
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Nog wat teaserkes...



Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Ok, de finale. Uiteindelijke platen. Verder wil ik niet gaan al is er vast wel een versie die nog viezer en waarschijnlijk ook rot is in de nadagen van de rode bakkies...







Re: Dirty Stuff
Martijn
gast

Re: Dirty Stuff
zeer knap gedaan!! respect hoor!
Re: Dirty Stuff
peterke33
gast

Re: Dirty Stuff
Heb me ook eens wat verdiept in het weatheren met Vallejo chipping.
Ga eens lekker moeten gaan winkelen, en dan kan ik ook wat gaan doen.
Re: Dirty Stuff
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Dirty Stuff
nee verder moet je idd niet gaan, het is prachtig vies zo. :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Houd het hier ook bij....live te bewonderen op OntraXS!. Ben daar ook aan het werk met waarschijnlijk meer NL materiaal..
Re: Dirty Stuff
peterke33
gast

Re: Dirty Stuff
Heb even een vraag, heb net een tankwagon willen doen chipping lukt me niet echt goed.
Breng jij eerst een laag blanke lak aan ?? of spuit je een deel in kleur van de wagon en daarna de roest en chipping.
Ben al wel bezig geweest met de scredder van faller, heb ik eerst gespoten kleur daarna roest en dan chipping kleur en dan de roest aangebracht.
Hoe laat jij BV die opschrift zichtbaar heb al gezocht op google maar vind niet veel terug.
Re: Dirty Stuff
milocomarty
gast

Re: Dirty Stuff
Peter, een chipping medium werkt alleen als je er een roest tint onder spuit. Meestal doe ik dat op daken of complete overspuiters. Primer, roest, chipping medium en dan de kleur...opschriften kun je afplakken..