Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Besturing met een Rasberry Pi2

Gestart door Jørg donderdag 31 maart 2016, 22:42:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Besturing met een Rasberry Pi2
Heb een Raspberry Pi 2 aangeschaft 2e hands,
wat heb ik nodig om te starten om deze pc mijn baan te laten besturen, hardware en software, en uiteraard iTrain waar ik reeds over een licentie van beschik.
De onderdelen die ik reeds bezit:
- De RPI II met behuizing.
- Een geschikte voeding van 2.1 A
- Een SD kaart 32 GB klasse 10
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Beste Jorg,

In het proces voor de ontwikkeling van een methode om door de gebruiker updates te kunnen gaan doen op dat apparaat van mij, zijn we begonnen met een RPi1, ik heb daar in ieder geval een draadloze muis en toetsenbord voor aangeschaft en een monitor geleend.

Verder heb je natuurlijk een digitale centrale nodig, indien daar geen booster in zit (zoals bij een Tams) een booster.

Maar er zijn een aantal RPi en iTrain gebruikers actief op het forum, dus daar zal een nog beter antwoord vandaan komen, in ieder geval werkt het, het is uitgeprobeerd op de Maaspoort baan van de MSG/Den Bosch

Groet, Anne W

Re: Besturing met een Rasberry Pi2
-Anne:
Dank voor het snelle antwoord.
Heb reeds een IB 650, en een aantal boosters, dus dat is al ok.
Een klavier, muis en beeldscherm zullen ook geen probleem vormen.
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Jørg,

heb je er al een operating system op staan?
Zo ja, welke? Wheezy of Jessie?

Grt Rieske

Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Ik ben benieuwd hoe dit draadje zich ontwikkelt. Ik heb ook nog een RPI2 Model B in de kast liggen, dus wellicht kan die handig ingezet worden.
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
10 Pagina's op het iTrain forum: http://berros.eu/itrain/forum/viewtopic.php?t=1916

Gr, Ben.
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
-Rieske:
Heb er nog niets op staan, daarom mij vraag hier,  :thumbup:
-Patrick:
Dat is ook mijn betrachting om hier zoveel mogelijk over te weten te komen zodat anderen dit ook kunnen gebruiken.
-Ben:
Ga eens kijken bij het iTrain forum.
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Ik kan melden dat de Raspberry Pi2 perfect werkt met iTrain. Op de club zijn er zeker 18 treinen mee aangestuurd.
Verder zijn daar drie leden reeds begonnen met iTrain op de Raspberry PI3.
Er schijnt nog een klein probleempje in de Wheezy driver te zitten (wifi of bluetooth ben ik ff kwijt), maar ze hebben het uiteindelijk wel gefixeerd. De PI3 is nog maar net op de markt men moet de software hier en daar nog aanpassen.

Ik ben in januari bezig geweest het 2 Rasp's PI2's.
De ene is headless. ( Jessie)
Zonder toetsenbord of muis, maar aanspreekbaar via andere PC/Mac in netwerk.

Met de groene knop start de Rasp op, orange is afsluiten en iTrain opslaan, rood is noodstop geen opslag van gegevens.
Daar moet je wat voor schrijven in de software. Heeft een ander voor me gedaan. (gelukkig)


De andere Rasp ( Wheezy) heb ik achterop een 7" touchscreen gemonteerd.





Overigens willen we op de club in de nabije toekomst hier uitgebreid op ingaan op een speciale dag voor iTrain en de Raspberry.
En dan met name hoe alles te installeren en wat je zoal nodig hebt.
T.z.t. maak ik daar wel melding van op het forum.

Groet Rieske
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
-Rieske:
Das allemaal heel interessant, dank daarvoor, ik ga je een PB sturen hierover,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Hoi Allen,

Ik gebruik een PI 2 onder mijn module en een PI 3 als laptop. Met beide draait iTrain goed.

Op de nieuwe PI 3 als laptop was het alleen nodig om iTrain te installeren. Java, etc was al geïnstalleerd.

Groet,
Bert
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Nu de volgende vraag:
Is mijn RPI sterk genoeg om mijn baan te sturen, hierbij het baan bestand
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Citaat van: Rieske op vrijdag 01 april 2016, 13:02:06
Ik kan melden dat de Raspberry Pi2 perfect werkt met iTrain. Op de club zijn er zeker 18 treinen mee aangestuurd.
Verder zijn daar drie leden reeds begonnen met iTrain op de Raspberry PI3.
Je schrijft dat Java al op de Rasp Pi3 aanwezig is, welk Operating system draai je er op?
Windows - linux ?

grt Piet.
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Kijk eens vanaf hier voor de PI-2.

Bijdrage van Leeeke die al een poosje aan het experimenteren is geweest. Nu is er ook de PI-3
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
-Henk:
Dank voor je reactie,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: ik denk dat een RPI 2 wel sterk genoeg moet zijn om mijn baan te sturen maar zeker ben ik niet.
De RPI 3 dat weet ik dat die reeds beschikbaar is maar de RPI 2 die ik heb, heb ik voor een zeer schappelijk prijsje kunnen overnemen van iemand die een 3 gekocht heeft.
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
kijk ook eens hier Jørg: 
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
-Henk:
Dank voor de info,  :thumbup:
Ja dat ik ook al ergens anders gelezen om de RPI op een vast IP adres te zetten, nl op het iTrain forum.
Draait jouw baan al met een RPI?
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Nee heb nog RPI. Eerst afbreken en dan opbouwen. Maar ga nu wel via onze PV een RPI-3 aanschaffen tegen zeer schappelijke prijs. 

Maar ik weet zeker dat ik gewenste hulp krijg om het aan de praat te krijgen!
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Hoi Jørg,
Ik heb een stappenplan voor het installeren van eea op de RPI, dit is de uitgebreide versie van het topic op het iTrain forum.
Als 1 beeldscherm genoegd is dan is een RPI2 meer dan genoegd. Stuur me via een pb ff je email adres, dan zorg ik dat het stappenplan jou kant op komt.
Je IB communiceert die via loconet of rechtstreeks?
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Kleine aanvulling: zorg voor een goede snelle micro SD Class 10.....
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
-Leo:

Ben van plan om een flatscreen TV van 55 inch als beeldscherm te gebruiken, dat moet groot genoeg zijn om heel de layout van de baan + nog een aantal locs die aan het rijden zijn te vertonen.
Mijn IB zou met een adapter serieel naar usb van Rosoft verbonden worden met de RPI 2, die is reeds in mijn bezit en een SD kaart van 32 GB class 10 heb ik ook al.
Mijn e-mail adres komt er aan, maar staat in mijn profiel.
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Hoi Jørg,
Of dat scherm groot genoegd is ligt aan de maximale resolutie en aan de grootte van je baan  :D
IB via Loconet heb ik uitgeprobeerd en dat werkt. Als je met een Serieel naar USB converter van Wim werkt dan is dit naar alle waarschijnlijkheid een FDTI chipset. Die werkt, dat weet ik 100% zeker, dat staat ook in mijn stappenplan hoe je die drivers moet installeren. Ik moet hem nog ff oppoetsen, het is ff geleden dat ik het zelf gebruikt hebt, bij mij ligt eea op z'n gat vanwege de enorme drukte met vanalles behalve de modelbaan  :-(
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Jørg, ik volg met heel veel belangstelling. Maar waarom zo'n 55"? Heeft een serieus prijskaartje in de hogere resoluties.
Even wachten, na het experiment van Barry, en dan misschien beter twee 27" monitoren. (1/3 van de prijs voor de 2)
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
-Leo:
Dank voor alle info, !stappenplan) die je mijn doorgestuurd hebt,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

-Staf:
Kan een 55 inch tv voor bijna niets op de kop tikken, en elke moderne tv kan je ook als monitor gebruiken.
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Da's me wat 55". 8o

Zo zie je maar hoe de hobby verschilt, ik volg helemaal niks maar kijk vooral naar het tafereel wat zich op de baan af speelt. ;)

Gr, Ben.
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Dan lijkt een Raptor mij  wel iets voor jou Ben  :D
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Ons beeldschermexpiriment staat op dit moment in de diepvries.... We zijn er beide al een tijdje mee bezig geweest en tot op heden zonder succes.
Heb nu het idee om het te gaan proberen met het programma Synergy. Dit is een server/client applicatie waarmee je via het netwerk een soort van Keyboard/Muis switch maakt. Ik heb alleen nog geen handleiding kunnen vinden hoe je een server opzet op een RPI.
Ik maak zelf trouwens gebruik van 2stuks 24" monitoren die boven de achtergrond op de muur achter mijn baan hangen. op een afstand van 1,5 meter is dit nog goed te doen voor het plan. Voor de locs heb ik de resolutie wat omhoog bijgesteld. Helaas draait het wel op een windows PC....
En wat betreft de handleiding.... Graag gedaan.
Mochten jullie commentaar, opmerkingen of uitbreidingen/nieuwigheden hebben dan hou ik me aanbevolen.....
Succces!
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Beste Fred,

In principe heb je helemaal gelijk, zo rijd ik met mijn 19 treinen, maar zoals met alles in de wereld: niets is puur wit of puur grijs, wat Ben betreft geldt dat, ondanks het feit dat hij relatief dicht in de buurt woont, hij "het" toch niet zou doen omdat hij dan bij mij "te biecht" moet.

Groet, Anne W
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Wat Fred schrijft kan ik niet lezen maar ik kan me geen situatie voorstellen waarbij ik ook maar bij iemand op de biecht zou moeten. :D
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Hoi forummers:
Hier een kleine update ivm de besturing van mijn baan met de RPI2,
Noobs gedownload en uitgepakt en op een MicroSD kaart van 32Gb gezet,
nu de volgende stap is het aansluiten van alle randapparatuur zoals de muis, klavier en beeldscherm
en geheugenkaart er in en dan de power er op en starten met istalleren met de Raspbian.
Tot de volgende update.
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Goed bezig! Succes met de rest!
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
-Leo:
Volg jouw stappenplan nauwgezet,  >:-D >:-D
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Interessant draadje :p
Zelf heb ik de Raspberry Pi B en Raspberry Pi 3.
Rocrail draait perfect ook op de Raspberry Pi 3 :)

Dylan
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Goed bezig! :thumbup:
Ik heb voor de test een adapterlink van USB naar dvi besteld, een soort externe videokaart. Deze krijg ik van de week binnen en hoop op deze manier een tweede scherm op de RPI werkend te krijgen. Op het www heb ik gezien dat het zo moet werken. O:-D
Hou jullie op de hoogte!!
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
-Barry:
Ben ook benieuwd hoe het gaat evolueren, en ik ben er zeker van dat er nog forumleden hier in geinteresseerd zijn.
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Klopt, Leo en ik zijn er al langer bezig om een tweede scherm aan de praat te krijgen. Helaas tot nu toe geen vorderingen. Hoop dat dit wel gaat werken.
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Even wat info hier neerschrijven die kan helpen.
Chipset van RPI (zelfs de 3), kan niet hoger dan 1920x1080 aan.
Alse je 2 schermen wil aansluiten, kan de gezamelijke resolutie niet hoger liggen dan dit dus.
Als je met een usb naar dvi adapter gaat werken, moet je van 2 dingen zeker zijn:
1. Die adapter moet een driver hebben voor linux op het arm-platform.
    (Gewone linux driver is niet genoeg, die zijn voor x86 platform, tenzij je ook de sourcecode hebt,
     Dan kan je zelf gaan cross compilen)
2. Die adapter moet zelf video ram onboard hebben om onder die gezamelijke max resolutie van 1920x1080
    Onderuit te komen.

Reken er ook op dat die usb/dvi adapters héél traag zijn, genoeg voor wat tekstverwerking op 2de scherm,
Niks al te grafisch dus, je ziet dan letterlijk het scherm telkens opgebouwd worden.
Maar google eens, er is een speciaal ontwikkelde adapter voor de RPI, die op de gpio past, en daar een vga signaal van maakt, misschien is dat een betere oplossing ?

Bepaalde Odroid modellen hebben zowel hdmi als displayport, werkt net zoals RPI, maar wel duurder.
Kan je met itrain niet meerdere clients gebruiken ? Ikzelf gebruik Rocrail, en heb gewoon aan elk van mijn
7 schermen, een RPI achterop gezet, telkens met een rocrail client die net een iets ander deel van de baan toont, werkt perfect samen met een headless server (ook een pi). Voordeel is dat je op meerdere plaatsen aan de baan, een toetsenbord kan hangen, om zodoende onafhankelijk van mekaar, bepaalde stukken aan te sturen.
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Hoi Sn00zerman,
Beide systemen hebben Barry en ik geprobeerd. De VGA666 van Gert zelfs in 2 varianten.
Het probleem waarom het bij ons niet lukt en bij anderen wel hebben we niet boven tafel.
Met meerdere RPI's werken kan, maar niet voor de bediening.
Ik wil 1 systeem met 1 keyboard en muis met 2 schermen. 1 scherm met het baanplan en 1 scherm met de locs en de rest....
Voor de CC-schnitte demobaan gebruiken we ze wel op jouw manier. Dat werkt prima, mits je de pro versie van iTrain hebt.
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Hey Leo,

Ik had met Barry al gesproken over dit probleem in een ander draadje,
Daar heb ik al aangegeven dat ik hier wel naar ga kijken voor een oplossing,
Zodra de gezondheid het terug toelaat.

Groeten,
Kris
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Top  :thumbup:
Heeft geen haast, doe maar op je gemak!
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Pffff, na lang zoeken, want de zoekfunctie is foetsie, het topic gevonden. Heel interessant.  :thumbup:
Ik heb een IB en ik zou zonder tussenkomst van een pc, iTrain willen aansturen via een iPad. Ik denk dat dit mogelijk is met een rpi 3 via WiFi en met iTrain 4 pro. Klopt dit?
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
ITrain op de RPI3 werkt prima, maar wil je ook automatisch of via routes rijden en zo? ITrain op de iPad is eigenlijk alleen maar een rijregelaar, dus is niet een vervanger voor de PC.
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Barry, dus ik schaf een rpi 3 aan, zet daar win10, iTrain 4 op. Combineer dit met mijn IB en ik kan starten. Top
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Op de RPI draait geen volwaardige windows op. iTrain installeer je op Linux (Raspbian Jessy Pixel). Stuur mij effe een PB met je mailadres dan mail ik je een installatie handleiding.
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Thx Barry, pb is Onderweg.
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
@Barry,

Een volledige versie van Windows 10 draait inderdaad niet op de RP3, maar de IoT versie wel. Of daarmee vervolgens iTrain gedraaid kan worden weet ik dan weer niet.
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Partick, helaas draait iTrain daar niet op.
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
De handleiding hoe iTrain te installeren op de RPI3 staat inmiddels op mijn BLOG. Zie ook de link onder mijn handtekening.
Er komt nog een aanvulling in de handleiding over hoe Samba te installeren. Samba zorgt ervoor dat je met een computer de RPI via het thuisnetwerk kunt bereiken.
Dit is handig voor het lezen, schrijven en beheren van bestanden die op de RPI staan.

Verder zijn we nog aan het testen/uitzoeken om verbinding te maken tussen RPI en een NAS. Dit voor backups of locatie van je iTrain bestanden.
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Hallo,
is hier nog iemand - op dit oude topic. Ik heb recent gezeocht met de zoekfunctie naar "RaspberryPI" , maar toen niets gevonden.
Daarna min of meer bij toeval deze thread gevonden.
Mijn vraag : wordt bij de diverse gebruikers die hier zeggen de Raspberry Pi te gebruiken het "rail' signaal opgwekt met de PI ?
Ik wil nl een RaspberryPi2 gebruiken om, buiten mijn IB om, de wissels en seinen te bedienen.
Dus hardware : PC=>- Raspberry-PI=>-booster =>k83
Daarvoor moet de PI2 dus het MM-protocol genereren.

Is zo'n mogelijkheid gerealiseerd in een van de genoemde projecten ?

m.vr.gr.

RoelofS
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Ben den Hollander
gast

Re: Besturing met een Rasberry Pi2
Citaat van: RoelofS op dinsdag 10 oktober 2017, 17:26:15

Mijn vraag : wordt bij de diverse gebruikers die hier zeggen de Raspberry Pi te gebruiken het "rail' signaal opgwekt met de PI ?


Nee, het is een alternatief voor de PC met treinbesturingsprogramma.

Gr, Ben.
Re: Besturing met een Rasberry Pi2
 @citaat
Bedankt Ben, ik meende dat al begrepen te hebben uit de diverse beschrijvingen, maar je weet maar nooit..
gr. Roelofs

Edit Herman05: overbodig citaat verwijderd