Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Loc 3038 loopt zeer matig en maakt vreemd geluid

Gestart door Albert woensdag 30 maart 2016, 22:57:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loc 3038 loopt zeer matig en maakt vreemd geluid
Mijn verzameling klassieke analoge locs staat voornamelijk in de vitrine, maar 1 maal per jaar laat ik ze uit op een provisorisch aangelegd ovaaltje.
Tot nu toe ging het altijd goed, maar vandaag had loc 3038 kuren: bij iets meer "gas" ging de loc inhouden en produceerde een soort gerochel, bij "gas" minderen verdwenen deze verschijnselen maar dan had de loc een zeer lage snelheid.Ben benieuwd of iemand dit herkent en wat de remedie is.

Groeten, Albert
Re: Loc 3038 loopt zeer matig en maakt vreemd geluid
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Loc 3038 loopt zeer matig en maakt vreemd geluid
Hallo Albert,

Misschien is de rotoras in de motor droog of de tandwielen. Drupje olie doet wonderen.
Re: Loc 3038 loopt zeer matig en maakt vreemd geluid
100 procent.
1 x uitlaten is eigenlijk iets te weinig , of je moet hem helemaal schoonmaken en smeren voor je hem naar buiten laat.  :D

Mvg: Alex
Re: Loc 3038 loopt zeer matig en maakt vreemd geluid
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Loc 3038 loopt zeer matig en maakt vreemd geluid
Motoras draait (glijdt) niet meer mooi in lager, maar wikkelt zichzelf als het ware af in het lager.
Dat geeft die schrapende geluiden.
Dus spaarzaam smeren van de draaiende delen op de as/bus plaatsen.

M.v.g. Marcel
Re: Loc 3038 loopt zeer matig en maakt vreemd geluid
Heren,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Als ik het samenvat is een druppeltje olie de oplossing, dus geen ernstige schade. Waarschijnlijk zal de kap er wel van af moeten, ben benieuwd of het gaat lukken. Zoals jullie merken ben ik nog niet zo erg thuis in de techniek, maar met de hulp van dit mooie forum zal dat wel goed komen.

Groeten, Albert
Re: Loc 3038 loopt zeer matig en maakt vreemd geluid
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Loc 3038 loopt zeer matig en maakt vreemd geluid