Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

probleem met LDT 010503 (draaischijf decoder)

Gestart door Meine maandag 28 maart 2016, 13:00:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
probleem met LDT 010503 (draaischijf decoder)
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
probleem met LDT 010503 (draaischijf decoder)
Ik heb al enige tijd een (tweedehands) LDT 010503 liggen en vandaag heb ik deze aangesloten.

Alle bedrading en switches aangesloten, en de decoder gereset.

Instellen lukt (denk ik want ik kan het niet testen).

De rode led knippert en blijft knipperen. Nu denk ik : rode led knipperen dat is niet goed...

Ik kan echter in de handleiding niet vinden wat het betekend.

Ook op internet kan ik het niet vinden.

iemand een idee?

Ik heb een SB motor erin en conform de handleiding de beide (meegeleverde) diodes goed geplaatst.

Meine
Re: probleem met LDT 010503 (draaischijf decoder)
Beste Meine

De draaischijfdecoder is deze voor de Fleischmann/Marklin of de ROCO draaischijf?

Ik zal je een PB sturen

met vriendelijke groeten

teunis


Re: probleem met LDT 010503 (draaischijf decoder)
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: probleem met LDT 010503 (draaischijf decoder)
Ik heb een Märklin draaischijf 7286.

Ik ben verder gegaan en heb het volgende gevonden:

Het probleem is dat de draaischijf maar 1 kan op kan (met de decoder) De andere kan werkt wel goed op. Overigens werkt de draaischijf wel goed.

omschrijving:
met wisselcommando 227 rechtdoor: Geeft hij een knipperende led en doet de draaischijf het niet. (maar handmatig via de hendel onder de brug werkt hij wel, en draait de goede kant op)

met wisselcommando 227 afbuigend: werkt de draaischijf wel, en ook de goede kant op.

Ik blijf testen.

Meine
Re: probleem met LDT 010503 (draaischijf decoder)
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: probleem met LDT 010503 (draaischijf decoder)
Ik ga de brug demonteren en controleren op draad breuk oid.

Meine
Re: probleem met LDT 010503 (draaischijf decoder)
Meine, waarom ga je nu de draaischijf slopen, als het probleem bij de draaischijf decoder ligt, je geeft zelf aan dat hij niet nieuw is en dat je hem hebt overgenomen. Wie geeft jouw de garantie dat de decoder goed werkt?

Groetjes
Re: probleem met LDT 010503 (draaischijf decoder)
Meine gaat de draaischijf niet slopen, maar controleren of de bedrading nog in orde is.
Het is een samenspel van decoder en draaischijf. Beiden moeten het doen, willen ze samen kunnen werken.

teunis
Re: probleem met LDT 010503 (draaischijf decoder)
Teunis, prima het is jouw feestje.

Groetjes
Re: probleem met LDT 010503 (draaischijf decoder)
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: probleem met LDT 010503 (draaischijf decoder)
klopt,

Ik sloop niks, ik heb mijn draaischijf in het verleden uitgerust met een SB motor, dus alles is al een keer uit elkaar geweest.

Alle draden zitten zo te zien goed.

http://www.ollismodellbahnseite.de/images/sb/Dreh30.JPG

bron http://www.ollismodellbahnseite.de/Drehscheibe2.htm

Nu is de vraag:  waarom draait hij wel de ene kant op en niet de andere.

De decoder kan natuurlijk stuk zijn.

Heeft iemand een overzicht wat de drie leds op de decoder betekenen (fout codes)?

meine

Re: probleem met LDT 010503 (draaischijf decoder)
De leds hebben hun functie bij het programmeren van de decoder.

Misschien even een reset naar fabrieksinstellingen doen? Zie gebruiksaanwijzing: KLIK.

Gr, Ben.
Re: probleem met LDT 010503 (draaischijf decoder)
Hallo Ben

Bedankt voor het sturen van de handleiding

teunis
Re: probleem met LDT 010503 (draaischijf decoder)
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: probleem met LDT 010503 (draaischijf decoder)
Ik heb de draaischijf gedemonteerd en los gesoldeerd.

Het enige wat anders is dan op de site van http://www.ollismodellbahnseite.de/Drehscheibe2.htm is dat ik 1N4002 diodes heb en niet de 1N4001 zoals daarop aangegeven staat.

Hoe erg is dat?

2e vraag, kan iemand mij uitleggen hoe de motor/relais werkt van de draaischijf.

schema : http://www.ollismodellbahnseite.de/images/zip/Drehscheibenkontakte.pdf

Dit denk ik te weten over hoe het werkt:

De spoel wordt bekrachtigd, hierdoor wordt een pal naar achteren getrokken en wordt het contact gemaakt om de motor te laten draaien. (tot deze weer in terug kan in het gat bij het tandwiel en het contact weet verbroken wordt)

Voor de ene kant op draaien wordt op de 1 een plus gezet en op de 2 een min (zie bovenstaande link) en voor de andere kant op draaien, wordt dit omgedraaid. (klopt dit?)

Waarom de Z dioden toegevoegd moeten worden op deze manier is mij onduidelijk. Ik denk om de volt te begrenzen, maar hoe dat werkt is mij onduidelijk.

Meine
Re: probleem met LDT 010503 (draaischijf decoder)
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: probleem met LDT 010503 (draaischijf decoder)
Niemand??  :(
Re: probleem met LDT 010503 (draaischijf decoder)
Meine

Effe googlen, dan zie je het verschil tussen 1N4001 en 1N4002: http://www.vishay.com/docs/88503/1n4001.pdf
Het enige verschil is de doorslagspanning, bij de 1 is dat 50 volt en bij de 2 is dat 100 volt, dus in jouw geval alleen maar beter.

Jouw uitleg van relais en motor lijkt mij duidelijk, zo zal het ook werken.
Omdraaien van draairichting, dat klopt.

De zenerdioden geven een spanningsval van ca 9 volt in beide richtingen, in de ene richting werkt de zener als een gewonen diode en de andere in de sperrichting geeft een spanningsval van 9 volt. En andersom.
De zenerdioden zijn waarschijnlijk nodig omdat de nieuwe ingebouwde sb motor werkt op een lagere spanning dan de oude motor.

Groeten van teunis
Re: probleem met LDT 010503 (draaischijf decoder)
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: probleem met LDT 010503 (draaischijf decoder)
Teunis,

Bedankt voor het antwoord!

Het probleem dat hij wel de ene kant , maar niet de andere kant op draait heb ik opgelost. Ik heb de zenerdiodes in de brug ondergebracht en verwijderd in de groene toevoer draad. (dus achter de diodes gezet.) Blijft het probleem over dat de brug alleen maar de "1 stapjes" goed doet. de 180 draai is zeer onregelmatig en is soms 10 en soms 12 sporen, maar nooit de volledige 180 graden draai. Hoe ik ook aan de instelpotmeters draai.

Meine