Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.

Gestart door rvooyen dinsdag 29 maart 2016, 21:15:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.
Hoi,

Heeft iemand ervaring met dit model? Ik ben er gecharmeerd van maar voordat je tegen de 300 euris uitgeeft!

In mijn lokale winkel heb ik hem gezien en gevoeld. Vond dat het zwaarder mocht en zeer tegenvallend was dat er maar 1 as tractiebanden had.
Je wil zo'n zware lok met langere treinen inzetten, dus verwacht je wat tractie. 1 as lijkt mij niet voldoende.

De winkel zei dat zij evt een extra as (op de andere draaistel) met banden konden laten plaatsen. Heeft iemand zoiets gedaan?

Ik heb gezocht op de forum maar krijg geen hits mbt dit model.

Alvast dank voor informatie.

Groeten,

Robert
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316
Hoi Robert,

Ik heb enige maanden geleden een nieuwe Rivarossi 1313 lok gekocht; volgens mij dezelfde type (iets ander model) maar de basis is naar mijn weten hetzelfde. Deze een paar dagen later verkocht hieronder lees je waarom.

Schitterend om te zien en staat waarschijnlijk heel mooi in een vitrine, maar ik rij graag met mijn materieel.
Persoonlijk vond de bouwkwaliteit matig om het volgende:
Er zijn mooie stukjes plastic aangebracht bij de wielen om de zand uitstroom voor te stellen; bij mij liep dat tegen de wielen aan; waardoor bij mij de vraag ontstond niet of, maar eerder hoe snel dat zou afbreken.
Dan zou je denken dan buig je het om of fabriceer je anders; maar ik ben daarvoor te zuinig op mijn spullen en ga dat niet zomaar modificeren een stukje plastic van 1 mm dik met de kans dat het afbreekt.

Qua rijeigenschappen; prima en zeer gelijkmatig door de gelijkstroom motor en decoder ondanks bij het langzaam rijden van de lok net leek of die in een bak met water lag ... soort bubbelgeluidjes uit de motor, heel apart geluid (zonder sound decoder).

Over de trekkracht kan ik alleen zeggen, heb er slechts een proefrondje mee gereden met slechts 4 VAM wagonnetjes erachter op een rechte baan zonder helling en dat ging prima.

Daarbij vind ik de verpakking ook een groot drama veel te strak om het model; waardoor het erg lastig op bergen of fatsoenlijk eruit te krijgen is, wat bij mij ook weer de gedachte had dat ondanks voorzichtigheid er toch een keer wat zou afbreken bij het model uit de verpakking te halen.

Gr.
Remco
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316
Hoi Robert,

Ik heb de 1309, zeer fraaie lok, maar hetzelfde met de zandstrooiers als Remco en daarnaast is bij een botsing met een Marklin 1213 (geheel mijn fout) de komplete koppelhaak en kortkoppelmechanisme afgebroken, waardoor de lok nu nog maar aan een kant wagens aan kan koppelen. Onderdelen schijnen niet leverbaar te zijn. Sindsdien staat de lok in de vitrine. Voor mij geen Rivarossi meer!

Vriendelijk groet,

Frank
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316
Hoi,

Ik heb een
Rivarossi HR 2296 A-C, geel 1304 en een Elctrotren 2717 AC, geel-grijs 1309.

Deze digitale locs gaan probleemloos over mijn C-rail, bijna geruisloos met voldoende trekkracht.

Gr Matje
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316
Ik heb er drie die probleemloos rijden. Twee stuks waren 3rail en heb ik omgebouwd naar 2rail.

Met de trekkracht is niets mis, de 3railer heeft 5 aangedreven assen, de 2railer heeft er 6.

@Frank: http://www.hornbyinternational.com/en/attachment.php?id_attachment=458 De onderdelen #27 en #28 bestel je bij MTE Vlaardingen. Voor een paar ? ben je klaar.

Gr, Ben.
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316
Goede tip Ben, bedankt! Ga die onderdeeltjes zsm bestellen!
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316
Dank zover.

Jammer dat Roco nog geen 1300 heeft, ben zeer gecharmeerd van Roco spul. Heb een 218 en 232 zeer mooi.
Voor bijna 300 eu lijkt het een te grote risico om een Rivarossi aan te gaan.

Ik moet toch wat hebben (NS E) voor de langere goederentreinen (yard transfer).

Groeten,

Robert
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316
Voor ? 300,00 kan je er minimaal 2 hebben.

Ik heb de 1309 en 1304 en nieuw gekocht voor niet meer dan ? 150,00 euro.

Dus ? 300,00 ik zou even wachten, zonde.
Wat betreft kwaliteit, fantastisch rijden als een trein.  :thumbup:
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316
Heb dezelfde aankoop ervaring als Rene,

De 1304 voor minder dan 150 euro, en... Nieuw !

Gr Matje
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316
Ik heb uiteindelijk toch deze gekocht. Gewonnen op ebay, wel nieuw.

Ik heb een vraag, is niet in de instructies.

In de specificaties op alle verkoop sites staat dat de pantos functioneel zijn.
In mijb ogen betekent dit dat ze voor stroom toevoer kunnen dienen zoals gebruikelijk met Marklin modellen.

Mijn vraag is dan hoe schakel je de stroom van de slepers naar de pantos?

Ben venieuwd of iemand dit zou weten?

Alvast dank voor enig info.

Groeten,

Robert

Re: Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.
Heb deze lok nu ook op mijn baan rijden maar heb geen van de boven staande problemen.
Idd zijn de zandstrooiers wat iel maar kunnen redelijk wat mishandeling hebben verder heb ik wel de buffers gesloopt bij het verwijderen maar ja voor een paar euro heb je nieuwe.
Ben alleen tegen een probleem aangelopen of beter gezegd gereden alle wissels neemt deze lok goed behalve de gebogen R3 C-rails wissel daar loopt dit uit de rails doordat die op een kunststof geleider rijdt.
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.
Wat de tractieproblemen betreft zou ik Märklin ASB's monteren i.p.v. wat er nu om zit.
Doe ik bij alle materieel, welk merk ook.
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.
Tractie problemen ?? De 1304 gaat door 2 spiralen, een er van was toen zeker geen 3%.

Re: Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.
Dan ben ik wel benieuwd naar de ervaringen met de Artitec 1300's
22.374.01  1315
22.373.01  1310
22.372.01  1308
22.371.01  1304
22.370.01  1305
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.
Citaat van: robert39 op donderdag 01 maart 2018, 19:30:17

Tractie problemen ?? De 1304 gaat door 2 spiralen, een er van was toen zeker geen 3%.


Er zijn inderdaad geen tractieproblemen met deze lok. Als ik het verhaal van rvooyen uit 2016 lees vraag ik me wel eens af waar mensen mee bezig zijn. Met modern materieel op m-rail rijden, klagen over lawaai  :D en dan een negatief koopadvies geven.
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 02 maart 2018, 09:23:30
:D en dan een negatief koopadvies geven.
Is dat verboden?
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.
Maar als je bespreking doet en een model afkraakt waar de oorzaak meer bij de baan ligt dan aan de lok ;)
Bij mij rijdt die super alleen niet door de R3 bochtwissel maar daar vinden we vast wel een oplossing voor.
Het model ziet er ook mooi uit door alle kleine details wat het wel kwetsbaar maakt voor schade.
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.
Ga geen besprekingen meer doen. Ik heb er toch geen verstand van blijkbaar.
R
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.
Zonder iemand te willen aanvallen: ik veronderstel het algemeen bekend dat M-rails niet bepaald geschikt is voor het rijden met andere merken dan Märklin zelf (en zelfs dat gaat met moderne locs of rijtuigen nog wel eens fout). Wil je toch met andere merken rijden, dan kun je beter overstappen op C- of K-rails. Dat heb ik om die reden zelf ook gedaan. Ik durf zelfs wel te stellen dat je geluk hebt als een "vreemd" model wèl op M-rails rijdt. Op rechte stukken of 5200-serie rails heb je dan nog de meeste kans dat het goed gaat.
Maar goed, het gaat hier over een draadje van twee jaar geleden. Waarom hebben we het er nog over...

@Robert: ik ga ervan uit dat je ervaringen en mening oprecht zijn. Misschien had je advies moeten zijn dat de combi van loc en rails niet optimaal is en je het daarom afraadt. Daarmee zou denk ik ook nog iedereen het eens zijn. Dat van die trekkracht moet je gewoon kunnen zeggen vind ik. Een van oorsprong tweerailmodel dat ook als drierailer wordt geleverd wil overigens wel eens duidelijk verschillen in trekkracht van zijn 2-railbroer heb ik gemerkt. Dat is vaak geen eerlijk vergelijk. Van dit specifieke model weet ik dat niet, want ik heb het niet.

NB: Märklin noemt bogen uit de 5100-serie R1 (R=360mm) en de 5200-serie (R=420mm?) R2. 5120 is de "industrieboog".
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.
Ik heb gereageerd op het bericht omdat het een van de eerste links die ik te zien kreeg via Google.
Heb dit model voor 159 euro nieuw gekocht een paar weken geleden dit bericht bracht me een beetje in twijfel gelukkig heb ik er wel voor gekozen want heb er geen spijt van :D
Het is prima om de voor en nadelen van een model op te noemen maar om een model af te kraken omdat je een ongelukkige ervaring hebt gehad :? Het geeft dan andere het idee dat het echt een slecht model is wat niet altijd zo hoeft te zijn.
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.
Citaat van: Jurrien op vrijdag 02 maart 2018, 21:30:52
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 02 maart 2018, 09:23:30

:D en dan een negatief koopadvies geven.


Is dat verboden?


Nee dat is niet verboden, we leven gelukkig in een vrij land. Dat betekent dat ik ergens wat van mag vinden ongeacht wat jij er van vindt beste Jurrien.

Gr, Ben.
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.
Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 02 maart 2018, 23:02:54

Een van oorsprong tweerailmodel dat ook als drierailer wordt geleverd wil overigens wel eens duidelijk verschillen in trekkracht van zijn 2-railbroer heb ik gemerkt. Dat is vaak geen eerlijk vergelijk. Van dit specifieke model weet ik dat niet, want ik heb het niet.


Er is een verschil in aandrijving tussen de 2 en de 3railer. Maar dat is niet spectaculair, één aangedreven as minder maar nog altijd vijf. Hier de originele 3railer:



Gr, Ben.
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 02 maart 2018, 09:23:30
Er zijn inderdaad geen tractieproblemen met deze lok. Als ik het verhaal van rvooyen uit 2016 lees vraag ik me wel eens af waar mensen mee bezig zijn. Met modern materieel op m-rail rijden, klagen over lawaai  :D en dan een negatief koopadvies geven.
Dat heb je constant. Je werkt met gloeilampen op een analoge baan, met alle verlichting vanaf een aparte voeding en vervolgens ga je over naar een ECOS/CS3 en is het opeens de schuld van Märklin/ESU dat de lampen staan te flikkeren, je boosters van 20 jaar oud niet meer kan gebruiken enzovoort, want het zijn geldwolven... Dat de hele techniek erachter compleet anders geworden is, lijkt men niet te snappen. Niet te druk om maken.
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.
Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 02 maart 2018, 23:02:54
Zonder iemand te willen aanvallen: ik veronderstel het algemeen bekend dat M-rails niet bepaald geschikt is voor het rijden met andere merken dan Märklin zelf (en zelfs dat gaat met moderne locs of rijtuigen nog wel eens fout). Wil je toch met andere merken rijden, dan kun je beter overstappen op C- of K-rails. Dat heb ik om die reden zelf ook gedaan. Ik durf zelfs wel te stellen dat je geluk hebt als een "vreemd" model wèl op M-rails rijdt. Op rechte stukken of 5200-serie rails heb je dan nog de meeste kans dat het goed gaat.

Ik rijd op M rails met modern en oud Marklin, met locomotieven en rijtuigen van Piko, Roco, Fleischmann, Hag, Artitec, Lima en Rivarossi, en ik kan me in deze opmerking niet vinden. Materiaal van andere merken rijdt meestal uitstekend op M rails, wel met voor Marklin rails bedoelde assen, echt 1:87 modellen leveren door hun lengte ook problemen op, en soms adviseert de winkelier me om een model niet te kopen (Heljan class 66).

De Electrotren 1309 die bij mij in de vitrinekast is beland staat daar alleen omdat hij van slap plastic is gemaakt en ik niet altijd even goed oplet, bij het rijden is hij met een stuk Marklin staal gebotst en dat vindt slap plastic niet fijn. Als ik de tip van Ben eindelijk eens opvolg (nieuw koppelmechanisme bestellen bij Mte) mag deze lok waarschijnlijk weer op de baan. Rijeigenschappen en trekkracht zijn hier voldoende, het is ook een erg mooie lok om te zien. Maar wel breekbaar.
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Rivarossi HR2467 - NS1316 Bevindingen.
Citaat van: frank-103 op zaterdag 03 maart 2018, 19:43:54
Ik rijd op M rails met modern en oud Marklin, met locomotieven en rijtuigen van Piko, Roco, Fleischmann, Hag, Artitec, Lima en Rivarossi, en ik kan me in deze opmerking niet vinden. Materiaal van andere merken rijdt meestal uitstekend op M rails, wel met voor Marklin rails bedoelde assen, echt 1:87 modellen leveren door hun lengte ook problemen op, en soms adviseert de winkelier me om een model niet te kopen (Heljan class 66).

Dat kan natuurlijk. Ik ga nooit over één nacht ijs bij dure beslissingen, dus ik heb me destijds goed laten informeren door zowel de dealer als diverse mede-hobbyisten. Eigenlijk was iedereen unaniem: vervang M- door C-rails. Daarmee waren inderdaad mijn problemen met "vreemde merken" voorbij. Wellicht heb jij juist de goede modellen gekocht of ligt jouw baan er beter in dan die van anderen, wie zal het zeggen...