Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanplan Dick

Gestart door Dick maandag 28 maart 2016, 21:50:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan Dick
Lid sinds: 2012

offline
Baanplan Dick
Beste allen,

bijgaand een eerste opzet van het schaduwstation van mijn hopelijk toekomstige baan.
De baan is een L-vorm, 300 x 300 cm en breedte 100. De breedte kan evt opgerekt worden naar 122.
Het bovenste spoor is het uitgaande spoor, het spoor eronder de inkomende.
Eén en ander gaat via de IBII aangestuurd worden, en uiteindelijk via de PC.
Bedoeling is om in het zichtbare deel een klein station neer te leggen + industrie. Personen vervoer via zgn donderbussen, dus ik heb geen extreme lengtes nodig. Max lengte van goederenvervoer rond de 1 meter per samenstelling.

Ik verneem graag jullie op en aanmerkingen. Het is een eerste opzet, niets staat nog vast.

Gr.,
Dick




Re: Baanplan Dick
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan Dick
Hi Dick,
Nadeel van 2 in serie geplaatste schaduwstations is dat je minder opstelruimte hebt. De trein moet ondergronds opschuiven van station 1 naar station 2. Daar zie je als toeschouwer niets van dus geen toegevoegde waarde en het kost steeds een extra spoor. Beter is om alle sporen parallel te leggen, met desnoods 1 omrijspoor.

gr. Gertjan
Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
Bovenaan dien moet je om weer uit je kopsporen te geraken een tweede keer door het andere schaduwstation, dat zou eigenlijk buiten dat schaduwstation om moeten kunnen want je zit bovenaandien op het verkeerde spoor (als ik veronderstel dat je links of rechts zult rijden (wat aan te raden is) op het dubbelsporig gedeelte. Als je kopsporen gebruikt heb je eigenlijk overloopwissels nodig, anders moet je achteruit-vooruit de kopsporen verlaten wat ook niet aan te raden is...want dan hebben kopsporen nog nauwelijks zin.
Re: Baanplan Dick
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanplan Dick
Heren,

ga hopelijk vanavond weer verder. Wat ik sowieso wil gaan doen, is voorlopig de kopsporen eruit halen en ipv 1 schaduw station, proberen om 2 schaduw stations kwijt weg te zetten. Beide krijgen dan een keerlus (want wat heen gaat, moet eigenlijk ook weer terug komen).

Word vervolgd.
Dick
Re: Baanplan Dick
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan Dick
Citaat van: FredMa op dinsdag 29 maart 2016, 10:10:49
Als je kopsporen gebruikt heb je eigenlijk overloopwissels nodig, anders moet je achteruit-vooruit de kopsporen verlaten

Dick geeft aan met donderbussen te rijden. Dat werkt net zo als met Muizen en Koplopers, oftewel trek-duw treinen. Je rijdt een kopspoor in, keert de rijrichting, en je rijdt er weer uit. Je hebt dus geen overloop wissels nodig, want treinen maken kop, zonder lok-wissel of lok-omloop.

Het enige wat je moet weten voordat je kopsporen aan legt, is hoe je treinen kop laat maken, in het door jou gekozen besturingssysteem. Bij Dick is dat IBII (in de toekomst PC). Hoe je kop-maakt, in dat besturingssysteem , weet ik niet.

Dus de enige kritiek die hout snijdt, is van Gertjan. Er zijn 3 nadelen van in serie geplaatste schaduwstations, relatief korte lengte, geen visueel toegevoegde waarde, kost extra spoor. En dus kost het vooral ook extra wissels.

Dick geeft aan met korte treinen te werken. Dat deed ik aanvankelijk ook (34 cm). Maar dat bleef niet zo. De langste is inmiddels langer dan 2 meter. Ik zou daarom in een schaduwstation niet zo'n beperking in willen bouwen. Liever (te) lange sporen dan te korte.
Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
Citaat van: Jan22 op woensdag 30 maart 2016, 11:07:43
Citaat van: FredMa op dinsdag 29 maart 2016, 10:10:49
Als je kopsporen gebruikt heb je eigenlijk overloopwissels nodig, anders moet je achteruit-vooruit de kopsporen verlaten
Dick geeft aan met donderbussen te rijden. Dat werkt net zo als met Muizen en Koplopers, oftewel trek-duw treinen. Je rijdt een kopspoor in, keert de rijrichting, en je rijdt er weer uit. Je hebt dus geen overloop wissels nodig, want treinen maken kop, zonder lok-wissel of lok-omloop.
Je leest niet goed wat ik schrijf, ik spreek niet over omloopwissels om een loc om te zetten, maar over overloopwissels om op het uitgaande dubbelspoor op de juiste spoor terecht te komen. Dat staat er nochtans heel duidelijk...enfin, dat vind ik toch  ;)
Zonder overloopwissels kun je enkel met achteruit-vooruit op het juiste spoor komen, er van uit gaande dat als je rechts binnenkomt ook rechts weer wil vertrekken op het dubbelsporig traject. Of kun jij dat anders doen?
Re: Baanplan Dick
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan Dick
Ik lees niet goed wat je schrijft. Jij bedoelt dat, om bij de kopsporen te komen, in de rode cirkel,
de trein er langs het zelfde spoor in en uit moet. Dat zou jij liever anders oplossen, omdat er anders te vaak treinen op elkaar moeten wachten.
Oftewel: je bent niet tegen het gebruik van kopsporen, maar je bent er tegen dat ze zo slecht ontsluitbaar zijn, ongeacht de rijrichting in dit plan.

De rijrichting zelf, is wel van belang om te komen tot een oplossing. Laten we aannemen dat de kortste weg omlaag het binnenspoor is aan de rechterbovenzijde van de tekening. En dat het buitenste spoor de weg omhoog is. Dan ligt het voor de hand om in die boog twee meegebogen wissels te plaatsen opdat je van het binnenste spoor op het buitenste kunt komen op weg naar boven. Je legt de kopsporen de andere kant uit (dus met het stootblok links, in plaats van rechts).

Ik heb er even een rode cirkel bij gezet:
Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
Dat bedoel ik inderdaad, nu ontbreken enkele wissels om de sporen gemakkelijk in en uit te rijden op het juiste baanvak, en zoals je zegt, als de kortste bogen dalen, dan liggen kopsporen naar de verkeerde kant.
Re: Baanplan Dick
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan Dick
Dus zoiets (voor rechtsrijders zoals NS, DB)?

verrekte lastig om iets in C-rails te tekenen als je de vrijheid van flex-rails gewend bent ....
Re: Baanplan Dick
BR98-10
gast

Re: Baanplan Dick
Jan-Willem

Dat wordt dus zagen: bij alle wissels 711 zijn de passtukken 071 vergeten
Of bewust weggelaten, zoals ik doe om de h.o.h afstand te verkleinen ?

Cees
Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
Citaat van: Jan22 op donderdag 31 maart 2016, 14:54:15
Dus zoiets (voor rechtsrijders zoals NS, DB)?
Dat is wat ik bedoelde  ;)
Tekenen is inderdaad meer werk dan schrijven  :)
Re: Baanplan Dick
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Baanplan Dick
Jan, door de boogwissels strak aan elkaar te leggen, dus de 24672 verplaatsen, kan je de buitenboog verder uit R2 opbouwen.
Re: Baanplan Dick
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan Dick
Citaat van: BR98-10 op donderdag 31 maart 2016, 15:29:12
bij alle wissels 711 zijn de passtukken 071 vergeten
Zo'n voorgevoel had ik al bij het tekenen ...

Citaat van: Laurent op donderdag 31 maart 2016, 16:35:40
Jan, door de boogwissels strak aan elkaar te leggen
Ik beperk me liever tot k-rail, peco en piko ...
Mij zul je geen C-rails zien gebruiken.

Het belangrijkste is dat vragensteller Dick nu de aanwijzingen krijgt die hij nodig heeft.
Re: Baanplan Dick
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanplan Dick
Goedeavond,

Als eerste bedankt voor jullie reakties.
inmiddels een en ander aangepast. Kopsporen eruit gehaald.Verder de sporen verlengd. Mijn max lengte van treinsamenstelling is rond de 1 meter. Aangezien ik uiteindelijk met PC wil ga rijden, heb ik volgens mij nu 8 blokken. 2 schaduw stations op het zelfde nivo met keerlus is mij niet gelukt.
Voor vanavond ben ik er even klaar mee na een week werken.
Van het weekend genieten van het mooie weer en misschien in de avonduren nog wat tekenen / ontwerpen.
Had voor mezelf een schets op papier, maar moet zeggen dat het in praktijk tegen valt om het in WT te zetten. Je zit al over de afmetingen heen en dan moet je toch concessies gaan doen helaas.

Fijne avond en fijn weekend.

Gr.,
Dick
Re: Baanplan Dick
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Baanplan Dick
Goedenmorgen Dick

Je baan , een L vorm heeft wal wat weg van die van mij. Misschien om wat meer ideen te krijgen, hier mijn lay out, die overigens al weer gedateerd is. Als je wil kan ik per laag vanuit wintrack de lafen ook plaatsen, geeft je dan misschien een beter idee.

De zwarte lijn dat moet ongeveer de berg rand worden, rood is het station, geel ( schaduwstation) ziet inmiddels iets anders uit. In het blauw ruimte voor de Bietschtalbrug. Het geeft heel veel rij mogelijkheden. De ene keer van links het station in rijden, de volgende keer van rechts, rondjes zinn mogelijk, het station "links" laten liggen ook, veel variatie, ok, misschien wzt veel recht toe recht aan......
grt peter
Re: Baanplan Dick
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanplan Dick
Hallo Peter,

Dat is goed. Kan ik daar inspiratie uithalen en ideeën opdoen.

Bedankt alvast.
Dick
Re: Baanplan Dick
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Baanplan Dick
Ook mijn baan heeft nagenoeg dezelfde afmetingen, dus misschien heb je er wat aan.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=47546.msg846803#msg846803
Re: Baanplan Dick
Piwie
gast

Re: Baanplan Dick
Hallo Dick,

Is je baan rondom bereikbaar, zo niet moet je rekening houden met de diepte 1 mtr kan nog net maar 1,22 mtr zul je niet redden als je sporen achter in de hoek liggen.

Gr.
Piwie.
Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
'k Heb eens geprobeerd hoe vol je het kunt leggen  ;)

Vooraleer de kritiek los breekt, toch enkele opmerkingen:
Ja, ik ben niet zo voor R1 bochten en al helemaal niet voor R1 meegebogen wissels, maar als je zoals je aangeeft met hele korte treinen wilt rijden kan het wel
Niet alles past op de millimeter, maar in de praktijk valt dat meestal wel mee, ook met C-rails kun je over een paar meter gemakkelijk een beetje smokkelen
Je hoeft niet alles aan te leggen wat er getekend staat, maar het is altijd interessant om weten wat je later moeiteloos kunt bijleggen zonder de hele boel weer te moeten afbreken, plan dus altijd meer dan je denk aan te leggen, er komt later toch altijd bij
Streef naar zoveel mogelijk verschillende lengten van opstelsporen, de praktijk wijst uit dat je na een tijdje treinen hebt van allerlei lengte
Voorzie wat korte opstelsporen voor railbussen of zelfs losse locs, na een tijdje heb je toch meer materiaal dan je allemaal tegelijk op de baan kunt hebben
En ja, er zit een stukje in dat in 2 richtingen kan/moet bereden worden, maar dat hoeft geen bottelnek te zijn, dat dient alleen voor een deel van de kopsporen (die je ook kunt weglaten), en er hoeft echt niet om de paar seconden een trein in en uit te rijden...

En dan kom ik tot dit:

Re: Baanplan Dick
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan Dick
Aansluitend op de opmerking van Piwie: als je het ontwerp van Franky verder uitwerkt, is het idd handig dat je ook aan de achterkant kunt komen. Een andere optie is voldoende ruimte tussen de onderlaag/schaduwstation en de daar bovenliggende laag. 10-11 cm is dan niet genoeg om met je arm over geparkeerde treinen naar achteren te reiken.
gr Gertjan
Re: Baanplan Dick
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Baanplan Dick
Hoi Dick

zoals afgesproken hier mijn wintrack plan, versie WT8.0.2. Hoop dat je er iets aan hebt.

Peter
Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
En zo ligt het helemaal vol  ;)

Nogmaals, het gaat hem niet om het klakkeloos nabouwen maar om het laten zien wat allemaal mogelijk is.
Je kunt er een deel van nabouwen en plaats laten voor wissels om later uit te breiden, dat is altijd beter dan heel de boel te moeten afbreken omdat je aan alle kanten vast zit...



De toegevoegde kopsporen zijn op 2 manieren te bereiken, ofwel door helemaal om te rijden in wijzerzin over 1 van de opstelsporen (in tegenrichting) als dat spoor vrij is, ofwel door in tegenwijzerzijn naar een doorgaand opstelspoor (tot in de helft) en dan achteruit het kopspoor in (dus via de blauwe sporen).

Computergestuurd is dat allemaal een fluitje van een cent.
Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
Citaat van: Dick op dinsdag 29 maart 2016, 17:28:26
Wat ik sowieso wil gaan doen, is  ipv 1 schaduw station, proberen om 2 schaduw stations kwijt weg te zetten. Beide krijgen dan een keerlus (want wat heen gaat, moet eigenlijk ook weer terug komen).

Citaat van: Dick op vrijdag 01 april 2016, 23:23:32
2 schaduw stations op het zelfde nivo met keerlus is mij niet gelukt.

Hier had ik over gelezen, maar wat zou daar de bedoeling dan van zijn? Nu komt toch ook alles terug wat heen gaat via de dubbelsporige baan? Of wil je 2 enkelsporige banen, elk met 2 richtingverkeer?
Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
Voortbordurend op je wens 2 onafhankelijke schaduwstation aan te leggen in hetzelfde vlak zou je het zo kunnen doen:

Niet de plaats maar de fantasie was hier weer de beperking...het kan echt wel allemaal hoor.
Maar zonder enige respons van de topicstarter hou ik het maar voor bekeken...je kunt niet tot in het oneindige zaken blijven voorstellen niet wetende of het min of meer voldoet aan de verwachtingen.
'k Hoop wel dat iemand er iets aan heeft...
Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
En zelfs zo is er nog een beetje 'groei' mogelijk:


Maar nu hou ik er echt mee op tot er enige respons komt...
Re: Baanplan Dick
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanplan Dick
Hallo FredMa,

response komt er zeker, maar ben niet zo snel (lees: tijd te kort door werk / gezin). Vanavond en donderdagavond heb ik de tijd om te reageren en of mijn eigen ideeen te laten zien. Moet zeggen dat de post van maandag 04 april 2016, 11:21:43 + zaterdag 02 april 2016, 12:22:30  mij heeft geholpen met bepaalde inzichten. Volbouwen zou ik het niet doen ivm bereikbaarheid en overzicht, maar de lengtes per spoor hebben mij verrast.

Ik laat vanavond weer van mij horen.

Bedankt alvast.
Dick
Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
Zoals reeds gezegd, volbouwen en klakkeloos immiteren moet je zeker niet doen, 't was er mij om te doen je te laten zien dat je meestal veel meer kunt dan je eerst denkt, zeker op de oppervlakte die jij ter beschikking hebt is echt wel veel mogelijk.
En bedenk dat een schaduwstation eigenlijk nooit te groot kan zijn (of worden).
Ik ben benieuwd hoe jij het zelf ziet.
Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
En als je geen kopsporen wilt en toch wat op wissels wilt besparen kun je meer sequentieel werken, er staat dan wel veel achter elkaar, maar met voldoende parallelsporen kun je toch nog enigszins kiezen wat er vertrekt en krijg je wel heel veel opstellengte:

En zo kunnen we maar blijven doorgaan...enfin, in een creatieve bui toch  ;)
Re: Baanplan Dick
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanplan Dick
Beste allen,

Tot op heden is dit de stand van zaken. De kop sporen heb ik eruit gelaten en gekozen voor lange doorlopende sporen. Jullie voorbeelden en baanplannen zijn voor mij van toegevoegde waarde. Mijn volgende stap is nu om omhoog te gaan werken. geen idee nog hoe dit te doen. Dit ga ik eerst maar eens schetsen en hopelijk overzetten in WT.
Mijn inspiratie hiervoor haal ik uit onderstaande schets. Weliswaar een stuk groter dan wat ik kwijt kan, maar wel een inspiratie bron.

Bedankt voor jullie hulp en ideeën!

Gr.,
Dick
Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
Dag Dick,

Dat je het niet vol legt begrijp ik, maar ik vind het jammer dat je alles een beetje blok zet voor latere uitbreiding, ik zou zo werken dat er later makkelijk wat sporen kunnen bijgelegd worden, daarom plan ik ook altijd veel ruimer dan ik denk direct uit te voeren, en dat uitbreiden later wordt moeilijk zoals je het nu legt vrees ik.
Waar je zeker een probleem krijgt is bovenaan rechts, die bochten liggen veel te nauw en ik snap helemaal niet waarom, je kunt ze daar toch op de standaard parallelafstand leggen?
Re: Baanplan Dick
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanplan Dick
Beste FredMa,

Duidelijk. Ga beide punten die je aangeeft nader bekijken en oplossen (poging tot). Nu eerst eens naar mijn werk.

Gr.
Dick
Re: Baanplan Dick
marklinmanus
gast

Re: Baanplan Dick
Waarom niet eerst het zicht gedeelte ontwerpen en dan daarop je schaduwstation aansluiten?
Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
Zijn de bochten niet veel te klein in het station op zo een grote oppervlakte?
Re: Baanplan Dick
marklinmanus
gast

Re: Baanplan Dick
Klopt Franky, zo maar ff snel zijn inspiratie voorbeeld overgenomen in C.
Maar wat ik bedoel is hoe sluit je hier het schaduwstation op aan, is toch veel simpeler om eerst het zicht gedeelte te ontwerpen en dan kijken waar je met je sporen naar je schaduwstation toe kan.
Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
Dat is ook hoe ik er altijd aan begin, eerst het huis ontwerpen en dan de kelder(s), dat maakt geen bal uit hoe die er uit zien, bouwen doe je uiteraard in de omgekeerde volgorde.
Vandaar mijn bijdrage tot hiertoe om eens te laten zien dat in een schaduwstation eigenlijk altijd nog alles mogelijk is, zelfs meer dan men vermoed... In het zichtbare gedeelte daarentegen is achteraf veel minder mogelijk, toch als je het 'mooi' wilt doen met ruime bogen en logische wisselstraten...
Re: Baanplan Dick
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanplan Dick
En inderdaad zie ik ook waar ik de fout in ga.
In het voorbeeld totaal geen aansluiting op schaduwstation.
Ter info, de schets is bron van inspiratie. Nu eens goed kijken wat wel en wat niet kan, kunst van het weglaten.
Wanneer ik wat heb, zal ik dit hier tonen.
Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
Zo maar een voorstel, nog helemaal niet in detail uitgewerkt, puur een eerste aanzet, en voortbordurend op de bestaande schaduwstations, meer zoals ik het zie op de plaats die je ter beschikking hebt: enkelspoor en ruime bogen.
Als je een railtje durft doorzagen om verlost te zijn van de standaard lengtes en de plastiekbedding een beetje durft wegsnijden van de slanke wissels en zo veel mogelijk met 24912 bochten werkt kom je ondanks het ontbreken van flexrail toch veel meer in de buurt van een modelbaan dan van een speelgoedbaantje (enfin, dat vind ik...).
Je hebt de ruimte, maak er iets moois van...
Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
En nu een heel klein beetje aangekleed, zo maar een schetsje om het idee aan te geven:











Geef gerust een seintje als je er niks in ziet, dan haal ik het hier weg en zet het in een apart draadje, wellicht heeft iemand er wel iets aan.
Re: Baanplan Dick
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan Dick
Dat is een mooi ontwerp.
Met slim gebruik van slanke bogen en enkelspoor.
En dan toch op 1 meter tafel breedte ipv opgerekt tot 122!
Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
Jan, ik moet je toch teleurstellen, ik heb de zaak ook wat opgerokken naar 1m20....De maat van 1m die je nog ziet staan is van het schaduwstation waar ik bovenop getekend heb...
Maar ook op een diepte van 1m is wel ongeveer hetzelfde mogelijk, alleen moeten de 180° bochten dan wel kleiner worden. Ik zou dan zeker het zelfde visueel truukje gebruiken: achteraan de boog beginnen met de kleinste straal (daar zie je treinen van de binnenboog en sluiten de wagons altijd mooi aan) en dan naar voor toe de diameter steeds vergroten omdat je de treinen daar vanaf de buitenboog bekijkt en de wagons anders te veel 'gapen'. Vreemd dat dit zo weinig toepast wordt....
Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
Maar ook met een diepte van 1 m valt er wel iets te verzinnen:









Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
Ook met nog wat meer rangeermogelijkheden:




Re: Baanplan Dick
marklinmanus
gast

Re: Baanplan Dick
Er is een hoop mogelijk, zelf had ik dit

Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
Citaat van: marklinmanus op zaterdag 16 april 2016, 11:56:09
Er is een hoop mogelijk
Zoals ik altijd zeg: niet de plaats maar de fantasie is meestal de beperking  ;)
Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
Herman, ik hoop dat Dick er niet om geeft dat ik in zijn plaats hier wat vragen stel, maar ik vraag mij af wat er 'onder' je zichtbaar gedeelte zit.
Meer bepaald over de korte 180 graden boog helemaal rechts, die moet toch niet bereden worden door al wat uit het station vertrekt hoop ik, want die korte boog zou dan misschien ook moeten bereden worden met lange rijtuigen die daar eigenlijk niet voor geschikt zijn. Ik had bij mijn ontwerp de korte boog voorzien voor heel korte lokaaltreinen of zelfs liever maar een railbusje.
Ook als het niet direct de bedoeling is op de baan met langere rijtuigen te rijden ben je natuurlijk wel gezien als er vroeg of laat toch langer materiaal in dienst genomen zou worden en alles op die korte boog zou moeten passeren. Beter voorkomen dan genezen  ;)

En dan het stukje dubbelsporig vooraan de linker poot, daar had ik ook nog even aan gedacht, maar ik vrees dat het de toegankelijkheid van het schaduwstation nogal zal in de weg zitten...

En nogmaals, Dick, als je hier totaal niks moest in zien, geef een seintje en dan kan dit best verder in een ander draadje, dit moet hier wel een beetje blijven aansluiten op wat jij leuk vind.
Re: Baanplan Dick
marklinmanus
gast

Re: Baanplan Dick
Boog sluit aan op station om hoogte te maken, is een R2 boog omdat R3 niet past.

Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
Herman,

Zou het echt niet lukken om in het zichtbare deel (zelfs veel) breder te gaan? In de diepte verandert dat nauwelijks, zo heb je het 1 winding lager toch ook gedaan? Het ontwerp zou er toch veel mee winnen denk ik. Ik denk daarbij aan geleidelijk vergroten boogstraal naar voor toe zodat de wagons mooier gesloten blijven, bijvoorbeeld R3/R4/R5/R5/R4/R3 om de voorste 180° te maken (of iets in die aard).
Re: Baanplan Dick
marklinmanus
gast

Re: Baanplan Dick
Zelfs R9
Re: Baanplan Dick
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanplan Dick
Heren, ga rustig door hoor. Heb zelf op dit moment een chronisch gebrek aan tijd, maar I will be back!
1 week werken nog, dan een week vrij!

Gr.
Dick
Re: Baanplan Dick
FredMa
gast

Re: Baanplan Dick
Toch nog een opmerking: ik heb het niet zo voor bogen in (goederen)opstelporen, bij het rangeren geeft dat gegarandeerd problemen met aankoppelen. Zelfs in een 24912 bocht koppelen Märklin wagons met kortkoppeling niet aan. Ook in gebogen stationsporen voor reizigersvervoer probeer ik liefst waar de lok eventueel moet aan of afgekoppeld worden te eindigen op een recht stuk, anders lukt het echt nooit. In de stations is dat soms moeilijk en zeker niet altijd mogelijk, op rangeersporen is het echt wel noodzakelijk en (gelukkig) meestal wel mogelijk.