Hallo Ad,
Dank voor de link naar de uiterst leesbare en geweldig goed gedocumenteerde ombouw
van de 216 door Treinsmurf. Die kende ik nog niet, inmiddels al vele oplossingen (niet
allemaal even mooie) gevonden/gelezen. Blij te lezen, dat het boren van de gaatjes in
de kap prima te doen is, want daar zie/zag ik nogal tegenop (valt dat wel netjes te doen?).
De door Treinsmurf toegepaste diode-truc kende ik inmiddels, van de bedenker (voorzover
ik weet): Michael Prieskorn (R.I.P.) Hij had tevens een heel begrijpbare uitleg geschreven,
waarom de verlichting in het Märklin digitale bedrijf flikkert. Voor de geïnteresseerde/nietweter,
lees z'n uitleg
hier.
(Als de pagina niet laadt, klik linksboven "Hintergründe").
Ik neem aan (gezien je reactie op Treinsmurf's ombouw), dat je zelf ook deze methode hebt
toegepast en heb daarover nog een vraag: Is het met deze methode ook mogelijk nog
rangeerverlichting te schakelen? (dubbel A-frontsein dus?)
Voor wat betreft de witte 3mm LED's zit ik toch nog wel met wat vragen, ondanks je
geruststelling me daar niet al te druk over te maken:
a) diffuus vs helder: is misschien niet zo belangrijk, vanwege de lichtgeleiders.
b) (uit)stralingshoek: de lichtgeleiders zitten vooral
naast het ledje, dus hoe groter
de hoek, des te beter, lijkt me. Recht vooruitstralend licht valt immers niet op de lichtgeleiders?
c) Aantal mcd's: Dat ik niet de meest lichtsterke LED nodig heb (15000-18000) mcd lijkt me wel
vanzelfsprekend, maar bijv. op de site van C*nr*d staan 11 witte 3 mm LEDs, waaronder ook
van rond de 1000-1500 mcd en bijv. 4500 mcd. Deze waarden zeggen me gewoon niets, foto's
zeggen ook al heel weinig, vind ik... Je zou ze in de praktijk moeten kunnen vergelijken, maar dat
betekent dus aanschaffen, en ik probeer juist te voorkomen, dat ik de verkeerde aanschaf....
Bij 0,25 p/st is dat geen probleem, bij 2,50 p/st ligt dat al wat anders....
Any clue???Mvg, Willem