Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Frontseinen Locs: Gloeilampjes vervangen door LEDs: maar welke?

Gestart door BlueTrain zaterdag 26 maart 2016, 00:24:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Frontseinen Locs: Gloeilampjes vervangen door LEDs: maar welke?
Hallo Forummers,

Bij het ombouwen van m'n oude locs naar digitaal zou ik de gloeilampjes graag
willen vervangen door (liefst) 3mm LEDs. De bedoeling is de "oude" lichtgeleiders
te blijven gebruiken. Voordeel: scheelt een hoop draad en stekkertjes tussen kap
en onderbouw. Nu heb ik al gekeken naar 3mm Leds en het aanbod is natuurlijk
weer zo groot en gevarieerd, dat een keuze moeilijk te maken is. Ga ik voor
"klaar/helder" of diffuus? Welke uitstralingshoek? En hoeveel mcd? (Je hebt ze
van heel weinig mcd tot wel 18000 mcd). Wie heeft hier ervaring mee/kan iets
aanraden? (het mag best een beetje fel zijn, met de nadruk op "beetje")  ;)

Een speciaal probleem vormt de BR216 (V160). Märklin heeft de lichtgeleiders
hiervan zo fors uitgevoerd, dat zij de achterkant van de sluitlichten bedekken.
Hier Tower-leds plaatsen levert dus een (ruimte-)probleem op. Oplossing:
gaten door de lichtgeleiders boren (precisie-werkje), of een gedeelte van de
lichtgeleiders afzagen/vijlen. Vraag is dan, of de lichtgeleiding nadelig beïnvloed
wordt? Wie heeft hier ervaring mee resp. weet een oplossing?
(ik heb een oplossing gezien, waarbij iemand kleine rode SMD-leds op de
lichtgeleiders had geplakt, maar het resultaat vond ik maar matig).
Uiteraard kan ik het nodige experimenteren, maar het wiel opnieuw uitvinden
lijkt me wat overbodig, zeker bij zoveel gebundelde kennis/ervaring >:-D
Dus, wie weet raad?

BVD,
Mvg, Willem.
Re: Frontseinen Locs: Gloeilampjes vervangen door LEDs: maar welke?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Frontseinen Locs: Gloeilampjes vervangen door LEDs: maar welke?
Willem,

Neem gewoon 3mm led warmwit en over de helderheidmoet je niet inzitten, want die leds zijn altijd te fel.
Gebruik een voorschakel weerstand van 4k7 en minimaal 1/10 Watt.
Daarna kun je de led nog dimmen met de decoder.

Voor de sluitverlichting in je Br 216, zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14030.0
Re: Frontseinen Locs: Gloeilampjes vervangen door LEDs: maar welke?
Hallo Ad,

Dank voor de link naar de uiterst leesbare en geweldig goed gedocumenteerde ombouw
van de 216 door Treinsmurf. Die kende ik nog niet, inmiddels al vele oplossingen (niet
allemaal even mooie) gevonden/gelezen. Blij te lezen, dat het boren van de gaatjes in
de kap prima te doen is, want daar zie/zag ik nogal tegenop (valt dat wel netjes te doen?).
De door Treinsmurf toegepaste diode-truc kende ik inmiddels, van de bedenker (voorzover
ik weet): Michael Prieskorn (R.I.P.) Hij had tevens een heel begrijpbare uitleg geschreven,
waarom de verlichting in het Märklin digitale bedrijf flikkert. Voor de geïnteresseerde/nietweter,
lees z'n uitleg hier.
(Als de pagina niet laadt, klik linksboven "Hintergründe").

Ik neem aan (gezien je reactie op Treinsmurf's ombouw), dat je zelf ook deze methode hebt
toegepast en heb daarover nog een vraag: Is het met deze methode ook mogelijk nog
rangeerverlichting te schakelen? (dubbel A-frontsein dus?)

Voor wat betreft de witte 3mm LED's zit ik toch nog wel met wat vragen, ondanks je
geruststelling me daar niet al te druk over te maken:
a) diffuus vs helder: is misschien niet zo belangrijk, vanwege de lichtgeleiders.
b) (uit)stralingshoek: de lichtgeleiders zitten vooral naast het ledje, dus hoe groter
de hoek, des te beter, lijkt me. Recht vooruitstralend licht valt immers niet op de lichtgeleiders?
c) Aantal mcd's: Dat ik niet de meest lichtsterke LED nodig heb (15000-18000) mcd lijkt me wel
vanzelfsprekend, maar bijv. op de site van C*nr*d staan 11 witte 3 mm LEDs, waaronder ook
van rond de 1000-1500 mcd en bijv. 4500 mcd. Deze waarden zeggen me gewoon niets, foto's
zeggen ook al heel weinig, vind ik... Je zou ze in de praktijk moeten kunnen vergelijken, maar dat
betekent dus aanschaffen, en ik probeer juist te voorkomen, dat ik de verkeerde aanschaf....
Bij 0,25 p/st is dat geen probleem, bij 2,50 p/st ligt dat al wat anders....
Any clue???

Mvg, Willem
Re: Frontseinen Locs: Gloeilampjes vervangen door LEDs: maar welke?
Hallo Willem,

Citaat van: BlueTrain op zaterdag 26 maart 2016, 16:16:52
Any clue???

Misschien :) Zelf bouw ik veelal om met SMD-leds. De ronde leds gebruik ik niet zo heel veel meer.
Citaat van: BlueTrain op zaterdag 26 maart 2016, 00:24:17
(ik heb een oplossing gezien, waarbij iemand kleine rode SMD-leds op de
lichtgeleiders had geplakt, maar het resultaat vond ik maar matig).

Daar heb ik niet zo heel veel last van. Ik plak de SMD-leds al dan niet rechtstreeks op de geleider vast met Kristal Klear. Dat droogt transparant op. Beter dan secondenlijm of houtlijm. Lekkage pak ik aan met wat zwarte verf. :) Je kan eerst met een smd-led tegen de lichtgeleider te plakken of dat het gewenste resultaat geeft. Anders kan je nog altijd aan de gang met de boor ;)

Citaat van: BlueTrain op zaterdag 26 maart 2016, 16:16:52
Je zou ze in de praktijk moeten kunnen vergelijken, maar dat betekent dus aanschaffen, en ik probeer juist te voorkomen, dat ik de verkeerde aanschaf.... Bij 0,25 p/st is dat geen probleem, bij 2,50 p/st ligt dat al wat anders....

De lichtopbrengst is meestal toch al te groot voor het doel waarvoor je het wil gebruiken. Dan kan je eigenlijk bijna iedere led gebruiken. Via de decoder kan je toch de felheid iets terugschroeven (dimmen).  Je zou alleen kunnen kijken naar de kleur van de led. Of die een beetje naar je zin is en mogelijk volgens het grote voorbeeld. Meestal bestel ik leds via Ebay, goedkoop en in behoorlijke aantallen, alleen het is soms wat langer wachten voordat het op de deurmat valt :)

Citaat van: BlueTrain op zaterdag 26 maart 2016, 16:16:52
Is het met deze methode ook mogelijk nog rangeerverlichting te schakelen? (dubbel A-frontsein dus?)

Het gemakkelijkst is als je de frontseinen en de sluitseinen apart gescheiden houdt van elkaar. Dus op een aparte uitgang van de decoder plaatst. Dan moet de decoder er wel een stuk of 4 hebben ;) Dan kan je via functiemappen het een en ander regelen. Let wel, het functiemappen moet de decoder wel ondersteunen.

Groeten Ronald.
Re: Frontseinen Locs: Gloeilampjes vervangen door LEDs: maar welke?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Frontseinen Locs: Gloeilampjes vervangen door LEDs: maar welke?
Mooi gemaakt! (en gefotografeerd)
En geen verstrooiing van het licht.   :thumbup:

M.v.g.
Marcel
Re: Frontseinen Locs: Gloeilampjes vervangen door LEDs: maar welke?
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Frontseinen Locs: Gloeilampjes vervangen door LEDs: maar welke?
Willem,

Ik heb de sluitlichten handmatig geboord, 1, 1,5 en vervolgens 2 mm. Dat is goed te doen.
Vervolgens heb ik van de onderkant van de lichtgeleider zo'n 80% weg gevijld om plaats te maken voor de rode leds.
Ik heb het lampje behouden maar zie op de onderste witte lampen geen verschil.
Doorboren van de lichtgeleider kan ook, dan moet je op de rode leds ook lichtgeleiders lijmen maar let wel op, je hebt erg weinig ruimte tussen het metalen schot en de kap.

Zie hier mijn ombouw

Groet en succes Hans
Re: Frontseinen Locs: Gloeilampjes vervangen door LEDs: maar welke?
Heren, dank voor uw reacties!  ;)

@Ronald:
  Ik zou zelf ook eerder aan SMD-leds gedacht hebben, tot ik van de week op een Duitse
site deze 3mm oplossing zag. De foto van het eindresultaat overtuigde me. De aansluiting
is vrij simpel en het scheelt een aantal leidinkjes van de kap naar de chassis, welke dan
weer een stekker en een bus nodig hebben, want de kap moet makkelijk te verwijderen blijven.
Bij de sluitlichten valt het ws. niet te vermijden. De SMD-oplossing die ik gezien heb, was een
beetje "knullig" gedaan, de rode SMD-leds verhinderden bijv., dat de lichtgeleiders aan de
buitenkant op gelijke "hoogte" kwamen met de lampenkoppen (waren dus "verzonken"). Het
uiteindelijke resultaat had de maker niet meer gepost, maar dat het mooier kan, geloof ik
onmiddellijk. Je stuurwagenverlichting ziet er goed uit, mooi gedaan! :thumbup: (maar wagons
zijn weer een "ander" verhaal). De bedoeling is een Lopi V4 in te bouwen, dus function-mapping
wordt ondersteund, maar ik ga, denk ik, de diode truc toepassen. Voor de andere uitgangen heb
ik nog wat anders in m'n hoofd. De loc wordt vooral gebruikt voor "Wendezug"-verkeer, dus het
kunnen uitzetten van frontseinen resp. sluitseinen is belangrijker dan de rangeerverlichting...

@Hans,
Bedankt voor je linkje naar jouw ombouw, goed gelukt zie ik! Het doorboren van de lichtleiders is
een door mij geopperde mogelijkheid, maar daar kleven idd de nodige bezwaren aan,  o.a. die
door jou zijn aangestipt. Ik zag dat je Tower-LEDs had gebruikt, dat is dus te doen. Geruststellend is
ook, dat de lichtopbrengst van de lichtleiders niet beïnvloed wordt door het slijpwerk. Het lampje
moet bij mij sowieso vervangen worden, want 18 volt of meer zal-ie niet lang volhouden, denk ik.
Dus vandaar de 3mm LED.

Afijn, zit te popelen om aan de slag te gaan. Helaas is het wachten op bestelde artikelen resp. te
bestellen zaken. Wie weet, more later....

Mvg, Willem       .
Re: Frontseinen Locs: Gloeilampjes vervangen door LEDs: maar welke?
Je kunt ook met smd een print maken(afb hier onder)die op het frame van de lok zit zoals marklin en ander bouwers het nu ook doen.
En licht geleiders in de behuizing plaatsen.
Re: Frontseinen Locs: Gloeilampjes vervangen door LEDs: maar welke?
Hallo Mark,

Ja, dat zou ook een oplossing kunnen zijn. Voordeel is iig
dat je geen bedrading in je lochuis/kap hebt. Enige
probleem is, hoe werk je de uiteinden van de lichtgeleiders
mooi glad en gaaf af, ik zou dat niet weten...

Mvg, Willem.
Re: Frontseinen Locs: Gloeilampjes vervangen door LEDs: maar welke?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Frontseinen Locs: Gloeilampjes vervangen door LEDs: maar welke?
Re: Frontseinen Locs: Gloeilampjes vervangen door LEDs: maar welke?
Hallo Ad,

Bedankt voor de link. Ik ben er nog niet uit, hoe ik die sluitverlichting aan ga
pakken. Eerst maar 's de loc ombouwen naar digitaal met iig werkende wisselende
frontseinen. Die sluitseinen kunnen altijd nog...

Mvg, Willem.
Re: Frontseinen Locs: Gloeilampjes vervangen door LEDs: maar welke?
Hallo Willem,

Citaat van: BlueTrain op maandag 28 maart 2016, 00:16:36
Enige probleem is, hoe werk je de uiteinden van de lichtgeleiders
mooi glad en gaaf af, ik zou dat niet weten...

Wat Ad al in de link duidelijk probeerde te maken: Met Mircoscale Kristal Klear. Je kan er nieuwe lensjes mee maken. Ook kleine ruitjes e.d. Het droogt transparant op, duurt meestal wel een paar dagen. Ik gebruik het dus veel voor lensjes en voor het verlijmen van leds aan de geleiders. Het is te krijgen bij de betere modelbouwzaak, op beurzen of diverse website's online.

Groeten Ronald.
Re: Frontseinen Locs: Gloeilampjes vervangen door LEDs: maar welke?
Hoi Ronald,

Ik had de link van Ad (en dus het verhaal van Guus en Marcel (loc1200))
gelezen hoor! :P Ik ken het spul, niet uit ervaring, maar uit verhalen van
anderen. Had er alleen niet bij stil gestaan, dat je het ook kon gebruiken
om lichtgeleiders mooi af te werken. Ik moet het projectje ws. ff in de
koelkast zetten  B) Was vanmorgen wat aan 't prutsen en krijg nog geen
schroefje in een wagonnetje.... Problemen met m'n ogen, gaatjes boren
in een loc, die me na aan het hart ligt, lijkt me ff geen goed idee...  :(
Maaaar, desalniettemin, bedankt voor de info. Het is genoteerd!  :)

Mvg, Willem.