Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Electra in WINTRACK 12 NL demo

Gestart door Theo dinsdag 22 maart 2016, 00:24:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Electra in WINTRACK 12 NL demo
Lid sinds: 2015

offline
Electra in WINTRACK 12 NL demo
Hallo forumleden,

Ik ben al enige tijd 'aan het stoeien' met WINTRACK 12 NL demo.
De tutorial en het Help-bestand heb ik al doorgeworsteld.
Daarmee kan ik een baanontwerp maken incl. 3D profielen.
Jammer genoeg geeft het Help-bestand alleen maar uitleg over de diverse menu's en wat daarin mogelijk is.
Ik mis een duidelijke uiteenzetting (lees: voorbeelden) van mogelijkheden.
Zo wil ik bijv. eigen symbolen maken (s88-n decoder en wisseldecoders) van andere merken dan Märklin.
Deze kan ik wel samenstellen en opslaan, maar als ik daarna de bedrading wil aansluiten gaat het helemaal mis.
Natuurlijk zal ik wel iets fout doen, alleen wat dan ........?
Weet iemand waar ik hierover meer informatie kan bemachtigen??
Ik zou het programma wel willen aanschaffen, maar vooralsnog heb ik mijn twijfels over de mogelijkheden (en de help functie).

By the way: ik ben een geoefend gebruiker van diverse ontwerpsoftware.

Ben benieuwd.

Groet, Theo
Re: Electra in WINTRACK 12 NL demo
-Theo:
De demo versie van WT 12 laat niet toe om iets op te slaan, om het te bewaren moet je een printscreen doen.
De ontwerp software is niet gratis.
Re: Electra in WINTRACK 12 NL demo
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Electra in WINTRACK 12 NL demo
Hallo Theo,

je kan het programma aanschaffen in Nederland via Keuterman www.keuterman.nl en in Belgie bij Train Service Danckaert,

http://www.modeltrainservice.com/
met vriendelijke groet,

Walter
Re: Electra in WINTRACK 12 NL demo
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Electra in WINTRACK 12 NL demo
-Theo,
Ik spreek uit ervaring, want wat is er mis mee om bij hen (Keuterman) even telefonisch kontakt te zoeken en hem precies te vragen waar jouw probleem zit. Je zult merken, dat zij erg behulpzaam zijn. Zij zijn de experts op dat gebied. Ik heb idd hele goede ervaringen tijdens mijn ontwerp van de baan. Dus: even bellen!
Suk6 en leuk te zien, dat jij "Wintrack" gebruikt weliswaar in de demo-vorm, maar dat zal niet lang duren voor de voltallige versie er bij jou is. Nogmaals suk6! :thumbup:
Re: Electra in WINTRACK 12 NL demo
@ Jorg, Walter, Gerard,

De info, die jullie geven, is me al bekend. Nochtans hartelijk dank.
Mijn baanontwerp heb ik reeds in SCARM gemaakt en daar ben ik zeer content mee.
(De bijgeleverde help_bestanden geven uitgebreide en goede informatie voor zelfstudie.)
Maar ik wil ook graag alle aansluitingen en bedrading in het ontwerp verwerken en dat kan in SCARM dan weer niet.
Vandaar mijn zoektocht in Wintrack, waar dit mogelijk moet zijn.
Maar zoals aangegeven loop ik nu vast in de summiere handleiding.
Mijn gedachte was dat er op het 3Rail forum diverse gebruikers van Wintrack zijn, die ook verder zijn gegaan dan alleen het banenplan te tekenen.
Misschien vergis ik me en wordt het programma toch niet zo massaal gebruikt.

Dus zal ik toch maar de vraag bij Keuterman neerleggen.

Wordt vervolgd.

Theo
Re: Electra in WINTRACK 12 NL demo
Hallo,

Mijn vraag heb ik aan dhr. Keuterman voorgelegd.
Zijn adequate reactie, hulde..., is als volgt:

De elektrische symbolen van de meest voorkomende fabrikanten zijn opgenomen in het programma.
Toevoegingen zijn afhankelijk van de medewerking van de desbetreffende fabrikanten en omvang van gebruikers van dergelijke systemen.
Mogelijk dat in de toekomst dit systeem toegevoegd gaat worden maar dat is afhankelijk van de fabrikant en van ontwikkelaar van WinTrack.
We zullen de ontwikkelaar er op attenderen.

De mogelijkheid om "Eigen symbolen" te maken heeft betrekking op aangepaste railstukken en gebouwen.
Voor elektrische modules is deze toepassing niet toereikend omdat aansluitpunten een elektrische parameter mee moeten krijgen in de programmatuur.


Dus mijn Rosoft bezetmelders en wisseldecoders kan ik nog niet invoeren. Jammer ....

Desondanks ga ik toch e.e.a. in overweging nemen.

Theo
Re: Electra in WINTRACK 12 NL demo
Hallo Theo,

Ik weet niet goed wat je allemaal in wilt vullen maar kijk eens in deze PDF van Huib Maaskant, blz. 5: http://www.floodland.nl/aim/pdf/lagezij.pdf

Wat je ziet is dat elk wissel en sein een decodernummer heeft, alle bezetmelders (algemeen, rem, stop) zijn aangegeven incl. de railscheiding, dat alle blokken zijn genummerd en de boostersecties met scheidingen zijn aangegeven. Hoewel ik dat niet zeker weet is het denkelijk met Wintrack gemaakt, wellicht nog met een sausje van een grafisch tekenprogramma er overheen. Misschien heb je er wat aan.

Vrolijk Pasen.

Met groet,
Ben.
Re: Electra in WINTRACK 12 NL demo
Hallo Ben,

Iets vergelijkbaars wil ik ook met mijn baan. Archivering voor later en weten wat, waar en hoe....
Met Wintrack schijnt dat te kunnen, alleen weet ik nog niet hoe.... :?
Ik ga nog eens flink studeren.
Bedankt voor de info.

Theo
Re: Electra in WINTRACK 12 NL demo
Als je een lijn kiest links met de snelkeuzes.
Kun je bij de eigenschappen aangeven of ie als hoogte lijn gebruikt moet worden.
Ik heb daar ook weleens iets als elektra netwerk zien staan.

Heb je daar al gezocht?
Re: Electra in WINTRACK 12 NL demo
Hallo Hero,
Heb ik gedaan. Maar ik zie geen extra elektra kenmerken of zo.
Er zijn wel elektra symbolen van Märklin e.a., maar die van mij staan er niet bij.

Theo
Re: Electra in WINTRACK 12 NL demo
Dan ben ik bang dat je toch een layer per aansluitsoort moet gebruiken.
Iets makkelijkers kan ik ook niet bedenken.

Robin
Re: Electra in WINTRACK 12 NL demo
Robin,
Wat bedoel je dan per aansluitsoort?
Theo
Re: Electra in WINTRACK 12 NL demo
Massa,baanspanning voor de puko's,terugmelding etc.

Eigenlijk een draadkleur per layer.

Robin