Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

flikkervrije verlichting

Gestart door stephan99 maandag 21 maart 2016, 20:44:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
flikkervrije verlichting
Lid sinds: 2015

offline
flikkervrije verlichting
Hallo allemaal

Ik heb een rijtuig set met verlichting voorzien. Het probleem is dat de verlichting flikkert. Ik had al gelezen dat je dat met een decoder op kan lossen. Ik heb al met iemand geprobeerd een functie decoder in te bouwen, maar dan heb je dubbelpolige koppelingen nodig. en de rijtuigen zij daar niet voor geschikt. digikeijs heeft hebben lichtstrips met ingebouwde decoder maar die kosten 20 euro per stuk. Ik heb zeven rijtuigen dus 140 euro vindt ik een beetje veel. ik ook 1 lichtstips vervangen door 1 van digikeijs en de rest de gewone lichtstrips houden?
Re: flikkervrije verlichting
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: flikkervrije verlichting
je kan het ook met enkelpolige koppelingen hoor.Moet je wel bij ieder rijtuig massakontakten op de wielen zetten.Een functieuitgang is positief en met een gelijkrichterbruggetje per rijtuig is het zo opgelost.Google maar eens .
Re: flikkervrije verlichting
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: flikkervrije verlichting
niet ertussen maar paralllel.
Re: flikkervrije verlichting
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: flikkervrije verlichting
Spaar je een decoder uit. Elco's en gelijkrichters kosten niet zo veel.
Re: flikkervrije verlichting
Die decoder zijn al vanaf 15 euro te koop en hebben wel degelijk meer waarde omdat je per rijtuig kunt schakelen en met verschillende licht imitaties bvb TL of gasontladingslampen.
Re: flikkervrije verlichting
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: flikkervrije verlichting
met stroomvoerende koppelingen heb je met 1 decoder genoeg.Tevens dan maar 1 sleper en per rijtuig massakontakten.Zet voor je ledstrip nog een weerstandje dat je per kring maar 10 mA gebruikt en dan heb je 9 leds per rijtuig = 30 mA.Als je decoder dan 250 mA uitgang heeft kan je al wat rijtuigen eraan hangen :)
Ik heb hier mijn TEE set inox zo uitgerust en 5 rijtuigen + eindverlichting op 1 uitgang.Geen enkel probleem voor de decoder.
Re: flikkervrije verlichting
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: flikkervrije verlichting
Met welke centrale rijd je?
Als dat een Ecos (of CS1 Reload) is, kan je het flikkeren ook terugbrengen via de centrale, dat scheelt weer ombouwen.
Bij de tab instellingen staat ergens a-synchroon signaal verzenden (dat aanvinken) en dan ook de frequentie met een schuifbalkje wijzigen (even mee spelen voor het beste resultaat).
(Heb de centrale even niet bij de hand, dus dit was uit het hoofd).

Groet, Paul
Re: flikkervrije verlichting
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: flikkervrije verlichting
Kijk eens op dit topic van Wijbe....
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=46812.msg873539#msg873539
Eventueel kun je nog een Chinese functiedecoder erbij plaatsen voor 11,50.
Ik kies ervoor om een functieuitgang van de loc te gebruiken en deze een relaistje te laten schakelen. Het contact van het relais koppel ik aan de sleper. Andere kant van het contact gaat naar een stroomvoerende koppeling....