Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien

Gestart door hmmglaser donderdag 17 maart 2016, 00:08:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
ben vandaag maar is begonnen met een projectje wat ik al een tijdje in mijn hoofd had namelijk de strukton herma voorzien van voor en sluitseinen en eventueel een zwaailicht.
hieronder alvast de eerste afbeeldingen.
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
dit projectje is ook om smd werk een beetje onder de knie te krijgen dus het soldeerwerk is nog niet echt het van je! En om te kijken wat mogelijk is in een kleinere ruimte.
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Mooi work man..... :thumbup:

Mooi of niet (en ik vind het mooi) , het gaat erom dat jij er je hart en ziel er in legt.
En dat is het aller aller belangrijkste.
Ben wel benieuwd naar het eind resultaat straks.
Lekker bezig zo.

Mvg: Alex
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Mooi gesoldeerd....  :thumbup:

groet
Harald
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Soldeerwerk ziet er goed uit!
Heb of ga je er ook een andere decoder ingezet?

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Ja er komt een andere decoder in had er graag een ESU(21,3mm x 15,5mm x 5,5mm)in gezet maar het is de vraag of die er passend in te krijgen is ivm met de kleine afmeting van het decoder bakje(ruimte die beschikbaar is 28mm x 14,5mm x 4mm) met meer dan 2 uitgangen dus mijn voorkeur gaat op het moment naar zimo die wel een goed alternatieve hebben met de MX630(20mm x 11mm x 3,5mm)maar mocht iemand nog een goed alternatieve weten dan hoor ik dat graag!
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Hallo,

er zit bij mij een Esu 54683 Lopi 4 Micro  in en die past prima,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Dank je wel, scheelt weer wat uitzoek werk als ik de mijne onderhanden ga nemen.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Ik heb idd ook naar de micro gekeken maar deze heeft maar 2 uitgangen en ik wil alle seinen apart kunnen schakelen dus valt deze af.
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
even wat anders tussendoor,station even van verlichting voorzien.
En morgen weer verder met de behuizing van de lok.
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Gaten in de behuizing geboord,dit was een paar weken geleden al de bedoeling maar toen brak het boortje(0,75 mm die lastig te krijgen zijn)
jammer genoeg verloopt het boortje wel heel snel in plastic had met een kras pen een centreer punt in het middel gemaakt maar in de werkelijkheid werkte dat niet zo goed als in mijn gedachte :(
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Heb er even over na zitten denken maar toch maar besloten om ook de fleischmann rundmotor te gaan vervangen met het exemplaar hier onder :D
Van het weekend maar is kijken hoe we hem er goed en stevig in ga krijgen want de O-ring constructie die ik op een paar Duitse fora heb gezien staat me niet echt aan 8o
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
het heeft iets meer tijd gekost omdat ik een ander tandwiel nodig had(oude as 2mm nieuwe 1,5)maar de motor zit er nu in en als het weekend slecht word dan ook maar even de verlichting erin bouwen :)
hier onder wat foto's van de aanpassingen die gebeurt zijn.

foto 1:blauw omcirkeld lagerbus uit frame verwijderd omdat de as van de faulhaber motor anders niet ver genoeg door het frame komt.

foto 2/3: aanpassing aan de faulhaber motor,sleufjes in de zijkant van de motor gemaakt zodat de oude bevestiging gebruikt kan worden.

foto 4: geel omcirkeld gaten geboord in oude motorschild voor motor aansluiting,en rood omcirkeld lagerbus verwijdert en gat aan de binnenzijde verdiept met een verzinkboor zodat die de motor klemt maar het motorschild niet krom staat door de spanning die er anders op zou komen.
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Na een lekker lang pruts weekend is het lokje klaar(misschien nog een keer een zwaailicht plaatsen)
het programmeren koste me meer tijd dan ik had verwacht,maar het licht werkt nu goed en het lokje kruipt nu ook mooi(nog zacht is wel mogelijk maar dan moeten er tandwielen aangepast gaan worden)
Zal even kijken of het vandaag nog gaat lukken om een filmpje te maken van zowel de verlichting als het rijden :D
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
hier alvast een voorbeeld van wat het moet worden ben nog niet helemaal klaar ;)

Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Héél netjes :important: :thumbup:
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Ben ondertussen nog niet veel verder dan een extra behuizing :D

Het uiteindelijke doel is iets wat op de afbeelding hier onder lijkt.
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Heel erg gaaf!  :thumbup:
Dat zou ik ook willen op mijn BR80 042 (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=64418.0)

Zou je willen delen wat het electro-schema is en welke onderdelen je hebt gebruikt?
Ik vraag mij ook af hoe je t op de decoder van de trein hebt aangesloten.

Hoop dat je je kennis wilt delen. Zou super zijn   B)

Thanks
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Ik heb experimenteer printplaat met enkele stroken gebruikt met een raster maat van 2.54 en de positie van de lampen op de printplaat getekend daarna onderbrekingen gemaakt in de stroken zodat per led een voorschakel weerstanden ervoor kon worden gezet.
Daarna heb ik de onderste front,boven en sluitseinen van een AUX uitgang voorzien zodat alles apart schakelbaar is ;)
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Standaard decoder heb ik vervangen door een zimo MX630 omdat deze in totaal 8 uitgangen heeft
SMD componenten 1206 leds rood en geel en 1206 weerstanden.
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Bedankt voor de info...
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Het is al weer een tijdje geleden maar heb vandaag omdat het toch slecht weer was maar weer even een aanpassing gedaan.
De loc is nu van Marklin kortkoppelingen voorzien gemaakt van een Marklin 7205 en door originele koppeling.
Foto's hieronder geven aan hoe ik ze passende heb gemaakt door ze op de gele lijn door te snijden en aan elkaar te lijmen.
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Hi Mark,

Netjes gedaan maar op de foto is het moeilijk te zien, zit het op de goede hoogte ?

groet
Harald
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Mooi gelukt die ombouw .
Ook de verlichting ziet er schitterend uit.
En je bent weer lekker bezig geweest in de wat mindere dagen met slecht weer.
Je moet het ook niet overhaasten dit soort werkjes....(sommige staan hier wel is een half jaar te wachten tot het word afgemaakt).
Met haasten kom je er vaak niet.
Maar ook het rijden ziet er gelikt uit.....een prachtig projectje.... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
@Harald de haak van de 7205 zit op de zelfde hoogte als de originele haak,zoals je kunt zien op de foto hieronder zit er een verzet in de originele koppeling die heb Ik eraf gesneden en toen de 7205 eronder gelijmd.
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
 @citaat   :thumbup:

groet
Harald
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Hier onder kun je het verschil zien tussen voor en na.
Re: marklin lokje uit set 28451 van verlichting voorzien
Vanavond misschien even proberen de verlichting iets te dimmen en voor en achter apart schakelbaar maken.