Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin kortkoppeling vervangen voor ander merk

Gestart door treinrobert woensdag 16 maart 2016, 19:17:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin kortkoppeling vervangen voor ander merk
Hallo,

Al een tijd erger ik mij aan een stam Duitse IC wagens die ik in een trek-duw stram inzette. Telkens bij wisselen van spoor ontsporen wagens als ik ze met de lok duw. Ergens stond mij bij dat dit kan komen door de kortkoppelingen van Marklin. Vandaag was ik even in een modelwinkel en dacht er toevallig aan. Dit ter sprake gebracht en erop gekomen om eens de koppelingen van zowel Fleinschmann als Roco te proberen. Dus, van ieder twee gekocht en gaan testen. Stukje rails met wissels gelegd en eerst getest of ik het ontsporen kon ''simuleren'' zoals ik gewent was dat dit gebeurde. Ik heb het met aan aantal wagens geprobeerd en telkens hetzelfde verhaal. Ik heb 2 setjes van drie wagens gemaakt waarbij bij beide setjes precies hetzelfde gebeurde. Vervolgens het tweede setje voorzien van zowel de Roco als de Fleinschmann koppeling en jawel, opgelost! Ik heb er een filmpje van gemaakt voor de geïnteresseerden.

Bij de eerste twee pogingen zie je dezelfde stam met Marklin koppelingen. De derde poging is de 2e stam (waarbij het euvel net zo goed aanwezig was) met eerst de fleinschmann tussen wagen 1 en 2 en tussen wagen 2 en 3 de Roco koppelingen. Beide doorstaan de test maar als je heel goed op het detail gaat letten (niet te zien op de video) dan winnen de Roco koppelingen het. Bij de Fleinschmann koppelingen wordt de wagen nog heel iets zeer licht opgetild.

https://youtu.be/1cJN447VBdI

Dit is vast al eens eerder besproken. Hierbij dan nog een keer  ;)
Re: Marklin kortkoppeling vervangen voor ander merk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin kortkoppeling vervangen voor ander merk
Toch bijzonder. Ik heb een wagenset rondrijden in duw en 1 in trek (dezelfde 43540 ÖBB).

Geen problemen met koppelingen. Wel met de draaistellen van een set, die is niet 100%.
Re: Marklin kortkoppeling vervangen voor ander merk
Citaat van: Olav op woensdag 16 maart 2016, 19:38:41
Toch bijzonder. Ik heb een wagenset rondrijden in duw en 1 in trek (dezelfde 43540 ÖBB).

Geen problemen met koppelingen. Wel met de draaistellen van een set, die is niet 100%.

Het gebeurd ook niet bij alle type wagens met Marklin koppelingen. ik heb ook andere wagens waarbij het niet zo is. zoals bijvoorbeeld een DB boemel. (weet even de echte benaming niet haha) Deze IC rijtuigen gebruik ik toevallig in trek duw combinatie. Vandaar deze als voorbeeld.
Re: Marklin kortkoppeling vervangen voor ander merk
Tja. Mijn sbb ic wagens van marklin hebben er ook last van als je ze een opstelspoor op duwd. Maar heb nu dus wel de oplossing
Re: Marklin kortkoppeling vervangen voor ander merk
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin kortkoppeling vervangen voor ander merk
Robert,

Op je video zie ik dat de wagons omhoog worden getild.
Dit gebeurt op het moment dat de koppelingen over de wissel rijden waar de puko's het hoogst zijn en waar de sleper over de rail geleid moet worden.
Kans is groot dat de haakse ontkoppel beugeltjes aan de onderkant van de koppelingen omlaag zijn gebogen en de puko's raken.
Probeer de ontkoppel haken iets omhoog te buigen, zodat ze de puko's niet mee raken.
Re: Marklin kortkoppeling vervangen voor ander merk
Ik heb het nog even goed bekeken maar het is echt dat de wagen omhoog wordt geduwd door de andere wagen. Er is geen contact tussen delen van de wagen en de puco's.
Kwam dit draadje nog tegen. http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20090.0

Mogelijk dat ik alles ga vervangen voor roco 40271 koppelingen.
Re: Marklin kortkoppeling vervangen voor ander merk
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin kortkoppeling vervangen voor ander merk
Ik heb wel eens het idee dat de Märklin kortkoppelingen in een scherpe bocht de onderkant van de buffers raken, ik gebruik bij problemen de Fleischmann kortkoppelingen, indien nodig bij hoge puko's en laag hangende koppelinghouders vijl ik dan wat af van het ontkoppelstangetje.

Groet, Anne W
Re: Marklin kortkoppeling vervangen voor ander merk
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin kortkoppeling vervangen voor ander merk
Citaat van: treinrobert op donderdag 17 maart 2016, 09:58:42
Ik heb het nog even goed bekeken maar het is echt dat de wagen omhoog wordt geduwd door de andere wagen. Er is geen contact tussen delen van de wagen en de puco's.
Maak dan nog eens een filmpje van de zijkant genomen, zodat de koppelingen en buffers goed zichtbaar zijn.
Zo van bovenaf gefilmd zie je niet wat er gebeurt.