Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing

Gestart door Hitmaan dinsdag 15 maart 2016, 11:01:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
Hallo lezers

Bij deze een aantal vragen.

Komende zaterdag ga ik naar een beurs. De boedoeling is dat ik rails ga aanschaffen. Echter wil ik dan wel weten welke het beste is.

De bocht 24130 vindt je in elk pakket, echter kan deze te krap zijn voor sommige wagens en loco's. Wat is hiermee jullie ervaring en hoe gaan jullie hiermee om.

Slanke wissels versus gewone wissels.
Maakt dit wat uit of heeft dit ook effect mbt wagons en loco's.  Wat zijn de meerkosten en wat kan het voordeel zijn.

Graag als het kan jullie ervaring posten en wat jullie adviseren qua bochten. R1 ( 24130 ), R2 ( 24230 ) ,R3 ( 24330 ) of zelfs R4 ( 24430 ).
Ik weet dat er een R5 bocht ( 24530) is, maar dat vindt ik helemaal te ver gaan.
Re: Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
R1 is af te raden. Je weet nooit wat je in de toekomst nog voor materieel bij wil kopen.

Voor de rest rijdt alles over normale en slanke wissels.

Als je de ruimte hebt zou ik kiezen voor slanke wissels, gewoon omdat het mooier is.
Voor bochten geld hetzelfde...
Re: Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
Nog wel een tip.... Als je kiest voor normale wissels, neem dan ook alleen R2 en R3.
Kies je voor slanke wissels, neem dan R3 en R4.

Er zit namelijk verschil in de onderlinge afstand.
Re: Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
Wat Remco zegt... De ruimte tussen r1, r2 en r2, r3 is breder dan tussen de de daaropvolgende radia.

Deze valt tussen wal en schip, te smal voor een perron maar te breed voor een realistische afstand tussen de 2 sporen.

Stel dat je de ruimte hebt, zou ik voor het zicht het advies van hieronder aanhouden. Qua rijgedrag maakt t niet echt uit.
Re: Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
Qua rijgedrag maakt het niet uit bij C-rails? Goh!

Bij k-rails maakt het wel uit. Zowel traag rijdend op een standaard wissel, als vrijrijdend op een slanke.
Met vrijrijden bedoel ik: je hebt een helling van een bescheiden 2,2%, daarop ligt een wissel in de afslaande stand. Laat een sleep wagons in vrijloop naar beneden rijden. Bij een slanke wissel gaat de sleep er feilloos doorheen. Bij een standaard wissel niet.
Re: Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
Fijn Jan, dat jij jouw ervaringen zo leuk kan verwoorden.
Enige motivatie om mijn antwoord te nuanceren naar de vraagsteller is al weg. Vragen naar de bekende weg...
Re: Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
Je hebt een goed punt, maar in deze test was de afstand gelijk  (3 meter voor de wissel, 6 meter erna, en een bocht van 2274 onderaan de helling, om uit te rijden). En o ja, de testsleep bestond uit 7x liliput RIC (treu scale) SBB-wagons.
Re: Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
Ik DENK dat alleen R1 echt fundamentele problemen oplevert, de rest ligt aan je eigen invulling.
Dat is dan ook het enige advies dat je mijns inziens moet geven -> als je bijv zegt minimum R3 dan dwing je iemand een vaak kleine ruimte op een lastige manier in te vullen, terwijl hij/zij misschien met hele korte treinen of met lage snelheid rijdt...

Als zelfs R2 al een probleem is in jouw ogen... dan vraag ik me af waarom bijna alle (ook de grote banen) rijders deze wissels dan gebruiken.
Re: Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
Citaat van: Simon BR39 op zaterdag 04 juni 2016, 23:10:56
Ik DENK dat alleen R1 echt fundamentele problemen oplevert

Laten we het erop houden dat de minimale boogstraal 410 mm is. Dan weet je zeker dat alles er doorheen gaat, behalve exclusieve handgemaakte messingmodellen. Maar die zet je normaal gesproken niet op C-rails.

Overigens is mijn exclusief gemaakte messing model Te 2/2 niet gebonden aan R2. Hij vliegt uit een R2 bocht omdat de wielafstand te groot is (14.4 mm), en doet dat niet bij een standaard wissel, maar wel bij een gebogen k-rail wissel. Ik heb zo'n gebogen wissel voorzien van iets langere messing strijkregels.
Probleem opgelost.

Ik had natuurlijk ook de wielklem kunnen gebruiken die ik heb liggen. Maar ik heb liever een test- locje dat tijdig aangeeft waar het fout kan gaan, dan er achteraf achter te komen dat iets niet klopt.
Op het haginfo forum las ik de tip voor 2+3 rijders om strijkregels langer te maken dan Marklin ze standaard maakt. Het is volgens dat draadje voor alle limarossi modellen (inclusief hag-nieuwe-stijl) de ultieme oplossing.  So be it - een k-wissel verbouw je makkelijker dan een C-wissel.
Re: Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
Zijn we t gelukkig toch nog redelijk eens geworden  ;) :thumbup:
Maar inderdaad, er blijven altijd uitzonderingen.
Re: Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
Ha Tony,

Deze Tony gebruikt al zolang er C-rails bestaat ook de R1 bochten. Dat gaat probleemloos met Märklin-materieel.
Alleen hoor en merk je aan sommige loc's dat ze er meer moeite voor moeten doen.

Mooi is anders, maar het is wel reuze handig als je niet veel plaats hebt.

Grtz Tony
Re: Bochten marklin en slanke wissels en ervaringing
Ik heb zelf wegens de beschikbare ruimte aardig wat R1 bochten liggen en al het materieel rijd er normaal over heen.
Ik moet wel zeggen dat ik geen stoomlocs heb.
Wat wel voor problemen kan zorgen zijn bovenleidings masten die aan de binnenkant van de bocht geplaatst zijn.
Ik heb ooit een Marklin 37502 (BR 420, S-Bahn-treinstel) gehad en deze raakte de masten.

Wat ik me nu bedenk terwijl ik dit aan het typen ben is dat ik de masten misschien wat verder van het spoor had kunnen plaatsen (verder dan de standaard positie van de grondhouder/beugel (ik weet niet eens zeker of ik dit wel of niet getest heb aangezien ik toen nog niet lang bezig was)).

In ieder geval gaan nu alle losse rijtuigen, ook de lange 1:87, netjes langs de masten, ook de 39080 (vt08.5).