Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin oud en nieuw

Gestart door Mister_Joris maandag 20 juni 2016, 15:44:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin oud en nieuw
Mister_Joris
gast

Marklin oud en nieuw
Vorige week heb ik een nieuwe locomotief aangeschaft.
Het gaat hier om een Marklin 3058 (DB 151 crème/blauw), nou is dit een hele oude uitvoering van Marklin maar kan ik deze ook op mijn delta laten rijden of is dat onmogelijk zonder aanpassingen?
Re: Marklin oud en nieuw
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin oud en nieuw
De 3058 bezit (mits origineel) nog een (electromagnetisch) relais om van rijrichting te veranderen.
Je kan deze daardoor niet op Delta of andere digitale banen gebruiken zonder het omschakelmechanisme te vervangen door een decoder.

De goedkoopste manier is een  gebruikte delta of C80 decoder, of een equivalent van een ander merk.

Beter maar ook duurder is een (beperkte) motorombouw naar een gelijkstroommotor en een betere decoder.
Dit vindt je weer terug in de rijeigenschappen.

M.v.g.
Marcel
Re: Marklin oud en nieuw
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Marklin oud en nieuw
Dit is een analoge versie.
Delta is een instap-systeem van Märklin en gebruikt dus een decoder.
De lok is redelijk gemakkelijk om te bouwen.

De simpelste versie is het inbouwen van een losse delta-decoder. (Tweedehands goed te verkrijgen)
De tweede variant is ombouwen met een zg. Hamo-magneet (bijv. ESU) en decoder naar keuze. (materiaal kosten ca. 40 Euro)
De derde variant is ombouwen met een ombouwset van Märklin en een decoder naar keuze. (materiaal kosten ca. 70 Euro)
De mooiste variant is eveneens ombouwen met een ombouwset van Märklin en een sounddecoder naar keuze. (materiaal kosten ca. 140 Euro)

Kijk ook eens op de wiki-pagina "Märklin Ombouwen"

John