Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Update: Saendorp

Gestart door h0ogovens dinsdag 15 maart 2016, 00:33:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Update: Saendorp
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Update: Saendorp
hoi allemaal,

Heb vanmiddag en vanavond weer eens wat gebouwd, dat was lang geleden! Ik had nog een Alsa Cast houten schuur liggen. Vreselijk lelijk ding.



Na al diverse Zaanse huisjes te hebben gebouwd zag ik hier toch wel mogelijkheden. Het geveltje moest wel ietsje aangepast worden. Het deurtje boven en rechts moesten raampjes worden.



Met wat styreen was dat snel gebeurd, met een stanleymesje de plankjes ingekrast. Schilderen en plakken was snel gedaan, alles paste prima. Het dichte stuk voorzag ik van dichte luikjes om een raam te suggesteren, Ik vind de luikjes te klein, die zal ik tzt nog aanpassen. (Vanwege de behoorlijke dikte van de resin wilde ik hier geen raamgat maken)

het resultaat is een heel verschil in vergelijking met de afbeelding op het doosje!







groetjes Michel


Re: Zaans huisje-tip
-Michel:
Een hele verbetering,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zaans huisje-tip
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zaans huisje-tip
Hoi Michel.
Nu vind ik het origineel helemaal niet zo lelijk maar wat jij hiervan hemaakt hebt is echt een plaatje! :thumbup:
Hopelijk vind deze een mooi plekje op je treinbaan! O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zaans huisje-tip
Lid sinds: 2008

offline
Re: Zaans huisje-tip
Erg fraai Michel, deze zou zomaar op de Schans of misschien in Westzaan kunnen staan!
Re: Zaans huisje-tip
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Zaans huisje-tip
 :) Michel, je hebt er inderdaad wat moois van weten te maken. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Het is een redelijk uniek huisjes wat je er nu bij hebt, als ik er zo naar kijk zie ik meteen de Zaanstreek.
En als je nog een keer de te kleine luikjes aanpast, dan klopt het helemaal. B)

Dirk-Jan
Re: Zaans huisje-tip
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Zaans huisje-tip
Hallo Michel,

Mooi hoor, als je het er niet bij had verteld zou je niet zien dat het eigenlijk een bruine schuur was.
Nu is het een echt Hollands huisje.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Zaans huisje-tip
Lid sinds: 2014

offline
Re: Zaans huisje-tip
Ik woon nu zo'n 31 jaar in de Zaanstreek en huisjes zoals jij gemaakt hebt weet ik zo aan te wijzen. Een fraai hoisie.

Groet Hans
Re: Zaans huisje-tip
Lid sinds: 2011

offline
Re: Zaans huisje-tip
Inderdaad heel mooi geworden ik zoek zoiets ook alleen voor spoor Z maar ik vrees....... ruud
Re: Saendorp
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: Saendorp
Hoi bedankt voor de leuke reacties! Geïnspireerd geraakt heb alle Zaanse huisjes die ik in de loop der tijd heb gebouwd gezocht om er Saendorp mee te stichten  :) Op een schets uit 2010 geloof ik was het al bedacht: Saendorp. Voor een idee waar dit zich bevindt, zie alhier:



Het is maar een klein stukje van de baan temeer daar op ca. de helft van de cirkel de achtergrond zal komen. Daar waar links de bruine kleur onder het spoor ophoudt.



Al met al blijft over 80 cm breed en 70 cm diep. Er komt rondom water, een haventje het geheel wordt afneembaar afneembaar om in deze hoek bij een calamiteit toegang te hebben tot de baan. Het zal komen te rusten op een nog te maken vierkant frame.

Van start: uit een timmerplaat zaagde ik de waterpartij. Verf op kleur gemengd en van een donkere waterkleur voorzien. Hier ben ik er juist aan begonnen.



Ik zal er later 3 lagen botenlak oprollen.

Het 'eiland' uit een andere plaat gezaagd. Dit stuk zal vallen over het gat in de plaat van de vorige afbeelding. Hierop komt het dorpje.



De kanten met een stanleymes bewerkt, beetje grof nog.



In het dorp komen een Kerkstraat, een Torenstraat, een Havenkade, een begraafplaatsje en wat paadjes. Vooral rustiek. Het was wel even schuiven maar zo wordt het ongeveer.



Vanuit de lucht ziet het er zo uit:



Kerkstraat van rechts naar links, Torenstraat naar de kerk, een kleine kade links en ruimte voor een begraafplaatsje aan de Kerkstraat naast de kerk. :thumbup:





Havenkade


doorkijk Kerkstraat


wordt vervolgd... :)
Michel
Re: Saendorp
Lid sinds: 2013

offline
Re: Saendorp
Het ziet er veel belovend uit ben nieuwsgierig naar het vervolg   :thumbup:

Gr Alex 0850 
Re: Saendorp
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: Saendorp
Hoi, ik ben verder gegaan met het dorpje Saendorp. Ik heb als eerste de positie van de huisjes globaal op de ondergrond getekend.



daarna begonnen met de kademuur. Twee latjes balsahout tegen de zijkant van de ondergrond geplakt.



met 1x1mm houtjes de versteviging aangebracht. Een balkje 2x3mm erboven. Ik koos hiervoor omdat de balk zo ca 1 mm boven het oppervlak uitstak, de dikte van straatsteentjes op de kade gaan komen. Zo zal dat mooi aansluiten.



De weggetjes uitgetekend op stukjes papier.



Even de huisjes erbij om te zien of dit naar mijn zin is.



Begin gemaakt met de straatsteentjes van Juweela. De wegjes zijn 3cm breed, dat is op schaal 2.61mtr. Er komt geen autoverkeer in dit dorp, dus ik vond dat een mooie breedte. In de cirkel kom een boompje met bankjes eromheen, maar misschien wel een standbeeld van een wereldberoemde Saendorper... we zien wel, eerst nog maar een poosje stratenmaken!



groetjes Michel
:)
Re: Update: Saendorp
-Michel:
Dat ziet er reeds zeer mooi uit, de straatstenen is wel een geduldig maar zeer lonend werkje,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Update: Saendorp
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Update: Saendorp
Hoi Michel,

Ziet er mooi uit, voor al dat stukje straat wat je al gelegd hebt. :thumbup:

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Update: Saendorp
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Update: Saendorp
Ziet er nu al prachtig uit Michel! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Update: Saendorp
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re: Update: Saendorp
Wow, het is even wat werk maar het gaat er werkelijk prachtig uit zien. :thumbup:
Re: Update: Saendorp
Lid sinds: 2006

offline
Re: Update: Saendorp
ziet er netjes uit Michel
Re: Update: Saendorp
nobody
gast

Re: Update: Saendorp
Wél een geduldwerkje, het resultaat mag er zijn :important: Mooi, Michel. :thumbup:
Re: Update: Saendorp
Ben den Hollander
gast

Re: Update: Saendorp
Leuk weer een update te zien Michel, lekker sfeertje ben je aan het creëren.

Durf je het aan om de bestrating te voegen? Dat zou het helemaal afmaken. Poeder inkwasten en vernevelen met de plantenspuit. :)
Re: Update: Saendorp
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Update: Saendorp
Prachtige Nederlandse scenery, in een woord geweldig  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Update: Saendorp
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Update: Saendorp
Michel,
Het ziet er allemaal zeer sfeervol uit het stenenvoetpad met de afvoerputjes en de telefooncel zijn prachtige details geven een rustiek beeld aan het geheel. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Update: Saendorp
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Update: Saendorp
Wat een klus met die steentjes, maar wel erg mooi geworden net als de rest. Een erg mooi stukje scenery :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Update: Saendorp
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Update: Saendorp
Hoi Michel.
Bijzonder leuk om al deze "Saense" huisjes als een dorpje bij elkaar te zien! :thumbup:
De schuurwoning was al bijzonder geslaagd maar met deze woningen en het kerkje (deze kende ik nog niet) erg leuk geheel.

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Update: Saendorp
Lid sinds: 2015

offline
Re: Update: Saendorp
Wat super mooi gedaan zeg:thumbup:, super leuk hoe je de straat ook met steentjes heb gelegd.
Ga je ook alle molens langs het water maken?

Mvg,
Arnold
Re: Update: Saendorp
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Update: Saendorp

Ik zie je - nog korte - topic nu pas, maar heb lang naar de foto's  gekeken, Michel.
Dat is smullen, wat je laat zien  :P

Als zo je hele baan wordt, hoeft er maar af en toe een trein langs te komen !

Hopelijk hoeven we niet lang op de volgende update te wachten.

Grtz Tony
Re: Update: Saendorp
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Update: Saendorp
Dag Michel,

Ik ben onder de indruk!
Mijn moeder komt uit Krommenie en en ik altijd "iets" met de Zaanstreek gehad.
Het afvoerputje, komt dat ook bij Jeweela vandaan?

Henk
Re: Update: Saendorp
Lid sinds: 2010

offline
Re: Update: Saendorp
Henk,

Ik weet dat "de Tramfabriek"  NL afvoerputjes in het assortiment heeft.
En dat Sven ze met brievenbus post op kan sturen.

Michel,

Ik ben benieuwd met wat voor stenen je de paadjes naar de voordeur gaat doen.
Ik heb hier nog een zakje leisteen liggen.mocht je wat nodig hebben laat t maar weten.

Mvg Robin
Re: Update: Saendorp
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: Update: Saendorp
Ja 't wordt echt heel gezellig daar!!  :)

even reageren eerst, allen dank voor de reacties!

Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 04 juli 2018, 14:39:02
Durf je het aan om de bestrating te voegen? Dat zou het helemaal afmaken. Poeder inkwasten en vernevelen met de plantenspuit. :)

Ben, ja ik heb wel een poedertje liggen wit van Jaap Vriend nog. Inmiddels wat huiverig -bang om het te verpesten, als eens eerder meegemaakt- dus mogelijk doe ik nog wel een test stukje of ik zie er van af. m.n. heb ik het dan over het fixeren van de poeder vs steentjes.

Citaat van: Arnold op zaterdag 07 juli 2018, 09:01:08
Ga je ook alle molens langs het water maken?

Mvg,
Arnold

Hi Arnold. Molens, ik heb er 1 liggen nog in de doos. Inderdaad denk ik dat aan het overkant van het spoor (ref foto eerder waar dit gehucht komt). Even zien hoe dat gaat later, wil niet te propperig gaan doen. Hoort er wel bij he? ..

Citaat van: Trainhenk op zaterdag 07 juli 2018, 10:53:55
Dag Michel,
Het afvoerputje, komt dat ook bij Jeweela vandaan?
Henk

Henk! Zoals Robin aangeeft bij de tramfabriek. Ik dacht dat Sven de ets-plaatjes op verzoek kon bijmaken. ( Fotootje ervan hier doet overigens geen recht aan het putje ivm verfschade door het inleggen. Inmiddels gefixt uiteraard. )

Citaat van: Hero op zaterdag 07 juli 2018, 12:59:53
Ik ben benieuwd met wat voor stenen je de paadjes naar de voordeur gaat doen.
Ik heb hier nog een zakje leisteen liggen.mocht je wat nodig hebben laat t maar weten.
Mvg Robin

heej Robin. Ik wilde het wel een zeer verzorgd uiterlijk gaan geven, haagje, mooie hekjes, wat grind en bloemetjes. Ik moet even zoeken naar het juiste materiaal ik heb van Menta nog eea liggen.

Goed, hier nog twee fotootjes van deze plek in Saendorp. Spreekt voor zich denk ik.  Alle huisje inmiddels voorzien van binnenverlichting. De lataarntjes plaats ik als laatste. Bevolking is nog onderweg.

Waar het weggetje ophoudt op de voorgrond komt een typisch houten bruggetje over het water vandaar de suffe afwerking.





Kent iemand trouwens EZ Line? Geen modelbouw-winkel kan me eraan helpen... Voor tussen de paaltjes + ik heb nog tuigage te doen van een zeilschip.

Tot snel & fijn weekend verder.
Michel
Re: Update: Saendorp
Ben den Hollander
gast

Re: Update: Saendorp
Putdeksels en kolken van Sven:

Re: Update: Saendorp
Lid sinds: 2010

offline
Re: Update: Saendorp
Ik heb weleens iets van EZ-line of E-Z line bij Conrad gekocht.
Verder heb ik het nooit ergens gezien.
Misschien eens op hun Duitse website proberen.Daar staat een groter assortiment op.

Robin
Re: Update: Saendorp
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Update: Saendorp
Dat wit(tig) poedertje van Artitec doet wonderen ! Nu is het een écht stoepje geworden  :thumbup:
Update: Saendorp
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Update: Saendorp
Korte update. Wat impressies. In het haventje is het standbeeld geplaatst en heeft het Cafe (aan de Haven) een terrasje. Bakfietsje en motorfiets van Artitec. Volgt: boldertjes, drinkvolk, zuiderzeebotter + vracht (groente) en verdere afwerking kadewand zoals weathering, aanlegpaaltjes, stootjuk/bandjes e.d.



Om de hoek een aardig tuintje. Heb getwijfeld om er een opslagplaatsje te maken voor palletjes vracht, maar gezien het toeristische karakter van Saendorp leek me dat niet realistisch. Telegraafpaaltje volgt en een vlaggenmast met NL vlaggetje, of een voederbakje voor vogeltjes




Verder naar achter het kleine boerderijtje gezien vanaf de andere zijde:




groetjes, Michel

Re: Update: Saendorp
Ben den Hollander
gast

Re: Update: Saendorp
Ik word er vrolijk van.... :)
Re: Update: Saendorp
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Update: Saendorp
Ha Michel,
zie nu je straatjes van die Juweela steentjes. Heb ik ook mee gewerkt: respect om er zo straatjes mee aan te leggen!! Daar zullen heel wat uurtjes in zijn gaan zitten. Mooi hoor! Helemaal met die huisjes geeft het een prachtige sfeer!  :thumbup:
Re: Update: Saendorp
Lid sinds: 2007

offline
Re: Update: Saendorp
Michel,
Mooi gemaakt en mooi uit gelicht zijn de gebouwen.
Echter wat ik mis in de bestrating is het groen zeg het vuil wat er groeit.
Sinds het nietmeer spuiten met gif komt het vuil(gras)weer boven drijven.
Samen met het voegsel  kan dat goed aangebracht worden dan is het straatwerk helemaal af.
Succes met de verder voltooiing.
groeten jaap
Re: Update: Saendorp
nobody
gast

Re: Update: Saendorp
Re: Update: Saendorp
Lid sinds: 2011

offline
Re: Update: Saendorp
Beste Michel, het dorpje gaar er heel echt uitzien !! Ken je het tijdsschrift ?Zaans erfgoed?,een 3maandelijks blad,hier staan regelmatig oude foto,s  van de zaanstreek van 1880-1930 Jouw dorp zou er zomaar in kunnen staan Veel succes Ruud