Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

led verlichting inbouwen

Gestart door rlwkoch maandag 14 maart 2016, 16:43:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
led verlichting inbouwen
Gekocht : 6x verlichting 73401 3x spanning geleidende kortkoppelingen 72021 en  1x sleper 73404. en 1x 73409 sluitlicht. Ik wilde alles inbouwen in mijn (3 x alex) wagons. Begonnen met de laatste... alles ingebouwd en aangesloten... werkte meteen ! Nu begonnen met de  middelste wagon.. zelfde recept maar de led verlichting brand niet ! Wat doe ik verkeerd ? Kan een led strip ook stuk gaan ? Wie kan mij helpen ?Met het forum kwam ik er niet uit ! Alvast bedankt voor de moeite vr. gr. ronald
Re: led verlichting inbouwen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: led verlichting inbouwen
verkeerd om aangesloten ? Bij ledstrips is de min en plus belangrijk.
Re: led verlichting inbouwen
alles precies gedaan volgens de instructie die bij 72021 is bijgeleverd. Maar geen licht !
Re: led verlichting inbouwen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: led verlichting inbouwen
brand de strip alleen zonder je koppeling ? Indien wel is de koppeling slecht aangesloten of heb je een slechte massa mss. Massa komt per wagon van de wielassen en + verbind je door via de koppeling.Wel altijd per wagon een aftakking van je + naar je ledstrip.Dus NIET van ledstrip naar ledstrip hé.
Re: led verlichting inbouwen
hoe kan ik testen of  de ledstrip werkt zonder inbouw ?
Re: led verlichting inbouwen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: led verlichting inbouwen
je kan hem toch aansluiten op een voeding ? Of op de sporen ? 

http://www.web-hgh.de/index_jsm_moba.htm?http://www.web-hgh.de/p01_45257.htm
Re: led verlichting inbouwen
oke aangesloten op voeding: de lichtjes gingen branden !  de led strip is dus goed ! Nu de aansluiting ? Bedankt voor de bijlage maar die heb ik ook gekregen bij marklin art. 72021 en precies zo aangesloten !Misschien iets met die massaveer ?
Re: led verlichting inbouwen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: led verlichting inbouwen
zou kunnen.Met een multimeter kun je de kontakten doormeten ( op diodestand gaat hij dan piepen).
Re: led verlichting inbouwen
waar koop ik een multimeter ?
Re: led verlichting inbouwen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: led verlichting inbouwen
koop een simpele van 10 euro.Gamma of gelijkaardige winkels.Zie wel of er diodemeting op staat.
Re: led verlichting inbouwen
Zoiets als dit dus.==> Klik <==

EDIT Ad: Link verkort.
Re: led verlichting inbouwen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: led verlichting inbouwen
ja .Prima toestelletje.
Re: led verlichting inbouwen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: led verlichting inbouwen
Heb je in elk rijtuig wel een massa-verbinding aangebracht.
Dit is Marklin nummer 72050.

Kijk ook eens in dit bericht

John

EDIT Ad: link hersteld.
Re: led verlichting inbouwen
ik heb nu  een multimeter gekocht voor ?20,00 bij de gamma maar nu  ?  Ik weet dat de rode kabel de + is en de zwarte de -- Waar moet ik die kabels plaatsen om te controleren waarom mijn wagon geen licht geeft ! Alles volgens boekje ingebouwd en aangesloten ! De wagon staat op de baan gekoppeld aan de andere wagon ( met sleper) die wel licht geeft !
Re: led verlichting inbouwen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: led verlichting inbouwen
meten op gelijkspanning ( stand = teken bv 20 V of meer) op de puntjes aan je ledstrip waar de draden toekomen.Heb je daar spanning dan is het de ledstrip.Kijk hoeveel volt je hebt en laat het ons weten.Heb je daar geen spanning dan verder gaan richting koppeling en massaaansluiting.Zo kun je dingen uitsluiten.
Meet ook eens tussen de massa (rails) en je koppeling op het rijtuig waar de strip wel brand.