Nieuws: Belangrijke informatie over foto's gehost bij Tinypic. Klik om het topic hierover op het forum te lezen.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Welk type bloksein moet in gebruiken ? Analoog of digitaal
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Welk type bloksein moet in gebruiken ? Analoog of digitaal  (gelezen 1124 keer)

Wim Struijs

  • Gast
Welk type bloksein moet in gebruiken ? Analoog of digitaal
« Gepost op: maandag 14 maart 2016, 12:14:56 »

Ik heb een vrij grote baan van C-rails. Ik maak gebruik van (2x) MS2 (art#60653) regelaars. De wissels etc. worden analoog geschakeld dmv drukknoppen of schakelrails. Via een aparte trafo.

De baan is zelf ontworpen, dus is niet gebonden aan een bepaald tijdperk.
Op deze baan rijden nu een 5-tal treinstellen. Deze treinstellen rijden nu door elkaar heen zonder te crashen omdat de wissels, handmatig en/of dmv van een schakelrail, in een bepaalde stand zijn of worden gezet.

Ik wil nu graag zo veel als mogelijk is gaan automatiseren dmv het opsplitsen van de baan in blokken (baanvakken) en dan verder met behulp van Blokseinen :
Zodra een treinstel een baanvak heeft verlaten, dan zal het sein een wachtend treinstel toegang moeten geven tot dit baanvak dmv groen licht etc.
Dus dan krijg ik ook te maken met ''Bezetmelders'' etc ?

Het opsplitsen van de baan in blokken is niet zo'n groot probleem. Wat wel groot een probleem is, is de keuze hoe gaan we dit inrichten : Analoog of Digitaal ?
Dit is m.i. toch wel het belangrijkste van alles.
Hierna komt dan uiteraard ook de keuze van welk type blokseinen (76391) en welke bezetmelders etc. En dan vooral ook het aansluiten ?

Ik zou dus graag willen horen hoe ik dit nu moet gaan aanpakken.

Ik wacht in spanning af. Groetjes Wim Struijs


P.S.
Op dit moment heb ik in mijn bezit een hobbysein art#74391 met een schakelkastje. Ik vroeg mij ook af of deze bloksein ook te schakelen is met een schakelrail ?
Ik hoef deze bloksein uiteraard niet te gebruiken omdat ik het eea nog kan omruilen in de winkel.


Gelogd

Opazwitserland

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Swissmaniak...
Re: Welk type bloksein moet in gebruiken ? Analoog of digitaal
« Reactie #1 Gepost op: maandag 14 maart 2016, 16:24:24 »

Wim
Ik kan fout zijn,  maar als je bezetmelders en dergelijk wil gebruiken, waarom ga je dan
niet digitaal?   Lijkt me logisch als je dat allemaal wil.
Gelogd
Mijn baan zien? Klik >Baanontwerp Aigle
Zwitserse berggroeten
Paul Janssens

fonzo999

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Bezig met keerlusmodule 3railforum modulebaan.
Re: Welk type bloksein moet in gebruiken ? Analoog of digitaal
« Reactie #2 Gepost op: maandag 14 maart 2016, 17:21:41 »

Wim,

Je wilt dus kennelijk af van het handmatig schakelen van seinen en wissels en je hebt 2 x MS2.
Ga je digitaal dan heb je zonder toevoegingen niets aan bezetmelders, omdat de MS2 die niet kan verwerken.

Wat wel kan is met je "bezetmelder" iets doen wat een actie oproept, bv. als bezetmelder als je een blok binnenrijdt gebruik je een schakelrails die een sein in het achterliggende blok omzet. Dat is gewoon analoog schakelen. Misschien dan even hier kijken.
Gelogd
Groeten,
Alphons,


Bezig met keerlusmodule 3-rail forum modulebaan

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Welk type bloksein moet ik gebruiken ? Analoog of digitaal
« Reactie #3 Gepost op: maandag 14 maart 2016, 18:59:13 »

Ik vind dat de wiki zich wel erg makkelijk afmaakt van analoog (blokgestuurd) rijden. Er is analoog veel meer mogelijk, maar dan moet je ook kijken naar hoe je dat dan kunt doen.

Een van de klassieke analoog bloksgestuurde systemen voor 2-rail is Dinamo. Eigen forum, dus gaan we hier nooit op in (taboe?). In ieder geval geen 3-rail. Of toch? Enfin. Waar het om gaat is dat bijna alles wat analoog is verzonnen nu digitaal kan. Maar er kan meer digitaal dan analoog. Je moet dus weten wat voor jou de waarden uitmaakt, die de hogere investeringen voor digitaal rechtvaardigt.

Veel mensen op dit forum denken digitaal. Dat wil zeggen dat ze je zullen vertellen met welke extra apparaten je het makkelijkst je doelstellingen kunt verwezenlijken, zonder op de logica ervan in te gaan.
Die logica is al verwerkt in de digitale bouwsteen, en kom je pas weer tegen als die bouwsteen problemen oplevert omdat je er geen rekening mee hebt gehouden dat het zo werkt, en niet anders.

Laat ik voorop stellen dat een bloksein virtueel is. Je hebt er niet verplicht een nodig, maar je kunt een sein neer zetten als bloksein. Dat geldt voor Koploper, Itrain, RocRail, en analoog-rijders. Een klassiek "bloksein" bestaat logisch uit twee verschillende functies, verenigd in een seinbeeld: is het volgende blok bezet of is het vrij , en mag je dat volgende blok in  rijden (dus het huidige blok uitrijden) of niet. Die twee functies bepalen of je moet stoppen of niet, en wat er gebeurt als je mag door rijden. In het oude analoge Marklin van rond 1960 was dat alles verenigd in een enkel sein, dat zowel inrijsein als uitrijsein was, en een elektromechanische stopplaats bood. In het sein zat een relais voor het lichtbeeld, en een relais om te stoppen of te rijden. Zodra je die functionaliteit analoog splitst, zoals is gedaan met de 76391, is in veel blokken het bloksein overbodig (dus denkbeeldig, virtueel), het is een plek waar een seinbeeld mag staan, maar je kunt het ook weg laten, mits de andere logische functie gewaarborgd blijft.

En om die verplichte functie te kunnen schakelen, heb je een vorm van een bezetmelder nodig. Dat kan een schakelrails zijn, een reedcontact, een hall sensor, een lichtsluis, of een contactrail.

De keus is vrij, maar de plek waar die ligt, is zeker niet vrij. En is mede afhankelijk van wedervragen zoals hoeveel sleepcontacten zitten er onder een trein, hoeveel magneten hangen er onder een trein, rijden er treinen met enorme verschillen in lengte, e.d.
Ruw gesteld zijn er 2 uitersten qua benadering: het signaal eerste wagen, en het signaal laatste wagen.  En welke je kiest, heeft enorm veel consequenties, o.a. hoe dicht je achter elkaar in blokken kunt rijden, hoe nauwkeurig je op een perron kunt stoppen, of je analoog kop kunt maken, lok wissel of loc-omloop verkiest bij kop- of pendelsporen.


Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

eddyflame

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Marklin digitaal---m- en c rails/ Baan Schielo
Re: Welk type bloksein moet in gebruiken ? Analoog of digitaal
« Reactie #4 Gepost op: maandag 14 maart 2016, 21:17:03 »

je kan met digitale loks ook analoog  blokken maken.

ik heb voor ik met de pc ging rijden mijn loks digitaal aangestuurd en blokken gemaakt met de blokstelle steuring van cconrad
deze schakelde ik met de schakelrails van marklin en/of de schakelkastjes

dmv de schakelrail kon ik geheel automatisch rijden en je kan zoveel blokken maken als je wil

ieder blok een schakelrail en een printje.

ik heb ze nog liggen en de meeste werken gewoon nog en je mag ze eerst eens  gebruiken om te kijken of het wat voor je is

ik denk dat ik er 9 of zo heb dus voor 9 blokken eventueel heb ik voor m rails ook schakelrails liggen
en mocht je interesse hebben dan kunnen we het vast wel eens worden

laat meer weten wat je er van vind een pbtje kan altijd

Gr Ed
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.195 seconden met 22 queries.