Ik vind dat de wiki zich wel erg makkelijk afmaakt van analoog (blokgestuurd) rijden. Er is analoog veel meer mogelijk, maar dan moet je ook kijken naar hoe je dat dan kunt doen.
Een van de klassieke analoog bloksgestuurde systemen voor 2-rail is Dinamo. Eigen forum, dus gaan we hier nooit op in (taboe?). In ieder geval geen 3-rail. Of toch? Enfin. Waar het om gaat is dat bijna alles wat analoog is verzonnen nu digitaal kan. Maar er kan meer digitaal dan analoog. Je moet dus weten wat voor jou de waarden uitmaakt, die de hogere investeringen voor digitaal rechtvaardigt.
Veel mensen op dit forum denken digitaal. Dat wil zeggen dat ze je zullen vertellen met welke extra apparaten je het makkelijkst je doelstellingen kunt verwezenlijken, zonder op de logica ervan in te gaan.
Die logica is al verwerkt in de digitale bouwsteen, en kom je pas weer tegen als die bouwsteen problemen oplevert omdat je er geen rekening mee hebt gehouden dat het zo werkt, en niet anders.
Laat ik voorop stellen dat een bloksein virtueel is. Je hebt er niet verplicht een nodig, maar je kunt een sein neer zetten als bloksein. Dat geldt voor Koploper, Itrain, RocRail, en analoog-rijders. Een klassiek "bloksein" bestaat logisch uit twee verschillende functies, verenigd in een seinbeeld: is het volgende blok bezet of is het vrij , en mag je dat volgende blok in rijden (dus het huidige blok uitrijden) of niet. Die twee functies bepalen of je moet stoppen of niet, en wat er gebeurt als je mag door rijden. In het oude analoge Marklin van rond 1960 was dat alles verenigd in een enkel sein, dat zowel inrijsein als uitrijsein was, en een elektromechanische stopplaats bood. In het sein zat een relais voor het lichtbeeld, en een relais om te stoppen of te rijden. Zodra je die functionaliteit analoog splitst, zoals is gedaan met de 76391, is in veel blokken het bloksein overbodig (dus denkbeeldig, virtueel), het is een plek waar een seinbeeld mag staan, maar je kunt het ook weg laten, mits de andere logische functie gewaarborgd blijft.
En om die verplichte functie te kunnen schakelen, heb je een vorm van een bezetmelder nodig. Dat kan een schakelrails zijn, een reedcontact, een hall sensor, een lichtsluis, of een contactrail.
De keus is vrij, maar de plek waar die ligt, is zeker niet vrij. En is mede afhankelijk van wedervragen zoals hoeveel sleepcontacten zitten er onder een trein, hoeveel magneten hangen er onder een trein, rijden er treinen met enorme verschillen in lengte, e.d.
Ruw gesteld zijn er 2 uitersten qua benadering: het signaal eerste wagen, en het signaal laatste wagen. En welke je kiest, heeft enorm veel consequenties, o.a. hoe dicht je achter elkaar in blokken kunt rijden, hoe nauwkeurig je op een perron kunt stoppen, of je analoog kop kunt maken, lok wissel of loc-omloop verkiest bij kop- of pendelsporen.