Je situatie lijkt veel op de mijne. Ook mijn vliering is laag, maar biedt net iets stahoogte omdat bij de laatste renovatie de vloerbalken zijn opgehangen aan de gootbalken, in plaats van er boven op te liggen, zoals het eerst was. Dat scheelt ruim 30 cm; en mijn stahoogte is sindsdien 1,90 meter in het middendeel (van circa 90 cm breed). Overigens als je de ruimte neemt voor het heen en weer crossen in een stoel op wieltjes, dan hoef je nog zo vaak je kop niet te stoten. Maar dan is het wel handig als je "tafelbladen" scharnierbaar zijn, want anders moet je toch nog weer kruipen.
Rondje om de kerk of rondje om de vliering? Ik weet niet of dat uitmaakt, hoor, als het maar leuk is.
Als je baan ontwerpen indeelt in categorieen dan heb je o.a.:
- het ovaaltje (b.v. rondje rond het dak)
- het hondebot (mooie variant op het ovaaltje)
- de rangeerbaan (heen en weer, i.p.v. rond torren)
- de krakeling (ovaaltje met kruis erin)
En op zo'n vliering kun je nog steeds alle kanten uit.
Wat me zelf pas na jaren opviel, was dat ik de ruimte compleet anders kon inrichten door heel veel aannames los te laten, zoals overal even breed, kastjes onder de baan (met vaste afmetingen), uitwijken voor kachelpijpen (de pijpen verlegd), uitwijken voor de CV-pomp (pomp anders opgehangen).
Alleen het luik waarmee je op de vliering komt, daar moet je iets heel slims voor verzinnen, want je wil niet weten hoe een wagon eruit ziet na een duikvlucht van 230 cm.
Misschien een tip:
Ik heb segmenten (raamwerk) prefab klaar geschroefd op de benedenverdieping. Toen ik ze door het luik de vliering op trok, bleek bij mij de maximale maat 130x85 (met een hoek eruit) of 200x51. Bij alle grotere maten (breder of langer, of beide) kreeg ik ze niet omhoog. Daarna ben ik terug naar de pc gegaan, en heb het baanontwerp aangepast aan wat er in en dus ook weer uit kan via ladder en trap. Dat geldt in het bijzonder voor parallelle bogen. Die pas ik dus aan, aan wat er na afloop weer uit gedragen kan worden.
Op de website van een ander forumlid trof ik tips aan voor meerdere niveaus die als een soort kastjes op poten over de bestaande segmenten heen gezet werden. En als je de ruimte hebt (dus laag boven de grond begint, dan heeft het zin om ook daarover na te denken.
Want een segment van 130x85 past met een dikte van 13 cm (bovenleiding) wel plat door het luik, maar bij +20cm niet meer.
Zo kan ik me voorstellen dat jij tegen soortgelijke problemen aan gaat lopen. Meet het uit, test het uit.
Citaat van: Hitmaan op dinsdag 22 maart 2016, 21:24:35
Ter info: Je ziet rails buiten de baan liggen. Dit klopt, het wordt een soort brug waar ik zelf onderdoor moet.
Dat is een serieus punt waarover je moet nadenken of je dat wel echt wilt. Zoek eens op gebruiker Wil TweeenDrie. Hij heeft, voor zover ik weet, geen eigen draadje, maar plaatst veel ideeën in draadjes van anderen. Hij heeft allerlei scharnierbare en ophijsbare dingen op z'n baan verwezenlijkt, en misschien zit daar een idee bij waardoor je de brug weg kunt draaien, op kunt laten klappen, o.i.d., waardoor dat kruipgedrag overbodig wordt.
Schaduwstation =>aantal opstelsporenIn jouw ontwerp tel ik circa 14 opstelsporen (kopsporen).
In mijn opwerp zijn er 4 opstelsporen van 6,5- 8 meter lengte, bestaande uit in totaal 16 blokken. In elk blok past een trein.
In mijn schaduwstation passen dus bijna net zoveel treinen als in jouw ontwerp, maar ik kan niet per trein kiezen welke vertrekt. Dat kan on jouw ontwerp wel.
Wat ik wel kan, is treinen wegzetten naar type (met een magneetsniffer op een paaltje). Zo kan ik een selectie maken tussen lange treinen en korte treinen, trekduw-treinen en getrokken treinen.