Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Sporen plan

Gestart door Hitmaan zaterdag 12 maart 2016, 21:35:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sporen plan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Sporen plan
Hallo,

Ik ben nu mijn sporenplan aan het maken voor een toekomstige baan. Echter heb ik een vraag over de bogen.

Standaard bij mijn pakketten zitten de bogen 24130 geleverd. Echter is dit een vrij strake bocht.
Gezien ik wel eens heb gelezen dat er wagons en treinen moeite hebben met deze bocht, welke bogen gebruiken jullie voor jullie baan.

Graag als het kan advies en tips.

Heb als bijlage een overzicht gestuurd met de maten waarop ik kan werken. Heb het programma scarm.
Als jullie nog wat tips hebben over een banen plan dan kom maar op met ideeen. Wat er nu ligt is een probeersel, maar de maten zijn correct.

Info:
Marklin C- gleis.
Besturing: Digitaal
Baan ontwerp: Scarm



Re: Sporen plan
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Sporen plan
Dag Hitmaan,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nog nooit een probleem heb gehad met het daadwerkelijk ontsporen van locs en wagons.

MITS.... Je daadwerkelijk wisselstroom wiel-assen gebruikt (wijken af in lengte).

DUS.... bij sterke voorkeur (wat mijzelf aangaat) van ECHT Marklin materiaal.
(natuurlijk worden de andere merken niet voor niets verkocht, maar toch.

Trouwens, het 'aanslepen' van materiaal in een R1 bocht is duidelijk wel iets, vooral bij DELTA decoders (die geen lastregeling hebben), merk je dat ze in de bocht vertragen. De 'echte' locs met lastregeling compenseren dat dus (dus wel mee stroomverbruik op dat soort punten).

Ook het meer kabaal maken in dit soort bochten is een puntje (dus niet functioneel, maar niet altijd prettig voor de oren).

Ikzelf gebruik trouwens wel gewoon R1.

Maar R2 en R3 ogen wel mooier, zeker bij rijtuigen en lange locs.

Groeten,

Jan
Re: Sporen plan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Sporen plan
Heb weer 2 banen ontworpen. Ik denk dat ik er nu wel ben, maar ik misschien heeft iemand nog een veel beter idee.

Ter info: Je ziet rails buiten de baan liggen. Dit klopt, het wordt een soortbrug waar ik zelf onderdoor moet.

Zelf Ik neig meer naar baan Station 3 recht. Dit heeft te maken met het station wat ik in bezit heb. Faller 110111 Station Neustadt/Weinstraße.
Bij eerste baan mis ik mogelijkheden m.b.t. perron en de lengte daarvan.  Het station komt hoe dan ook op de baan. Mocht je veranderingen voorstellen dan wel graag met dit station in gedachten.
Afmetingen:  900 x 284 x 280 mm

gr
Tony


Re: Sporen plan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Sporen plan
Vraagje bij deze opstelling qua perrons.

Zou ik hier problemen mee krijgen als ik tussen de sporen mijn perrons zou willen plaatsen.

Moet het even zeker weten, anders kan ik terug gaan naar de teken tafel.
Re: Sporen plan
BR98-10
gast

Re: Sporen plan
Tony,

Ieder zijn plezier, maar ik vind het zichtbare deel van het sporenplan niet bijzonder; het is slechts het bekende "rondje om de kerk" .
Bij de beschikbare ruimte /afmetingen zijn toch wel interessantere alternatieven te realiseren.
Succes met de bouw

Cees
Re: Sporen plan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Sporen plan
Beste cees,

Als jij een alternatief heb graag.
Waar ik mee zit is mijn station die 90 cm groot is en mijn schoorsteen van het huis tegen de achter wand.  Heb geprobeerd het station op de lange want te plaatsen maar daar krijg ik niet genoeg ruimte.
Het bekende rondje om de kerk snap ik, maar ik ben zelf geen Willy Wortel qua baan plan.

Tevens ook even wat info qua ruimte waar ik mee kan werken. Misschien verklaart dit een hoop.

De zolder heeft een hoogte van 1,60 cm. Kan je niet op staan. Be baan komt qua hoogte nog niet eens aan de normale tafel hoogte.
Aan de buiten kant van de baan begint een schuine dak, als ik de hoogte in ga verlies ik dus breedte van de baan.  Ik wil namelijk niet dat de treinen of boven leiding tegen het dak aan komt.

In de bijlage even een beperkte tekening van de zolder.  Mijn paint skills zijn niet alles, maar je krijgt een indruk.

Ik hoor het graag wel weer. Alternatieven erg welkom.
Re: Sporen plan
BR98-10
gast

Re: Sporen plan
Beste Tony,

De afmetingen van de beschikbare "zolder"(vliering is een betere naam) en dan in het bijzonder de vrije hoogte, werpen een ander licht op de kwestie.
Eerlijk antwoord: niet aan beginnen; zoek een andere ruimte tenzij je er geen moeite mee hebt om je modelbaan-hobby-uren kruipend en knielend door te brengen en de vele "kopstoten" voor lief wilt nemen.

Cees
Re: Sporen plan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Sporen plan
Helaas is dit de enige ruimte die ik heb, of ik moet besluiten geen kinderen te nemen dan wordt het een andere verhaal.

Kopstoten en beschadigingen ben ik gewent aangezien isolatie aanbrengen ook een heel erg leuke klus was ( Not )

Tevens in het algemeen ben ik wel blij met deze ruimte. Hoef deze niet af te breken als er kinderen komen ( Onmogelijke slaapplaats ) en ik kan er doen en laten wat ik wil.

Als ik een andere ruimte wil dan heb ik een andere huis nodig.  Als iemand mij deze gratis geeft in Deventer dan sta ik daarvoor helemaal voor open.
Re: Sporen plan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sporen plan
Je situatie lijkt veel op de mijne. Ook mijn vliering is laag, maar biedt net iets stahoogte omdat bij de laatste renovatie de vloerbalken zijn opgehangen aan de gootbalken, in plaats van er boven op te liggen, zoals het eerst was. Dat scheelt ruim 30 cm; en mijn stahoogte is sindsdien 1,90 meter in het middendeel (van circa 90 cm breed). Overigens als je de ruimte neemt voor het heen en weer crossen in een stoel op wieltjes, dan hoef je nog zo vaak je kop niet te stoten. Maar dan is het wel handig als je "tafelbladen" scharnierbaar zijn, want anders moet je toch nog weer kruipen.

Rondje om de kerk of rondje om de vliering? Ik weet niet of dat uitmaakt, hoor, als het maar leuk is.

Als je baan ontwerpen indeelt in categorieen dan heb je o.a.:

- het ovaaltje (b.v. rondje rond het dak)
- het hondebot (mooie variant op het ovaaltje)
- de rangeerbaan (heen en weer, i.p.v. rond torren)
- de krakeling (ovaaltje met kruis erin)

En op zo'n vliering kun je nog steeds alle kanten uit.

Wat me zelf pas na jaren opviel, was dat ik de ruimte compleet anders kon inrichten door heel veel aannames los te laten, zoals overal even breed, kastjes onder de baan (met vaste afmetingen), uitwijken voor kachelpijpen (de pijpen verlegd), uitwijken voor de CV-pomp (pomp anders opgehangen).

Alleen het luik waarmee je op de vliering komt, daar moet je iets heel slims voor verzinnen, want je wil niet weten hoe een wagon eruit ziet na een duikvlucht van 230 cm.

Misschien een tip:
Ik heb segmenten (raamwerk) prefab klaar geschroefd op de benedenverdieping. Toen ik ze door het luik de vliering op trok, bleek bij mij de maximale maat 130x85 (met een hoek eruit) of 200x51. Bij alle grotere maten (breder of langer, of beide) kreeg ik ze niet omhoog. Daarna ben ik terug naar de pc gegaan, en heb het baanontwerp aangepast aan wat er in en dus ook weer uit kan via ladder en trap. Dat geldt in het bijzonder voor parallelle bogen. Die pas ik dus aan, aan wat er na afloop weer uit gedragen kan worden.
Op de website van een ander forumlid trof ik tips aan voor meerdere niveaus die als een soort kastjes op poten over de bestaande segmenten heen gezet werden. En als je de ruimte hebt (dus laag boven de grond begint, dan heeft het zin om ook daarover na te denken.
Want een segment van 130x85 past met een dikte van 13 cm (bovenleiding) wel plat door het luik, maar bij +20cm niet meer.

Zo kan ik me voorstellen dat jij tegen soortgelijke problemen aan gaat lopen. Meet het uit, test het uit.

Citaat van: Hitmaan op dinsdag 22 maart 2016, 21:24:35
Ter info: Je ziet rails buiten de baan liggen. Dit klopt, het wordt een soort brug waar ik zelf onderdoor moet.
Dat is een serieus punt waarover je moet nadenken of je dat wel echt wilt. Zoek eens op gebruiker Wil TweeenDrie. Hij heeft, voor zover ik weet, geen eigen draadje, maar plaatst veel ideeën in draadjes van anderen. Hij heeft allerlei scharnierbare en  ophijsbare dingen op z'n baan verwezenlijkt, en misschien zit daar een idee bij waardoor je de brug weg kunt draaien, op kunt laten klappen, o.i.d., waardoor dat kruipgedrag overbodig wordt.

Schaduwstation =>aantal opstelsporen
In jouw ontwerp tel ik circa 14 opstelsporen (kopsporen).

In mijn opwerp zijn er 4 opstelsporen van 6,5- 8 meter lengte, bestaande uit in totaal 16 blokken. In elk blok past een trein.
In mijn schaduwstation passen dus bijna net zoveel treinen als in jouw ontwerp, maar ik kan niet per trein kiezen welke vertrekt. Dat kan on jouw ontwerp wel.

Wat ik wel kan, is treinen wegzetten naar type (met een magneetsniffer op een paaltje). Zo kan ik een selectie maken tussen lange treinen en korte treinen, trekduw-treinen en getrokken treinen.
Re: Sporen plan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Sporen plan
Alvast bedankt voor je informatie.

Wel leuk dat jouw zolder wel iets hoger is. Mijn lengte is zelf 1,97 dus ik problemen zal ik altijd wel krijgen.
Bedankt voor de info over de brug, zal eens kijken.

Ter verduidelijking nog even crea geweest in paint. Zoals eerder vermeld zijn de skills er niet, maar het gaat om het idee.Maten dien je dus ook niet na te kijken. Het eerste stuk kan ik niet gebruiken ivm opslag etc.
Re: Sporen plan
FredMa
gast

Re: Sporen plan
We mogen dit stilaan het 'scarmhoekje' beginnen noemen, niet-scarm gebruikers weten zelfs niet meer waar het hier over gaat...of is dit juist de bedoeling  ;)
Of gaat het hier over een vliering ontwerp ipv een baanontwerp, want de vliering kennen we ondertussen wel allemaal  :)
Re: Sporen plan
Lid sinds: 2016

offline
Re: Sporen plan
En als je nu eens door de muur ging richting eerste vliering. In iedere muur een opening maken voor 2 sporen ...
Re: Sporen plan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Sporen plan
Volgens mij staat er dat het eerste deel niet gebruikt kan worden ivm opslag...
Re: Sporen plan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Sporen plan
@Fredma
Het gaat hier nog steeds om een baan ontwerp, maar er was denk ik wat onduidelijkheid over de plek waar de baan komt en met welke obstakels ik zit.
Omdat het nu duidelijk is wordt denk ik mijn eerste baan ontwerp ook beter begrepen. Voor mensen die mij willen helpen en advies willen geven kunnen ze dat denk ik nu ook beter.

@Bengalie
Zie antwoordt Simon BR39

@Simon BR39
Correct en tevens juist.
Re: Sporen plan
FredMa
gast

Re: Sporen plan
Citaat van: Hitmaan op vrijdag 25 maart 2016, 10:24:11
@Fredma
Het gaat hier nog steeds om een baan ontwerp, maar er was denk ik wat onduidelijkheid over de plek waar de baan komt en met welke obstakels ik zit.
Omdat het nu duidelijk is wordt denk ik mijn eerste baan ontwerp ook beter begrepen. Voor mensen die mij willen helpen en advies willen geven kunnen ze dat denk ik nu ook beter.
Ik denk dat je mij niet goed begrijpt...ik zou het baanontwerp natuurlijk ook wel eens willen zien...
Re: Sporen plan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Sporen plan
Ik neem aan dat je mijn baan ontwerp bedoeld. Deze staat in post 3 van dit draadje.
Re: Sporen plan
FredMa
gast

Re: Sporen plan
Zoals ik al zei, enkel voor de leden van de scarm club...
Je mag het hier ook eens laten zien als jpg hoor...
Re: Sporen plan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Sporen plan
@Franky: Niet zeuren.... Er zijn ook ontwerpdraadjes waar alleen bestanden van wintrack of een ander ontwerpprogramma in staan. Deze zijn ook niet te  zien voor iemand die dat programma niet heeft. Daar werd ook gezegd dat iedereen die daar over klaagde een zeurkous was. Dus gewoon Scram gaan gebruiken / downloaden of niet in dit draadje reageren.

@Tony:

Citaat van: Hitmaan op donderdag 24 maart 2016, 21:04:51
Wel leuk dat jouw zolder wel iets hoger is. Mijn lengte is zelf 1,97 dus ik problemen zal ik altijd wel krijgen.

Dan wordt het een beetje krap :) Het is een keuze of je daar je baan wil gaan bouwen. Het is niet echt ideaal om maar te zeggen. Een andere overweging is een "kleine verbouwing"  O:-D  Vrienden van mij hadden ook een woning met een iets te lage vliering. Ze konden het eigenlijk alleen als bergruimte gebruiken. Een extra kamer was wel nodig / handig. Daar hebben ze een "duiventil" (nokverhoging) op het dak gezet.Tussen de schoorstenen is een soort van dubbele dakkapel waarmee de nok verhoogd wordt. Je krijgt dan een volwaardige kamer erbij. Ik weet niet of het bij jouw in de buurt een beetje gebruikelijk is. Want dan is het namelijk vrij snel geregeld met de gemeente. Het kost wel wat ;)

Groeten Ronald.
Re: Sporen plan
nobody
gast

Re: Sporen plan
Citaat van: ronaldk op vrijdag 25 maart 2016, 12:29:57
Je krijgt dan een volwaardige kamer erbij.
En die ruimte wordt dan in beslag genomen door het (toekomstige) nageslacht.
Dan gaat dit niet meer op:
Citaat van: Hitmaan op donderdag 24 maart 2016, 16:17:34
Hoef deze niet af te breken als er kinderen komen ( Onmogelijke slaapplaats ) en ik kan er doen en laten wat ik wil.
Re: Sporen plan
FredMa
gast

Re: Sporen plan
Citaat van: ronaldk op vrijdag 25 maart 2016, 12:29:57
@Franky: Niet zeuren.... Er zijn ook ontwerpdraadjes waar alleen bestanden van wintrack of een ander ontwerpprogramma in staan. Deze zijn ook niet te  zien voor iemand die dat programma niet heeft. Daar werd ook gezegd dat iedereen die daar over klaagde een zeurkous was. Dus gewoon Scram gaan gebruiken / downloaden of niet in dit draadje reageren.
Ik zie niet in waarom ik Scarm zou moeten gaan gebruiken of waarom ik op een openbaar forum niet zou mogen vragen het besproken ontwerp te zien, en nog minder waarom jij dat definieert als zeuren...
En jij bent dan blijkbaar de man die bepaalt wie hier iets mag zeggen of wie moet zijgen? Proficiat...
Maar doe geen moeite, mijn interesse is al tot ver onder nul gezakt, zowel in het ontwerp als in de praatjes die je hier verkoopt  :(
Re: Sporen plan
BR98-10
gast

Re: Sporen plan
Ronald,

Niet in elke gemeente is een zgn. "duiventil" snel geregeld. Meestal past zo'n opbouw niet in het bestemmingsplan en/of binnen het Welstandsbeleid. Er zijn meerdere gemeenten waar geen vergunning voor dit soort opbouwen wordt verleend.

Cees
Re: Sporen plan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Sporen plan
Citaat van: nobody op vrijdag 25 maart 2016, 12:41:29
Dan gaat dit niet meer op:

Ieder voordeel heeft zijn nadeel  ;)  :D

@Cees:
Citaat van: BR98-10 op vrijdag 25 maart 2016, 12:59:31
Er zijn meerdere gemeenten waar geen vergunning voor dit soort opbouwen wordt verleend.

Klopt helemaal Cees. Daarom zei ik ook van "het in de buurt een beetje gebruikelijk is.", zijn er meer mensen met een "duiventil" dan zal de gemeente eerder ja zeggen dan dat je de eerste in de buurt bent.

Groeten Ronald.
Re: Sporen plan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Sporen plan
Hoi Tony,

Ik kan je bestanden ook niet openen en ook niet in je schetsen tekenen, maar ik heb zelf wat met paint geprutst  :P
Het idee is simpel, boven jouw getekende tafel een smallere tafel ( onder de schuinte van het dak ) maken en met 2 spiralen naar onder gaan. Daar zijn dan je opstelsporen.

Als je dan op en stoel zit, heb je je baan op ooghoogte. Das heel wat prettiger (en makkelijker bouwen) dan wat over de grond kruipen. Je baan met scenery mag dan wel kleiner zijn, maar garandeert wel meer plezier.

Ik hoop dat je het idee begrijpt.

Grtz van een andere Tony
Re: Sporen plan
Pjedro
gast

Re: Sporen plan
@ FredMa. Franky je hebt helemaal gelijk hoor. Wij hebben als Wintrack gebruikers en ook de Anyrail gebruikers nog het fatsoen om plaatjes van het sporenplan neer te zetten. Deze meneer heeft dat niet. Hij wil kennelijk niet geholpen worden. Het is een kleine moeite om een plaatje erbij te zetten! Ik moest even reageren, want het vermaak is groot. Door deze onnozele regelaar.

Gaarne wil ik aan de heren Moderaters vragen om dit soort gezeik, want dat is het, te voorkomen om baanplan ontwerpen op te delen in tweeën, een Scarm deel en de rest. Want van te voren kan je niet zien welk ontwikkel programma wordt gebruikt.

@ Ronaldk. Dan maar een zeikerd, altijd beter dan een betweter zoals jij.

@ Alle anderen, sorry hoor, ik moest dit even kwijt. Er zijn er hier een paar die vreselijk lopen te zeiken!


Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Sporen plan
nobody
gast

Re: Sporen plan
Citaat van: Pjedro op vrijdag 25 maart 2016, 14:14:20
Er zijn er hier een paar die vreselijk lopen te zeiken!
Erg onverstandig om te lopen zeiken. Grote kans dat je over je schoenen pist... ;)
Re: Sporen plan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Sporen plan
Dag Tony.

Ook ik kan de baanplan-bestanden niet inzien, maar ik zeik plas er niet over ... O:-D
Ik denk dat jouw naamgenoot de juiste voorzet heeft gegeven om
in de voor jou beschikbare ruimte toch een modelbaan te maken. :wink:
Mocht je langs het schuine dak niet wegkomen met de spiralen,
dan kun je er ook één in het midden tegen de schoorsteen maken.

Citaat van: Pjedro op vrijdag 25 maart 2016, 14:14:20
@ Ronaldk. Dan maar een zeikerd, altijd beter dan een betweter zoals jij.
:thumbup: Peter, je bent niet de enige die daar zo over denkt :lol:

Groeten,

Erik.
Re: Sporen plan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Sporen plan
Weer on-topic:
van Tony (je naamgenoot) heb je al een handige voorzet gehad, net als Jan22.
Een stoel of kruk (iig iets met wieltjes) zou voor jou de oplossing zijn voor je lengte -> denk dan wel even aan hoe hoog de stoel kan,
voor de hoogte van je baan/schaduwstation.
Ik stel voor dat je daar sowieso even naar kijkt.

Je had al een plattegrond van je zolder getekend :thumbup: , zou je daar ook even de maten in willen zetten?


Verder: zoals je al hebt opgemerkt  >:-D , denkt iedereen hier graag mee, dus post in vervolg zelf de plaatjes, scheelt weer wat discussie  ;)

voor de rest van de reaguurders: houd t een beetje leuk onderling, als je niet kan/wil meedenken, laat die reactie dan maar (en dat laatste hoef je dan ook niet kenbaar te maken, dat merken we toch wel :P  ).
Btw, Tenzij je een apple-product gebruikt, maar anders is het echt geen schande om ook scarm naast Wintrack te downloaden hoor. So do I.
Re: Sporen plan
FredMa
gast

Re: Sporen plan
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat met een hoogte van 1m60 je kunt beschikken over een tafelbreedte van bijna 4 meter (als ik het ruw schat)...zelfs niet op de vloer, laat staan op hoogte en dan nog zonder dat bovenleidingmasten tegen het dak komen...of ik moet vroeger wel heel slecht opgelet hebben in de lessen meetkunde  :)
Re: Sporen plan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Sporen plan
Lijkt dit er meer op Simon?

Ik heb een ontwerp even uit elkaar getrokken en het schaduwstation en bovenliggende spoor apart afgedrukt.

Henk
Re: Sporen plan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sporen plan
Hi Henk,

Is het niet verstandiger en misschien handiger om in je schaduwstation doorlopende sporen te hebben en geen kopsporen ?

groet
Harald
Re: Sporen plan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Sporen plan
Dag Harald,

Ik denk dat je Hitmaan (Tony) bedoeld.
Dit is zijn banenplan, maar ik ben het wel met je eens.
Er werd nogal geplast over het feit dat er geen plaatjes waren en daar heb ik nu voor gezorgd met afmetingen uit SCARM.
Daar werk ik zelf ook mee.
Voor Wintrack heb ik overigens een viewer gedownload.

Henk
:offtopic:PS Ik ben net naar het toilet geweest en mijn schoenen zijn nog droog.
Re: Sporen plan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sporen plan
Hi Henk,

Ik snapte het al niet daar jij iets heel anders had, ach even niet goed gelezen.

groet
Harald
Re: Sporen plan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Sporen plan
 :offtopic:

Hallo iedereen,

Bij deze wil ik even wat informatie kwijt. Dit om onduidelijkheden weg te nemen en wat anders.

Ik ben een beginner qua baan ontwerper en had niet zo in de gaten dat meerdere personen geen scarm hadden ondanks dat dit gratis was. Ik zie wel meerdere banen in wintrac en daarvoor heb ik wintrack gedownload om deze te bekijken.  De volgende keer zal ik mij dus ook wel even duidelijk maken tot plaatjes. Excuses al voor het ongemak.

Bij deze wil ik de leden Trainhenk en Simon BR39 bedanken voor het plaatsen van de plaatjes.  :thumbup:

Lid Pjedro heeft mij een persoonlijk bericht gestuurd met opmerkingen etc. Waarvoor dank. Hierbij laten wij deze het dan ook rusten.

Fredma zijn bijdrage had ik vandaag niet helemaal begrepen en daarom heb ik hem ook verwezen naar mijn post 3 en de scarm bestanden. Als hij deze niet kon openen dan had ik dit graag geweten en vroeg ik wel hoe ik het anders kon doen. Hierbij ook weer excuses.

Ik neem aan dat het met dit bericht bovenstaande ook is afgehandeld en hopelijk laten wij deze discussie dan ook varen.

Ontopic:
Er werk gevraagd naar de vliering maten, bij deze:

340 cm is de lengte
500 cm is de breedte.
De hoogte is 146 cm ( komt voornamelijk door isolatie wat ik heb geplaatst.
Bovenstaande is het gedeelte wat ik dus kan gebruiken. Het kleine gedeelte met het trapgat heb ik dus ook niet gemeten daar het onbelangrijk is voor deze questie.

@Haradigi
Hoe zie jij de sporen doorlopend. Heb je enig idee erover.

@Tony
Begrijp je tekening en je voorstel niet helemaal qua spiraal. Zal aan mij liggen waarschijnlijk.
Naar mijn idee lees ik uit jouw verhaal het volgende:
Aan het begin van 1 kant een spiraal plaatsen naar boven, aan de andere kant van baan een spiraal plaatsen naar boven.  Zie plaatje ter verduidelijking.


Als je het duidelijker kan maken dan graag.
Re: Sporen plan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Sporen plan
Hoi Tony,

Dat heb je goed begrepen  ;)
Zo kun je een flink schaduwstation maken en heb je op het hoge niveau minder rails en meer ruimte voor scenery.

Er zijn legio mogelijkheden om dat verder in te vullen. Mijn schets is alleen het principe.
Op het lage niveau zou je bijvoorbeeld ook keerlussen kunnen maken, dan lijkt het boven nog echter.

Er zijn op dit forum ware railplan-kunstenaars, die als ze de maten en wensen weten, de meest fantastische banen voor je tekenen.
Mijn voorstel is slechts een basis; dat je lekker op een stoel gezeten heel lang van je baan kan genieten en dat zonder rugklachten.
Op het lage niveau kun je dan ook de stroomdraden e.d. op de tafel monteren, zodat je niet op de grond hoeft te liggen.

Grtz Tony

( lijkt wel of ik een bericht aan mezelf typ  :-) )
Re: Sporen plan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Sporen plan
Citaat van: Haradigi op vrijdag 25 maart 2016, 19:52:49
Is het niet verstandiger en misschien handiger om in je schaduwstation doorlopende sporen te hebben en geen kopsporen ?
Citaat van: Tony op vrijdag 25 maart 2016, 21:54:46
Op het lage niveau zou je bijvoorbeeld ook keerlussen kunnen maken, dan lijkt het boven nog echter.

Tony,

Je hebt mijn baanplan bekeken en als je mijn schaduwstations bekijkt zie je hierin de twee door mij aangehaalde citaten terugkomen.
Namelijk een keerlus, waar ik naar beneden ga kom ik ook weer boven, en mijn sporen lopen door.
Bij kopsporen zoals jij ze getekend hebt ben je altijd gedwongen om de lok weer achteruit uit het kopspoor te laten rijden.

Henk
Re: Sporen plan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Sporen plan
Hallo,

Om het idee van Tony en TrainHenk wat kracht bij te zetten hierbij nog een baan voorbeeld.

Re: Sporen plan
Spoorman
gast

Re: Sporen plan
Ik lees mee en behoor niet bij de hier alom vertegenwoordigde scarm of wintrack sekte. Inhoudelijk baantjes ontwerpen met die programma's is niet mijn ding, bij mij gaan dit soort zaken intuïtief.

Wat ik wel zie is een enorm bereikbaarheid probleem. Weet dat een centimeter of 60 - 70 reikwijdte al heel wat is. Als je je daar niet aan houdt of voorzieningen treft wordt dit hele plan een teleurstelling.

Gr, Ben.
Re: Sporen plan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Sporen plan
Citaat van: Spoorman op zaterdag 26 maart 2016, 07:27:58
Wat ik wel zie is een enorm bereikbaarheid probleem. Weet dat een centimeter of 60 - 70 reikwijdte al heel wat is. Als je je daar niet aan houdt of voorzieningen treft wordt dit hele plan een teleurstelling.

Ik neem aan dat je bedoeld dat je arm niet bij de achterste gedeelte kan.
Dit klopt, maar daar heb ik rekening mee gehouden. De breedte is 120 mm. Ik kan nog onder mijn baan doorkruipen en vervolgens bij de achterste gedeelte komen. Tenminste, dit is de bedoeling. Hoe het in de praktijk uit zal wijzen dan kom ik daar later achter.
Re: Sporen plan
FredMa
gast

Re: Sporen plan
Citaat van: Hitmaan op zaterdag 26 maart 2016, 09:23:04
Ik kan nog onder mijn baan doorkruipen en vervolgens bij de achterste gedeelte komen. Tenminste, dit is de bedoeling. Hoe het in de praktijk uit zal wijzen dan kom ik daar later achter.
Ik blijf me afvragen op welke hoogte jij aan de breedte van 3m70 geraakt die je denkt te kunnen gebruiken.
Met een totale hoogte van 1m60 zal de tophoek wel geen 90° zijn zoals je getekend hebt, want dan zou de vloer al maar 3m20 kunnen zijn, laat staan dat je dan op zekere hoogte waar het al veel smaller is nog aan 3m70 zou geraken...
Het dak moet dus veel vlakker zijn, wat meteen maakt dat je al heel ver van de randen moet blijven om bovenleiding te kunnen aanbrengen, dat kost je toch weer 10 cm hoogte. En dat wordt dus erger naargelang je dak vlakker ligt.
En daar dan nog kunnen onder kruipen, niet om plat op de grond te liggen, maar nog iets te kunnen doen...dat gaat boven mijn voorstellingsvermogen.
Van die vliering zou ik toch graag eens een foto zien.

Re: Sporen plan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sporen plan
Citaat van: Spoorman op zaterdag 26 maart 2016, 07:27:58
Wat ik wel zie is een enorm bereikbaarheid probleem. Weet dat een centimeter of 60 - 70 reikwijdte al heel wat is.
En zeker vanuit een stoel.

Tips:

  • waar je niet bij kunt, daar leg je uitsluitend rails (geen wissels en andere akelige dingen)
  • achterste bogen maak je op vaste segmenten (met daartussen uitneembare, kantelbare of schuifbare segmenten)
  • als je er een goede manier voor uittest, dan zijn kopsporen prima te gebruiken, ook in schaduwstations, zelfs met koploper, (maar doorrijden of  keerlus is uiteraard goedkoper te realiseren). Je moet dan wel eerst een testbaantje maken, en goedkoop wordt het nooit (vanwege de benodigde elektronica)

Schoorsteen
Zo'n schoorsteen heb ik ook, en aan weerskanten is er bijna 30 cm ruimte, maar onbruikbaar vanwege de lengte: een gebogen spoor kan er wel in, maar niet meer op tijd uit. Daarom gebruik ik dit alleen op het bovenste niveau voor kopsporen die in een tunnel haaks op de muur insteken. Dat geeft de schijn alsof de trein doorrijdt naar de (zonnebank van de) buren. In je plannen zie ik ook al dat je die ruimte feitelijk onbenut laat. Je kan er wel iets met je landschap doen (dal, ravijn, Faller Car keerlus, rotswand).

Segmenten onderbouw
Zelf heb ik eindeloos gepiekerd (en geprobeerd) om de onderbouw zo te krijgen dat ik erbij kan, en toch een stevig schaduwstation kan maken. Uiteindelijk kwam ik uit op drie segmenten (die door het luik naar boven kunnen, en in de uithoeken staan schoorsteenkant (ZO, ZW) en eentje naast het trapgat. Alle andere baanstukken op schaduwniveau hangen daar tussen, en zijn dus makkelijk weg te nemen. Dat betekent ook dat de rails op die grenzen verschroefd of gelast  moet worden (want daar liggen de ontsporingsrisico's).

Ik ga uit van flexrails op dat onderste niveau vanwege de flexibiliteit. Op het ZW segment is de hoh (hart op hart) afstand 53, op het ZO-segment 61.9 en op het trapgatsegment 61.9, maar de wisselafstanden zijn hoh 57 en hoh 64, dus in alle tussensegmenten wordt gerommeld met die hoh-afstanden om het sluitend te krijgen.

Voorbeeld ZW-segment:
De rails A,B,C,D, lopen in het ZO-segment rond en sluiten aan op D,C,B,A.
Alle 8 rails komen samen tot 2 sporen die in een spiraal naar het boven niveau gaan.
En bij dat bovenniveau krijg je dan de vraag: waar staan de steunpilaren op het onderniveau.
(Ik ben niet zo goed in ruimtelijk denken).


Als je nou dit ZW-ontwerp bekijkt, dan zou je kunnen denken dat een segment van 85x85 ook goed genoeg is. Maar dan laat je minder ruimte over om het bovenniveau ergens vast te zetten.
Re: Sporen plan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Sporen plan
Hi Tony,
Zou zeker de opmerkingen van Franky (FredMa) ter harte nemen. Heb vroeger ooit zelf op een vliering mijn baan gehad (nok op 1.35 cm, tafelhoogte 33 cm) en je hebt onder een schuin dak 2 problemen:
- snelle afname van de hoogte
- je kunt er niet goed bij, omdat je ook zelf met je hoofd/rug tegen het schuine dak komt

Nu heb ik een ruimte die aanmerkelijk hoger is dus de hoek tussen dak en vloer is ook groter, maar nog moet ik met elke 10 cm die ik de lucht in ga zeker 15 cm naar binnen rekenen (dus smaller maken van de hogere lagen). Het valt in de praktijk vaak tegen als je bij de planning denkt dat het wel mee valt.
Goed op schaal tekenen inclusief de tafelhoogte (met dikte van de materialen!) en dan bovenleidingruimte van 11 cm nemen (je pantograaf steekt nl nog buitende draad uit).

groeten v Gertjan
Re: Sporen plan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Sporen plan
Iedereen bedankt voor de opmerkingen.

Ga deze week even kijken hoe het zit met de hoogte etc.
Ik post ook wel even een foto van de vliering zoals gevraagd.