Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

LDT Decoder

Gestart door J.W. Bon zaterdag 12 maart 2016, 17:39:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LDT Decoder
J.W. Bon
gast

LDT Decoder
Hallo Mensen,
wie heeft er veel ervaring met LDT decoders.
ik heb er zelf 5 alle 5 zijn ze defect geraakt!!!! :( :( :( :( :(
wat gaat er veel al stuk bij deze Decoders?
ik Marklin Viessmann Decoders nooit geen problemen mee maar de LDT Decoders zijn zeer slecht is mijn ervaring.
Wie weet wat ik er aan kan doen?

VG JW.
Re: LDT Decoder
J.W. Bon
gast

Re: LDT Decoder
Beste mensen op de IC zit een rode MM protocol sticker.
de aansluitingen heb ik ook al gecontroleerd 8o [hij heeft het ook wel een tijdje gedaan.]
ze komen/kunnen wel inde programmeer modus gebracht worden door middel van de schakelaar in te drukken.  dit is ook duidelijk hoor baar.
ik gebruik de CS 2 van Marklin met de laatste update.

Re: LDT Decoder
Spoorman
gast

Re: LDT Decoder
Wisseltje aansluiten op de 1e uitgang, de programeerknop indrukken, stuur uit het CS2 het gewenste wissel adres in MOTOROLA FORMAT (dus niet in DCC) en klaar.

Met groet,
Ben.
Re: LDT Decoder
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: LDT Decoder
Je was me voor Ben  :P
Ik zou idd eerst het protocol eens controleren....
Re: LDT Decoder
J.W. Bon
gast

Re: LDT Decoder
Beste mensen.
dit heb ik al lang geprobeerd!
zelfs rechtstreeks van af de CS2 naar de decoder toe :( :( :( :(
zelfs dan is deze niet op het juiste adres in te stellen. het oude adres doen ze ook niets meer mee.
alleen in de programmeer modes stuurt hij bij 1 De wissel aan!
Ik baal hier ontzettend van wand dit is NR 5 Die al niet meer werkt.
Andere Decoders Nooit geen problemen mee, Deze Dure dingen zijn gewoon zeer slecht.
ook al even zitten Google maar er zijn meer mensen die tegen deze Decoders Aan lopen met de zelfde Klachten :( :( :( :( :( :(
Re: LDT Decoder
Spoorman
gast

Re: LDT Decoder
Elke merk heeft wel eens een uitvaller. Maar statistisch gezien zijn 5 defecte exemplaren bij één gebruiker m.i. onmogelijk. Of je doet iets verkeerd of je blaast ze zelf op. ;)

Neem eens contact op met de NL vertegenwoordiger Teun Wolzak: KLIK.

Met groet,
Ben.
Re: LDT Decoder
J.W. Bon
gast

Re: LDT Decoder
Best.
waarom gaan de Marklin en viessmann en zelfs AJ decoders dan niet Defect. :D
en Idd 5 zijn er zeker veel. maar ze zijn ook niet tegelijk Defect geraakt.
Ik denk dat het gewoon slechte Decoders Zijn. en er zijn meer exemplaren die dit fenomeen hebben.
Maar wel of niet opblazen, wat blaas ik dan zo al op? IC ULN2803 heb ik ook al onderling gewisseld,
Dit geeft ook geen resultaat.

Vg
Re: LDT Decoder
Spoorman
gast

Re: LDT Decoder
Ik zou het je niet kunnen zeggen J.W.
Re: LDT Decoder
Vazal
gast

Re: LDT Decoder
Misschien heb je de eindschakelaars van de wisselaandrijvingen overbrugd?
In dat geval krijgt de decoder iedere keer bij het uitschakelen van de stuurpuls een oplawaai.
De meeste decoders gaan daar ogenschijnlijk stoïcijns mee om, maar een van m'n DR4018's is daar merkbaar gevoelig voor en raakt even 'buiten westen'.
Met de nieuwe wisselaandrijvingen, die met de 'pleisters', is dat geen probleem, daar worden de spanningspieken beter gedempt, in de aandrijving zelf.
Vooral als je een diode over elke spoel aansluit, zeg maar een gelijkstroommodificatie, is piekbelasting op de decoder helemaal gedempt.

Klik op deze link voor meer informatie.

Voorbeeld van een gelijkstroommodificatie met schottky diodes 60V, 1A, diameter 2,7 mm:

Re: LDT Decoder
Spoorman
gast

Re: LDT Decoder
Ik lees dit van J.W., al weer vier jaar geleden: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37790.0

En dit van J.W., al weer 6 jaar geleden: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21506.0

Heel MiWuLa Hamburg draait op die LDT dingen......... ;)
Re: LDT Decoder
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: LDT Decoder
Ik heb iets van 50 ldt decoders en zal er nog wel n paar bij krijgen. Mijn ervaring is positief maar ik heb hier ook n kantekening bij. Bij mijn laatste partij decoders die ik besteld heb zitten inmiddels drie bij waarvan er 2 helemaal niet reageren op de programmeerknop en 1 reageert wel op de knop maar programmeert niet. Nu zou je zeggen wat zijn drie decoders op 50 stuks, niet veel maar het kost je toch gauw ?120. Ik besteed dit liever aan iets anders.
Mvg Frank
Re: LDT Decoder
Spoorman
gast

Re: LDT Decoder
Maar Frank, je hebt toch 2 jaar garantie?

Met groet,
Ben.
Re: LDT Decoder
J.W. Bon
gast

Re: LDT Decoder
Garantie Kunnen ze niet zo goed Bij LDT Is mijn ervaring.
Het is Altijd de schuld Van de Gebruiker!
Maar goed ik zou me er wel bij neer moeten leggen en als verloren beschouwen! :( :( :( :(
en Decoders van een wel betrouwbaar merk Kopen.
die blijven het wel gewoon doen!!!
ik hoopte Dat er iemand was die de oplossing Had/heeft.

Bedankt voor het mee denken en helpen.
Re: LDT Decoder
J.W. Bon
gast

Re: LDT Decoder
Beste mensen,

Hoe groot is de kans dat de IC ULN2803APG Defect zijn!
heeft hier imand ervaring mee?
Re: LDT Decoder
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: LDT Decoder
Beste Ben. Garantie zal wel. Ik heb t besteld bij de spoorkraam en het schijnt dat deze hr Kramer ermee gestopt is. Ik zou niet weten waar ik naar toe moet.
Mvg Frank
Re: LDT Decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: LDT Decoder
Re: LDT Decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: LDT Decoder
Jaap Kramer heeft de Spoorkraam over gedaan aan Teunis Wolzak (hier bekend als Teunistreinen), van het "niet meer kunnen programmeren" weet ik dat dat te wijten kan zijn aan één chip, je kunt eens contact zoeken met Teunis, volgens mij kun je die chip los kopen.

Overigens is de allereerste reactie van fabrikanten en importeurs altijd "het moet onderzocht worden of dat het een gebrek is door falen van componenten/vakmanschap (garantie dus) of verkeerd gebruik (geen garantie dus), meestal wordt dit door de consument geïnterpreteerd als "ze zeggen dat ik het ding mishandeld heb"....

Groet, Anne W
Re: LDT Decoder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: LDT Decoder
Citaat van: J.W. Bon op zondag 13 maart 2016, 20:00:19
Hoe groot is de kans dat de IC ULN2803APG Defect zijn!
Heel groot als je ze belast met meer dan 500 mA, en er geen ingebouwde beveiliging tegen aanwezig is.
Met een beetje zoeken vind je uit dat ze voor een paar euri te vervangen zijn, dus de kosten mogen de pret niet drukken. Dit is een 8-kanaals (ook wel 8 transistors) darlington ook wel bekend als stepping motor.
Hij versterkt heel zwakke stroom (van pakweg 25 mA bij 5 vDC) naar stroom waarmee je iets kunt schakelen, mits dat beperkt blijft tot niet meer dan 500 mA en max 50 vDC.

Je snapt dat dit vrij snel fout kan gaan in de treintjeswereld, want meestal willen we meer ampere (bij een lager voltage), en dat trekt dit ding gewoon niet.

Overigens zit er in de OM32 ook een ULN2803, en daarvan zijn er vele in omloop. Ook daarbij staat deze waarschuwing van die max 500 mA. Dus ja, verkeerd gebruik .... Kan een oorzaak zijn.
Re: LDT Decoder
Spoorman
gast

Re: LDT Decoder
Citaat van: Jan22 op zondag 13 maart 2016, 23:52:58

Citaat van: J.W. Bon op zondag 13 maart 2016, 20:00:19

Hoe groot is de kans dat de IC ULN2803APG Defect zijn!


Heel groot als je ze belast met meer dan 500 mA, en er geen ingebouwde beveiliging tegen aanwezig is.


Onzin Jan22.

Met één 2803 worden 2 wissels/4 spoelen geschakeld, de poorten staan namelijk parallel, vandaar dat er 2 stuks op de print zitten. Verder heeft de S-DEC-4 een beveiliging aan boord die ingrijpt. De spec's geven aan dat er 1A geschakeld kan worden. Verder staat ook in de gebruiksaanwijzing dat oudere en zwaar lopende wisselaandrijvingen meer dan 1A kunnen gebruiken. En laat dat nou net de zwakke plek van Marklin aandrijvingen zijn.....

Citaat van: J.W. Bon op zondag 13 maart 2016, 19:20:47

Garantie Kunnen ze niet zo goed Bij LDT Is mijn ervaring.
Het is Altijd de schuld Van de Gebruiker!
Maar goed ik zou me er wel bij neer moeten leggen en als verloren beschouwen! :( :( :( :(
en Decoders van een wel betrouwbaar merk Kopen.
die blijven het wel gewoon doen!!!


Van mij mag je van alles vinden van dit product, dat is je goed recht. Maar 6 jaar lang op dit forum posten zonder het probleem ook bij jezelf te zoeken en de fabrikant een beetje ongenuanceerd te kijk zetten vind ik een beetje raar.

Met groet,
Ben.
Re: LDT Decoder
Lid sinds: 2013

offline
Re: LDT Decoder
Even over de garantie; in de eerste 6 maand na verkoop ligt de bewijslast van een defect door gebruiker bij de verkoper en/ of fabrikant; in elk geval niet bij de koper/ consument.

Als een component dusdanig vaak defect raakt zou ik eens e.e.a. gaan doormeten. Met is (z)weten.

Overigens kan ik me ook niet voorstellen dat LDT van mindere kwaliteit is. Bij MiWuLa gebruiken ze ook LDT apparatuur als ik het Duits goed begrijp: http://www.miniatur-wunderland.de/anlage/sonstiges/partner/littfinski/.
Re: LDT Decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: LDT Decoder
Beste Ben,

Je was me voor, bedankt.

Groet, Anne W
Re: LDT Decoder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: LDT Decoder
Citaat van: Spoorman op maandag 14 maart 2016, 06:28:51
Onzin Jan22

(...). Verder heeft de S-DEC-4 een beveiliging aan boord die ingrijpt. (...)

Mooi, weer een mogelijke oorzaak van tafel!
Maak ik nou uit je bewoording op dat je de oorzaak eerder zoekt bij de wisselaandrijving dan bij de decoder?
En als dat zo is, wat zou dan jouw remedie zijn, afgezien van 2-rail gaan rijden?
Re: LDT Decoder
FredMa
gast

Re: LDT Decoder
Ik zie hier niet direct staan hoe de aansturing gebeurt; maar je kunt inderdaad 2 darlington paren parallel zetten om de maximum toelaatbare stroom op te drijven van 500mA naar 1A, maar dan houdt het ook wel een beetje op. Als je dan nog een derde aanstuurt met 500mA is het gauw gedaan met het array, want de maximum dissipatie van alle 8 darlingtons tegelijk is slechts 2,25x hoger dan van 1 darlington (en niet 8x zoals velen denken...).
Als je dus meerdere spoelen tegelijk schakelt, ook op dubbele darlingtons, zal het array dat niet overleven.
En dit wordt dikwijls over het hoofd gezien (en wordt zelfs niet in alle datasheets heel duidelijk vermeld).
Re: LDT Decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: LDT Decoder
De ULN 2803A chip heeft 8 Darlingtons, ze zullen wel twee aan twee gekoppeld zijn, dus kunnen dan 1,2A Piek leveren, dus zeer geschikt voor magneetaandrijvingen, die maar even de volle stroom trekken, mijn systeem staat standaard op een bekrachtigingstijd van 0,2 seconden.

Overigens bij de Märklin wisselaandrijvingen (met kortgesloten eindafschakelaar) weet ik zeker (proefondervindelijk) dat de spoel het eerder begeeft als de LDT decoder..., zwaar gaande wissel, bekrachtiging stond op 1 seconde....

Als je duurbelasting wilt maken, dan of een schakeldecoder kopen of achter de magneetartikel decoder een bi-stabiel relais zetten.

Groet, Anne W
Re: LDT Decoder
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: LDT Decoder
Zover ik weet kun je ook geen 2 wissels tegelijk sturen, omdat deze ook na elkaar gestuurd worden door de centrale of software. (ITrain in ieder geval)
Overbelasting door meerdere wissels tegelijk te sturen kan dus ook niet.
Re: LDT Decoder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: LDT Decoder
Bij mijn weten staat dat ook in de Dinamo handleiding, en ik dacht dat ook Koploper wissels sequentieel aanstuurt. Maar misschien moet je dat eerst configureren, en is dat niet gedaan?

Want stel het gebeurt niet achter elkaar als je dat niet eerst instelt, dan kan ik me voorstellen dat je met twee M* wisselaansturingen tegelijkertijd die darlington arrays samen met de beveiliging naar de gallemiesjes helpt.

Eerlijk is eerlijk: ik rijd analoog, zonder pulsdecoders (eh wisseldecoders), dus ik kan alleen theoretisch meepraten. Maar dat neemt niet weg dat het me wel interesseert, want alle decoders die ik heb bekeken hebben een of meerdere darlington arrays op het board. Lijkt me ook logisch; want zodra je met ic's (flipflops) werkt, moet je een manier verzinnen om voldoende amperage op te bouwen om een relais of motor te kunnen sturen. Darlington's liggen dan al snel voor de hand.
Re: LDT Decoder
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: LDT Decoder
koploper stuurt steeds de wissels sequentieel aan.Dat hoef je niet in te stellen.Dus 1 na 1.Wel moet je een voldoende sterke voeding hebben die de benodigde stroom kan leveren op een korte periode.Ik heb er een Power schakeling tussen zitten op een voeding van 15 volt 3 amp.Nog nooit problemen gehad.
Re: LDT Decoder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: LDT Decoder
Mooi, weer een mogelijke oorzaak getackeld. Het wordt dus tijd dat de oorspronkelijke vragensteller met wat meer info af komt. CS2, laatste update?  .... Wanneer gebeurt het, onder welke condities, waarmee rijdt/schakelt hij, details om van te smullen. Duidelijk geen Koploper, Itrain, of Dinamo. Wat denken andere CS2 gebruikers?
Re: LDT Decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: LDT Decoder
Beste Jan,

Een eigenschap van een computer is dat hij geen dingen tegelijk kan doen, wel heel snel, zodat de mens denkt dat het allemaal tegelijk gaat, daarnaast is er ook sprake van bekrachtigingstijd, dan gaan er ook geen andere opdrachten uit,  het "bedienvingertje" van de mens is ook niet
erg snel, dus de kans dat een decoder tegelijk twee wissels aanstuurt is nihiel.

Groet, Anne W
Re: LDT Decoder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: LDT Decoder
Ik heb me nog eens blijmoedig door dit draadje geworsteld. J.W. Bon en Frank Veerman geven beiden aan dat er iets is met (recente) LDT's. Diverse tips en aanbevelingen lijken te wijzen op de omgang met wissel-aansturingen. Of dat nou is dat de eindafschakeling niet verwijderd is, of de wisselaandrijving te veel amperage wil, of dat je er misschien beter een licht monostabiel relais tussen kunt schakelen.

Zolang JW of Frank niet meer reageren, weten we eigenlijk niet precies waarom het soms misgaat. Is het een black monday prductieserie of is het verkeerd gebruik?

@Anne,
Ik werk sinds 1980 met computers, ik bouw ze, repareer ze, programmeer ze en beheer ze. Ik weet dus ook dat alles sequentieel gaat, zelfs multitasking en parallel processing, op een huis, tuin, en keuken model in ieder geval. Mijn eerste zelf geschreven computerspelletje draaide multitasking op een 8086, if you know what I mean. Als de stack vol liep, vertraagde het spel zichtbaar.
Re: LDT Decoder
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: LDT Decoder
Beste Jan. Ik ben niet diegene die gaat zeggen dat LDT een slecht product is. Ik heb 54 terugmeld decoders en iets van 50 wissel decoders van dit merk. Dat het in dit aantal 3 keer niet ok is valt mij niet tegen. Het is jammer vanwege de missers maar ik ben ondanks dit ontzettend tevreden in het bedien gemak.
Ik heb alleen nog geen contact met die Teunis treinen gehad omdat ik simpelweg geen adres, telefoon of iets dergelijks heb gevonden. Ik weet ook niet of deze meneer misschien op Houten staat zoals de hr Kramer wel eens stond.
Mvg Frank
Re: LDT Decoder
Spoorman
gast

Re: LDT Decoder
Frank: https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:ldt-infocenter helemaal onderaan. En Teunis staat doorgaans ook op Houten.

Met groet,
Ben.
Re: LDT Decoder
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: LDT Decoder
 :? Oeps. Overal gezocht maar precies daar niet gekeken. Mijn dank is groot Ben. :thumbup:
Mvg Frank
Re: LDT Decoder
Lid sinds: 2008

offline
Re: LDT Decoder
Hallo heren Frank Veerman en J.W.Bon

Bij deze nodig ik beide heren uit contact met mij op te nemen om de problemen die jullie ondervinden met de LDT decoders proberen samen op te lossen.
Neem daartoe contact met mij op via dedigitalespoorkraam at gmail.com

Groeten van teunis

PS met dank aan Wilco en Ben
Re: LDT Decoder
Lid sinds: 2008

offline
Re: LDT Decoder
Frank Veerman heeft gisteravond binnen een half uur gereageerd op mijn voorstel, dat gaat goed komen.

Echter de initiator van dit topic, J.W. Bon heeft nog niets van zich laten horen.

Groeten van teunis

Correctie: de heer J.W.Bon heeft een PB gestuurd. Dus hopenlijk kan zijn probleem dan ook worden opgelost.
Re: LDT Decoder
FredMa
gast

Re: LDT Decoder
Citaat van: Jan22 op dinsdag 15 maart 2016, 17:42:59
@Anne,
Ik werk sinds 1980 met computers, ik bouw ze, repareer ze, programmeer ze en beheer ze. Ik weet dus ook dat alles sequentieel gaat, zelfs multitasking en parallel processing, op een huis, tuin, en keuken model in ieder geval. Mijn eerste zelf geschreven computerspelletje draaide multitasking op een 8086, if you know what I mean. Als de stack vol liep, vertraagde het spel zichtbaar.
Is dat verhaal, dat ooit waar was, zeker in 1980, nu al niet een jaar of 10 achterhaald, ook op huis tuin en keuken computers?
Ik werk al een jaar of 10 met multicore processoren, eerst met dual core en nu al een jaar of 5 met six cores. Die doen wel degelijk een aantal zaken tegelijk...
Om dan van de grafische processors nog niet te spreken die heel wat taken overnemen van de hoofd processor.
Computers die alles sequentieel doen zullen nog wel bestaan, maar of ze nog gebruikt worden?
Wat zit er in een simpele smartphone al niet op vandaag...
Re: LDT Decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: LDT Decoder
Beste Fred,

Je zult best gelijk hebben, maar voor modelspoor geldt dat alle instructies de bus op moeten die "rails" heten en dat kan alleen maar "achter elkaar"....

Groet, Anne W
Re: LDT Decoder
FredMa
gast

Re: LDT Decoder
Dat weet ik wel, maar jullie waren over computers in het algemeen bezig...
Waar jij nu over begint heeft niks met computers te maken maar met bus systemen.
Re: LDT Decoder
J.W. Bon
gast

Re: LDT Decoder
Beste Mensen bedankt voor alle info,

ik heb contact met Teunis gezocht en hij geeft aan om samen er eens naar te kijken.
B,V Dank hier Voor dus even af wachten wat dit gaat worden.

Mvg Jw
Re: LDT Decoder
J.W. Bon
gast

Re: LDT Decoder
Beste mensen,
ik gebruik gewoon een cs2 met de laatste Update.
en de gewone C rial wissel motoren idd met en zonder eind af schakeling,
maar dit maakt bij mijn geen verschil.
ik kan ook niet echt zeggen wanneer het precies mis gaat!
en LDT zal zeker best wel goed spul hebben maar dit is niet mijn ervaring.
en Ja Ben! naar 6 Jaar nog geen op lossing :( :( :(
maar er is Licht Nu Teunis er wel naar wil kijken, :D :D :D
MVg JW