Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Tehachapi loop

Gestart door 10103 donderdag 10 maart 2016, 16:34:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tehachapi loop
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Tehachapi loop
Vanochtend kwam ik via een omweg dit fraai stukje spoor in de VS op het internet tegen, de zogenaamde Tehachapi Loop. Ik vind het een mooi voorbeeld van een spoor-werkelijkheid die soms toch gekker is dan je eigen modelbaan. Echt bizar om die treinen hier te zien rijden. Het lijkt wel een slang die in zijn eigen staart wil bijten.
Ik had er nog nooit van gehoord, maar het schijnt wel een heel bekend stukje te zijn. Omdat er hiervan op het forum ook alleen een vermelding in het archief staat, leek het me wel leuk om dit nog een keer onder de aandacht te brengen.

Groet, Marc


Foto: Roger Snyder - Railpictures.net

En twee filmpjes:
[/url]


Re: Tehachapi loop
nobody
gast

Re: Tehachapi loop
Deze techniek, om op een klein oppervlak, grote hoogte verschillen te overwinnen is in Zwitserland (b.v.) heel gebruikelijk.
Soms zit de loop zelfs in een berg verborgen...
Re: Tehachapi loop
Jørg
gast

Re: Tehachapi loop
-Marc:
Dank voor het plaatsen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:  spectaculaire helix, en is er geweten hoe lang deze sleep is?
Re: Tehachapi loop
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Tehachapi loop
Jørg, de cirkel zelf zou 1,17 km lang zijn, dus dan kun je zelf wel een voorstelling maken van de lengte van de trein...

Wim, uiteraard ken ik de techniek van spiralen wel. Ik heb al een paar keer over de brug bij Rendsburg (D) gereden en zo zijn er wel meer van dit soort 'loops' te vinden. Het ging mij meer om die lange trein die over zich zelf rijdt als het ware. Als kind zette ik samen met mijn broer ook nog wel eens zo'n soort treintracé in elkaar en we lieten dan vervolgens een trein met zoveel mogelijk wagonnetjes er overheen rijden. Meestal met als resultaat dat de loc de wagonnetjes uit de rails trok en het materiaal weer een paar krassen en deuken rijker was... :o)

Groet, Marc
Re: Tehachapi loop
Jørg
gast

Re: Tehachapi loop
-Marc:
Dank je,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hier nog een gevonden

Re: Tehachapi loop
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Tehachapi loop
Hoi Marc.
Bijzonder leuk om deze filmpjes te kunnen bekijken! :thumbup:
En inderdaad, als kind (en later ook nog weleens! O:-D) zo'n kunststukje proberen uit te voeren met meestal ontsporingen tot gevolg.
Voor jou als kind een droom en nu ook in werkelijkheid.

Bedankt voor het plaatsen. (en Jorg ook natuurlijk!)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Tehachapi loop
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Tehachapi loop
Mooie filmpjes. :thumbup:
Bedankt voor het plaatsten heren. :) :)
Re: Tehachapi loop
Lid sinds: 2008

offline
Re: Tehachapi loop
Ja, dat zijn erg leuke filmpjes, wat een enorm lange treinen!