Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging, booster 6017 inbouwen

Gestart door firstborneagle dinsdag 08 maart 2016, 18:58:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: de baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging:diode truck werkt nie
Jongens mij om het even, ik snap nog steeds niet hoe het kan, MAAR HET WERKT!!! :-)
Mijn dag kan niet meer stuk, Allen wederom bedankt voor het meedenken  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hier is een tekening hoe het nu zit, en ik ben er blij mee :thumbup:
Re: de baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging:diode truck werkt nie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: de baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging:diode truck werkt nie
Mooi dat het werkt!  :thumbup:
Er zijn kennelijk vele wegen die naar Rome leiden.
De bovenste diode blokkeert signalen van A ->B, maar laat signalen van B ->A door.
Dat is wat je ook wilde, toch?
De onderste diode blokkeert signalen van schakelrailen A en B, maar staat het schakelen van sein A toe.

Even een vraagje over die schakelrails: in je schema staat telkens een bruin lijntje naar de schakelrails.
Is dat de verbinding van je analoge trafo naar de rails, of gebruik je potentiaalvrije schakelrails?
Re: de baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging:diode truck werkt nie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: de baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging:diode truck werkt nie
Citaat van: robbie103 op woensdag 25 januari 2017, 12:41:08
Je veroorzaakt weer een bult ruis.
Thank you!

:)
misschien, als je het zo goed weet, en je stierlijk ergert aan mijn ruis,
dat je zelf iets pro-actiever kunt zijn?
Re: de baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging:diode truck werkt nie
Kappen met bekvechten jongens, jullie hebben mij goed geholpen, daar ben ik blij mee!

Jan, aan de schakelrail zit een bruine draad aan de spoorstaaf, deze haal ik los en soldeer daar een langere draad aan naar mijn analoge trafo.
Re: de baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging:diode truck werkt nie
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: de baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging:diode truck werkt nie
Grappig, ik heb mijn schakelrails geopereerd. Wat jij de bruine draad noemt, is bij mijn rails een metalen lipje dat aan de rails vast geklonken zit. Dat lipje heb ik verwijderd, en de verbinding vervangen door een bruine draad.
Daardoor schakelt de schakelrail potentiaalvrij, dus volledig tegen een aparte bron (in jouw geval een analoge trafo, in mijn geval een dc-trafo).
Re: de baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging:diode truck werkt nie
Ik heb even een totaalplaatje gemaakt als geheugensteuntje, en misschien kan ik hier nog iemand blij maken met dit overzicht.
Dit bedoel ik met een Jip en Janneke tekening:  gekleurde draden, geen schematische tekeningen van dingen die je niet ziet (zoals binnen kant van een sein/schakelaar etc) En doorlopende draden van begin tot eind (niet halverwege ergens samenkomend etc)
groet Arend
Re: baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging: er rijden al 6 treinen!
Ik vind dit prima zo, en nog enigszins betaalbaar. Als ik zie wat die wisseldecoders kosten :-( Bovendien vind ik het wisselen  en treinen laten rijden (zelf doen) het leukst. Maar aangezien het aantal aanrijdingen de laatste jaren :D was enige vorm van beveiliging wel een goede zaak. En die seinen had ik al ruim 15 liggen, dus die moesten nu wel een keertje gebruikt worden. Zoals het nu gaat vind ik het geweldig en kan ik echt van de baan genieten! Alleen de vertragingen van de werkzaamheden  door niet de kennis bezitten van het aanleggen, frustreert soms wel, nu nog even doorzetten! Een groot voordeel is straks dat ik in de toekomst zelf eventuele storingen(betaalbaar) kan oplossen.
Groet Arend
Re: baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging: er rijden al 6 treinen!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging: er rijden al 6 treinen!
Citaat van: firstborneagle op woensdag 25 januari 2017, 19:26:07
Ik vind dit prima zo, en nog enigszins betaalbaar.
Als je de investeringen al gedaan hebt, klopt dat verhaal.
Re: baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging: er rijden al 6 treinen!
Moi Arend,

Leuk om te lezen dat je als plaats genoot actief bent op het forum. Wat mij betreft draagt fonzo 999 de simpelste oplossing aan voor je probleem.
Re: baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging: er rijden al 6 treinen!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging: er rijden al 6 treinen!
En nu graag nog even opnemen in de 3rail wiki  :thumbup:
Re: baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging: er rijden al 6 treinen!
Beste Arend,

Wat jij hier hebt, wil ik graag maken. Ik ben een nog grotere leek op electronicagebied en na mijn herseninfarct vind ik het moeilijk onbekende zaken te begrijpen.
Zou jij dit systeem nog eens "eenvoudig" willen uitleggen?

Met vriendelijke groet,
Loek.
Re: baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging: er rijden al 6 treinen!
Heb je de zelfde materialen in huis als ik gebruikt hebt?
Schakelrail, seinen en een flinke partij kabels? Ik heb hier ook heel weinig verstand van hoor. Maar als je exact hetzelfde wilt lukt het misschien wel om het duidelijk uit te leggen.. jammer dat je niet hier in de buurt woont.  Was ik even langs gekomen
Groet Arend
Re: baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging, booster 6017 inbouwen
Even het stof er af blazen...
Zoals de baan nu is, bevalt prima. De treinen doen mooi hun rondes. Maar 6 a 7 treinen tegelijk is vaak wel het maximum. Wel iets afhankelijk van welke treinen er rijden, als of de 1 meer stroom nodig is dan de ander?
Nu heb ik nog een booster 6017 liggen, waarmee ik dit probleem in 1x kan oplossen.
Nu mijn vraag, kan ik de onderbreking van 6021 voeding naar 6017 voeding overal in de baan maken of moet ik rekening houden met de secties van de blokbeveiliging? Waar kan het wél en waar níet?
Alvast bedankt Arend
Re: baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging, booster 6017 inbouwen
Ik heb begin dit jaar bovengenoemde vraag geplaatst en ben nog steeds benieuwd of iemand mij hier verder kan helpen.

Ik begrijp dat je met een 6017 een gedeelte van je baan kan voeden, dit gedeelte moet losgekoppeld worden van mijn 6021 middels railisolatie (kaboutermutsjes voor C-rail) en van die wipdingetjes voor de sleper van de trein. Maar omdat ik nu allemaal verbindingen heb via seinen, remmodules etc. Vraag ik mij dus af: kan deze onderbreking overal ingebouwd worden?
Groet Arend
Re: baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging, booster 6017 inbouwen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging, booster 6017 inbouwen
Beste Arend,

Het is uitzoekwerk, één ding is belangrijk: er moeten zo weinig mogelijk overgangen zijn tussen de "stroom" van de 6021 en de "stroom" van de 6017.

Groet, Anne W
Re: baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging, booster 6017 inbouwen
Citaat van: Anne W op dinsdag 24 maart 2020, 21:52:22
........... er moeten zo weinig mogelijk overgangen zijn tussen de "stroom" van de 6021 en de "stroom" van de 6017.

Volgens mij helemaal geen "overgangen" dus totaal gescheiden.

groet
Harald
Re: baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging, booster 6017 inbouwen
In dit draadje is te lezen hoe het allemaal gelukt is:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=79504.msg1358581#msg1358581