Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic of bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Analoge Besturing
| | |-+  baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging: er rijden al 6 treinen!
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging: er rijden al 6 treinen!  (gelezen 11160 keer)

Jan22

• Stamgast
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: de baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging:diode truck werkt nie
« Reactie #50 Gepost op: woensdag 25 januari 2017, 11:31:00 »

In mijn bloksysteem wordt het net gepasseerde sein rood gezet en het daar voorliggend sein op groen (blok is dan vrij). Of heb ik nu een verkeerde interpretatie?
Op zich (cf. Marklin 71xx sein systeem) klopt dat. Echter, het vorige sein kan eigenlijk pas op groen als de achterkant van de trein ook het huidige (rode) sein is gepasseerd (pas dan is het blok vrij).
Het verschil merk je alleen bij lange treinen met grote verschillen in snelheid (bij analoog rijdende locs, dus) in relatief korte blokken.
Jan Willem

Brig, Delémont.

Jan22

• Stamgast
Re: klassiek uitgevoerde blok beveiliging: welke dioden truck
« Reactie #51 Gepost op: woensdag 25 januari 2017, 11:46:55 »

Met de schakelaar wil ik graag sein A op groen zetten, Zonder dat sein B weer op rood floept ...

Je schakelaar doet het zelfde als de getekende schakelrails.
M.a.w. het schakelt massa (blauw,bruin) tegen plus (geel).

Je wilt de diode gebruiken om slechts in een richting stroom (spanning) door te laten
Het ringetje op de diode geeft de kathode aan (kathode = min of massa).
Dus die stroomrichting wordt wel langs de lange kant naar het ringetje gevoerd, maar stroomt niet de andere kant op.

Hou je voor ogen dat de gele draad naar elk sein de richting aangeeft: een sein schakelt tegen de massa als je railcontact (handschakelaar) de verbinding sluit.

Dus, even aangenomen dat ik het goed begrijp, de diode wijst met de pijlpunt (met kathode streepje) naar de richting waarin je schakeling geleidt (van +=geel naar - =bruin of blauw). Alleen op het moment dat een schakeling sluit (je op een knopje drukt, of de trein dat laat doen), stroomt er iets door de diode naar de schakelaar (en dus schakelt het relais). Andersom geleidt de diode niet, en gebeurt er dus niets, ook niet bij wisselstroom.

Dus de pijl wijst steeds naar schakelrail of schakelaar (en zit daar voor de duidelijkheid in de tekening pal bij).

Als je wilt dat één schakelaar door 2 seinen gebruikt wordt, dan delen ze samen 1 diode pal voor die schakelrail of schakelaar, maar pas nadat die twee blauwe draden bij elkaar komen. Wil je juist 1 op 1 schakelen, dan krijgen ze elk apart een diode voordat die blauwe draden bij elkaar komen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 januari 2017, 12:23:18 door Jan22 »
Jan Willem

Brig, Delémont.

Jan22

• Stamgast
Re: de baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging:diode truck werkt nie
« Reactie #52 Gepost op: woensdag 25 januari 2017, 12:25:54 »

Ja, nou en? We hebben het over wat een diode doet, dat is om het even bij wisselstroom of gelijkstroom.
Als het wel verschil zou maken, kon je nooit wisselstroom gelijkrichten met vier diodes in een brug.
Het maakt gewoon niet uit, een diode geleidt maar 1 kant op, ook bij wisselstroom!
Check de data, en als je die niet gelooft, probeer het even uit, ja?
Jan Willem

Brig, Delémont.

Firstborneagle

• Stamgast
« Reactie #53 Gepost op: woensdag 25 januari 2017, 12:29:58 »

Jongens mij om het even, ik snap nog steeds niet hoe het kan, MAAR HET WERKT!!! :-)
Mijn dag kan niet meer stuk, Allen wederom bedankt voor het meedenken  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hier is een tekening hoe het nu zit, en ik ben er blij mee :thumbup:

Jan22

• Stamgast
« Reactie #54 Gepost op: woensdag 25 januari 2017, 12:34:39 »

Mooi dat het werkt!  :thumbup:
Er zijn kennelijk vele wegen die naar Rome leiden.
De bovenste diode blokkeert signalen van A ->B, maar laat signalen van B ->A door.
Dat is wat je ook wilde, toch?
De onderste diode blokkeert signalen van schakelrailen A en B, maar staat het schakelen van sein A toe.

Even een vraagje over die schakelrails: in je schema staat telkens een bruin lijntje naar de schakelrails.
Is dat de verbinding van je analoge trafo naar de rails, of gebruik je potentiaalvrije schakelrails?
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 januari 2017, 12:41:15 door Jan22 »
Jan Willem

Brig, Delémont.

Jan22

• Stamgast
« Reactie #55 Gepost op: woensdag 25 januari 2017, 12:41:47 »

Je veroorzaakt weer een bult ruis.
Thank you!

:)
misschien, als je het zo goed weet, en je stierlijk ergert aan mijn ruis,
dat je zelf iets pro-actiever kunt zijn?
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 januari 2017, 13:08:18 door Jan22 »
Jan Willem

Brig, Delémont.

Firstborneagle

• Stamgast
« Reactie #56 Gepost op: woensdag 25 januari 2017, 13:42:52 »

Kappen met bekvechten jongens, jullie hebben mij goed geholpen, daar ben ik blij mee!

Jan, aan de schakelrail zit een bruine draad aan de spoorstaaf, deze haal ik los en soldeer daar een langere draad aan naar mijn analoge trafo.

Jan22

• Stamgast
« Reactie #57 Gepost op: woensdag 25 januari 2017, 13:59:29 »

Grappig, ik heb mijn schakelrails geopereerd. Wat jij de bruine draad noemt, is bij mijn rails een metalen lipje dat aan de rails vast geklonken zit. Dat lipje heb ik verwijderd, en de verbinding vervangen door een bruine draad.
Daardoor schakelt de schakelrail potentiaalvrij, dus volledig tegen een aparte bron (in jouw geval een analoge trafo, in mijn geval een dc-trafo).
Jan Willem

Brig, Delémont.

Firstborneagle

• Stamgast
« Reactie #58 Gepost op: woensdag 25 januari 2017, 18:31:05 »

Ik heb even een totaalplaatje gemaakt als geheugensteuntje, en misschien kan ik hier nog iemand blij maken met dit overzicht.
Dit bedoel ik met een Jip en Janneke tekening:  gekleurde draden, geen schematische tekeningen van dingen die je niet ziet (zoals binnen kant van een sein/schakelaar etc) En doorlopende draden van begin tot eind (niet halverwege ergens samenkomend etc)
groet Arend

Firstborneagle

• Stamgast
Re: baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging: er rijden al 6 treinen!
« Reactie #59 Gepost op: woensdag 25 januari 2017, 19:26:07 »

Ik vind dit prima zo, en nog enigszins betaalbaar. Als ik zie wat die wisseldecoders kosten :-( Bovendien vind ik het wisselen  en treinen laten rijden (zelf doen) het leukst. Maar aangezien het aantal aanrijdingen de laatste jaren :D was enige vorm van beveiliging wel een goede zaak. En die seinen had ik al ruim 15 liggen, dus die moesten nu wel een keertje gebruikt worden. Zoals het nu gaat vind ik het geweldig en kan ik echt van de baan genieten! Alleen de vertragingen van de werkzaamheden  door niet de kennis bezitten van het aanleggen, frustreert soms wel, nu nog even doorzetten! Een groot voordeel is straks dat ik in de toekomst zelf eventuele storingen(betaalbaar) kan oplossen.
Groet Arend

Jan22

• Stamgast
Re: baan voorzien van klassiek uitgevoerde blok beveiliging: er rijden al 6 treinen!
« Reactie #60 Gepost op: woensdag 25 januari 2017, 19:32:16 »

Ik vind dit prima zo, en nog enigszins betaalbaar.
Als je de investeringen al gedaan hebt, klopt dat verhaal.
Jan Willem

Brig, Delémont.

MB te H

• Nieuwe Gast
« Reactie #61 Gepost op: woensdag 25 januari 2017, 23:00:56 »

Moi Arend,

Leuk om te lezen dat je als plaats genoot actief bent op het forum. Wat mij betreft draagt fonzo 999 de simpelste oplossing aan voor je probleem.
Groet Martin.

Jan22

• Stamgast
« Reactie #62 Gepost op: zaterdag 28 januari 2017, 20:43:53 »

En nu graag nog even opnemen in de 3rail wiki  :thumbup:
Jan Willem

Brig, Delémont.

loekvanderburg

• Toffe Gast
« Reactie #63 Gepost op: woensdag 23 januari 2019, 14:54:54 »

Beste Arend,

Wat jij hier hebt, wil ik graag maken. Ik ben een nog grotere leek op electronicagebied en na mijn herseninfarct vind ik het moeilijk onbekende zaken te begrijpen.
Zou jij dit systeem nog eens "eenvoudig" willen uitleggen?

Met vriendelijke groet,
Loek.

Firstborneagle

• Stamgast
« Reactie #64 Gepost op: woensdag 23 januari 2019, 18:13:12 »

Heb je de zelfde materialen in huis als ik gebruikt hebt?
Schakelrail, seinen en een flinke partij kabels? Ik heb hier ook heel weinig verstand van hoor. Maar als je exact hetzelfde wilt lukt het misschien wel om het duidelijk uit te leggen.. jammer dat je niet hier in de buurt woont.  Was ik even langs gekomen
Groet Arend