Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

Roco NS 1000 serie

Gestart door Bart 83 dinsdag 08 maart 2016, 17:57:17

Roco NS 1000 serie

Roco NS 1000 serie
zoals ik al eens op een ander gedeelte van het forum te kennen heb gegeven...  ' als je jeuk hebt, moet je krabben....

Ik probeer mijn toekomstige baan zo 'Duits'  mogelijk te houden... ( op een donderbus van de SNCF en kolenwagen van de OBB na dan..) maar de 1000 serie vind ik een erg mooie lok , en zo nu en dan een Nederlands stammetje er tussen door

Nu heeft Roco deze lok ooit eens uitgebracht, in meerdere kleuren ( blauw en groen) en ook een een 3 rail uitvoering... Mijn vragen zijn;

- wat valt er te zeggen over de rijeigenschappen ( wil er mee over M rails moeten kunnen rijden)
- minimale boogradius
- als ik met Central Station de boel wil gaan aansturen, moet ik dan solderen?
- wat zou een redelijke prijs voor zo'n blauwe schoonheid zijn?
Re: Roco NS 1000 serie

Uitgerangeerd ;)

Hoi,
Rijeigenschappen van de Roco 1000 is prima.
Ik heb de blauwe en groene in digitale 3-rail uitvoering af fabriek. Rijden fluisterstil over mijn C-rail en radius 1 zonder problemen. Ook over (kruis)wissels prima rijgedrag, geen problemen.

Groet Matje

trotse M-rail rijder

even voor bart om het verhaal van matje af te maken
C rails radius 1 is gelijk aan marklin M rails 5100 bocht.

snap alleen je 3e vraag niet bart. als ik met cs de boel wil gaan aansturen, moet ik dan solderen?
in de lok moet een decoder zitten als je dat bedoelt? dus als je het over de lok hebt hoef je volgens mij niks aan te passen/solderen.

inderdaad, dat bedoel ik met ' solderen'  of dat de decoder die Roco in de 1000 heeft zitten ook op de Marklin apparatuur werkt...

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

Alle treinen die af-fabriek als 3-rail, AC of ~ geleverd worden, ongeacht het merk, zijn allemaal geschikt voor het marklin digitaal systeem. (op enkele oude analoge modellen na)

Het zou voor de fabrikant geen handige zet zijn om 3-rail modellen aan te bieden als je ze zelf vervolgens nog moet verbouwen.

trotse M-rail rijder

Nee. Decoderen zit erin met een 8 polige stekker. Dus al moest je er zelf een decoder indoen hoefde je nog niet te solderen.

Kijk, daarom ben ik zo blij met dit forum... dan kom je toch iets meer beslagen ten ijs...

trotse M-rail rijder

:thumbup: :thumbup: :thumbup: en dat vind ik nou ook :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Bart,

Bij mijn winkel in Waalwijk zag ik nog een groene (1002) liggen, 3-rail en voorzien van decoder, wellicht heb je wat aan deze informatie.

Groet, Anne W

momenteel heb ik mezelf een koopstop opgelegd..
afgelopen 2 maanden 5 lokjes (de v36 in dubbel, v200, e94 en nog wat stomers...) een bult wagons, draaischijf, rails en nog andere mooie speledingetjes gekocht...De rest van het trekkend materieel eerst ombouwen naar digitaal wil ik eerst voltooien... en dan een baan leggen om met al dat spul een keer te rijden...

eerst maar eens wat spullen ( lees Opel Commodore b onderdelen) verkopen om zo het hobbybudget wat te vergroten.  bij mijn weten zijn de 1000 ers altijd blauw geweest, maar er zijn dus ook groene geweest....   hmmmm interessant..
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Bekend probleem met de Roco 1000 is dat het voorloopwieltje uit de rails loopt. Dat schijn je te kunnen oplossen door een beetje gewicht aan het wielstel aan beide zijden toe te voegen. Voor mij is het een reden geweest om de 1000 voorlopig over te slaan. Je zou eens bij Gerard kunnen informeren of kijken in zijn topic Driehoven, wellicht levert dat aanvullende kennis op.

Uitgerangeerd ;)

Hoi,

Ik heb de groene en blauwe digitale 3-rail versie op Marklin C-rail en sinds de aanschaf in 2014/15 nog geen enkele keer meegemaakt dat de voorloopwielen ontsporen. Ook niet op wissels of in de R1 bochten.

Gr Matje
Spoorman
gast

Er zijn geen problemen met het voorloopwiel. Die dateren het verleden, de oude versie's NS1000. Die hadden ook moeite met kleinere boogstralen omdat de middenassen niet genoeg kon bewegen in Z-richting.

Gr, Ben.