Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Expeditie Koploper - Klaar!!

Gestart door frenkievee dinsdag 08 maart 2016, 16:03:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Expeditie Koploper - het einde nadert!!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - het einde nadert!!
Citaat van: PaT op dinsdag 04 oktober 2016, 21:32:14
Gaaf hoor,  mooi resultaat.
Ik heb je filmpje op mijn smartphone bekeken,  dus daar kan het ook aan liggen,  maar maakt je koploper nou een beetje een 'knisperend'  geluid?
Hi Patrick,
Dank! Je telefoon misleidt je niet, want er zit inderdaad een soort kraakje in de motor. Ik denk dat het de tandwieltjes zijn van de nieuwe motor in combinatie met die van het bestaande motorblokje. Misschien een miniem smeerseltje olie geven hier en daar.

Jan, John, Tim: Dank voor het compliment!

Citaat van: Tony op woensdag 05 oktober 2016, 11:21:56
Mede namens de NLOB (Nederlandse Lima Ombouw Bond) mag ik je feliciteren met deze zeer geslaagde ombouw van je Lima Koploper !
Voorzitter James ( van dezelfde Bond ) sprak de wens uit, dat dit fraaie treinstel nog vele jaren op jouw baan de dienstregeling mag verzorgen !
:-)
Dank je wel Tony! Geef mijn groeten aan James en verzeker hem dat dat het geval zal zijn :D
Re: Expeditie Koploper - het einde nadert!!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - het einde nadert!!
Een paar laatste zwarte streepjes getrokken als soort van finishing touch. De deurrubbers zijn nu zwart in plaats van blauw/geel. En dat geeft toch net wat meer sjeu.





Ook zit een van de 'balgen' nu permanenter vast; die behoefde een klein drupje lijm.

De Koploper zoals deze nu is!







Re: Expeditie Koploper - het einde nadert!!
Klaar. :)

Ziet er goed uit. Ik meen dat je nog geen baan hebt, kun je toch al rondje rijden?

Gr, Ben.
Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
Dankjewel Ben.

Nee, inderdaad heb ik nog geen baan, maar er ligt wel een ovaaltje met twee sporen in het midden. En daar is een MS1 op aangesloten als besturing. Dus er zijn al wel rondjes gereden om te oefenen.
Dat tijdelijke baantje ziet er dan zo uit:

Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
Frank,

Met plezier je expeditie koploper gevolgd.
Het eindresultaat is prachtig geworden. :thumbup:
Veel rijplezier met je "nieuwe" koploper. :) :)
Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
Dat ziet er prima uit Frank  :thumbup: :thumbup:
Ik zou dat testbaantje nog maar even laten staan en lekker de treinen laten rijden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
Je bent weer lekker bezig geweest met de laatste puntjes op de i streepjes rond de deurrubbers :D

Geniet nu maar van het rijden met de koploper, en de moet verzamelen voor de volgende, als die er tenminste ook aan moet gaan geloven?
En ook maar eens aan de baan beginnen, dan kan je tenminste een station maken met een perron, zodat de preisers ook op reis kunnen met dit gemoderniseerde treinstel. B)
Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
Hoi Frank, ik je hele topic eens doorgespit. :O :)
Je hebt er een heel leuk en leerzaam projectje van gemaakt en je oude Lima Koploper kan na deze midlife revisie weer 20 jaar mee.  :thumbup:
Veel plezier ermee.
Nu die baan nog..... :evil:
Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
hoi frank,
die koploper is erg mooi geworden.
maar dan doe je zo veel moeite om het interieur een beetje realistisch op kleur te krijgen en mooie binnen verlichting en dan zet je er geen volk in? :idea:
nogmaals wel erg mooi gedaan :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
-Frank:
Dat was een hele suc6volle expeditie,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mooi afgerond.
Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
Mooi, mooi, mooi.  :thumbup:
Ik wordt er nostalgisch van. Las ik nou dat je nog een tweede Lima Koploper hebt? De stellen zijn heel goed koppelbaar te maken met geopende kopdeuren en al.  :D
Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
Wel Frank wanneer ik aan zo'n project begin weet ik waar ik moet kijken 😊😊
Knap gedaan en duidelijke commentaar.
Mvg Michel
Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
Dank jullie wel allemaal! Ik vond het een geslaagd project en heb er zelf veel van opgestoken. Wat uiteraard voor mij ook de bedoeling was.  ;)

En voor hen die om volk vragen in de Koploper: dat komt ooit nog wel. Eerst nu verder met andere projecten en een eerste start van de baan (of beter: door met Rijshoven).
Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
Wil Tweeendrie
gast

Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
Dag Frank,

Mijn complimenten hoor voor de ombouw. Echt een heel fraai stel geworden. 5 x  :thumbup:

Ik heb inmiddels ook een motor vervangen in de BR 216 van Lima, maar dat motortje loopt super.
Het extra geluidje wat je hoort zal in de tandwielen zitten, niet in het motortje.
Analoog begint het anker al te draaien bij een 1/2 volt, dat is de reden dat ver terug gesteld moet worden.

Omdat ik analoog rij, is dit voor mij niet mogelijk.
Ik neem in een van de draadjes naar de motor 2 zener-dioden van 3,3 v en 5 watt op. Tegengesteld gepoold erin gesoldeerd.
Daarmee haal ik voldoende spanning weg. De lok reageert dan bijna als een niet gewijzigd exemplaar.
Alleen helling af is de remwerking van het anker minder.

groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
Mooi project. Ik heb het met interesse gevolgd.
Niet vanwege NS maar vanwege Lima.
Je kunt denken wat je wilt over Lima, maar er is veel meer van te maken.
Dat bewijst jouw project maar weer eens.
Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
Mooi project en knap afgewerkt ...Heb met belangstelling rn interesse gevolgd
Mvg Michel
Re: Expeditie Koploper - het einde nadert!!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - het einde nadert!!
Citaat van: PaT op dinsdag 04 oktober 2016, 21:32:14
Gaaf hoor,  mooi resultaat.
Ik heb je filmpje op mijn smartphone bekeken,  dus daar kan het ook aan liggen,  maar maakt je koploper nou een beetje een 'knisperend'  geluid?

Even flink terug in de tijd om een vraag van Patrick nog een keertje te beantwoorden:
Ja, er zat een kraak in het stel, maar alleen als deze één richting op reed (zeg maar als het motorstel achteruit reed). Vandaag het stel even open gehad en de oorzaak was even simpel als snel op te lossen: één van de twee draadjes van de motor kwam net wel, net niet tegen de tandwieltjes aan. Bij het vooruit rijden hoorde je niks, maar bij het achteruit rijden werd dat draadje meegenomen wat een soort flap-flap-flap-flap geluid maakte. En uiteraard fungeerde de kap daarbij als een soort van klankkast.

Dus niks schokkends en heel simpel op te lossen door de draadjes een iets andere route te laten nemen.
Re: Expeditie Koploper - Klaar!!
Hoi Frank,

Ik ben heel erg blij met deze draad. Ik heb al 35 jaar een Lima Koploper ICM-0 en dacht er ooit eens mee te kunnen rijden op een baan met af en toe 3-rail wisselstroom en 2-rail gelijkstroom. Dat is 'm nooit geworden, maar ik zag er ook tegen op om de Koploper om te bouwen. Want de ombouw van een Roco 2200 was ook al jammerlijk mislukt. Gewoon omdat ik er niet op een goede manier een sleper onder kon krijgen. Hier zie ik dat het mogelijk is en ga aan de hand van deze draad ook aan de slag. Nogmaals bedankt!!

Groet, Peter