Na een paar hectische weken vanavond lekker even een momentje voor mezelf genomen.
En de jacht gemaakt op de problemen met het wiebelen van de Koploper tijdens het rijden. Eerst de niet-omgebouwde Koploper opengeschroefd en daar de motor uit gehaald. Hetzelfde gedaan bij de omgebouwde Koploper.
Een eerste blik leverde dit op: de onderkant van de niet-omgebouwde Koploper:
Een vergelijk met de omgebouwde is wel duidelijk:
De eerste foto toont een originele Lima gelijkstroommotor met een sleepcontact onder de motor. Ik dacht in eerste instantie dat dat de asjes ook netjes aandrukte, maar in de omgebouwde Koploper is die functionaliteit er niet meer, dus dat idee kon ik overboord gooien.
Van beide motorblokjes de diverse onderdelen eruit gehaald en ik hield zodoende twee lege frames over met wielen en tandwielen. Beide op het bureau laten rijden en toen bleek dus dat van de ene blijkbaar de wielen niet netjes gecentreerd op de assen geperst zijn en het ding dus flink hobbelde. De andere is wel in orde. Dus was het een kwestie van omwisselen. Dat is inmiddels gebeurd, maar nog niet getest.
Volgende kleine klusje is kijken of de ontvangen Sommerfeldt pantograaf passen op het dak. Via de website van Groterdam had ik al uitgedokterd dat de voetjes van Lima niet helemaal correct zijn, omdat deze 4 uitsteekseltjes hebben. Die corresponderen weer met de Lima pantografen. Dus ...
.... een scherp mes deed wonderen
Een voorlopige passing levert dit beeld op: zoek de verschillen tussen een Sommerfeldt en een Lima.
Het zit nog niet naar mijn zin omdat de pantograaf aan de scharnierkant wat te hoog omhoog steekt. Dit komt omdat deze wat schuin t.o.v. de montageschroef geplaatst is. Een zien of hier wat aan te doen is.
Een van de voetjes heb ik een beetje bewerkt om te kijken of ik hiermee de pantograaf iets kon kantelen. Dit lukte echter niet, dus later nog even verder kijken. Ook moet ik de voetjes na behandeling vastlijmen om te voorkomen dat deze weer los schieten.
Wordt vervolgd!