Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Expeditie Koploper - Klaar!!

Gestart door frenkievee dinsdag 08 maart 2016, 16:03:19

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Expeditie Koploper - Plek voor decoder voorbereiden
Je bent goed bezig frank.
Gazodoor.  Gr ton
Re: Expeditie Koploper - ruimte voor bedrading maken
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - ruimte voor bedrading maken
Weer een klein voorbereidend klusje gedaan. Dit keer de raampartijen van de tussenbak onder handen genomen.
Aangezien er door de tussenbak een 5-tal draadjes moeten gaan om het hele stel op de juiste plekken van stroom te voorzien, wil ik die wel zo onzichtbaar mogelijk weggewerkt hebben. Daarom heb ik de uit één stuk gegoten raampartijen in twee delen verdeeld.

Eerst was ik begonnen met snijden met een afbreekmesje, maar kwam er mede met hulp van een uitschieter achter dat dat niet handig is. Zeker niet omdat die uitschieter in mijn duim eindigde.... :( Afbreekmesjes zijn dus scherp.....
Dus toch maar ouderwets met de zaag even aan de gang geweest om dit te kunnen splitsen:


Het eerste deel voorzien van wat extra zwart langs de randen van de ramen en daarna ingelijmd en met een paar wasknijpers vastgezet.


Hier het tweede stuk even op de tussenbak gelegd.


Het uiteindelijke resultaat



Re: Expeditie Koploper - ruimte voor bedrading maken
-Frank:
De ombouw is een gigantische ombouw,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En ik zie geen bloed op de werktafel liggen,  >:-D >:-D >:-D
Re: Expeditie Koploper - ruimte voor bedrading maken
Voor de bouw kosten van een marklin heb je nu een lima 😧 als je tijd teveel hebt is het prima te doen maar laat ik nu eerder tijd te kort komen dus dit is een van de projecten waar ik nooit aan ga beginnen 😆
Re: Expeditie Koploper - ruimte voor bedrading maken
Zelf zou ik de draden niet door de kap laten gaan, maar onder het interieur. Als je de kap er eens af moet halen zitten ze hoe dan ook in de weg. In principe hoef je maar 2 draden boven het interieur, namelijk die voor de interieurverlichting.
Re: Expeditie Koploper - ruimte voor bedrading maken
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - ruimte voor bedrading maken
Citaat van: hmmglaser op woensdag 23 maart 2016, 13:13:34
Voor de bouw kosten van een marklin heb je nu een lima
Zou zomaar kunnen, maar het is voor mij als leek op diverse vlakken, juist een mooi experiment om ervaring op te doen met electronica, solderen en meer van dit soort dingen. En dan vind ik dat ik daarvoor mooi deze Lima kan gebruiken. En voor mij heeft het als voordeel dat de Lima een drietje is, tegen de Marklin een viertje.
En tijd, tja ach. Iedereen vult dat in, zoals hij/zij dat wil.

Citaat van: Wijbe op woensdag 23 maart 2016, 15:06:46
Zelf zou ik de draden niet door de kap laten gaan, maar onder het interieur. Als je de kap er eens af moet halen zitten ze hoe dan ook in de weg. In principe hoef je maar 2 draden boven het interieur, namelijk die voor de interieurverlichting.
Wijbe, de tussenbak van de Lima Koploper heeft een afneembaar dak. De rest (dus de vloer, zijwanden en kopwanden) is één gietstuk. Vandaar mijn oplossing op deze manier. En de bedrading komt dan onder het interieur (dus het gietstuk met de stoelen) te liggen.
Wat je stelt, geldt wel voor de kopbakken; daarbij bestaan de (kop- en zij-)wanden en het dak juist weer uit één gietstuk.
Re: Expeditie Koploper - ruimte voor bedrading maken
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Expeditie Koploper - ruimte voor bedrading maken
dat heb je weer mooi gedaan frank, het wordt nog eens wat O:-D
Re: Expeditie Koploper - testen van de verlichting
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - testen van de verlichting
Voordat ik dingen ga doen, die naderhand blijken onomkeerbaar te zijn, heb ik gisterenavond de twee kopbakken aangesloten op een decoder om te totale verlichting te testen.

Daarbij zijn mij de volgende dingen opgevallen:
* de binnenverlichting werkt en schakelt helemaal goed!
Echter: er schijnt wel wat lichtgloed onder de ramen door de zijwanden. Die moeten dus nog wat behandeling met een zwarte stift hebbben.

* de frontseinen op de motorbak en de sluitseinen op de andere bak branden. Deze zijn niet schakelbaar, blijkt dus.
Bij het wisselen van de rijrichting gaan netjes de frontseinen op de motorloze bak en de sluitseinen op de motorbak branden. Maar daarbij blijven de genoemde frontseinen op de motorbak en de sluitseinen op de motorloze bak ook branden. En dat is net even teveel van het goede :)
Hoe dit kan? Geen idee. Ik gebruik een 2e-hands ESU V2 decoder. Om uit te sluiten dat de decoder het niet goed doet, moet ik nog een keertje testen met een andere.

Dus de komende periode daarmee maar even aan de gang.
Re: Expeditie Koploper - testen van de verlichting
Decoder al een reset gegeven?
Re: Expeditie Koploper - testen van de verlichting
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - testen van de verlichting
 @citaat
Dat bleek achteraf niet nodig. Van de week nog een keer de boel getest en toen werkte alles helemaal zoals het hoort.
Is een beetje mijn eigen schuld, want ik had bij de frontseinen een grijs draadje gebruikt in plaats van wit.....  O:-D
En toen die grijze dus aan de grijze van de contrasteker aangesloten.

Inmiddels heb ik de kap van de motorloze kopbak vervangen voor de kap van mijn andere koploper. Dit omdat het topfrontsein een scheurtje vertoonde en dit lichtlekkage gaf. En dat dus niet mooi is.
Ook zijn de bakken aan de binnenkant voorzien van een laagje zwarte viltstiftinkt. Dat is niet echt heel mooi, maar heeft wel als effect dat er geen lichtlekkage meer optreedt door het geel van de zijwanden.

Op deze beide foto's is dat wel te zien. Ik ben nu bezig om de spaghetti aan te sluiten aan een contrastekker. In de hoop dat dat allemaal netjes weggewerkt kan worden.




Maar uiteraard heb ik meer te doen in het leven. De gezondheid van mijn vrouw vraagt ook de nodige aandacht, en aangezien ik met de updates nu bij ben zal het wat minder snel komen dan hiervoor.
Re: Expeditie Koploper - testen van de verlichting
Hoi Frank

Ziet er allemaal top uit, en die draadjes krijg jij wel mooi weggewerkt hoor.



Groeten

Peter
Re: Expeditie Koploper - testen van de verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Expeditie Koploper - testen van de verlichting
Weer een mooie update Frank, neem de tijd het is maar een hobby  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Expeditie Koploper - testen van de verlichting
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - testen van de verlichting
En na een avondje prutsen ziet het slagveld er opeens een stukje netter uit:


Dit zijn zeven aansluitingen, de achtste is de draad die van de sleper vandaan komt, die komt later nog als ik wat verder ben.
Re: Expeditie Koploper - testen van de verlichting
Mooi gedaan frank  :)  :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: Expeditie Koploper - testen van de verlichting
-Frank:
Zeer deskundig gedaan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - testen van de verlichting
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Expeditie Koploper - testen van de verlichting
Dat ziet er netjes uit.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Expeditie Koploper - Even pauze
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Even pauze
Het is hier al een flinke poos radio-stil, maar dat heeft verschillende oorzaken. Minder leuke (ziekte vrouw en zo), praktische (ontbreken van onderdelen) en keuzes moeten maken (zoals het voorbereiden van een slaapkamer voor behangen, witten en schilderen). Einde van de maand komen de hulptroepen voor dat laatste en dan is het wel handig als een en ander voorbereid is.

Ook had ik op Marktplaats geboden op een Koploper met een Faulhaber motor, maar die was helaas aan mijn neus voorbij gegaan. Drie biedingen en twee emailtjes gestuurd aan de verkoper, maar die vond het jammer genoeg niet nodig om ook maar enige reactie te geven.
In de tussentijd wel een CD-speler van een desktop computer uit elkaar gesloopt, maar daarin zat een 6 volts motortje. Ik denk dat dat niet echt gaat werken.....

Inmiddels heb ik verf in huis gehaald en zijn kortkoppelingen van Krois uit Oostenrijk besteld en betaald. Hopelijk worden die over niet al te lange tijd naar mij opgestuurd.
Re: Expeditie Koploper - Even pauze
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Expeditie Koploper - Even pauze
Werken prima, als je er maar een goeie decoder in hebt zitten.
Re: Expeditie Koploper - Even pauze
Sterkte thuis Frank.

Ik volg je ombouw met interesse, Mooi werk!
Re: Expeditie Koploper - Even pauze
ben nu zelf ook bezig om in een fleischmann/marklin lokje een faulhaber(kost wat maar dan heb je ook wat)in te bouwen met als doel dat die dan ook echt kan kruipen en niet bokken wat die nu doet als de snelheid te laag is :(
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
En we gaan toch weer verder. Inmiddels zijn de schilderwerkzaamheden in de slaapkamer gedaan en kan ik verder met de Koploper.

Zoals eerder gezegd, bij MTE een paar potjes Vallejo verf gekocht en ik ben begonnen om daarmee het interieur te pimpen. Op internet de nodige foto's opgescharreld van de kleurstelling van het interieur. Ik wil dit vooral niet 100% namaken, maar toch wel een beetje in de juiste richting gaan. Dus wanden wit, deuren bruin en stoelen een soort van rood. En na een poosje "kliederen" ziet dat er zo uit:

Zoals ik het interieur uit de drie bakken gehaald heb. Origineel van Lima zijn deze geheel rood, maar ik was in het verleden al eens begonnen om de vloeren grijs te maken:


Wandjes zijn wit:


Andere hoek:


Ook vandaag een mailtje gekregen van meneer Krois uit Oostenrijk dat mijn bestelling verstuurd is. Nu afwachten hoe lang de postbode daarover gaat doen. Dus hopelijk kan ik over een poosje met de kortkoppelingen aan de gang om die permanent vast te zetten.
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Zo te zien ben je nog niet aan de stoelen begonnen.
Kleurtje is oranje / rood
Ik heb nog een voorbeeldje voor je.

Mvg Robin
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Dankjewel Robin!

Ik denk echter dat ik de stoelen gewoon maar rood laat. Het is niet zo dat het niet heel erg opvalt als je dat van buiten af door de raampjes zien.
Wel wil ik de leuningen een likje bruin geven. Maar of dat echt zichtbaar is, is natuurlijk ook een discussie waard  :D

De stand van zaken van het interieur van de AB bak. Het is toch wel was lastig om netjes binnen de lijntjes te kleuren. Maar het ziet er m.i. niet al te slecht uit.


Ik zit alleen nog met de kleur van de tussenwanden van de 1e klasse coupé's. Ik vind foto's dat deze een donkere kleur hebben, soort donkerbruin, maar heb ook gevonden dat mensen het model een groene kleur geven.
Ik kon alleen niet herleiden of dat nu na een revisie was of niet. Iemand daar een idee over?
Ik wil de kleur gebruiken zoals bij aflevering, dus waarschijnlijk is dat de donkerbruine?

Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Met de kleur van de wandjes kan ik je niet helpen.Ik heb alleen foto's van na de revisie van die afdelingen.
Ik weet alleen dat de 1e klas stoelen wel rood waren.
En alles is mooier als dat plastic rood.  ;)

En wat die leuningen betreft, je ziet een kleur contrast.Dus dat heeft wel degelijk zin.

Schilder ze,
Robin
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
ziet er mooi uit frank :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen

Hoi Frank,

Lekker bezig  :thumbup:
De vraag is natuurlijk ook, wat je er straks nog van ziet als het ingebouwd is.

Grtz Tony
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Zoek jij niet ongeveer zo'n afbeelding Frank?


Nooit geweten dat die wanden bruin waren.  Ik ken ze niet anders dan wit met een oubollig plaatje er op.  :)
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Citaat van: Hero op zondag 01 mei 2016, 21:00:10
Met de kleur van de wandjes kan ik je niet helpen.Ik heb alleen foto's van na de revisie van die afdelingen.
Ik weet alleen dat de 1e klas stoelen wel rood waren.
En alles is mooier als dat plastic rood.  ;)

En wat die leuningen betreft, je ziet een kleur contrast.Dus dat heeft wel degelijk zin.

Veel foto's van na de revisie zijn inderdaad gemakkelijk te vinden. Maar van daarvoor niet.....  En ik denk dat ik wel met je eens ben dat alles beter is dan dat plastic rood inderdaad :) Heb afgelopen zaterdag een potje oranje verf gehaald om te proberen de juiste kleur voor de stoelen te mengen.

Tim en Tony: Dank!
En Tony: misschien net de kleur-nuances om niet dat felle rood te hoeven zien.

Citaat van: PaT op zaterdag 07 mei 2016, 20:56:00
Zoek jij niet ongeveer zo'n afbeelding Frank?

Nooit geweten dat die wanden bruin waren.  Ik ken ze niet anders dan wit met een oubollig plaatje er op.  :)

Ja, Patrick, zoiets dus!! Helemaal mooi, dan ik die wandjes inderdaad bruin schilderen.

Wordt vervolgd!
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Frank,

Momenteel ben ik aan het werk maar zodra ik thuis ben zal ik foto's plaatsen van mijn opgeknapte ICM. Overigens waren de wanden in de 1e klasse (gesloten) coupe's groen.

Grt, Ronald.
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Hierbij de beloofde foto's:
1:1










Gebruikte kleuren:

Banken: oranje/bruin
Wanden: lichtbruin
Vloer: grijsbruin
Wanden 1e klasse coupé: groen.

Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Dankjewel Ronald!
Helemaal top!  :thumbup: :thumbup:

Dat betekent wel dat ik dus richting de verfwinkel moet om groen te gaan halen......
Maar ik kan wel verder met jouw kleurenschema.
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Zoals al eerder getoond in het draadje "Toon je nieuwe modelspoor aanwinsten" heb ik als voorbereiding voor een verbetering van het rijgedrag van het treinstel een nieuwe motor besteld. Deze komt uit de UK en kan bij de website diesel-trains.co.uk besteld worden. Er zijn twee versies:
één voor motorblokken met twee assen (zie hieronder) en eentje voor motorblokken met drie assen.

De vervangingsmotor is een complete kit met de motor, een voorgemonteerd motorschild, extra draad, krimpkous en twee ringetjes. Het lijkt wel wat op de vervangingskits van Modeltorque van een aantal jaren geleden. Ik ben er nog niet aan toegekomen om iets te testen en/of te passen, maar dat gaat zeker nog gebeuren.





Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen

Lekker en mooi friemelwerk, Frank  :thumbup:

Op die foto met passagiers is het net of er reizigers zijn, die winterbanden hebben gekocht  :-)
Hopelijk gaat de motorisering voorspoedig !

Grtz Tony
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Was het alvast maar zo'n feest Tony....

Dit zijn voorbeeld foto's van Ronald. Inmiddels heb ik groene verf in huis en kan ik binnenkort verder met inkleuren van dat wat nog rood is :)
En op zolder gaan zoeken naar zittende Preisers.
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
het wordt al wat, ziet er mooi uit :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen

Niet ver genoeg terug gescrold en gelezen, Frank  :-)

Maar het getoonde gaat jou ook vast lukken  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Misschien wel Tony.  :D


Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Lekker bezig Frank  :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
-Frank:
Mooi resultaat,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen

Beetje naast de lijntjes gekleurd, maar ziet er goed uit, Frank  :D

Grtz Tony
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
mooi hoor frank, het word al wat :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Dank voor de leuke reacties!  :thumbup:

Citaat van: Tony op maandag 16 mei 2016, 13:48:55
Beetje naast de lijntjes gekleurd, maar ziet er goed uit, Frank  :D

Net als in 1:1 is het ook in 1:87 mij niet gegeven om netjes te kunnen schilderen :( . Maar al doende leert men.... Ik word er steeds handiger is, maar moet nog wat strakker langs de randjes verven. Nu is dat nog niet zo heel erg, maar als de stoelen aan de beurt zijn, moet het wel (enigszins) netjes zijn.
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen

Probeer het eens met een dun kwastje, dat een tijd - na gebruik - op de haren in het water/terpentine heeft gestaan en waarvan de haren dan in een hoek staan. Werkt veel makkelijker. De hand waarmee je verft, ergens op laten rusten.

Succes, Frank !

Grtz Tony
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
-Frank:
Je kan ook het niet te schilderen gedeelte afplakken met schilderstape,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Zou geen schilderstape gebruiken. Lastig afplakken omdat het 'stug' is en naar mijn mening loopt er veel 'dunne' modelbouw verf onderdoor. Ik raad tamiya tape aan.
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Als je begint met de diepere delen en daarna de hogere delen schildert lost dit probleem zich vanzelf op.(mits je een beetje netjes werkt.  >:-D )
Dus ik wacht rustig het resultaat af.

Bovendien zie hier als het dak erop zit toch niets meer van.

Mvg, Robin
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Vanmiddag en vanavond maar weer even de kwast ter hand genomen. Wat oranje verf gemengd met een scheutje lederbruin en dat losgelaten op de Lima stoeltjes. Ik ben deze ronde redelijk binnen de lijntjes kunnen blijven en al met al geeft het net wat meer sjeu. Dit zijn twee laagjes, van de week (als ik tijd krijg) kijken of er nog een derde op moet of dat ik dit zo kan laten en de leuningen en hoofdsteunen (waar nodig) een kleurtje kan geven.






Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Lekker gekwast Frank  :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
-Frank:
Dat pimpen gaat je goed af,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Expeditie Koploper - Interieur pimpen
dat heb je erg mooi gedaan frank :thumbup: :thumbup: :thumbup: