Uiteraard kan deze Koploper niet zonder stroomafname middels een sleper, want ik (ga) rij(den) met Märklin K-rails. Het loopdraaistel in de motorbak is voorbereid voor het monteren van een sleper, dus met goede moed aan de gang gegaan.
Eerste probleem: schroefje.... slepers worden wel netjes geleverd in een zakje, maar daar zitten geen schroefjes in.
Geen probleem, want op zolder heb ik een oude laptop tot plunder-laptop gepromoveerd en daar gezocht naar geschikte schroefjes. En ja, die zitten erin. Dus een van die schroefjes gepakt en daarmee de sleper vastgeschroefd.
Tweede probleem: dit zag eruit alsof de sleper wat te laag zat..... Dit zou zomaar problemen kunnen geven bij wissels en kruisingen. Een zoektochtje met Google had mij al geleerd dat her en der waarschuwingen over dit fenomeen al gegeven waren.
Dit heb ik getest door een stukje spoor uit te leggen met een wissel erin en de bak er overheen te laten rijden. En inderdaad: daar waar de puko's het hoogst zijn wordt het draaistel opgetild en de boel ontspoord

De oorzaak hiervan is dus het feit dat het afdekkapje van het draaistel in de loop der jaren wat krom is getrokken. En uiteraard naar buiten, dus daarom zit de sleper nu lager dan door Lima bedoeld.....
Daarom het draaistel maar even gedemonteerd:

Een dergelijk draaistel bestaat uit verschillende onderdelen:
- draaistelframe (hier al zonder de koppelhaak)
- twee assen (hier al 3-rail assen)
- massa-contactveer die tegen de assen aan drukt (zie in het plastic frame onder de assen)
- staafje met veertje voor massacontact
- afdekkapje (hier al voorzien van de sleper)
In een originele Koploper wordt het staafje met veertje klemgezet door een koperen plaatje, waar ook de frontseinen aan vast zitten. Dit is een simpel lampje. Als jullie willen, kan ik hier wel een foto van maken en plaatsen.
Terug naar de sleper, want die pastte mooi, maar zorgde voor ontsporing, dus die moest wat hoger geplaatst worden. Hoe dan? Dat heb ik opgelost door het bruine plaatje van de sleper te verwijderen (even de koperen lipjes open vouwen), dat zie je ook op de bovenstaande foto.
Dan in het afdekkapje vier sleufjes met een mesje krabben. Deze hoeven maar heel dun te zijn, want het koper is natuurlijk ook dun. De koperen lipjes dan door die sleufjes steken en vastzetten. Dat ziet er dan zo uit:

En uiteraard nog een keertje de boel testen en toen bleef het draaistel wel netjes in het spoor zonder opgetild te worden.
Nu moet nog het zwarte draadje (wat eigenlijk rood moet zijn, maar zwart valt minder op) netjes weggewerkt worden en naar binnen geleid worden.