Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Expeditie Koploper - Klaar!!

Gestart door frenkievee dinsdag 08 maart 2016, 16:03:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Expeditie Koploper - Klaar!!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Expeditie Koploper - Klaar!!
Hoi allemaal,

Hier wil ik mijn ervaringen gaan posten over de ombouw van mijn Lima Koploper. Ik had dit al hier en daar gedaan in het draadje "Waar ben ik mee bezig", maar alles bij elkaar is misschien wel handiger :)

Ik ben in het bezit van twee Lima Koplopers, waarvan ik er eentje vroeger al soort van rijklaar had om op mijn oude baan te kunnen rijden.

Het uitgangspunt is de al genoemde en bekende Lima Koploper:


In je puberteit doe je creatieve dingen en een ervan is de motorbak van een Lima koploper voorzien van een gelijkrichter met een hoop plakband en die plaatsen tussen een pantograaf en de motor. Uiteraard niet zomaar een pantograaf, maar een ouderwetse Märklin eenbener, die dankzij een langere veer en een kopverloren spijker functioneerde 8o. Hier de gelijkrichter, die uiteraard als groot nadeel had dat het treinstel maar één kant op kon rijden :D. Maar voor de "dienstregeling" maakte dat (toen) niet zo heel veel uit!


Het interieur van dit treinstel was al onder handen genomen, waarbij de vloeren al grijs geschilderd waren. Ik moet me nog even bezinnen op de juiste kleurstellingen van een en ander, maar dit gaat wel veranderen.

Wat wil ik gaan doen?

Stap 1 is de motorloze kopbak voorzien van front- en sluitseinen. Aangezien ik nauwelijks ervaring heb met electronica is dit een mooie kans om wat ervaring op te doen. Hopelijk zonder de nodige componenten naar de eeuwige jachtvelden te jagen. :D
Eerst de boel maar open schroeven en uit elkaar halen:


Van links naar rechts: het onderstel met het interieur, de kop, de imitatie vouwbalgen, het kapje wat als houder voor de lichtgeleider dient en ook gelijk het licht moet afschermen en de vensters.
Deze heb ik van elkaar af gehaald, om ruimte te krijgen voor de binnenverlichting.
Expeditie Koploper - Front en sluitseinen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Expeditie Koploper - Front en sluitseinen
Als eerste ben ik een paar weken geleden begonnen met de front- en sluitseinen van de bak. Toen bleek dat er geen lichtgeleiders in deze Koploper zitten. Niet getreurd, oproepje gedaan op het forum, maar helaas.....
Op naar zolder dan maar: daar zaten wel lichtgeleiders in het andere exemplaar, dus die maar 'geroofd'.

Stap 1 is het op maat maken van een printplaatje:


Stap 2 is het solderen van gele ledjes van 3 mm en deze voorzien van weerstandjes om te voorkomen dat ze kapot gaan bij het toevoeren van teveel stroom. Ik heb er twee geplaatst, omdat ik op een website gevonden had de standaard Lima lichtgeleiders niet optimaal het licht doorgeven. En in dit geval: beter mee verlegen dan om verlegen.


Even tussendoor testen:


En een proefplaatsing in het kapje geeft dit surrealistische beeld:


Dan de sluitverlichting. Hiervoor gebruik ik twee rode ledjes van 3 mm, waarin een gaatje geboord moet worden van 1 mm doorsnede. Hierin komt een stukje lichtgeleider, wat naar een nog te boren gaatje in het kapje gevoerd wordt. In het kapje zitten wel twee gaten voor de onderste frontseinen, maar niet de gaatjes voor de sluitseinen. Deze moeten dus met een boortje van 1 mm uitgeboord worden. Doe dit wel voorzichtig, je gaat al heel snel schuin weg.....
Plaats over de ledjes van 3 mm en het stukje lichtgeleider van 1 mm een stukje krimpkous (krimp dit zonder het lichtgeleidertje, wat anders gewoon gelijk wegsmelt). Het resultaat van de gele leds en de rode leds tegelijk aangesloten is dit geworden. Dit was voordat ik een tweede weerstandje voor de sluitseinen geplaatst had, dus die zijn nu wat meer gedimd dan hier getoond wordt.

Expeditie Koploper - Binnenverlichting
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Expeditie Koploper - Binnenverlichting
Op naar het volgende werkje: de binnenverlichting in de verschillende bakken.

Uit China heb ik vorig jaar al een rol van 5 meter warm-witte ledjes voor weinig euri aan laten rukken en die kon ik nu dankbaar gebruiken om te zien of ik iets van binnenverlichting in de kopbak kan maken.
Omdat Lima in de beide kopbakken bevestigingspoten dwars door het interieur heeft gemaakt, kon ik niet een lange strip van 12 leds gebruiken, maar moest ik creatief zijn, waarbij ik dit als volgt heb opgelost:


Probleem... de ledstrip die ik in elkaar had gezet is 1 ledje te lang ten opzichte van de bak. Er zou dan één led in de cabine uitkomen. Geen nood: met advies en tips van experts heb ik een led los weten te peuteren en deze vervangen door een weerstandje. Vraag me niet hoe het werkt. Het werkt en dat is voor mij belangrijk!


Voor de tussenbak heb ik ook een ledstrip in elkaar gezet, op dezelfde manier als die hierboven, ondanks dat die wel gelijk aan het plafond geplakt kon worden. Reden? Heel simpel: een mooiere verdeling van de ledjes over het rijtuig.


Dat ziet er an sich niet verkeerd uit, ware het niet dat er lichtvervuiling of -lekkage optreedt, omdat de raamkozijnen niet mooi aansluiten tegen de bak aan.
Mijn jongste zoon ging toch naar het dorp zondag, dus gevraagd of hij wilde kijken naar een zwarte merkstift (de bekende Edding 3000 stiften). Die had hij niet, wel de 300, maar dat werkt net zo dus.....
Dus een avondje kleuren leverde dit op:


Met als resultaat (waarbij boven voor het kleuren en onder na het kleuren is ;) ):


En een foto bij daglicht:

Re: Expeditie Koploper
Netjes :important: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Expeditie Koploper
Goed bezig  :thumbup:

Ik wacht (on)rustig af tot het vervolg komt :D :P ;)
Re: Expeditie Koploper
Lid sinds: 2016

offline
Re: Expeditie Koploper
Mooi  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper
-Frank:
Das een prachtige ombouw,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Expeditie Koploper
Frank,

Mooi verslag van je ombouw van de koploper. :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Expeditie Koploper
Zeker een mooi project.
Ben ook benieuwd naar het vervolg.
Re: Expeditie Koploper
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper
Ook de front- en sluitseinen voor de motorbak zijn inmiddels klaar. En zitten op hun plaats.

Voor de nieuwsgierigen hier een drietal foto's om te tonen hoe dat er van onderen uit ziet:





Re: Expeditie Koploper
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Expeditie Koploper
zo frank. dat heb je erg netjes geknutseld.
Re: Expeditie Koploper
Spoorman
gast

Re: Expeditie Koploper
Ah, ombouwtjes, altijd leuk. :thumbup: :)

Met groet,
Ben.
Re: Expeditie Koploper
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper
Frank netjes hoor   :thumbup:  @citaat

Gr Alex 0850
Re: Expeditie Koploper
-Frank:
Knap gedaan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Expeditie Koploper
Ergens komt er me wel iets bekend voor :? ;) :P
Re: Expeditie Koploper
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper
Niet echt spannende dingen te vermelden, maar wel bezig geweest:

Twee kleine stukjes plastic gesneden, die als achterwand van de cabine in de kop moeten dienen. Dit om lichtlekkage van de binnenverlichting te voorkomen:


De lichtkapjes voorzien van een wandje. Dat schermt een beetje het printplaatje af. En het gat in de voorkant voorzien van een zwart plakbandje, tegen de doorschijn in de voorkant van de kop. 


Beeld in de bak met het kleine stukje plastic geplaatst en met het achterwandje van het lichtkapje. Het gat is hier niet voorzien van plakband, deze foto is dan ook al wat eerder genomen.


Binnenkant van de kop voorzien van een likje viltstift-zwart. Dit als extraatje om de doorschijn te voorkomen.


Samen met de nog vast te lijmen binnenverlichting wordt het dan dit:


De binnenverlichting tegen het plafond van de tussenbak ziet er zo uit. Zoals al eerder vermeld, heb ik dit zo opgelost omdat ik dan een mooiere verdeling van de ledjes over de bak kreeg, waarbij er ook verlichting is op de balkons.

Re: Expeditie Koploper
-Frank:
Gaat er mooi uitzien met al die verlichting,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Expeditie Koploper
dat heb je al prachtig gemaakt, succes met de verder ombouw
Re: Expeditie Koploper
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Expeditie Koploper
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Heb je niet nog lichtlekkage via reflectie van het interieur en dan door het stukje wat open licht
Re: Expeditie Koploper
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Expeditie Koploper
Hoor ik daar al t mes door ene preiser heengaan om zijn onderlijf te scheiden van het bovenlijf, om deze achter de knoppen te krijgen?  >:-D

Mooi gedaan Frank  :thumbup:
Re: Expeditie Koploper
peterke33
gast

Re: Expeditie Koploper
Frank

Dat heb je allemaal heel mooi gedaan, gaan wel een workschop komen volgen bij jou.  :D  :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: Expeditie Koploper
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper
Frank

Moet toch is over de brug een cursus gaan volgen  >:-D   :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Expeditie Koploper
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Expeditie Koploper

Knap werk, Frank  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Grtz Tony
Re: Expeditie Koploper
marcelvries
gast

Re: Expeditie Koploper
Mooi gedaan dit draadje ga ik zeker volgen ik wil zelf ook nog mijn koploper reviseren helaas mis ik wel onderdelen zo te zien.
Re: Expeditie Koploper
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper
Kleine update over de voortgang van dit project. Afgelopen weekend nog een NEM 652 contrastekker in elkaar gezet volgens de ESU kleuren codering. De twee helften nog niet aan elkaar gelijmd, want dat hoeft niet om de boel te testen .....


..... want een niet-professionele testopstelling gemaakt, waarbij ik een ESU V2 decoder aangesloten heb aan de motorloze kopbak van de Koploper.


Omdat foto's niet zoveel zeggen, dan maar een filmpje gemaakt:

Re: Expeditie Koploper
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Expeditie Koploper
Je bent weer lekker bezig geweest  :thumbup:
Re: Expeditie Koploper
-Frank:
Gaat zeker goed komen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Expeditie Koploper - Kortkoppelingen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Expeditie Koploper - Kortkoppelingen
Volgende stap is kijken hoe de bakken wat meer kort-gekoppeld kunnen worden.

Zoals (waarschijnlijk wel) bekend wordt de Koploper van Lima geleverd met lelijke koppelhaken die niet alleen zorgen voor een behoorlijke afstand tussen de bakken, maar er ook niet echt om aan te zien is.


Daarom heb ik een startset van Symoba kortkoppelingen gekocht om te kijken wat de mogelijkheden zijn.


In de startset zit een hulpje om de koppelingen op de juiste positie te krijgen, 3 paar kortkoppelmechanieken, NEM schachten in drie verschillende uitvoeringen, 2 starre imitatiekoppelingen en een starre verbindingsstang.


Het justeerhulpje (links) met een kortkoppelmechaniek voorzien van een standaard NEM-schacht.


Plaatsbepaling op de bak.




Uiteraard zitten dan de koppelhaken van de draaistellen in de weg, dus die moeten er vanaf gehaald worden. Dus scherp mesje gepakt en hoppa, gaan!


En voila: eraf.


Het mechaniek zit tijdelijk vast met dubbelzijdig plakband. Dit blijkt niet optimaal te zijn, dus binnenkort de boel eens goed ontvetten met spiritus of zoiets en de boel vast zetten met secondenlijm. Ik heb van Peter een nieuw potje gekregen en dat moet daarmee wel lukken.


De NEM-schachten voorzien van een starre verbinding en het hele spul op de rails gezet. Dit is wel een hele verbetering! Kan nu even niet verder, want ik moet zoeken naar stroomvoerende koppelingen.

Re: Expeditie Koploper
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Re: Expeditie Koploper
Hele verbetering zo met die nieuwe koppeling.
Mooie expeditie aan het worden  :thumbup:
Re: Expeditie Koploper
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Expeditie Koploper
Dat is wel een stuk netter  :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper
-Frank:
Toont in ieder geval veel realistischer,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper
Citaat van: frenkievee op dinsdag 15 maart 2016, 15:34:44
Kan nu even niet verder, want ik moet zoeken naar stroomvoerende koppelingen.
Kies maar uit ===> klik
Re: Expeditie Koploper
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Expeditie Koploper
Ziet er stukken beter uit Frank. :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper
Hoi Frank,

Fraaie ombouw. B)

Gr.
René
Re: Expeditie Koploper
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Expeditie Koploper
Hoi Frank,
leuk en duidelijk verslag. Mooie oplossingen voor probleempjes als het lichtlekken. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Wat een briljante (maar lastige) modificatie zou zijn is als je de doorloopkoppen in gekoppelde toestand zou kunnen krijgen. Dat vergt echter nogal wat sloopwerk.
Re: Expeditie Koploper
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Expeditie Koploper
Mooi ombouw verslag!

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Expeditie Koploper
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper
Frank

Ziet er beter uit die koppeling zo  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Expeditie Koploper - Sleper passend krijgen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Sleper passend krijgen
Uiteraard kan deze Koploper niet zonder stroomafname middels een sleper, want ik (ga) rij(den) met Märklin K-rails. Het loopdraaistel in de motorbak is voorbereid voor het monteren van een sleper, dus met goede moed aan de gang gegaan.

Eerste probleem: schroefje.... slepers worden wel netjes geleverd in een zakje, maar daar zitten geen schroefjes in.
Geen probleem, want op zolder heb ik een oude laptop tot plunder-laptop gepromoveerd en daar gezocht naar geschikte schroefjes. En ja, die zitten erin. Dus een van die schroefjes gepakt en daarmee de sleper vastgeschroefd.

Tweede probleem: dit zag eruit alsof de sleper wat te laag zat..... Dit zou zomaar problemen kunnen geven bij wissels en kruisingen. Een zoektochtje met Google had mij al geleerd dat her en der waarschuwingen over dit fenomeen al gegeven waren.
Dit heb ik getest door een stukje spoor uit te leggen met een wissel erin en de bak er overheen te laten rijden. En inderdaad: daar waar de puko's het hoogst zijn wordt het draaistel opgetild en de boel ontspoord :(
De oorzaak hiervan is dus het feit dat het afdekkapje van het draaistel in de loop der jaren wat krom is getrokken. En uiteraard naar buiten, dus daarom zit de sleper nu lager dan door Lima bedoeld.....
Daarom het draaistel maar even gedemonteerd:



Een dergelijk draaistel bestaat uit verschillende onderdelen:

  • draaistelframe (hier al zonder de koppelhaak)
  • twee assen (hier al 3-rail assen)
  • massa-contactveer die tegen de assen aan drukt (zie in het plastic frame onder de assen)
  • staafje met veertje voor massacontact
  • afdekkapje (hier al voorzien van de sleper)

In een originele Koploper wordt het staafje met veertje klemgezet door een koperen plaatje, waar ook de frontseinen aan vast zitten. Dit is een simpel lampje. Als jullie willen, kan ik hier wel een foto van maken en plaatsen.

Terug naar de sleper, want die pastte mooi, maar zorgde voor ontsporing, dus die moest wat hoger geplaatst worden. Hoe dan? Dat heb ik opgelost door het bruine plaatje van de sleper te verwijderen (even de koperen lipjes open vouwen), dat zie je ook op de bovenstaande foto.
Dan in het afdekkapje vier sleufjes met een mesje krabben. Deze hoeven maar heel dun te zijn, want het koper is natuurlijk ook dun. De koperen lipjes dan door die sleufjes steken en vastzetten. Dat ziet er dan zo uit:





En uiteraard nog een keertje de boel testen en toen bleef het draaistel wel netjes in het spoor zonder opgetild te worden.
Nu moet nog het zwarte draadje (wat eigenlijk rood moet zijn, maar zwart valt minder op) netjes weggewerkt worden en naar binnen geleid worden.
Re: Expeditie Koploper - Sleper passend krijgen
 :thumbup: :thumbup:

Mooi werk!
Re: Expeditie Koploper - Sleper passend krijgen
heb je heel mooi gedaan hoor  :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: Expeditie Koploper - Sleper passend krijgen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Expeditie Koploper - Sleper passend krijgen

Netjes gefrunnikt, Frank  :thumbup:

Project kan bijna in de wiki  :P

Grtz Tony
Re: Expeditie Koploper - Sleper passend krijgen
Huh , wat druk jij nu onder dat stel joh  8o  >:-D
Netties gedaan het treinstel heur  :thumbup:
Mvg Jan
Re: Expeditie Koploper - Sleper passend krijgen
-Frank:
Mooie ombouw, ben benieuwd om hem in actie te zien,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Sleper passend krijgen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Sleper passend krijgen
Dank jullie wel voor jullie opmerkingen!

Verder gegaan met de andere bak, want ook daar wil ik een sleper onder hebben. De loopdraaistellen van de motorloze bak zijn een stuk korter dan die onder de motorbak. Zomaar uitwisselen van draaistellen van mijn andere koploper is dus niet mogelijk. Het tweede is dat ze niet voorbereid zijn op het plaatsen van een sleper.
Het draaistel bestaat uit een holle cilinder met daarop een klikmechanisme, wat in een gat in het onderstel klikt. Hier op de foto het draaistel met een voorbereid plaatje van de juiste dikte en een Roco fluistersleper.



Het plaatje op de onderkant van het draaistel neergelegd. Vastschroeven gaat niet, dus moet er lijm gebruikt gaan worden.


Eerst maar zorgen dat de sleper netjes vastzit aan het onderstel. Een fluistersleper kun je gemakkelijk uit elkaar halen om hem vast te schroeven. In elkaar zetten is dan ongeveer net zo gemakkelijk.




Het plaatje vastgelijmd met superlijm op het draaistel, de sleper na vastgeschroefd te hebben weer in elkaar gezet. Een slanke wissel gepakt (met bewegend puntstuk) en :( helaas.... het bleek dat de fluistersleper vol contact maakte met de railstaven van de wissel. Ik had stiekem dit ergens al verwacht en een Märklin sleper paraat.


En de combinatie gemonteerd onder het onderstel.


Voor de nieuwsgierigen, hier het (toch behoorlijk defecte) scharnier van mijn pluk-laptop waar ik het schroefje uit gehaald heb om de sleper te monteren.

Re: Expeditie Koploper - Plek voor decoder voorbereiden
-Frank:
Toch een hele karwei om dat allemaal om te bouwen, maar het ziet er wel strak uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Plek voor decoder voorbereiden
Blijf leuk om te zien hoe iedereen dit anders aanpakt, maar het ziet er erg netjes uit  :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Plek voor decoder voorbereiden
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Expeditie Koploper - Plek voor decoder voorbereiden
Twee kleine klusjes gedaan:
1. klemmechanisme voor het loopdraaistel in de motorbak aangepast, zodat deze niet zijn functie verliest (het draaistel op de juiste plek houden) maar ook niet in de weg ligt bij de front/sluitlichten of het interieur.
Het klemmechanisme is een simpel metalen plaatje wat ca. 30° omhoog staat. Erin zit een lampje wat met een draadje verbonden is met het motordraaistel.
Hier is het plaatje reeds ontdaan van het lampje en al platgeslagen, maar er zit nog wel een verdikking op, wat als isolatie gediend heeft voor het lampje. Die verdikking zit in de weg bij het interieur, dus moet het hele ding een stukje korter gemaakt worden ......


..... wat met een flinke combinatietang natuurlijk niet echt een probleem is :D


2. Een klein stukje van het interieur aanpassen om plek voor een decoder te maken
De Koploper moet natuurlijk een decoder gaan krijgen en daarvoor moet een geschikt plekje gevonden worden. Dit heb ik gevonden in de motorbak en wel aan de kant van de kop. Daar is een soort barretje (of iets wat er op moet lijken).


Een deel van het L-vormige stukje eraf .....


..... geeft de nodige ruimte om een inmiddels in krimpkous verpakte decoder neer te kunnen leggen. Het klemmechanisme van de foto's hierboven kun je nog net zien onder de decoder om het messing pennetje. Het zit nog niet vast, omdat ik het draaistel nog los wil kunnen maken.

Re: Expeditie Koploper - Plek voor decoder voorbereiden
-Frank:
Super om de bouw zo te kunnen volgen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Expeditie Koploper - Plek voor decoder voorbereiden
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Expeditie Koploper - Plek voor decoder voorbereiden
Leuke ombouw Frank!

Gr. Dennis
Re: Expeditie Koploper - Plek voor decoder voorbereiden
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Expeditie Koploper - Plek voor decoder voorbereiden
je bent weer lekker bezig geweest.
dat ziet er goed uit :thumbup: :thumbup: