Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Beperkte functies ESU Loksound en MS2

Gestart door hermans maandag 07 maart 2016, 19:48:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Beperkte functies ESU Loksound en MS2
Dag railgenoten,

Het volgende is aan de hand;

Ik heb recentelijk een prachtige Rocky Rail MAK6400 loc gekocht met ESU loksound, met allerlei leuke effecten met wel tot 21 functies!
http://rocky-rail.com/ho/?s_p_c_t=1342&ident=1&product_id=8&cat_id_1_1=3&page_num_1_1=1&prod_name_1_1=Search...&back=1

Maar.. ik zie er maar 12 op mijn MobileStation2.  Ik zou er toch zeker 16 moeten zien?
Ook is het gek dat ik niet het volume kan aanpassen, dat gaat alleen als ik via "CV programmeren"  CV63 aanpas naar een ander getal.
En dus niet via de normale weg, "loc wijzigen"  en dan "vol"

De locomotief heb ik netjes handmatig aangemeld op DCC adres 3. (volgens boekje) Overigens als ik op " automatisch herkennen"  doe dan vind die hem ook, maar dan heb ik maar 3 functies.  :eek:

Herkend iemand dit gedrag?
Re: Beperkte functies ESU Loksound en MS2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Beperkte functies ESU Loksound en MS2
Citaat van: hermans op maandag 07 maart 2016, 19:48:42
Ook is het gek dat ik niet het volume kan aanpassen, dat gaat alleen als ik via "CV programmeren"  CV63 aanpas naar een ander getal.
En dus niet via de normale weg, "loc wijzigen"  en dan "vol"
Dat klopt, want de normale weg werkt alleen bij de Marklin Fx decoders.
Andere decoders gaan via de CV weg.
Re: Beperkte functies ESU Loksound en MS2
Ah oke, omdat ik kennelijk wel instel mogelijkheden heb met  Vmax, Vmin, Acc, Dec, etc
Dat met die functies snap ik dan nog niet goed..Marklin zegt dat die tot 16 funktionen ondersteuning heeft..
Re: Beperkte functies ESU Loksound en MS2
volgens mij zeg je het goed marklin ondersteunt TOT 16 functies wel minder maar niet meer! maar aan de anderkant denk je al die functies te gaan gebruiken?
Re: Beperkte functies ESU Loksound en MS2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Beperkte functies ESU Loksound en MS2
Het zou mij niet verbazen dat als er een Loksound met M4 in ligt, je wel 16 functies zou hebben.

Groet, Anne W
Re: Beperkte functies ESU Loksound en MS2
Ja ik vermoed dat er iets is met de decoder of de MS2 van Marklin (hoe kan ik daar de huidige software versie van ontdekken?)
Zowel de ESU Loksound decoder als de MS2 ondersteunen elkaar, ik laat het eea nakijken volgende week dinsdag

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat de mensen van Rocky de decoder verkeerd hebben ingesteld..
Re: Beperkte functies ESU Loksound en MS2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Beperkte functies ESU Loksound en MS2
Het ook zijn dat van de 16 functies die binnen het bereik van de MS2 liggen er enkele niet zijn toegekend aan een sound.
Dan kun je zien of er onder de functieknop een icoontje aanwezig is.
Re: Beperkte functies ESU Loksound en MS2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Beperkte functies ESU Loksound en MS2
Het is de vraag of de 16 functies die het MS2 zou kunnen ook kunnen bij DCC, mijn systeem kent een aparte software module voor de DCC functies F13 t/m F24, dat kan een eigenschap van mijn systeem zijn maar ook iets van DCC, ik weet het niet.

Groet, Anne W
Re: Beperkte functies ESU Loksound en MS2
Oplossing gevonden;

Nu het blijkt, ik kon de overgebleven functies (14 t/m 16) handmatig toewijzen. ( Menu "Lok wijzigen"  en dan " Lok funkties"  ) Ik ging er vanuit dat bij het aanmelden op een DCC adres dit automatisch ging, maar nee ;)

Beetje raar in mijn optiek, dat als ze een lok uitbrengen geschikt voor AC Digitaal, deze niet uitrusten met een MFX decoder (esu loksound m4) dan heb je dit geneuzel ook niet.