Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Het Vivenbaan van Bengali

Gestart door bengali maandag 07 maart 2016, 19:29:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Het Vivenbaan van Bengali
Lid sinds: 2016

offline
Het Vivenbaan van Bengali
Hoi,

Mijn plank is er nog niet, maar voor ik de plank zet zou ik graag een idee hebben van de mogelijkheden.  Het lijkt wat op een schaduwstation, dus wie weet komt er ooit een bijkomende verdieping :)

Het idee is om in een ruimte van 3M30 op 290 een U-vorm te zetten.  Aan de achterkan staat er een étagère dus moet er nog min of meer aankunen ook.

Hierbij mijn eerste ontwerpje.  Zal wel barstensvol fouten zitten, al was het maar de lus die niet sluit.



Indien jullie suggesties hebben, laat tmaar komen
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Hoi,


Zo te zien is er een ieder geval een eerste (zichtbare) opzet, dus dat is n mooi begin.
Ik wil best wat aangeven in paint, maar misschien is het handiger als je ook een scarmbestand toevoegd?
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Bestandje toegevoegd aan mijn vorige post.  Rijrichting zal voornamelijk tegen de wijzers in zijn.  Zo kunnen de wagons gemakkelijk gerangeerd worden in achteruit. Ik denk dat ik de hoofddiagonale van het rangeerstation aan de rechterkant ga moeten omdraaien en de ingang naar de draaischijf ga moeten verplaatsen dichter bij het rangeerstation aan de andere kant.

Straks komt er wel een update :)
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Nog een beetje aangepast



Re: Het Vivenbaan van Bengali
marklinmanus
gast

Re: Het Vivenbaan van Bengali
Is het niet leuker om je rangeer terrein een doel te geven, anders staan die wagons daar maar te staan.
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Ziet er inderdaad een stuk meer gevarieerd uit :) en de draaischijf is veel leuker ingezet. Dank je wel voor het voorstel :)

Zou het mogelijk zijn om de treinen aan de top van de U-vorm ook de andere richting uit te sturen?  Want aangezien ik met een enkelvoudig spoor zit zal het voor een stuk eenrichtingsverkeer zijn en ik vrees dat we hier aan de top van de u de treinen in botsing zullen laten komen bij mindere aandacht ...

De zijkanten zullen niet meer bereikbaar zijn maar ik veronderstel dat 1m25 nog bereikbaar is vanuit de U?

En een laatste vraag betreffende de brug aan de deur?  Hoe wordt dit geïnstalleerd?
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Maar als dit t schaduwstation is, waar ga je dan tzt omhoog?
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Da's een zorg voor later.  Eerst dit onder de knie krijgen en dan zien we wel weer verder.  Ik ben toch geen scenery man dus deels afbreken en terug opzetten is niet erg ...
Re: Het Vivenbaan van Bengali
marklinmanus
gast

Re: Het Vivenbaan van Bengali
De treinen kunnen bovenin de U wisselen van rijrichting maar kunnen ook gewoon in de zelfde blijven rijden.
Overal kun je rangeren zonder op het hoofdspoor te komen dus daar zou geen aanrijding komen.
Die brug is een optie, die kun je gewoon weglaten.
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Maar bestaan er speciale rails die gemakkelijk uit elkaar kunnen of is het telkens eronderdoor kruipen?
Re: Het Vivenbaan van Bengali
marklinmanus
gast

Re: Het Vivenbaan van Bengali
Lijkt mij gewoon de zaag erin en verbinden met draadjes zodat er stroom opkomt.
Weet niet hoe lenig je bent om er elke keer onderdoor te kruipen
Re: Het Vivenbaan van Bengali
marklinmanus
gast

Re: Het Vivenbaan van Bengali
Citaat van: Simon BR39 op dinsdag 08 maart 2016, 12:57:15
Maar als dit t schaduwstation is, waar ga je dan tzt omhoog?
lijkt mij eronder
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Het Vivenbaan van Bengali
@marklinmanus: ik lees in de beginpost dat t over een schaduwstation gaat. maar het is op meerdere manieren te interpreteren...
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Marklinmanus, heb je dit plan ook in een formaat die ik in scarm kan openen?  Anders ga ik proberen om het na te tekenen ...

Re: Het Vivenbaan van Bengali
marklinmanus
gast

Re: Het Vivenbaan van Bengali
Is getekend in wintrack, maar is ook C-rail en volgens mij heb jij M-rails dus dan moet je hem zo wie zo over tekenen.
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Kan iemand mij een idee geven van het aantal boosters ik nodig zal hebben voor een dergelijk parcours?
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Gisteren even kennis gaan maken met Johan (Viking) en na n gezellige babbel en inspectie van 2 locs teruggekomen met een een hele lading M-rails, een draaischijf en nog enkele oude locs :)

Nu nog een inventaris maken van de wissels (de mijne en de nieuwe) en dan kunnen we verder met het banenplan :)

Dank je wel Johan :)
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Graag gedaan Pascal,

heb eindelijk nog eens een echte auto gezien was lang geleden :D

Grts

Johan
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Ben terug aan het prutsen geraakt (materiaal is bijna opgeruimd)  maar ik vind nergens nog uitlg over de wissel 3601.  Komt die overeen met de 5117?
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Daar gaan we dan weer ...

Twee stationnetjes gemaakt en twee rangeerplekken.  Op die manier kunnen de treinen van het een naar het ander.  Zal trouwens een kraan in ieder rangeerstation plaatsen, dan kunnen we "zinvol laten en ontladen :)
Bij de rotonde hoop ik loodsen te kunnen plaatsen, vandaar dat ik ze heb moeten verplaatsen.

Laat maar weten wat jullie ervan denken.

Re: Het Vivenbaan van Bengali
Oops ik zie dat al mijn afbeeldingen verdwenen zijn ... Zal maar een andere hosting proberen.

Hierbij de laatste stand van zaken van enige tijd geleden voorde tuin- en huiswerkzaamheden ... Maar heb de kindjes beloofd dat we in de vakantie aan de treintjeskamer beginnen.  (Wel eerst nog kurk leggen en mss de muren schilderen).



Ondertussen heb ik mij wel de bedenking gemaakt dat ik graag een analoog spoortje ertussen zou willen zwieren.  Deze zou ik eventueel wel via bruggen boven de baan laten lopen ... Dus indien iemand een leuk idee heeft ... :)
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Ziet er goed uit,
hou er alleen rekening mee dat ontkoppelrailsen niet goed werken na een bocht, ik vraag me af hoe goed ze zo zouden werken als er ook nog een bocht er na zit.
Misschien een idee om een halve rechte voor de rail te leggen, of de bocht erna weg te halen en te vervangen voor een rechte.

Janeau
Re: Het Vivenbaan van Bengali
-Pascal:
Mooi baanplan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Heb het misschien over het hoofd gezien maar is alles op één niveau?
Re: Het Vivenbaan van Bengali
@ Janeau: Tx voor de tip, dat bekijken we dan weer wel als we zover zijn Tenzij iemand met een leuk alternatief komt die alles weer overhoop haalt :)

@ Jørg: Ja hoor momenteel nog wel ... ik dacht deze zo te leggen en dan te bekijken hoe ik er een analoge lijn doorheen kan brengen, liefst eentje die dan dan ook aan de stations kan stoppen.  Maar ik vrees dat de baan daarvoor reeds te vol zit ...
Re: Het Vivenbaan van Bengali
dank  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Pascal,

Leuk baanplan. :)
Veel succes met het leggen van het kurk en met de eventuele schilder activiteiten. :thumbup:
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Dank je wel, ik hoop dat de werken vooruit gaan zodat we op het einde van de vakantie kunnen beginnen rijden op een deel van het geheel.  Ik zal beginnen met de kant met de draaischijf denk ik :)
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Twee vragen:
1) waarom geen keerlus ingebouwd? De treinen rijden nu altijd dezelfde kant op
2) wat is het nut van het korte stukje dubbelspoor in de bocht die de verbinding tussen het linker en rechter deel van de baan vormt?
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Hoi Jos,

Die dubbele spoor is zonder enige reden, enkel uit fantasie ...

Momenteel laat ik iedereen inderdaad liever in dezelfde richting rijden, kwestie van het aantal en de ernst van ongelukken te minimaliseren.  Heel snel gaan de kindjes er ook mee beginnen te rijden en tja ...

Wie weet kan dit in de verre toekomst nog veranderen ... en kan dit een goed idee zijn voor de analoge lijn:)
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Bij de bouw van de linkertafel bedacht ik een leuke oplossing voor de opslag voor het rollend materiaal aan de andere kant van de U.

Namelijk een klimspiraal helemaal in de hoek die dan telkens een rechte rail tegen de muur geeft.  Door er een glazen wand voor te zetten krijg je dan een dynamische vitrine.  Heeft iemand dit al geprobeerd of gezien?
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Citaat van: bengali op woensdag 02 november 2016, 16:27:03
dynamische vitrine.
Ik meen me twee voorbeelden te herinneren op dit forum. Niet precies zo uitgevoerd, maar wel vergelijkbaar.
De ene was dacht ik van Erik Nieuwenhuys, en de ander van een Vlaming rond 2010.
De oplossing van Erik leek het meeste op een verhuiskist voor treintjes (met treindeurtjes aan een kant).

AnalogDriver kwam met een filmpje over een verticale fiddle yard.

Dat bedoel je niet. Die Vlaming had in M-rails iets gemaakt wat nog het meest aan je beschrijving voldoet. Maar ook hij probeerde dat idee om te bouwen naar een verticale lift, en niet naar een vast aan de muur hangende vitrine, uiteindelijk in Arduino gerealiseerd.  Hij is nog actief bij de zuiderburen Maar is nu bezig met geheel andere zaken.

Toch even een linkje naar Dani's oude lift-stek:
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17326.msg333784.html#msg333784
Daar staat deze foto van zijn treinlift:



Re: Het Vivenbaan van Bengali
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Het Vivenbaan van Bengali
 @citaat Inderdaad Jan, hier een filmpje, bijgaand de foto's (zie ook hier en hier)
en onderstaand citaat uit een topic betreffende de lift van Dani, inclusief een link.

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 29 juli 2014, 01:14:17
... mijn baan telt maar vijf korte opstelsporen en heeft ook
een spooraansluiting op mijn werktafel. Boven deze werktafel hangen vijf
vitrine-bakken met dezelfde lengte spoor als die van het schaduwstation,
wat weer is afgestemd aan de lengte van de stationssporen van de baan.
In de modulaire vitrine-bakken kan ik stofvrij een complete trein opbergen.
Dit aantal voldoet voor mij prima, maar is natuurlijk uitbreidbaar naar gelang
er ophangruimte voor de modulen beschikbaar is. Je zou zoiets ook op een
modelbaan zonder een schaduwstation kunnen toepassen.

Een oud-forumlid (Dani) heeft zelfs een lift als schaduwstation gebouwd,
de opstelsporen blijven op die manier blijven niet beperkt tot de horizontale
beschikbare ruimte maar breiden uit naar het verticale vlak.

Groeten,

Erik.
Re: Het Vivenbaan van Bengali
Dit zijn inderdaad ook wel mooie alternatieven.

Alleen zal ik niet zo makkelijk aan mijn muur geraken (in geval van problemen zal ik een ladder moeten gebruiken) en zo'n lift ziet er mij te complex uit :)

Dank je wel voor het meedenken