Nieuws: Kom 24 november 2019 gezellig naar de 3railforum gastendag in Leeuwarden!! Bestel je toegangsbewijs nu in de 3railforum webshop!!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Het Vivenbaan van Bengali
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Het Vivenbaan van Bengali  (gelezen 5212 keer)

bengali

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Het Vivenbaan van Bengali
« Gepost op: maandag 07 maart 2016, 19:29:56 »

Hoi,

Mijn plank is er nog niet, maar voor ik de plank zet zou ik graag een idee hebben van de mogelijkheden.  Het lijkt wat op een schaduwstation, dus wie weet komt er ooit een bijkomende verdieping :)

Het idee is om in een ruimte van 3M30 op 290 een U-vorm te zetten.  Aan de achterkan staat er een étagère dus moet er nog min of meer aankunen ook.

Hierbij mijn eerste ontwerpje.  Zal wel barstensvol fouten zitten, al was het maar de lus die niet sluit.



Indien jullie suggesties hebben, laat tmaar komen
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 maart 2016, 08:28:56 door bengali »
Gelogd

Simon BR39

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #1 Gepost op: maandag 07 maart 2016, 20:46:07 »

Hoi,


Zo te zien is er een ieder geval een eerste (zichtbare) opzet, dus dat is n mooi begin.
Ik wil best wat aangeven in paint, maar misschien is het handiger als je ook een scarmbestand toevoegd?
Gelogd
Groet, Simon

bengali

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 08 maart 2016, 07:40:37 »

Bestandje toegevoegd aan mijn vorige post.  Rijrichting zal voornamelijk tegen de wijzers in zijn.  Zo kunnen de wagons gemakkelijk gerangeerd worden in achteruit. Ik denk dat ik de hoofddiagonale van het rangeerstation aan de rechterkant ga moeten omdraaien en de ingang naar de draaischijf ga moeten verplaatsen dichter bij het rangeerstation aan de andere kant.

Straks komt er wel een update :)
Gelogd

bengali

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 08 maart 2016, 08:27:56 »

Nog een beetje aangepast



« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 maart 2016, 08:30:11 door bengali »
Gelogd

marklinmanus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 08 maart 2016, 12:32:57 »

Is het niet leuker om je rangeer terrein een doel te geven, anders staan die wagons daar maar te staan.
Gelogd
Vriendelijke groet Herman

bengali

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 08 maart 2016, 12:52:59 »

Ziet er inderdaad een stuk meer gevarieerd uit :) en de draaischijf is veel leuker ingezet. Dank je wel voor het voorstel :)

Zou het mogelijk zijn om de treinen aan de top van de U-vorm ook de andere richting uit te sturen?  Want aangezien ik met een enkelvoudig spoor zit zal het voor een stuk eenrichtingsverkeer zijn en ik vrees dat we hier aan de top van de u de treinen in botsing zullen laten komen bij mindere aandacht ...

De zijkanten zullen niet meer bereikbaar zijn maar ik veronderstel dat 1m25 nog bereikbaar is vanuit de U?

En een laatste vraag betreffende de brug aan de deur?  Hoe wordt dit geïnstalleerd?
Gelogd

Simon BR39

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 08 maart 2016, 12:57:15 »

Maar als dit t schaduwstation is, waar ga je dan tzt omhoog?
Gelogd
Groet, Simon

bengali

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 08 maart 2016, 13:00:56 »

Da's een zorg voor later.  Eerst dit onder de knie krijgen en dan zien we wel weer verder.  Ik ben toch geen scenery man dus deels afbreken en terug opzetten is niet erg ...
Gelogd

marklinmanus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 08 maart 2016, 13:12:18 »

De treinen kunnen bovenin de U wisselen van rijrichting maar kunnen ook gewoon in de zelfde blijven rijden.
Overal kun je rangeren zonder op het hoofdspoor te komen dus daar zou geen aanrijding komen.
Die brug is een optie, die kun je gewoon weglaten.
Gelogd
Vriendelijke groet Herman

bengali

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 08 maart 2016, 13:20:50 »

Maar bestaan er speciale rails die gemakkelijk uit elkaar kunnen of is het telkens eronderdoor kruipen?
Gelogd

marklinmanus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 08 maart 2016, 13:24:04 »

Lijkt mij gewoon de zaag erin en verbinden met draadjes zodat er stroom opkomt.
Weet niet hoe lenig je bent om er elke keer onderdoor te kruipen
Gelogd
Vriendelijke groet Herman

marklinmanus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 08 maart 2016, 13:55:40 »

Maar als dit t schaduwstation is, waar ga je dan tzt omhoog?
lijkt mij eronder
Gelogd
Vriendelijke groet Herman

Simon BR39

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 08 maart 2016, 14:05:33 »

@marklinmanus: ik lees in de beginpost dat t over een schaduwstation gaat. maar het is op meerdere manieren te interpreteren...
Gelogd
Groet, Simon

bengali

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 09 maart 2016, 18:26:38 »

Marklinmanus, heb je dit plan ook in een formaat die ik in scarm kan openen?  Anders ga ik proberen om het na te tekenen ...

Gelogd

marklinmanus

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 09 maart 2016, 21:37:23 »

Is getekend in wintrack, maar is ook C-rail en volgens mij heb jij M-rails dus dan moet je hem zo wie zo over tekenen.
Gelogd
Vriendelijke groet Herman

bengali

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #15 Gepost op: zondag 13 maart 2016, 17:58:03 »

Kan iemand mij een idee geven van het aantal boosters ik nodig zal hebben voor een dergelijk parcours?
Gelogd

bengali

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 17 maart 2016, 10:02:03 »

Gisteren even kennis gaan maken met Johan (Viking) en na n gezellige babbel en inspectie van 2 locs teruggekomen met een een hele lading M-rails, een draaischijf en nog enkele oude locs :)

Nu nog een inventaris maken van de wissels (de mijne en de nieuwe) en dan kunnen we verder met het banenplan :)

Dank je wel Johan :)
Gelogd

viking

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • lid Team 10439
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 17 maart 2016, 15:03:54 »

Graag gedaan Pascal,

heb eindelijk nog eens een echte auto gezien was lang geleden :D

Grts

Johan

bengali

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 24 maart 2016, 15:17:12 »

Ben terug aan het prutsen geraakt (materiaal is bijna opgeruimd)  maar ik vind nergens nog uitlg over de wissel 3601.  Komt die overeen met de 5117?
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 maart 2016, 21:47:05 door bengali »
Gelogd

bengali

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 24 maart 2016, 21:50:23 »

Daar gaan we dan weer ...

Twee stationnetjes gemaakt en twee rangeerplekken.  Op die manier kunnen de treinen van het een naar het ander.  Zal trouwens een kraan in ieder rangeerstation plaatsen, dan kunnen we "zinvol laten en ontladen :)
Bij de rotonde hoop ik loodsen te kunnen plaatsen, vandaar dat ik ze heb moeten verplaatsen.

Laat maar weten wat jullie ervan denken.

Gelogd

bengali

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 28 oktober 2016, 09:34:46 »

Oops ik zie dat al mijn afbeeldingen verdwenen zijn ... Zal maar een andere hosting proberen.

Hierbij de laatste stand van zaken van enige tijd geleden voorde tuin- en huiswerkzaamheden ... Maar heb de kindjes beloofd dat we in de vakantie aan de treintjeskamer beginnen.  (Wel eerst nog kurk leggen en mss de muren schilderen).



Ondertussen heb ik mij wel de bedenking gemaakt dat ik graag een analoog spoortje ertussen zou willen zwieren.  Deze zou ik eventueel wel via bruggen boven de baan laten lopen ... Dus indien iemand een leuk idee heeft ... :)
Gelogd

janeau

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 28 oktober 2016, 15:03:01 »

Ziet er goed uit,
hou er alleen rekening mee dat ontkoppelrailsen niet goed werken na een bocht, ik vraag me af hoe goed ze zo zouden werken als er ook nog een bocht er na zit.
Misschien een idee om een halve rechte voor de rail te leggen, of de bocht erna weg te halen en te vervangen voor een rechte.

Janeau
Gelogd

Jørg

  • Gast
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 28 oktober 2016, 16:00:51 »

-Pascal:
Mooi baanplan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Heb het misschien over het hoofd gezien maar is alles op één niveau?
Gelogd

bengali

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 28 oktober 2016, 16:03:49 »

@ Janeau: Tx voor de tip, dat bekijken we dan weer wel als we zover zijn Tenzij iemand met een leuk alternatief komt die alles weer overhoop haalt :)

@ Jørg: Ja hoor momenteel nog wel ... ik dacht deze zo te leggen en dan te bekijken hoe ik er een analoge lijn doorheen kan brengen, liefst eentje die dan dan ook aan de stations kan stoppen.  Maar ik vrees dat de baan daarvoor reeds te vol zit ...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 28 oktober 2016, 16:07:23 door bengali »
Gelogd

Jørg

  • Gast
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 28 oktober 2016, 16:21:03 »

dank  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Gelogd

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Als het maar Zwitsers is.
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 28 oktober 2016, 16:44:16 »

Pascal,

Leuk baanplan. :)
Veel succes met het leggen van het kurk en met de eventuele schilder activiteiten. :thumbup:
Gelogd
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

bengali

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 28 oktober 2016, 16:54:16 »

Dank je wel, ik hoop dat de werken vooruit gaan zodat we op het einde van de vakantie kunnen beginnen rijden op een deel van het geheel.  Ik zal beginnen met de kant met de draaischijf denk ik :)
Gelogd

Dibbes

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Grüezi midänand!
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 29 oktober 2016, 09:34:15 »

Twee vragen:
1) waarom geen keerlus ingebouwd? De treinen rijden nu altijd dezelfde kant op
2) wat is het nut van het korte stukje dubbelspoor in de bocht die de verbinding tussen het linker en rechter deel van de baan vormt?
Gelogd
groet, Jos

bengali

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #28 Gepost op: zaterdag 29 oktober 2016, 12:18:57 »

Hoi Jos,

Die dubbele spoor is zonder enige reden, enkel uit fantasie ...

Momenteel laat ik iedereen inderdaad liever in dezelfde richting rijden, kwestie van het aantal en de ernst van ongelukken te minimaliseren.  Heel snel gaan de kindjes er ook mee beginnen te rijden en tja ...

Wie weet kan dit in de verre toekomst nog veranderen ... en kan dit een goed idee zijn voor de analoge lijn:)
Gelogd

bengali

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 02 november 2016, 16:27:03 »

Bij de bouw van de linkertafel bedacht ik een leuke oplossing voor de opslag voor het rollend materiaal aan de andere kant van de U.

Namelijk een klimspiraal helemaal in de hoek die dan telkens een rechte rail tegen de muur geeft.  Door er een glazen wand voor te zetten krijg je dan een dynamische vitrine.  Heeft iemand dit al geprobeerd of gezien?
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #30 Gepost op: maandag 21 november 2016, 01:14:00 »

dynamische vitrine.
Ik meen me twee voorbeelden te herinneren op dit forum. Niet precies zo uitgevoerd, maar wel vergelijkbaar.
De ene was dacht ik van Erik Nieuwenhuys, en de ander van een Vlaming rond 2010.
De oplossing van Erik leek het meeste op een verhuiskist voor treintjes (met treindeurtjes aan een kant).

AnalogDriver kwam met een filmpje over een verticale fiddle yard.

Dat bedoel je niet. Die Vlaming had in M-rails iets gemaakt wat nog het meest aan je beschrijving voldoet. Maar ook hij probeerde dat idee om te bouwen naar een verticale lift, en niet naar een vast aan de muur hangende vitrine, uiteindelijk in Arduino gerealiseerd.  Hij is nog actief bij de zuiderburen Maar is nu bezig met geheel andere zaken.

Toch even een linkje naar Dani's oude lift-stek:
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17326.msg333784.html#msg333784
Daar staat deze foto van zijn treinlift:



« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 november 2016, 19:50:29 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Building
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #31 Gepost op: maandag 21 november 2016, 11:45:16 »

 @citaat Inderdaad Jan, een filmpje, bijgaand de foto's (zie ook hier en hier)
en onderstaand citaat uit een topic betreffende de lift van Dani, inclusief een link.

... mijn baan telt maar vijf korte opstelsporen en heeft ook
een spooraansluiting op mijn werktafel. Boven deze werktafel hangen vijf
vitrine-bakken met dezelfde lengte spoor als die van het schaduwstation,
wat weer is afgestemd aan de lengte van de stationssporen van de baan.
In de modulaire vitrine-bakken kan ik stofvrij een complete trein opbergen.
Dit aantal voldoet voor mij prima, maar is natuurlijk uitbreidbaar naar gelang
er ophangruimte voor de modulen beschikbaar is. Je zou zoiets ook op een
modelbaan zonder een schaduwstation kunnen toepassen.

Een oud-forumlid (Dani) heeft zelfs een gebouwd,
de opstelsporen blijven op die manier blijven niet beperkt tot de horizontale
beschikbare ruimte maar breiden uit naar het verticale vlak.

Groeten,

Erik.
Gelogd

              Märklin - M-rail - Modelbaan                 Topic                Website

bengali

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Het Vivenbaan van Bengali
« Reactie #32 Gepost op: maandag 21 november 2016, 11:49:43 »

Dit zijn inderdaad ook wel mooie alternatieven.

Alleen zal ik niet zo makkelijk aan mijn muur geraken (in geval van problemen zal ik een ladder moeten gebruiken) en zo'n lift ziet er mij te complex uit :)

Dank je wel voor het meedenken
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.105 seconden met 23 queries.