Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

TEE DE IV vanRoco 3 rail

Gestart door paulH zaterdag 27 oktober 2007, 10:10:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
TEE DE IV vanRoco 3 rail
Lid sinds: 2007

offline
TEE DE IV vanRoco 3 rail
De TEE van Roco in de 3 rail uitvoering is eindelijk op mijn baan aan het rijden.



Hij ziet er erg goed uit maar dat was al bekend en staat op diverse plaatsen beschreven.
In de beschrijving zelf staat dat de minimale boogstraal 358mm is.
Maar op een losse bijlage werd ik er op gewezen dat de minimale boogstraal van 419,6 mm .

De krapste C bocht (24130) is dus te krap maar deze bochten heb ik niet in mijn baan zitten.

Ik rij met C rails en heb in mijn baan ook een paar behoorlijke stijgingen. en een spiraal.
Zonder enige aarzeling of hapering neemt hij alle hindernissen.

Ook het geluid doet realistisch aan.

Het model heeft 2 sleepcontakten op de motor en stuurstandswagen zitten.
Elk heeft zijn eigen spanningsvoorziening. De front en sluitverlichting van de stuurstandswagen werkt op een mechanische manier en  niet via een decoder
De trein is middels spanningsvoerende koppelingen (4 aders) aan elkaar verbonden.
Waarom er voor een 2e sleper is gekozen weet ik dus nog niet.
De bedrading voor binnenverlichting ziet er helemaal in. Alleen nog  ledstrips erin solderen en het zou moeten werken.

Wellicht zijn er al mensen die het schema hebben uitgeplozen.

m.v.g
Paul

Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
dat is mooi :D

Veel plezier ermee! :)

Groetjes

Maurice
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Nogmaals het plaatje.
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Hoi Paul,

Via jumpertjes kan je instellen welke sleper (stuurstand of motorwagen) stroom moet afnemen voor trekduw bedrijf.
Wanneer je dan met stroomloze secties rijdt stopt de trein netjes voor het sein, ook al duwt de motorwagen en staat die dus niet in het stroomloze gedeelte.
Computergestuurd of op een andere manier stoppen is dat natuurlijk niet nodig.

Groet,
Hans
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Ook ik heb hem sinds kort en idd met radius 1 loopt het eerste draaistel NA de motorwagen eruit, de rest heeft geen problemen.
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Hans,

Bedankt voor de tip, ik heb het nu ook in de handleiding gelezen.

Nu nog even nadenken wat ik met de 2e sleper ga doen. (Ik rij met de 6021 welke door Koploper wordt bestuurd). Zo op het eerste gezicht denk ik dat ik een functiedecoder in de stuurstand plaats en van hier uit de wagonverlichting ga aansturen. Nog maar even goed nadenken.
m.v.g
Paul
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Heeft deze uitvoering ook last van de te lage snelheid??
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Roy

CiteerOok ik heb hem sinds kort en idd met radius 1 loopt het eerste draaistel NA de motorwagen eruit, de rest heeft geen problemen
Roy,

Zomaar een suggestie, als je de 2e bak omdraait. (zodat de deur niet aan de motorbak zit).
Uiteraard hoort het niet zo maar ik verdenk de handrail bij de deur dat deze de balg niet voldoende vrijheid geeft.

Peter,
Mijn TEE haalt (geijkt via Koploper) 133 km.
Dit lijkt dus goed.

m.v.g
Paul
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
:) dat is idd een idee, ikzelf zal er weinig mee doen aangezien ik radius 1 probeer te vermijden in mijn uiteindelijke (ooit nog te tekenen) baanplan .

ik zal eens kijken of ik het van de week eens kan testen iig.
ik kom er op terug
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Hi

Ik heb dit prachtige model ook. Jammer genoeg ben ik er achter gekomen dat de trein niet stopt op een onderbroken sectie. Dit is ongeacht welke kant hij op rijdt.

De jumpers er uit gehaald. De trein rijdt dan nog slechts 1 meter en dan valt de decoder uit.

OP het programmeer rails geeft hjet uitlezen van de decoder een fout melding. Zodra ik de jumpers terug plaats kan ik weer rijden en start het geluid weer.

Kent iemand dit probleem?

is er wat aan te doen?

Als laatste wil ik van de optie gebruik maken de lok terug te sturen naar de reparatie afdeling.

Mocht dit nodig zijn, waar kan ik de lok de trein dan inleveren. Vroeger zat er een reparatie afdeling in Krommenie.

Groet

Jos

Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Jos,

Terug naar de winkel, zij sturen hem op naar Roco.
Op het moment is er geen reparatie afdeling in Nederland.

Groet,
Hans
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Citaat van: SNEAK op zaterdag 27 oktober 2007, 10:38:53
Ook ik heb hem sinds kort en idd met radius 1 loopt het eerste draaistel NA de motorwagen eruit, de rest heeft geen problemen.


Welke radius is eigenlijk radius 1? Is dat de 360mm of nog en slag kleiner?

Groet,

Jeroen
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Het antwoord geef jezelf al 360 mm.

Gr.
Davy
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Hmmmm, dus de Roco TEE past zonder ontsporen dus niet goed door deze bogen. Da's jammer. Nou ja, dan toch de LSM/Railtop maar afwachten.

Groet,

Jeroen
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
dus kan hij ook niet over de wissels en kruiswissels en al helemaal niet over de gebogen wissels van marklin, behalve dan de slanke versies
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Ron,

Citeerdus kan hij ook niet over de wissels en kruiswissels en al helemaal niet over de gebogen wissels van marklin, behalve dan de slanke versies
Ik denk dat dit iets te krap door de bocht is. :D

Van de C rails is alleen de 24130 bocht en de gebogen wissel met een radius van 360 mm uitgevoerd en dan alleen de krappe poot v/d wissel. De rest van de wissels  en kruiswissels zijn geen probleem.

Van de metaalrails zijn alleen hele oude type wissels e.d met een 360 mm radius.

Volgens mij zit er bij de Roco voldoende ruimte om de 360 mm bocht te kunnen maken.
Ik denk alleen dat in sommige gevallen het niet goed gaat zoals een bocht na een tegenbocht.Ik kan het helaas niet testen omdat ik deze bochten en gebogen wissels niet heb.

m.v.g
Paul

Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Hmmm, da's erg jammer dat je het niet kan testen. Ik heb namelijk K-rail en ook de 360mm bogen en de meegebogen wissels met 358mm radius. Is er wellicht iemand anders die het stel heeft en dit kan testen of hier al ervaring mee heeft?

Groetjes,

Jeroen
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Ik heb eens gekeken of in de stuurstand een functie decoder is in te bouwen. Qua ruimte lukt dit wel alleen het printje met de front/sluitverlichting kan niet zo op de decoder geplaatst worden.
Normaal is er een gemeenschappelijke min en wordt via plus de  front of sluitverlichting aangestuurd.
Echter de print in de stuurstand heeft een gemeenschappelijke + en via de ? wordt de front en sluitverlichting aangestuurd. :(

Zijn er al mensen met een oplossing?
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Bij een decoder is er in de regel ook sprake van een gemeenschappelijke plus. Dus wat is het probleem?  :wink:
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Henk,
CiteerBij een decoder is er in de regel ook sprake van een gemeenschappelijke plus. Dus wat is het probleem? 

Ik durf nog wel verder te gaan, een decoder heeft ook een gemeenschappelijke min. :shock:
Maar deze + en - sluit je op de spanningstoevoer.

Een functie decoder (voor zover ik het weet) heeft een gemeenschappelijke - voor de functie uitgangen. Per uitgang wordt een (geschakelde) + aangeboden.

Maar helaas heeft het verlichtingsprintje van de stuurstand een gemeenschappelijke + en twee geschakelde minnen.

Met twee relais is het op te lossen maar ik hoop op een slimmere oplossing.

m.v.g
Paul


Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Paul, alle functiedeocders die ik ken hebben een gemeenschappelijke plus voor de functies. Ook alle locdecoders die ik ken hebben voor de functies een gemeenschappelijke plus. Zelfs als je massa als gemeenschappelijke retourleiding gebruikt is die positief ten opzichte van de functieuitgangen.

Echt waar.
Je hoeft niks geks te doen.  :)

ps Op de rails en de decoderingang staat geen echte gelijkspanning en zou ik niet van plus en min spreken.
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Citaat van: NSmarklin op woensdag 31 oktober 2007, 11:11:18
Hmmm, da's erg jammer dat je het niet kan testen. Ik heb namelijk K-rail en ook de 360mm bogen en de meegebogen wissels met 358mm radius. Is er wellicht iemand anders die het stel heeft en dit kan testen of hier al ervaring mee heeft?

Groetjes,

Jeroen

Ik rij er probleemloos mee door 360mm op M-rail :D

Mocht je problemen hebben met ontsporen dan moet je eens kijken of de koppeling van de motorwagen wel soepeltjes naar zijn eindstand kan bewegen.

Deurgreep heeft er niks mee te maken.

Stroomdraadjes van de koppeling willen nog wel eens klem komen te zitten, heb deze zelf vervangen door decoderdraad van BRAWA.

Bart
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Gisteren avond geprobeerd bij een vriend op de baan. C-rails 360mm wordt niet goed bereden. De eerste wagen achter de motorwagen heeft niet voldoende ruimte en de koppeling loopt vast in de eindstand.

Ik denk wel dat dat op te lossen is maar dat zou ik nader moeten bekijken. Standaard loopt het niet goed.
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Henk,
CiteerEcht waar.
Je hoeft niks geks te doen. 
Ik gebruik Tams FD4 decoders In de beschrijving schrijven ze over een gemeenschappelijke massa.
Echter als ik naar het schema kijk zou het zo kunnen zijn dat de massa + is.
Een eerste poging met een deltadekoder lukte niet, blijkbaar heeft deze wel een gemeenschakkelijke min.

Ik ga dit verder uitproberen.

Citeer
ps Op de rails en de decoderingang staat geen echte gelijkspanning en zou ik niet van plus en min spreken.

Er staat ook geen echte wisselspanning, het lijkt mij meer een gelijkspanning waarop de digitale info op gesuperponeerd is. Het juist meten van deze waarde is daarom ook lastig.
Wellicht hij je een betere suggestie voor de benaming?

m.v.g
Paul
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Bart
CiteerDeurgreep heeft er niks mee te maken.

Ik ben hier ook inmiddels achter. Ik heb geen 360mm radius maar toch op een bocht welke schuin omhoog gaat werd het eerste draaistel van de bak voor de motorwagen soms uit de rails gedrukt.
Dit kwam omdat de balg van de 2e bak net achter de kap van de motorwagen bleef hangen.

Dit komt omdat de koppeling tussen de motorwagen en de 2e bak iets te kort is. (Zoals al eerder werd gezegd.) Het gaat om een 1/10 mm (heel weinig dus). Ik heb er iets tussen gedaan zodat ik die ruimte extra heb. Het gaat nu goed.
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Citaat van: paulH op dinsdag 06 november 2007, 16:43:36
Henk,
CiteerEcht waar.
Je hoeft niks geks te doen. 
Ik gebruik Tams FD4 decoders In de beschrijving schrijven ze over een gemeenschappelijke massa.
Echter als ik naar het schema kijk zou het zo kunnen zijn dat de massa + is.
Een eerste poging met een deltadekoder lukte niet, blijkbaar heeft deze wel een gemeenschakkelijke min.

Ik ga dit verder uitproberen.

Citeer
ps Op de rails en de decoderingang staat geen echte gelijkspanning en zou ik niet van plus en min spreken.

Er staat ook geen echte wisselspanning, het lijkt mij meer een gelijkspanning waarop de digitale info op gesuperponeerd is. Het juist meten van deze waarde is daarom ook lastig.
Wellicht hij je een betere suggestie voor de benaming?

m.v.g
Paul


Je zou iemand ook eens kunnen geloven Paul. :wink:
Tams heeft zeker een gemeeschappelijke plus, evenals - zoals ik al schreef - alle Motorola (functie)decoders die ik ooit heb geprobeerd: 60902, 60960, Uhlenbrock, ESU, Viessmann, Kühn, Lenz, Brelec, etc. In de DCC-standaard is de gemeenschappelijke plus zelfs voorgeschreven.

Er is geen formele naam voor, maar zelf heb ik het altijd over een digitale spanning. Het is een snel wisselende blokvormige spanning die ook nog eens per protocol verschilt. Je kunt de spanning meten door er een brugcel op aan te sluiten en dan de gelijkstroom op de uitgang van de brugcel te meten. De pagina van Klaas Zondervan geeft een aardig idee al schijnt zijn beschrijving van het MFX-protocol niet te kloppen.
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Er zijn dus twee slepers.
De voorste sleper  neemt stroom af.
Bij veranderen van rijrichtingis het de andere sleper die stroom neemt.
Ander rijdt hij door het sein
eric
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Beste TEE liefhebbers,

Ik heb de Northlander uitvoering (en die is natuurlijk onder het kleurtje precies hetzelfde...)

Ik rijd op M-rails, inderdaad 1e draaistel na de motorwagen (maar ook allerlaatste draaistel) lopen er uit, maar alleen bij de binnenboog van een meegebogen wissel. Ik heb de aanslagen van de draaistellen (nokjes aan de onderkant van de rijtuigen) verwijderd. De draaistellen kunnen nu iets verder draaien, probleem opgelost.

Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: TEE DE IV vanRoco 3 rail
Ik vind de modellen beide mooi, ROCO heeft hier iets mooi op de markt gebracht. Zelf heb ik de TEE van Marklin, nu nog analoog maar straks omgebouwd naar digitaal en 5*pol motor.

Fred