Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ombouw Kleinbahn BBÖ/ÖBB 1280.14 naar 3-rail digitaal

Gestart door eltren zondag 06 maart 2016, 22:56:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Kleinbahn BBÖ/ÖBB 1280.14 naar 3-rail digitaal
Sinds mijn jongensjaren rij ik Märklin, maar ik vind het heel leuk om materieel van andere merken te kopen en dan naar Marklin om te bouwen.
Een tijdje terug kon ik een Kleinbahn 1280.14 kopen, een klein locje, ongetwijfeld afgeleid van het vijf!assige grootbeeld, maar ik denk nog meer van de Märklin RSM 800. De gelijkenis is groot.



Hierboven is de Kleinbahn loc al ontdaan van de schroefbuffers. Het binnenwerk is bijzonder simpel. Een gelijkstroommotortje met een wormwiel, dat via een tandwiel alleen de middelste as aandrijft. De andere assen worden via de koppelstangen aangedreven. Aan het scheefzitten van de schroefjes, waarmee de kunststof koppelstangen aan de wielen vastzitten, is te zien dat de uitgeoefende krachten de sterkte van deze constructie te boven gaan. Nog eens zien wat ik daar aan kan doen.
Op het frame zit een stroomafnemer gemonteerd om de stroom van de geïsoleerde wielen te plukken. De stroom van de andere kant komt via massa. Zie hieronder de binnenkant. Het lampje aan de voorkant, dat verbonden is met de stroomafnemer en met massa, is er dan al uit.



De elektrische ombouw gaat als volgt: Eerst de aansluitingen van het massapunt en de stroomafnemer losmaken, dan die twee met elkaar verbinden. Daarna moet er een sleepcontact onder, en omdat de wielassen dicht bij de bodem van het locje zitten, is hiervoor ruimte genoeg. Wel even getest met een sleper onder de lok op een wissel. Passen en meten leert dat het beste een lang sleepcontact gebruikt kan worden vanwege uitsparingen in de bodem. Het wordt vastgezet met sterk dubbelzijdig tape. Wel verhinderen dat de uiteinden van de sleper contact maken met de locbodem. Het krachtigste isotape wat ik heb is geelgroen ( ja ik ben een Hagenaar). Niet mooi wel effectief. Wordt later wel verzwart. Het blijkt ondanks de inzet van een speciaal staalboortje niet mogelijk om een gaatje in de bodem van de loc te maken dus moet het draadje vanaf de sleper buitenom.



Dan volgt de inbouw van de decoder, een Tams ld-g-32. Ik wil wisselende verlichting dus maak er voor en achter een lampje in, waarvoor ik Marklin 600000 lampjes gebruik, die 19 volt zijn en daardoor wat minder fel zullen branden dan het originele 16 volt lampje. Het gewicht waar de decoder op / tegen aan staat wordt met tape geïsoleerd. Schuinstaand past de decoder precies onder het dak, zo blijkt. De lampjes verbind ik niet met de retourleiding van de decoder, maar met massa.



Daarna smeren van de loc - was kurkdroog  knars knars -, vervolgens naar de programmeerrails, waar hij met behulp van het Märklin Mobile Station adres 14 krijgt. Voor de loc gebruik ik uit de databank op het MS SBB loc 36330. De proefrit gaat na een aarzelend begin bijzonder goed, ook over (kruis)wissels op mijn baan met k-rails. De verlichting voor en achter wisselt netjes bij verandering van de rijrichting. Dan de kap er op en de buffers er aan...



Vervolgens de baan op met een aantal Kleinbahn wagonnetjes, waarvan de plastic assen zijn vervangen door metalen wisselstroom wielen. Veel kan het locje niet trekken, met een eigen gewicht van iets meer dan 2 ons en zonder rubberbandjes. Apart is dat de loc met kap veel meer herrie maakt dan zonder. Ik moet de verlichting van de cabines voor en achter nog verminderen, maar ben erg blij met dit leuke setje.



Leo M