Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

C rail Kruiswissel problemen

Gestart door marcel01 zondag 06 maart 2016, 14:42:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C rail Kruiswissel problemen
Hallo,

Sinds enige tijd beginnen steeds meer loks niet meer door te rijden op enkele kruiswissels. Nu had ik al tijden last met de BR212 welke door slipt, maar verder geen problemen. Het zijn overigens allen Marklin loks welke er niet meer doorrijden. (Andere merken rijden er op door) Zelfs de BR103 (3054) blijft staan. Nu heb ik hier de antislipbandjes van vervangen, echter gaf dit geen verbetering. Deze lok is zwaar genoeg om de druk op de wielen te handhaven. Er is dus iets aan de hand waar ik de vinger nog niet op kan leggen.

Nu zijn de kruiswissels al zeker 10 jaar oud en wellicht zit het m daar in. Maar dan zou ik nog niet precies weten in wat.

Zijn er meerdere ervaringen hiermee en zijn er een enige verklaringen voor te bedenken? Wat zou er kunnen slijten (als dit het geval is) waardoor dit fenomeen opduikt. Ik denk er over om in ieder geval een nieuwe aan te schaffen. Maar misschien zijn er nog oplossingen, alvorens zo een actie te ondernemen.

bij voorbaat dank.

Marcel
Re: C rail Kruiswissel problemen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: C rail Kruiswissel problemen
Als ik de wiki goed begrijp, heeft die kruiswissel het catalogusnummer 24620 of 24624?
Re: C rail Kruiswissel problemen
Hoi Jan

Volgens mij zit het verschil in het wel of geen aanwijzigheid van een elektrische aandrijving. De basis werking/uitvoering is hetzelfde. Maargoed, ik weet ook niet alles.

Maakt naar mijn idee voor het probleem ook niet uit.

Marcel
Re: C rail Kruiswissel problemen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: C rail Kruiswissel problemen
Citaat van: marcel01 op zondag 06 maart 2016, 14:42:09
allen Marklin loks welke er niet meer doorrijden. (Andere merken rijden er op door)
Die ander merken hebben nog hun eigen wielen, neem ik aan?

Het blijft hypothetisch. Ik zou het zoeken in de manier van stroomopname: van hetzij de prik, hetzij de massa.

a. massa:
M* via de flensen, andere via het loopvlak. Elke M* wissel van circa na 1980, heeft een ingelegd vlak. Bij wissels noem ik dat de "A":
[
wiki: bron: http://wiki.3rail.nl/index.php/Isoleren_/_Polariseren_van_C-rail_wisseltongen
img]http://wiki.3rail.nl/images/thumb/6/68/Naar_rechts_duwen_totdat_het_afbreekt.png/350px-Naar_rechts_duwen_totdat_het_afbreekt.png[/img]

M* wielen nemen van die "A" de rijspanning. Niet M*-wielen nemen rijspanning van de spoorstaven.
Bij kruiswissels in C en K (van na 1980) zitten soortgelijke lipjes. Marklin wielen rijden op de flensen over die lipjes en nemen daar stroom op. Niet-Marklin wielen raken die lipjes niet, en nemen stroom af van die spoorstaven. Bij k-wissels en kruisingen staat er op die spoorstaven geen rijspanning en andere wielen dan M*wielen moeten "geholpen" worden met een noodverband (rijspanning op de hulpspoorstaven). Bij C staat er kennelijk wel rijspanning op, denk ik dan.

b. de prik: oftewel de punt contacten (puko's):
Als je al tien jaar op die C-rails rijdt, maar niet al tien jaar digitaal, dan kan het zijn dat kortsluiting de boosdoener is. Je niet-M*-loks zouden dan andere slepers (b.v. zonder gat) moeten hebben.
Zie de wiki. Slepers (met een gat erin voor het schroefje) op kruiswissels lopen het risico niet overal prik te krijgen. Dat risico vergroot als kruiswissels aan de rijplaat zitten verschroefd. Daarnaast zijn de puko's niet altijd hoog genoeg, en dat vergroot het risico op contact tussen sleper en spoorstaaf, vooral op afslaand traject.




Re: C rail Kruiswissel problemen
Jan

Dank voor deze uitleg en verhaal. Andere merken hebben inderdaad andere wielen en dat blijkt goed uit te pakken. Je verhaal richt zich op een gebrek aan contact of juist ongewenst contact (kortsluiting). Wat ik ondervind is zoals ik aangaf met de BR212. De loks slippen door, dus aan contact geen gebrek.

Groeten

Marcel

Re: C rail Kruiswissel problemen
Als ze doorslippen ,loopt er misschien iets klem. Meestal staat de sleper dan ergens tegenaan.

Of worden je wielen zo hoog opgetild dat ze wel draaien maar geen grip meer hebben.
Re: C rail Kruiswissel problemen
Hero

Bedankt voor deze informatie.

Wat je aangeeft kan natuurlijk en zal er naar kijken. Toch vreemd dat het in ene ontstaat. Vraag me dan af of in de loop der tijd de "A" frame kan verbuigen en zo enigzins iets boller komt te staan.

Zal zien of ik hier iets mee kan.

Marcel
Re: C rail Kruiswissel problemen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: C rail Kruiswissel problemen
Beste Marcel,

Als ik me niet al te hard vergis dan lopen de wielen die door het "gootje" gaan niet op hun wielen, maar op hun flenzen, wellicht het gootje een keer goed schoonmaken.

Groet, Anne
Re: C rail Kruiswissel problemen
Beste Anne

Het is min of meer inderdaad een gootje en deze reinigen met een wattenstaafje gedoopt in wasbenzine is wellicht niet afdoende. Want dat doe ik regelmatig. Kan eens een andere wijze proberen.

Simpel gezegd kan ik me de volgende redenen bedenken waarom het slippen voorkomt:


1 te vet/vuil
2 wielen worden te hoog doorgevoerd en missen grip via de geleiders.
3 geleiders te laag door slijtage.
4 wiel klemt tussen geleiders.
5 sleper haakt
6 Antislipbandjes versleten.

Wanneer ik alle opties heb gehad en situatie blijft ongewijzigd, dan toch maar beginnen met vervangen. Het zijn de goedkoopste ook niet, maargoed dit is ook niks.

Bedankt voor je reactie

Groeten

Marcel
Re: C rail Kruiswissel problemen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: C rail Kruiswissel problemen
Slippen van wielen wijst mechanisch op ofwel wielweerstand  ofwel sleperweerstand.
Laat ik eerst de niet-mechanische oorzaak proberen uit uitsluiten: "stroomafname".

M* wielen rijden op hun flensen door het gootje, niet om "stroom" af te nemen, maar omdat de flensen zo ver uitsteken! In dat gootje ligt de eerder genoemde strip waarvan M* flensen hun rijspanning afnemen. Als je dat stripje uit het gootje weg haalt, en de staven hebben rijspanning, dan nemen M* loks rijspanning af van de spoorstaven. Oftewel dat stripje is niet noodzakelijk voor "stroom", het is een toegift.
(Dat weet ik van het aanpassen van k-wissels voor 2-rail gebruik.)

Daarom sluit ik "stroomafname" via het stripje in het gootje uit als oorzaak van het slippen.
Het moet wel haast een mechanische oorzaak hebben, tenzij de sleper de boosdoener is.

Ik vind het op zich een stuk logischer dat slepers na 10 jaar versleten zijn dan dat kruiswissels dat zijn.
Om slepers als oorzaak uit te sluiten, kun je kijken hoe de slepers van de niet-M* loks afwijken van die van de M-loks, of er zelfs zo'n sleper overzetten op een M*-lok die hardnekkig slipt.

Als er al iets kan slijten aan een wissel dan zijn het de puntstukken (plastic hartstukken) en de wisseltong.
Wat wel voorkomt (bij k-rail) is dat wissels (engelsmannen) te stevig verschroefd (gevijsd) zijn. In dat geval komen de puko's net wat lager te zitten dan moet (oorzaak sleper blijft haken). Ik weet niet of dit bij C-rails ook kan.
Re: C rail Kruiswissel problemen
Jan

Bedankt wederom voor je uitleg. Best leerzaam.

Ik ga ook uit van een mechanisch probleem. Het verschil in slepers is van dubieus. Laat ik als voorbeeld de Fleishmann Plan V nemen (groen). Deze gaat heel mooi en vloeiend over de kruiswissels. De sleper die hier onder zit is niet origineel, maar vervangen door een Marklin sleper. Dit omdat de originele ontzettend ratelde. Nu is dat over. Mijn rivarossi IRM heeft ook een Marklin sleper na de ombouw, vanwege het blijven hangen op de kruiswissels. (Bekend probleem).

Na wat groffer schoonmaken van de A frame is het ietsjes beter geworden, maar nog niet zoals gewenst. Vind het nog steeds lastig te ontdekken wat er nu precies gebeurt . Hier en daar ook wat antislipbandjes vervangen. Dit resultaat moet ik nog afwachten, want een van boosters gaf de geest. (Niet van sectie waar de kruiswissels zitten overigens).

Ik rommel nog even verder.

Groeten

Marcel

Re: C rail Kruiswissel problemen
ik zou beginnen met een nieuwe sleper te plaatsen en kijken hou het dan gaat. nieuwe zijn glad,gebruikte worden ruw een hebben dus meer weerstand!
Re: C rail Kruiswissel problemen
Hoi Mark

Deze actie ook al uitgevoerd. Net als sleper omdraaien ook al is dat een beetje tegen beter weten in.

We gaan verder met vogelen.

Marcel
Re: C rail Kruiswissel problemen
Hallo

Vandaag druk in de weer geweest met het onplezierige feit. Ik heb de ICEII onderhanden genomen en deze nauwlettend gevolgd. Eerst de sleper vervangen maar gaf geen verbetering. Bij nader inzien was de sleper ook al voorbij de kruiswissel bij het slippen. Kan het dus zowiezo niet zijn. Hierna de antislipbandjes vervangen en ook dit was niet een eureka moment.

Het doorslippen lijkt zich voor te doen op die plekken op de kruiswissel, waar de wielen geen ondersteuning meer hebben. Wat wel een paardemiddel was, was de snelheid verhogen, zodat tijdens het doorslippen de lok nog snelheid had om die plekken te bereiken waar wel grip is. Ziet er niet fraai uit trouwens.

Ik ben maar gaan kijken naar vernieuwing.

Wordt vervolgt.

Marcel

Re: C rail Kruiswissel problemen
Hallo

Inmiddels 1 kruiswissel vervangen door een nieuwe, maar resultaat is teleurstellend. Is wat lastiger dan het vervangen van de kruiswissel en alles grondig schoonmaken, antislipbandjes vervangen en de sleper.

Verdomd vervelend mankement.

Misschien even aan de kant schuiven en later met frisse blik weer onderzoeken.

Groeten

Marcel
Re: C rail Kruiswissel problemen
Marcel,

Ook ik heb dit probleem met de C-rail kruiswissel.
Alleen lopen de loks wel gewoon door de wissel als ze geen sleep hebben.
Denk toch dat het komt doordat de wielen idd even geen contact meer hebben met rail en alleen op hun flens rijden.
Daar zit natuurlijk te weinig grip op.
Snap ook niet dat Marklin de wielen niet kruislings van bandjes voorziet, daardoor zou het probleem een stuk minder zijn.
Denk er zelf over na om dit zelf maar te gaan uitproberen, als het al mogelijk is.

Groet, Edwin
Re: C rail Kruiswissel problemen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: C rail Kruiswissel problemen
Hallo,

mogelijke extra oorzaken na de opmerking van Marcel,

loc wordt opgetild door bv. de sleper.
Antislipbandjes zijn vet en week door overmatig smeren,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: C rail Kruiswissel problemen
Wat ook nog zou kunnen is dat het ijzerwerk te hoog staat, waardoor de flensen erop komen en zodanig dat het wiel zelf iets omhoog geduwd wordt en daardoor geen frictie meer heeft.


Bron: 2dehands.be

Oplossing kan zijn om het iets naar beneden te drukken met een schroevendraaier ofzo.

Groeten Sander
Re: C rail Kruiswissel problemen
Edwin.

Daar heeft het alle schijn van. Ik denk dat de flens hoogte bepaald of de lok er wel of geen last van heeft. Alle loks die niet het merk Marklin dragen rijden gewoon door. Dus wel frictie.

Walter,

De sleper heeft in "mijn" geval er niets mee te maken. Sterker nog, als bijvoorbeeld de ICEII blijft hangen, dan is de sleper niet op de kruiswissel aanwezig. Duwend er al voorbij en trekkend moet deze nog over de kruiswissel. De BR103 heeft zijn sleper ook nog voor de kruiswissel als de lok zijn frictie verliest. In beide gevallen heb ik het dan over loks die net een onderhoudsbeurt hebben gehad (nieuwe antislipbandjes) en zo ook de kruiswissel volledig is opgepoetst.

Sander

Ik denk in de gevallen waar ik over sprak, inderdaad het ijzerwerk te hoog staat, echter is het naar beneden drukken van de ijzerwerk vrij lastig te realiseren. De ruimte onder het ijzerwerk is dusdanig krap dat het eerder weer terug komt in originele staat dan dat er ruimte is om ze verder naar beneden te drukken.

Ik heb nu softwarematig de routes van de betreffende loks zo gekozen dat niet meer over de kruiswissel gaan in de rechtdoor stand. Is niet gewenst maar telkens handmatig moet ingrijpen is ook niet meer te doen.

Ik heb ook de technische kant van Marklin benaderd en het voorval wordt ontkent dat er iets bekent van is en het zou liggen aan getordeerde/schuin liggen van de rails zodat er maar frictie is aan een kant in plaats van alle wielen......... Ik kan dus geen rails goed neerleggen.

bedankt voor jullie reacties........

groeten,

Marcel

Re: C rail Kruiswissel problemen
Ik heb hier bij diverse wissels dat staalwerk eruit gesloopt.
Misschien is dat een oplossing voor je.
Gedeeltelijk verwijderen of in het midden doorknippen en daar naar binnen trekken.
Het wil denk ik niet naar beneden omdat het net te groot is.(en het is verenstaal dat behoud zijn vorm )
Of niet strak genoeg gemonteerd.

Je kunt aan de onderkant de lipjes rechtbuigen,misschien kun je ze strakker zetten als je flink op dat stalen stuk drukt en dan opnieuw omvouwt.

Succes.

Mvg Robin
Re: C rail Kruiswissel problemen
Robin,

Het zou een oplossing kunnen zijn.

Heb je hier foto's van? Voordat ik overga tot onnodige sloperij.

Bedankt hiervoor,

groeten,

Marcel
Re: C rail Kruiswissel problemen
In mijn bouwdraadje staan wat foto,s onder polarisatie van wissels.(staat ook in de wiki.)

Als je onder de wissel kijkt zie je omgebogen lipjes van dat middenstuk.
Bij normale en boogwissels is dat een A vorm.
Die zit op 3 punten vast dus krijg je altijd strak op de wissel gemonteerd.

Op je engelse wissel is de vorm denk ik anders. En zal op meer punten vast zitten.
Misschien zit er een punt dus niet lekker waardoor dat stuk omhoog geduwd wordt.
Re: C rail Kruiswissel problemen
Hero,

Nu ik je draadje gelezen had, bedacht ik me dat ik het ook al eens bekeken had.

Nu is het zo dat wanneer de lok minder frictie heeft, het dan geparkeerd staat op de kunststof geleiders. Wat inhoudt dat het staalwerk wel een essentiele functie heeft. Daar bedoel ik mee dat het verwijderen hiervan, andere problemen oplevert. (Massa contact). Bij wissels en zo ook bochtwissels (zoals in jou draadje) is er altijd contact met een rail. Maargoed, dat is even bekijken in hoeverre dit invloed heeft. Als de massacontact bij de rest van de wielen goed is, dan is het misschien geen issue.

In hoeverre en strak het ijzerwerk bevestigd zit, is altijd te bekijken en wellicht te verbeteren.

Bedankt voor dit en zal dit bij thuiskomst, ergens deze week bekijken.


Marcel
Re: C rail Kruiswissel problemen
Marcel,

Ik heb geen Engelse wissels ,dus kan ook niet zien wat kunstof is en wat metaal.
Je kan altijd nog een verbinding schilderen met stroomgeleidende verf mocht je ergens een overbrugging nodig hebben.

Robin.
Re: C rail Kruiswissel problemen
Los van alle tips en adviezen blijft het toch bizar te constateren dat er van het ene op het andere moment M-locs niet meer over een M-kruiswissel heen willen? Ongeacht leeftijd, type, leeftijd van onderdelen, etc.? Dan moet er toch ergens iets fout zijn (gegaan) in de wissel zelf. Iets, zoals:

- Verbuiging
- Vervuiling
- Kortsluiting
- Iets afgebroken

Een nieuwe werkt dus ook niet? Werkt deze ook niet buiten je baan? Paar rechte stukken ervoor en erna, en maar eens rijden? Het kan toch niet zo zijn dat er ineens iets mis is met alle M-locs? Dat lijkt me toch sterk...
Re: C rail Kruiswissel problemen
William

Het gaat om een crail kruiswissel, of je bedoelt Marklin natuurlijk. En ja, dat klopt.
Nu is het niet zo dat alle marklin loks er last van hebben, maar die er last van hebben zijn allen marklin. De ICEIII, NS1213, BR101, BR212 (tweede van twee), BR186 NS, Cargo Sprinter, Re 4/4 SBB en NS1139 rijden gewoon door.

Kortsluiting is het niet want dan is er van doorslippen tgv gebrek aan frictie geen sprake.
Er zitten rechte rails voor en na de kruiswissel.

Bedankt voor je reactie

Marcel

Re: C rail Kruiswissel problemen
Marcel,

Het ligt ook niet aan een oude of vervuilde wissel.
Ik ben net begonnen met het bouwen van een baan, en alle rails (dus ook de kruiswissels) zijn gloednieuw.
Ik ga toch eens kijken of ik dat metalen kruis eruit kan halen.
Niet geschoten is altijd mis, toch ?

Groet,

Edwin
Re: C rail Kruiswissel problemen
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: C rail Kruiswissel problemen
Marcel, misschien is de wielafstand niet goed meer van de loks, deze controleren en eventueel aanpassen?

Gr, Ad
Re: C rail Kruiswissel problemen
Als je dat metalen brugstuk gaat verwijderen ga je problemen krijgen met kleinere loc's. De spoorstaven zijn van plastic en geleiden dus niet, daarom lopen de loc's in het kruiswissel op hun flenzen over de metalen brugstuk.
Re: C rail Kruiswissel problemen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: C rail Kruiswissel problemen
Heb ooit een DKW laten vallen en toen lag de hele handel uit elkaar. Bij het in elkaar zetten meteen  een foto van gemaakt.

Als je goed kijkt kan je de omgebogen lipjes zien. Aan de linkerzijde zelfs een die niet goed strak omgebogen is.

Gr.  Charlie
Re: C rail Kruiswissel problemen
Charlie,

Als je de zilver kleurige lipjes bedoelt, dan kan ik het rijmen met je opmerkingen. Goed om te weten en het te gaan checken.
Bedankt hiervoor en de foto's.

groeten,

Marcel
Re: C rail Kruiswissel problemen
Hallo heb je al eens geprobeerd om hwt sleepcontact door te verbinden met een van een aanhangwagen Dan heb je een voeding van een ander punt en weet je of het de sleper van de lok is mvr groet Ruud
Re: C rail Kruiswissel problemen
Ruud,

Als de wielen doorslippen door te weinig frictie, dan heb ik genoeg elektrische contact.
Ik vermoed dat je bedoelt als de lok echt stil komt te staan, zonder enige beweging maar ook.
Indien je dit bedoelt, dan is het niet aan de orde.

bedankt voor je reactie,

Marcel
Re: C rail Kruiswissel problemen
Hallo,

Een klein succesje geboekt.

Ik ben de afstand tussen de wielen eens gaan meten. Als eerste de BR103 en deze waren 14,3 en 14,2mm. (Wielen met antislipbandjes). Viel me op dat de wielen vrij eenvoudig over de as te verschuiven waren. Nu wil ik niet beweren dat het los zit, maar met een beetje kracht van de vingers kon ik de wielafstand terug brengen naar beide 14,0 mm.

Dit gaf dan ook enige resultaat en dan met name de neiging tot stil staan er uit was. Er is nog wel een hikje te zien, maar het scheelt al aardig.

Dit gaf me weer wat positieve energie om de ICE2 eens te meten. Respectievelijk 14,2 en 14,3 mm. Ook deze terug gebracht naar 14,0mm en er is een verbetering zichtbaar, maar het resultaat is dan weer minder dan de BR103. Een lichtelijk neiging tot stoppen is zichtbaar.

Ik heb ook nog een BR212 welke niet op de baan rijdt. De motor is overgezet naar een tweede BR212. (welke helemaal geen last heeft van slippen). De wielafstanden zaten hier ook op 14,3mm.

Ik heb de kruiswissels ook nog goed nagekeken ivm de hoogte van het A-frame (Ijzerwerk), maar deze is vlak op de rail. Hier is dus niets te winnen.

Maargoed, een heel klein ietsje pietsje stukje verder.

Groeten,

marcel