Dag Rob.
Er zijn meerdere manieren om het rijgeluid te reduceren. Met name bij M-rails is het wel te adviseren
Kurk is poreus, wat de isolerende werking geeft. Niet lijmen dus met een vullende lijm zoals kit of houtlijm!
Ik heb het kurk met dubbelzijdig plakband gelijmd. Dat werkt schoon en zit gelijk vast (geen droogtijd).
Ik heb het wel toegepast enkel op het railstraject en dus niet op de gehele onderplaat.
Voor de bochten, enkel en dubbel, had ik mallen gemaakt om uit te snijden (3mm. dik is prima te snijden
met een hobbymes hoor
). Voor het goed fixeren heb ik een aandrukrol voor behang gebruikt.
Als alternatief voor het kurk heb ik in het schaduwstation rubbermatjes gebruikt. Deze had ik van mijn zwager
gekregen en zijn afkomstig uit de transport: het wordt gebruikt tegen het schuiven van pallets.
Wanneer je bij een (internationaal) vervoersbedrijf eens vraagt hebben ze vast wel wat ...
Ook wordt er wel ondervloer voor laminaat gebruikt i.p.v. kurk. Dit werkt ook prima, maar verliest z'n
isolerende werking grotendeels wanneer het ingedeukt wordt door bijvoorbeeld leunen (het veert niet terug).
Ook is er aan het rijgeluid aan de onderzijde van de baan wat te doen: de onderplaat fungeert als klankkast
doordat het geluid resoneert via de plaat. Middels schuimrubber van zo'n 2cm. dik, ook met dubbelzijdig tape
aan de onderzijde verlijmd voorkomt het resoneren en ik ben daar ook heel content mee.
Vervolgens zul je ook een keuze moeten maken over hoe je de rails fixeert aan de ondergrond.
Schroeven of spijkeren is uitgesloten omdat deze metalen verbinding met de onderplaat het isoleren teniet doet.
Kleine dotjes acrylaatkit werken prima, maar ook hier levert dubbelzijdig tape een goede oplossing.
Ballast aan brengen aan de zijkanten van de M-rails gaat prima door vooraf crepe-tape erlangs te plakken.
Groeten,
Erik.