Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.

Gestart door RobG zaterdag 20 februari 2016, 09:03:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Beste trein liefhebbers.

Ik zit te denken om kurk als ondergrond te gaan gebruiken onder mijn baan, maar scheelt dat nu echt veel in geluid?

Zo ja, kan iemand een advies geven over de dikte en misschien ook een betaalbare leverancier?

Rob
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Hoi,

Maar helpt het echt tegen het geluid? en welke dikte gebruik jij? Het voordeel zou ook zijn dat je er gemakkelijk riviertjes in uit kan snijden. Ik zou dan de hele plaat willen beleggen omdat ik met Marklin M rais werk en dan zou die nog hoger komen.

Rob
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
1. Ja,  kurk helpt echt (ik heb zelf 4 mm in gebruik gehad)
2. Nee, je snijdt er niet makkelijk "riviertjes uit"

Heb oog voor voordelen en nadelen:

1. je moet het lijmen net als alle andere isolatiemiddelen (het is zelf minder brandbaar /vergasbaar)
2. het is moeilijk herbruikbaar (wat zowel lastig is als je je baan verandert als opbreekt)
3. het laat zich lastig snijden
4. het is praktisch om meerdere diktes te hebben (voor overgangen van vlak naar hellend tracee)
5. het is handiger om "kamerbreed" toe te passen in plaats van als op maatgesneden railbed
6 bij metaalrails is het ook isolerend om tussen de rails op te hogen met isolatiemateriaal.
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Oké bedankt ik ga eens goed nadenken en kijken of er misschien alternatieven zijn want ik hoopte dat ik er ook gemakkelijk in gesneden kan worden. Ik heb ook al naar zachtboard gekeken maar dat is vrij brand gevaarlijk. met een kleine kortsluiting heb je dan misschien al problemen.
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Kurk is goed snijdbaar.
2a3 halen met een stanleymes en het is door.
Rag je je mes er in een keer doorheen snijd je het ook door maar heb je kans dat er stukjes afbrokkelen.
Ik weet niet of je dit als makkelijk of moeilijk ervaart.

Robin
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Hallo Rob,

Ik zelf maak sinds de vernieuwde opbouw gebruik van kruk en moet zeggen dat ik daar tevreden mee bent.
het rij geluid is minder geworden. ook vindt ik de kleur van het kurk er niet verkeerd uitzien.
Het kurk is goed te snijden en voor de bochten maakl ik gebruik van een schaar.

Gebruik ook de kurk rol die ik bestel bij kurk24 met een dikte van 4mm ik heb de rollen ook vrij snel binnen.

Succes met je keus.

Groet Wim.
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Citaat van: RobG op zaterdag 20 februari 2016, 09:29:56
Maar helpt het echt tegen het geluid? en welke dikte gebruik jij?

Ligt er aan. Als je rails niet verlijmd maar vastschroeft of spijkert dan helpt het niet veel. Ook de boel in de ballast zetten dan heb je een "lek" naar de klankkast. Alle rails met bedding geven meer geluid dan rails zonder vaste bedding. Beter is om de baan "open" op te bouwen dus alleen de rails op een open frame leggen en dan de rest van het landschap opbouwen. Niet op een grote plaat leggen en dan opbouwen. Dan maak je een mooie klankkast.

Citaat van: RobG op zaterdag 20 februari 2016, 11:28:41
Oké bedankt ik ga eens goed nadenken en kijken of er misschien alternatieven zijn want ik hoopte dat ik er ook gemakkelijk in gesneden kan worden.

Ondervloer voor laminaat gebruiken. Dat kan ook. 3mm dik.

Citaat van: RobG op zaterdag 20 februari 2016, 11:28:41
Ik heb ook al naar zachtboard gekeken maar dat is vrij brand gevaarlijk. met een kleine kortsluiting heb je dan misschien al problemen.

Dan kan je niets meer doen :) Veel dingen in de modelspoorbouw zijn "brandgevaarlijk".

Groet Ronald.
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Dag Rob.

Er zijn meerdere manieren om het rijgeluid te reduceren. Met name bij M-rails is het wel te adviseren :wink:
Kurk is poreus, wat de isolerende werking geeft. Niet lijmen dus met een vullende lijm zoals kit of houtlijm!
Ik heb het kurk met dubbelzijdig plakband gelijmd. Dat werkt schoon en zit gelijk vast (geen droogtijd).
Ik heb het wel toegepast enkel op het railstraject en dus niet op de gehele onderplaat.
Voor de bochten, enkel en dubbel, had ik mallen gemaakt om uit te snijden (3mm. dik is prima te snijden
met een hobbymes hoor :wink:). Voor het goed fixeren heb ik een aandrukrol voor behang gebruikt.

Als alternatief voor het kurk heb ik in het schaduwstation rubbermatjes gebruikt. Deze had ik van mijn zwager
gekregen en zijn afkomstig uit de transport: het wordt gebruikt tegen het schuiven van pallets.
Wanneer je bij een (internationaal) vervoersbedrijf eens vraagt hebben ze vast wel wat ...

Ook wordt er wel ondervloer voor laminaat gebruikt i.p.v. kurk. Dit werkt ook prima, maar verliest z'n
isolerende werking grotendeels wanneer het ingedeukt wordt door bijvoorbeeld leunen (het veert niet terug).

Ook is er aan het rijgeluid aan de onderzijde van de baan wat te doen: de onderplaat fungeert als klankkast
doordat het geluid resoneert via de plaat. Middels schuimrubber van zo'n 2cm. dik, ook met dubbelzijdig tape
aan de onderzijde verlijmd voorkomt het resoneren en ik ben daar ook heel content mee.

Vervolgens zul je ook een keuze moeten maken over hoe je de rails fixeert aan de ondergrond.
Schroeven of spijkeren is uitgesloten omdat deze metalen verbinding met de onderplaat het isoleren teniet doet.
Kleine dotjes acrylaatkit werken prima, maar ook hier levert dubbelzijdig tape een goede oplossing.
Ballast aan brengen aan de zijkanten van de M-rails gaat prima door vooraf crepe-tape erlangs te plakken.

Groeten,

Erik.
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Ook ik ben een fan van kurk voor gebruik onder de rails, waarbij ik zelf een rol van 2 mm dikte heb gebruikt voor mijn baan. Omdat ik nog enkele stukken op mijn baan zonder kurk heb, kan ik duidelijk het verschil horen als een van de treinen van dat gedeelte naar het 'kurk-stuk' rijdt. Het scheelt echt in geluid.
Met snijden had ik geen probleem, maar je moet wel een scherp mes gebruiken, langs een metalen lineaal snijden en het rustig aan doen. Als je op hele grote oppervlaktes kurk gaat leggen, moet je er wel rekening mee houden dat kurk soms wat kan krimpen en weer uitzetten. Op mijn baan is dat tenminste gebeurd. Nu zou ik alleen onder het gedeelte met de rails kurk leggen (en met dubbelzijdige tape vastmaken) en niet meer de hele tafel waar ook de scenery op komt.

Groet, Marc   
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Oké mijn dank voor jullie adviezen. Ik zoek eigenlijk iets waar ik de hele plaat mee kan beleggen zodat ik riviertjes en zo kan uitsnijden. Als ik kurk alleen onder de rails leg komt de Marklin M rails nog verder omhoog en dat wil ik nu eigenlijk ook weer niet. Ondervloer voor laminaat is van zachtboard en is brandgevaarlijk dus geen optie.
Het gaat dus wel kurk worden maar verder ben ik er nog niet helemaal uit. Eigenlijk zou ik iets anders willen maar ik ben bang dat ik dat kan vergeten.

Rob
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Citaat van: RobG op zaterdag 20 februari 2016, 13:41:32
Ik zoek eigenlijk iets waar ik de hele plaat mee kan beleggen zodat ik riviertjes en zo kan uitsnijden.

Gewoon "piepschuim" platen van 2cm dik (XPS-plaat) de gehele plaat mee bedekken dan? Dan heb je genoeg "diepte" om riviertjes te maken. En wat al aangegeven: Niet met een plaat werken maar met een open frame je baan gaan maken. Dan kan je alle kanten op.

Citaat van: RobG op zaterdag 20 februari 2016, 13:41:32
Ondervloer voor laminaat is van zachtboard en is brandgevaarlijk dus geen optie.

Hum... Ik denk dat je niet weet welke laminaat ondervloer bedoelt wordt: Poggendam: leggen rails. Geen zachtboard maar gewoon kunststof. Je zit vooral op "brandgevaarlijke" aspect van het verhaal. Voor een brand zijn meerdere componenten. Ik denk dat er meer brand en schroeiplekken gebeuren door het gebruik van te dunne bedrading, slechte aansluitingen, slijpen, boren, solderen en andere zaken dan dat het aan de ondergrond van je rails ligt.

Groeten Ronald.
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Citaat van: RobG op zaterdag 20 februari 2016, 13:41:32

Ik zoek eigenlijk iets waar ik de hele plaat mee kan beleggen zodat ik riviertjes en zo kan uitsnijden.


Dan heb je niets aan kurk. Pak 2cm XPS plaat. Kun je ook prima mee de hoogte in.



Te koop bij Hornbach.

Met groet,
Ben.
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
In tegenstelling tot wat je zoekt , dus eigenlijk voor anderen die het alleen onder de rails willen het volgende.

Wil je eigenlijk alleen geluidsisolatie onder je rail , kun je ook kiezen voor neopreen band.
Deze levert men op maat , en de prijs valt reuze mee.
Deze gebruiken we bij Hobby In Praktijk ook , deze komen bij Haaglanden rubber in Zoetermeer vandaan.
Te boek onder de naam  EPDM, CR (neopreen), en heeft aan 1 zijde gelijk een plakstrip.
Heel fijn om mee te werken , en onder 1 stuk rail zitten 2 aparte stukken , zodat ze net iets breder zijn dan de breedte v/d rail.
En makkelijker te bewerken zijn bij bochten.

Mvg: Alex
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Kijk even hier Jan.. De prijzen vallen heus mee. Ze zitten bij mij letterlijk om de hoek.

Wel natuurlijk afwerken met ballast.

http://www.rubbermagazijn.nl/collectie/celrubber/

Dit is overigens het zelfde bedrijf als waar Alex het over heeft.
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Al die bangmakerij met brand begrijp ik niet goed.
Ligt dat aan mij?
Als je klaar bent met 'spelen' en de stroom uitgeschakeld is dan is er toch niets wat brand kan veroorzaken?
Ik heb nog nooit gehoord van een afgebrande modelbaan.
Wel van tv's en computers die spontaan in de fik vliegen.

   Groet, Leo 
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Je moet toch oppassen met je opmerking Leo , nog nooit van gehoord?????
Er zijn er hier meerdere die hier ervaring in hebben gehad.
Maar die praten hier liever niet (meer) over.

Het is zeer beslist niet onverstandig om ev brandmelders , en een blusser bij de hand te hebben.
Het zit tenslotte veel houtwerk onder je baan.
Sluiting kan altijd een keer voorkomen , en helaas komt dit vaak onverwachts.
Maar als je altijd zorgt dat alles spanningsloos is als je weg gaat , is brand vaak uitgesloten.

Ook de opmerking van het vrouwtje van Jan begrijp ik goed.

Als je kijkt wat voor gassen er bij brand ontstaan , ik denk dat je daar van schrikt.
En heel veel slachtoffers vallen door deze gassen.
Ik begrijp haar volkomen , en kan je voor iets anders kiezen , doe dit dan.   :D :arrow: :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
waar je ook eens naar kunt kijken is rubber ondertapijt van de Kwantum.
Is een stevig kunststof weefsel met 5 mm dik celrubber, echter, geen gesloten cellen, even voorlijmen voorkomt opzuigen van nog meer lijm.
Voor  18 Euro heb je een stuk van 2 x 1 meter, handiger dan band, bv voor wissels en bochten.
Gewoon hier en daar vastplakken met bison kit
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Natuurlijk weet ik ook wel dat al het modelbouwspul brandgevaarlijk is.
Daarom zei ik ook na afloop van het 'spelen' alles uit te schakelen.
Bij mij gaan alle stekkers eruit voordat ik weer naar beneden ga.
  Ik heb idd nog nooit gehoord van een afgebrande modelbaan, Alex.
  Daarmee zeg ik niet dat het niet voorkomt.
Mensen die er wel ervaring mee hebben zouden dat daarom niet stil moeten houden, maar juist moeten zeggen. We zitten hier op het forum toch om te leren van elkaar?
  Groet, Leo
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Beste Rob,

Mijn ervaring met 4mm kurk op de baan is zeer goed. De baan is 465x280 groot en heeft nog twee niveaus met opstel sporen en er lig zo'n  17 meter oude vertrouwde metaalrails op. De kurk heb ik enkel aan de zijkant vast geniet en wel om de tien cm een nietje. Doordat je de draden van voeding en wissels door de kurk en plaat naar beneden brengt blijf alles gewoon op zijn plaats. Het rijgeluid wordt vaak ook via de muren weerkaast. Om dit te reduceren heb ik op muren vanaf het plafond naar beneden 40 cm studiofoom rondom geplakt. Dit is in verschillende kleuren te verkrijgen en wordt gebruikt in geluids studio's.
Veel succes met jouw keuze en je baan.

Groet Leo
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Als je een blusser koopt, koop dan een schuimblusser en absoluut geen poederblusser. ;)
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
 @citaat
Ook even aangeven waarom :

Poederblussers veroorzaken een enorme nevenschade aan o.a. electrische apparatuur. Na een poederblusbad is een laptop bv. nagenoeg onbruikbaar.  Dus ook je treinapparatuur krijgt een flinke opdoffer. Het vuur kan opnieuw oplaaien.
Verder is het poeder niet echt gezond als je het opsnuift of aanraakt.

Schuimblussers laten ook schade achter, vooral als je het niet goed opruimt, dan kan het zorgen voor corrosie aan je materialen. Verder kunnen schuimblussers electrische kortsluitingen veroorzaken tijdens het blussen. Bovendien zijn ze niet vorstbestendig en wat duurder in aanschaf.
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Alphons,

Over schuimblusser is onzin. Juist de niet elektrische geleidende eigenschap maakt dat deze geen kortsluiting veroorzaakt.

Google maar even onder ander Wikipedia en andere linkjes.

Corrosie kan wel voorkomen maar behoeft niet direct. Corrosie kan sneller optreden dan normaal. Verder is het nagenoeg onschadelijk.  :)
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Kunnen weer on topic :warning:
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Hi Rob,

Is dit interessant voor je?
Rail-geluidsisolatie d.m.v.: Neopreenband. Klik hier,

groet
Harald
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
 @citaat Dag Harald,
Ik vroeg mij al af waar je bleef met je oplossing.

Op de website van nproject.org staat een topic over KLIK: geluidsisolatie.

Ik ga straks gebruik maken van de oplossing van Harald.
Zit alleen nog te dubben of ik 3 of 4 mm hoogte zal nemen.
Voor mijn schaduwstations maak ik gebruik van een restant laminaatondervloer.
Met mijn testbaan had ik de helft met en de andere helft zonder laminaatondervloer en ik vond het een wereld van verschil.

Henk
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Hi Henk,

We waren even in de sneeuw.
3mm is m.i. meer dan genoeg.
Nproject ken ik maar het Neopreen staat daar (nog) niet bij.

groet
Harald
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Harald,

Klopt, maar ze geven daar ook aan dat ze het (nog) niet getest hebben en dat is de reden dat ze het niet vermelden.

Citaat van: Haradigi op zondag 28 februari 2016, 22:19:05
Nproject ken ik

Ik had ook niet anders verwacht ;) maar het was meer voor Jan22 en de anderen bedoeld om op de site van nproject  eens te neuzen.
Zij proberen heel veel uit en geven ook aan als het niet lukt of tegenvalt en dat waardeer ik enorm van deze jongens.

Henk
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Hoi Henk,

Of je nu kurk of neopreen gebruikt maakt niet veel uit denk ik. Het isolatiemateriaal dat je onder vloeren legt zou ik niet gebruiken. Als je nog maar een klein beetje druk uitoefent op diit spul duw je het kapot en is de isolerende werking foetsie of gaan je sporen niet mooi vlak meer gaan liggen. Ik heb een poging gewaagd en ga het niet meer gebruiken. Persoonlijk heb ik kurk gebruikt omdat ik dit het makkelijkst kon verkrijgen en gezien het ook wel flink wat druk aankan.
Lijmen zou ik met boekbinderslijm of andere flexibele latexlijmen doen. Gewone houtlijm wordt beenhard en dan is je isolatie nutteloos geweest.
Bij M rails er goed op letten dat je naast de rails ook nog materiaal legt. Enerzijds is de bedding veel te steil om realistisch te zijn en anderzijds zijn de openingen aan de zijkant van de rail (bij de oude m rails een heel groot gat, bij de moderne een klein uitsparinkje) echte klankkasten. Als je die dus afdekt demp je ook nog flink wat geluid. Tegen de rails kan je of met kurk, of met karton of met een product zoals Hydrofibre werken (of een combi van de vorige, je ziet maar). Een bijkomend voordeel van materiaal naast de M-rails te leggen is dat ze niet meer kunnen verschuiven en dat je na dat alles gedroogd is, railvijzen of nagels die je eventueel gebruikt om de sporen vast te zetten weer kan verwijderen. Dat is dan ook ineens een geluidsbron minder.
Hydrofibre is een poeder dat je met water en een potje bijgevoegde lijm vermengd. Het verkregen papje kan je tegen de rails aan leggen én is bovendien steeds verwijderbaar en herbruikbaar als je het opnieuw nat maakt. Kiezel kan je hier rechtstreeks instrooien. Zo maak ik mijn M-railbedding "natuurlijker" en voor gewonde ondergrond is het ook handig daar dun aan te brengen en helemaal niet zwaar.

Groetjes uit Vlaanderen
Ronald
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
ik  bedoelde natuurlijk Rob in plaats van Henk. shame on me! :oops:
Effe niet opgelet en het is al gebeurd.
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
 @citaat
Ronald,

Je begrijpt dat ik mij nu enorm teleurgesteld en achtergesteld voel  :-( :-(

Nu even serieus.
Dank voor je uitgebreide toelichting ik waardeer dit zeer (en Rob ook hoop ik) omdat je toch altijd weer andere oplossingen voorbij ziet komen.  :thumbup:
Ik gebruik in mijn schaduwstation C-rails en laminaatondervloer wat je op de rol koopt.
Dit is en blijft flexibel, kijk maar in mijn topic (link in mijn ondertekening) daar heb ik foto's van een plaktest met dit spul geplaatst en deze ondervloer kan ik tot vervelens toe indrukken en ik krijg er geen deuk in. 
Ook heb ik het tijdelijk op mijn testbaan gebruikt, op geleund, zware trafo's, kisten en kratten op gezet en geen deukje te zien. Wel werd het geluidsniveau enorm terug gebracht.
Een niveau hoger (zichtbaar) ga ik over op K-rails met neopreen en de ballast lijm ik dan met voorstrijkmiddel (tip van Harald; Haradigi). Voorstrijkmiddel is op latexbasis en ik heb hier nog 5 liter van dit spul staan. Zonde om niet te gebruiken en het ruimt weer op. Een probleem voor later was voor mij dat de ballast naast de neopreen op het hout komt en wat dat met de geluidsisolatie zou doen.
Van hydrofibre had ik nog niet gehoord dus even gegoegeld en een hoop linkjes. Ga ik mij verder in verdiepen.

Henk
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
En er is ook natuurlijk ER QUICK spoorbedding, dat is dubbelzijdig plakband 3mm dik geschikt voor HO en werkt zeer goed, heeft een drievoudige werking:
- Spoor vastleggen op de ondergrond zonder spijkers of schroeven
- Geluids isolerend
- Je kan er tevens je ballast mee vastzetten.
Dit product laat zich heel goed verwerken zelfs in de kortste bochten, is pas na enkele weken uitgehard en is dus nog corrigeerbaar na het aanbrengen.
ER QUICK 5000 is de kwalificatie in de catalogus van ER DECOR.
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Lid sinds: 2015

Machinist 1:1 en 1:87

offline
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Dat heeft dan wat weg van dit

klik
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Hallo,

Ik m rails op de ondervloer liggen van G...
Dempt goed, maar ik nu geballast heb op een gedeelte, hoor je toch weer de treinen meer rijden  :?

Zie hier Klik  :)

En met resultaat,



En hier hoor je goed de treinen weer rijden, bijna net zoveel als zonder isolatie onder de rails  :?
Jammer, maar helaas, maar op de rest van de baan hoor je haast niks  :)

Ben benieuwd hoe dit op gaat voor c dan wel k rails.

Volgens mij heeft het weinig zin meer om een isolatie onder de rails te leggen als je gaat ballasten.

Misschien nog wel voor k rails....

Gr Einte

Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Ik zie bijna door de bomen het bos niet meer maar ik ga er wel wat mee doen. ik ga eens kijken wat het beste is voor mij.
Kurk en neopreen band hebben nu mijn voorkeur.
Nog even over brand  :( Ik had wel eens dat er iets lag te vonken bij kortsluiting dus om die reden durf ik neopreen niet aan.
Ik wil een ieder super bedanken, ik ben al aan het inkopen en voorbereiden maar eind deze maand begin ik pas met bouwen.
Ik zal foto's plaatsen over de voortgang en mijn uiteindelijke keus bekend maken aan jullie.

Thanks iedereen!! :offtopic:
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Dag Rob,

Nog een advies:
Overdenk alles nog eens goed en neem geen overhaaste beslissingen.
Daar krijg je later spijt van.
Re: Kurk onder je baan, wel of niet zinvol.
Hey Rob,

Kurk dempt zeker het geluid. En heel veel zelfs.
Het is belangrijk dat je de rails niet vijst want dan gaat de klank gewoon door naar het hout.
Ik vijs de rails eerst vast, dan een strookje (4cm) houtlijm aan beide kanten van de rails (om de 30 cm) en als de lijm droog is, dan gaan de vijzen er weer uit.
De ballast doet de rest om de rails op zijn plaats te houden.

De snelheid van de treinen maakt ook een immens geluidsverschil. Bij een tafel van gemiddeld 4 meter, ga je een trein nooit sneller dan (omgerekend) 70km laten rijden.
Je zult merken hoeveel minder db je gaat horen tussen 140 en 70 km/h.

Groetjes

Christian