Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Booster scheiding

Gestart door Edwin1962 dinsdag 01 maart 2016, 12:03:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Booster scheiding
Lid sinds: 2013

offline
Booster scheiding
Beste Forumleden,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Power 4 van Uhlenbrock.
Deze wil ik dus samen met mijn IB 2 gerbuiken.
Nu weet ik dat ik een scheiding moet maken tussen de verschillende stroomkringen (blokkken), maar hoe zit het met de middenrail ?
Moet daar een " wipper" tussen ?
Kans bestaat dat een sleeper op de scheiding blijft staan waardoor er dus een verbinding is tussen de IB2 en de Power 4.
Of is dit geen problem ?

Alvast bedankt voor het advies.

Edwin.
Re: Booster scheiding
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Booster scheiding
Dag Edwin,

Boosters zijn voor mij nog een grijs gebied dus ik heb (nu) helaas geen antwoord voor je.
Wel ga ik dit topic volgen.

Ik hoop dat veel reacties krijgt.

Henk
Re: Booster scheiding
BR98-10
gast

Re: Booster scheiding
Geen wipper nodig, wel middenrail scheiden

Cees
Re: Booster scheiding
nobody
gast

Re: Booster scheiding
Vergeet niet de massa's van trafo's door te verbinden.
Bron afbeelding: Uhlenbrock gebruiksaanwijzing.
Re: Booster scheiding
BR98-10
gast

Re: Booster scheiding
Wim,

Dat is toch alleen maar nodig bij 2-rail ?
Of vergis ik me ?
In elk geval heb is dat niet gedaan (de spoorstaaf zorgt voor de doorverbinding van de massa 0) en heb nog nimmer enig probleem onder vonden

Cees
Re: Booster scheiding
nobody
gast

Re: Booster scheiding
Het gaat niet om railmassa, maar om de transformator massa. 
Ik denk dat bedoeld wordt, dat indien de trafo's niet "in fase" staan er schade "kan" ontstaan aan de booster in de centrale.
Maar: Baat 't niet, het schaad ook niet...
Re: Booster scheiding
Lid sinds: 2013

offline
Re: Booster scheiding
@Cees, Kan je ook zeggen waarom niet. Kan het geen kwaad als de sleeper van de lok/wagon op deze scheiding blijft staan waardoor je een verbinding krijgt ?

@Wim, Ja dit had ik al in de beschrijving gelezen. Neem aan dat het niet uitmaakt dat je verschillende merken trafo's gebruikt..?

Groet, Edwin
Re: Booster scheiding
nobody
gast

Re: Booster scheiding
Citaat van: Edwin1962 op dinsdag 01 maart 2016, 13:22:16
Neem aan dat het niet uitmaakt dat je verschillende merken trafo's gebruikt..?
Nee, dat maakt niets uit. Als ze tenminste aan de vereisten van Uhlenbrock (beschreven in de gebruiksaanwijzing) voldoen.
Re: Booster scheiding
BR98-10
gast

Re: Booster scheiding
Waarom niet ? Zo deskundig ben ik niet maar volgens mij is dit de logische gedachte:
Een booster is een versterker en het digitale signaal komt van de centrale (IB, Ecos, CS, etc).
Elke booster geeft het signaal door aan de desbetreffende stroomkring maar dat signaal is voor alle stroomkringen hetzelfde en daardoor geen storing/sluiting als de sleper het signaal van twee stroomkringen "kortsluit"
Hier rijden constant meer dan 20 treinen rond met vier stroomkringen (Ecos + 3 boosters) nergens wippers en nergens de massa (bruine O) van de voedingstrafo's doorverbonden. Geen overbelasting, geen kortsluitingen bij het passeren van stroomkringen of andere problemen die hun oorzaak vinden in de baanvoeding.

Cees
Re: Booster scheiding
Lid sinds: 2006

offline
Re: Booster scheiding
Citaat van: nobody op dinsdag 01 maart 2016, 12:41:30
Vergeet niet de massa's van trafo's door te verbinden.
Bron afbeelding: Uhlenbrock gebruiksaanwijzing.

En de scheiding in de bruine spoorstaaf is ook niet nodig. De aansluitingen 5 en 4 zijn intern bij de Intellibox keihard met elkaar verbonden. Bij de Power 4 idem dito alleen is het dan 3 en 4.

Groetjes
Re: Booster scheiding
Lid sinds: 2006

offline
Re: Booster scheiding
Ik heb de Ecos2 en 3 x Ecosboost 4A , massa's v/d 3 boosters doorverbonden en dit is tevens start/eind ringleiding massa baan.

3 stroomgroepen, c-rail , alleen middenrail/+ gescheiden door rode M schoentjes, geen wippers , nog nooit problemen gehad  :P

Mvg Gert
Re: Booster scheiding
Lid sinds: 2006

offline
Re: Booster scheiding
Hoi Edwin,
Deze discussie ontstaat regelmatig.
De railwip is door marklin ingevoerd in het begin van het digitale tijdperk.
Het synchroniseren van het digitale signaal was een probleem, ook door de grote toleranties van de beschikbare electronische componenten.
Op het moment dat een sleper in verbinding staat met twee stroomkringen, krijge je een vervorming van het (digitale)signaal als de railspanning verschillend is (door verschillende belasting van de kringen).
Zelf heb ik mijn baan opgedeeld in 2 delen die gevoed worden door 2 TAMS B2 boosters. Deze werden in het verleden aangestuurd door een 6021.
Enkele maanden geleden heb ik deze vervangen door een MS1. Door twee Tams Boosterlinks te gebruiken beschik ik over ruim voldoende vermogen met behoud van mfx !!  (MS is alleen de signaal-generator)
groet digibert
Re: Booster scheiding
Spoorman
gast

Re: Booster scheiding
Sleperwip is overbodig. De Uhlenbrock IB en boosters zijn common ground. Zie het antwoord van Sprinter.

Met groet,
Ben.
Re: Booster scheiding
FredMa
gast

Re: Booster scheiding
Citaat van: digibert op dinsdag 01 maart 2016, 17:51:09
De railwip is door marklin ingevoerd in het begin van het digitale tijdperk.
Het synchroniseren van het digitale signaal was een probleem, ook door de grote toleranties van de beschikbare electronische componenten.
Op het moment dat een sleper in verbinding staat met twee stroomkringen, krijge je een vervorming van het (digitale)signaal als de railspanning verschillend is (door verschillende belasting van de kringen).
Ik heb dit verhaal nu al talloze keren gehoord, maar ik was er bij van in het begin van het digitale tijdperk, al in jaren 80 van de vorige eeuw en heb in Märklin publicaties nooit iets anders gelezen dan dat de sleperwippen bedoeld zijn om digitale secties te scheiden van de analoge secties (dat was courant in het begin dat banen niet ineens volledig werden gedigitaliseerd). Nooit heb ik iets gelezen van Märklin over het plaatsen van sleperwippen tussen secties van verschillende boosters. Heb je daar soms een bron van? Of is dit een mooi verhaaltje dat een eigen leven is gaan leiden?
Re: Booster scheiding
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Booster scheiding
hier ook geen wippen.Ecos die enkel als centrale dient en voor programmeerspoor.Verder 1 booster 8 amp voor baan en groot schaduwstation en 1 booster voor zijlijnen 4 amp.De 2de 4 amp doet enkel dienst voor de wissels en seinen enzo.Wel alle massa's met elkaar verbonden en dus 1 massalijn als gemeenschappelijke ringleiding.Dit zowel voor analoog als digitaal.
Ps: op de ecos kun je mooi fouten zien als je het verbruik van de boosters en ecos monitort.Als er wat mis is zie je snel de stroom even omhoog gaan.Zo had ik snel een slecht middenleider onderbreking gevonden tussen 2 boosterkringen.
Re: Booster scheiding
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: Booster scheiding
Het is misschien niet nodig maar ik maak er voor de zekerheid wel gebruik van. Ik heb inmiddels 10 stroomkringen en heb ook geen problemen met de sleperwippers.
Mvg Frank
Re: Booster scheiding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Booster scheiding
Ik sluit me helemaal aan bij Sprinter en Spoorman en ook bij het advies van Uhlenbrock om de massa ledingen van alle trafo's te verbinden, echter pas nadat je uitgevonden hebt of ze in fase zijn.

Groet, Anne W
Re: Booster scheiding
BR98-10
gast

Re: Booster scheiding
FredMa, reactie 14, heeft het voor 100% bij het juiste eind.
Zo staat het ook beschreven op pagina 61 in het handboek "Einstieg in Märklin Digital" uit 1994: sleperswippers bij de scheidingen tussen analoge en digitale stroomkringen (baanstukken). Er zijn verschillende wippers voor M- en K-rails.

Cees
Re: Booster scheiding
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Booster scheiding
 @citaat
Dag Cees en anderen,

Edwin heeft het over een IB2 en een Power 4 van Uhlenbrock.
Als ik Edwin goed begrijp heeft hij het niet over een digitale en analoge baan (secties) maar alleen over een digitale.
@Edwin corrigeer mij als ik het mis heb.
Bij een digitale en analoge baan/secties kan ik mij heel goed voorstellen dat er een sleperwipper tussen moet.
Immers het signaal wat gestuurd wordt verschilt van elkaar.
Moet dat dan ook bij een volledig digitale baan?

Verder wordt er gesproken over het begin van het digitale (modeltrein)tijdperk en dat is toch de vorige eeuw.
Wat ik mij dan afvraag, we zijn nu meer dan 20 jaar verder, of de huidige generatie componenten nog dezelfde tolerantieproblemen hebben?
Ook de centrales hebben inmiddels een upgrade gehad.
Ik startte destijds met een 6021 en daarna hebben we de CS1 en CS2 gehad en de CS3 wordt dit jaar uitgeleverd.
Ook ESU en Uhlenbrock hebben een versie twee van hun centrales.

Of het nodig is of niet, het kan natuurlijk nooit kwaad om te controleren of je trafo's in fase staan.

Graag jullie reactie.

Henk




Re: Booster scheiding
BR98-10
gast

Re: Booster scheiding
Henk,

Mijn trafo's staan NIET in fase aangesloten op het elektriciteitsnet.
Alle trafo's zijn WEL in fase aangesloten op de boosters.

Cees
Re: Booster scheiding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Booster scheiding
Beste Cees,

Hetgeen ik ook zeg, daarna heb je geen sleperwippers nodig, wel "booster" sectiescheidingen en geen scheidingen in de massa.

Groet, Anne W
Re: Booster scheiding
Lid sinds: 2013

offline
Re: Booster scheiding
Heren,

Bedankt voor de overweldigende reakties !
Mijn baan wordt idd geheel digital, dus niks geen analoog.

Als ik het nu goed begrepen heb, maak ik alleen een scheiding in de middenrail, omdat de massa ook al in de IB en de Power 4 zijn doorverbonden. (wel raar dat de gebruikshandleiding dit wel adviseerd...)
Het doorverbinden van de sectie(s) door de sleeper zou dus geen problem mogen geven.

Allen Bedankt !

Groet, Edwin.
Re: Booster scheiding
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Booster scheiding
Met grote interesse meegelezen, bedankt voor de info, ook voor mij erg nuttig. :arrow: :thumbup:
Re: Booster scheiding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Booster scheiding
Beste Edwin,

Ik denk dat de handleiding meer georiënteerd is op 2-rail, daar kunnen de functies van de railstaven nog wel eens wisselen, bij Märklin is de middenleiding altijd de toevoer en zijn de railstaven altijd de massa.

Groet, Anne W
Re: Booster scheiding
Lid sinds: 2007

offline
Re: Booster scheiding
Al erg oud deze melding, maar probeer het toch.
Heb je de massa nog steeds doorverbonden ?
Ik vraag mij het ook af, omdat de massa uit de trafo anders is dan de massa uit de IB en Power 4.
Re: Booster scheiding
Ben den Hollander
gast

Re: Booster scheiding
Citaat van: larose op dinsdag 25 december 2018, 23:44:52

Ik vraag mij het ook af, omdat de massa uit de trafo anders is dan de massa uit de IB en Power 4.


Dat is niet correct en al meermalen aangehaald in dit topic: common ground.