Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

3315 met 60975 en rookgenerator

Gestart door Bart 83 zondag 28 februari 2016, 22:39:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3315 met 60975 en rookgenerator
Daar ben ik weer.. :?

Ik wil mijn BR50 3315 voorzien van mfx en geluiddecoder ( 60975), 5* motor en ook met rook van de 7226...

alleen lees ik in de inbouwhandleiding dat de alle AUX aansluitingen niet op het chassis als massa gebruikt mogen worden... oftewel... moet ik er een relais tussen zetten of zijn er andere oplossingen...


Re: 3315 met 60975 en rookgenerator
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: 3315 met 60975 en rookgenerator
Bart;


Bij de huidige decoders worden de aux aansluitingen gevoed door de U+(oranje bij marklin, blauw bij esu) de andere draad is de daadwerkelijke aux draad(diverse kleuren)
Dus niets zit meer aan de massa, het metalen frame.


Voor kleuren zoek maar eens op google of inderdaad hier op het forum. :thumbup:


Gr. Arjan
Re: 3315 met 60975 en rookgenerator
ja, ik had al zo'n vaag vermoeden... dat houd dus in dat ik er een 18 Vac relais tussen moet knopen..  de massa is leuk voor de bruine draad van de decoder ( marklin ) verder niets...
Re: 3315 met 60975 en rookgenerator
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 3315 met 60975 en rookgenerator
En anders met een relais.
Enige nadeel is, dat je spanning dan niet regelbaar is.
Voordeel: je kan gewoon een ouder type rookgenerator gebruiken, en als massa de schoorsteenpijp van de bovenbouw/ketel gebruiken.

Op het lipje waar ook de verlichting op zit een stukje dunne print plaatsen, (dubbelzijdig tape oid) en daaraan je stroomvoerende draad voor de rookgenerator solderen. dan is deze appart schakelbaar van je verlichting.

M.v.g. Marcel
Re: 3315 met 60975 en rookgenerator
Ik heb de inbouwbeschrijving van de 60975 even nagelezen, maar ik zie daarin geen enkele reden om de rookgenerator niet gewoon "ouderwets" aan te sluiten tussen een aux en de lokmassa. Het bij lampjes irritante flikker-effect doet zich bij de rookgenerator niet voor en de auxen kunnen voldoende stroom leveren voor de rookgenerator. In een Br 53 met twee generatoren heb ik in plaats van een relais een (Darlington)transistor gebruikt, aangesloten tussen de sleper en de twee rokers, waarbij de basis wordt aangestuurd door een aux. Ze zijn dan niet afzonderlijk aan/uit te schakelen, maar dat is dan ook weinig zinvol.
Re: 3315 met 60975 en rookgenerator
Ik vond het ook zo raar dat Marklin dat niet zo gemaakt heeft.. Een van de redenen om met stomers te rijden is dat er vanalles mogelijk is qua ' randactiviteiten' 


kreeg een idee met de overige AUX aansluitingen...  de verlichting van het drijfwerk... was dat alleen bij sneltreinlokomotieven, of ook bij het goederen verkeer?