Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?

Gestart door Kemperbaan zondag 28 februari 2016, 18:25:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Beste mensen,

Willen jullie even meekijken? Ik ben begonnen met de ombouw van mP3001 Märklin 33891 van Delta naar Esu decoder.
Om de front- en sluitlichten goed aan te sluiten en na de aanwijzingen daarover gelezen te hebben, wil ik met de Led printjes aan de slag. Maar als ik deze vergelijk met de tekeningen met nieuwe en te verwijderen brugverbindingen, vraag ik mij af of deze print al niet in orde is.

Ik voeg de plaatjes bij. Klopt het dat ik hier niets aan hoef te doen?

Weet iemand ook welke weerstanden je moet gebruiken voor de aansluiting van de LED's? Het zal denk ik niet lukken de twee weerstanden uit het originele printplaatje te halen en opnieuw te gebruiken

Alvast bedankt!

Dick

Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Beste Dick,

Ik heb recent een analoge MP omgebouwd naar een ESU lokpilot V4 met een 21MTC connector. Ik heb hiervoor de ombouw van Wijbe als leidraad genomen. Hij heeft een mooie beschrijving hoe de led printjes moeten worden aangepast en voor zover ik kan zien zijn jouw printjes zoals ze moeten zijn voor digitaal gebruik.

wijbe's ombouwhoek: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=30406

Voor zover ik de 33891 ken is de motor hetzelfde als mijn 3389 en ook de verlichtingsprint is identiek. Als je er een ESU decoder inzet neem ik aan dat je ook de motor ombouwd?

Vwb de weerstanden, ik heb de centrale verlichtingsprint waarop de weerstanden zitten hergebruikt. Wat ik gedaan heb is het volgende:

De gele draad, aan de kant van de motor, afkomstig van de oude decoder vervangen door de gele draad van de ESU decoder.

De grijze draad, aan de kant van de motor, afkomstig van de oude decoder vervangen door de witte draad van de ESU decoder.

Één gele draad (naar de ene neus) los gesoldeerd van het printje en van het lipje in de neus. Draad verwijdert uit het gootje in het chassis.

Één grijze draad (naar de andere neus) los gesoldeerd van het printje en van het lipje in de neus. Draad verwijdert uit het gootje in het chassis.

Aan de vrijgekomen lipjes heb ik daarna de groene draad (ene neus) en paarse draad (andere neus) van de  decoder gesoldeerd.

De oranje draad afkomstig van de oude decoder los gesoldeerd en vervangen door de blauwe van de ESU.

De bruine draad afkomstig van de oude decoder Los gesoldeerd en vervangen voor de zwarte van de ESU

De rode draad aan beide kanten verwijderd en de rode draad van de ESU direct aan de sleper gesoldeerd.

Middels functiemapping heb ik toen de verlichting zo geprogrammeerd dat ik normale, met rijrichting wisselende verlichting heb. Maar ook alleen frontverlichting (voor het geval ik er wagons achter ga hangen) of alleen sluitverlichting (voor het geval ik in dubbeltractie wil rijden) kan voeren. Ook heb ik een alternatief Rangeersein geprogrammeerd, drie witte lichten aan beide zijden. Ik weet dat dat niet helemaal conform de werkelijkheid is maar gezien de beperking van de ledprintjes vond ik het wel een mooie oplossing.

Mocht je geïnteresseerd zijn in het ESU project bestand wat ik er voor heb aangemaakt dan hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,

Sander
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Beste Sander,

Super bedankt. In jouw beschrijving ben ik zeker geïnteresseerd. Handig de tip om de oude verdeelprint te blijven gebruiken met de aanwezige weerstanden.

Wijbe's ombouwverslag had ik op de wiki site gelezen, maar deze is wat uitvoeriger en (voor mij) helderder. Bedankt voor de link.

Zodra ik de ESU spullen binnen heb gaat de operatie beginnen. Nu ook nog even op jacht naar een geschikte Led-strip.

Dick
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Volgens mij hoeft aan de verlichtings prints van een DELTA motorpost geen aanpassingen worden gedaan.

Wel een voorschakelweerstand toevoegen als je direct een ESU of andere decoder aansluit.

1,5k is ruim voldoende. In een DELTA Motorpost zit geen verdeelprint zoals bij een analoge.

Met andere woorden een 33891 en een 3389 zit een groot verschil in.

Gr. Fred.
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
volgens mij zit er in de 33891 ook nog gewoon een verdelerprint  met weerstanden erop aangezien de ledprint geen weerstanden bevat!
en je zou ook nog voor de plux22 dragerprint van flyerman dan kun je de weestanden zo op die print kwijt!
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Voor alle duidelijkheid over de verlichtingsprint hierbij nog een schema: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=56972.msg1000900#msg1000900
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Eh ... volgens mij is dit een verdelerprint in een 33891.

En veel dank voor het verlichtingsschema. Ik had het al zitten uittekenen met de bestaande kleurenverdeling, die weer afwijkt van de (standaard)norm die ESU hanteert. Met dit schema kan ik het nog mooi een keer checken.

Dick (L.)
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Dick,

Deze print op de foto en de decoder er naast heb ik er uit gesloopt.

Bedrading naar de lichtprintjes heeft Marklin kleuren.

Stop in de oranje draad een 1.5 kOhm weerstand en de printplaatjes kun je direct vanaf een decoder schakelen.

De andere draden naar de contacten aan de uiteinden zijn voor de te schakelen front en sluit LED's.

Permanente magneet er in en rijden maar.
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Handiger is om je 1.5 K.ohm weerstanden in je gele / grijze draad te stoppen, en wel totaal 4 stuks.
Dan veranderd de belasting niet tijdens het schakelen, en als je bv overweegt om je sluitlichten op F1 en F2 te zetten.

M.v.g. Marcel
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Citaat van: loc1200 op maandag 29 februari 2016, 20:28:49
Handiger is om je 1.5 K.ohm weerstanden in je gele / grijze draad te stoppen, en wel totaal 4 stuks.
Dan veranderd de belasting niet tijdens het schakelen, en als je bv overweegt om je sluitlichten op F1 en F2 te zetten.

Marcel,

Zolang ik het in een tekening zie kan ik wel overweg met wat elektronica. Maar ik ben een eenvoudige hobbyist en snap niet gelijk hoe dit werkt.
Waar moet ik ze precies aanbrengen?

Dick
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
flyerman heeft een dragerprint laten maken waar de weerstanden op kunnen zodat er geen extra print nodig is voor de weerstanden.
op de afbeelding staat de plux22 variant maar er is ook een mtc21.
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Beste mensen,

Kunnen jullie mij nog even verder helpen? Ik heb een 21 MTC decoder van ESU die op de adapter van Flyerman gaat. De draden van motor en voeding zijn mij wel duidelijk. Op Aux 1 en de decoder massa sluit ik een LED binnenverlichting aan (incl. weerstand). Ik zit te puzzelen op waar de draden van de verlichting naar toe moeten.   8o

Aan de beide kopzijden zitten drie lipjes 1, 2 en 3 die aan de tegenoverliggende zijde in spiegelbeeld staan. In de draad naar 1 en 3 komt naar beide kanten een weerstand (in totaal 4 stuks). De draad van 2 gaat als massa naar de decoder. Waar gaan de vier draden van 1 en 3 naar toe? Als ik het goed heb, kan ik gebruik maken van FL, RL, Aux 3 en Aux 4. Maar wat gaat naar waar?
Alvast dank voor jullie raad.  :)

Hartelijke groet,

Dick
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
ik heb de nu nog de frontseinen op f0 front en f0 rear de binnenverl op f1 en de sluitseinen op f3 en f4 omdat deze op de versterkte uitgangen van de dragerprint zitten die geen bescherming hebben tegen overbelasting! en ik verwacht eerder een probleem met de binnenverl dan de sluitseinen.
heb je een mfx decoder of een normale,bij mfx kun je de uitgangen aanpassen via functie mapping andere via cv waarden of met een  lokprogrammer
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Ha Mark,

Het gaat om de ESU 54614, een multifunctionele decoder.

Ik denk dat ik er met behulp van een aantal schema's en draadkleuren wel uit kom. Ik laat nog wel weten of het wat geworden is.

Dick
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Dick,

Ik heb een 21mtc adapter van ESU, met versterkte AUX 3 en 4, als basis gebruikt. Ik kan foto's maken van mijn oplossing als je dat helpt?

Groet,

Sander
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Beste mensen,

Ik heb de nieuwe decoder en de binnenverlichting geïnstalleerd. Altijd een spannend moment als de loc getest wordt.
Wat een verschil! Hij loopt als een zonnetje en kruipt met rangeergang prachtig vooruit.

Alleen van de seinverlichting heb ik - sh** - een puinhoop gemaakt.
Op AUX 1 de binnenverlichting. Die werkt perfect, na het licht voor bijna 90% gedimd te hebben.
Op AUX 3 en 4 heb ik de oorspronkelijk gele draad van voor en achter verbonden.
Op F0v en F0a heb ik dat gedaan met de oorspronkelijke grijze draad van voor en achter.

Gevolg is dat er een leuke mix van seinbeelden ontstaat aan zijde 1 (voor) en zijde 2 (achter).
F0 vooruit: zijde 1 geen licht, zijde 2 rood sluitsein
F0 achteruit: zijde 1 geen licht, zijde 2 gele frontseinen
F5: zijde 1 rood sluitsein
F6: zijde 2 gele frontseinen

Ahum - hier zitten dus, waar ik al bang voor was, een aantal dingen niet goed. Of valt hier via de AUX instellingen nog aan te sleutelen?

Als rijrichting beschouw ik de kant waar de sleper zit als vooruit en waar de motor zit als achteruit. Daarvoor heb ik via de Ecos centrale in het decodermenu de rijrichting van de motor omgewisseld. Dus misschien heb ik ook wel rechts en links van de motoraansluiting verwisseld ... Tenzij vooruit aan de kant van de motor zit.

Oké, als je met vragen begint houd het niet op, merk ik. Mocht iemand raad weten, dan ben ik zeer geholpen!

Dick

Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
 :D :D

Regel is sleperzijde is voorzijde. Als je de rijrichting van de motor in de Ecos omwisselt wisselen ook de seinen mee. Dus weer terugzetten en de motordraden opnieuw solderen en dan andersom.

Met groet,
Ben.
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
je moet nu de uitgangen gaan koppelen aan de functie toetsen! Dus bvb AUX0a en AUX3 aan vooruit en AUX0b en AUX4 aan achteruit!
je zou F5 en F6 kunnen gebruiken om voor en achter apart te kunnen uitschakelen als er wagons achter zitten of als je in tractie rijd.
heb tot nu toe alleen functie mapping gedaan bij  mfx decoders heb wel een lokprogrammer liggen maar die zit nog in de verpakking ga eerst alle ombouwen doen en dan programmeren en dat zijn er nog al wat :D
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
En het is gelukt! De gouden tip las ik bij de Benelux buren onder het draadje 'Functietoetsen zelf toewijzen ESU Lokpilot'.

De tip was het software programma te downloaden van de ESU Lokprogramer. Vervolgens ga je uit van de fabrieksinstellingen van de (in mijn geval) Lokpilot V4, je start een nieuw project, stelt de waarden in van de functieuitgangen en geeft vervolgens in functiemapping per rijrichting de gewenste instellingen op voor front- en sluitlicht.
In het menu 'Toon gewijzigde CVs' kijk je welke waarden je handmatig moet invoeren. Dat bleken er maar een paar te zijn: CV 31=16, CV 32=2, CV 330=3, CV 346=48.

Werkelijk een mirakel als je vervolgens ziet dat de zaak het doet en de lichten met de rijrichting keurig wisselen. Met F5 en F6 moet ik ook nog iets kunnen frutselen om het sluitlicht bij een sleep uit te schakelen. Maar tot dusver ben ik helemaal tevreden. Dank voor jullie meedenken!

Hieronder een paar plaatjes van het resultaat.

Vriendelijke groet,

Dick

Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Dick,

Misschien mosterd na de maaltijd maar vanwege vakantie niet eerder aan toe gekomen. Ik heb de bedrading van mijn MP3026 (Mä 3386) aangepast volgens onderstaande foto's. Ik heb ook een screenprintje bijgesloten hoe ik de functie outputs heb gemapt. Ik ben helaas nog niet klaar met de ombouw want ik wil er nog binnenverlichting in alleen die had ik niet in huis.

Hierbij een filmpje hoe de seinbeelden er nu uitzien.



Met vriendelijke groet,

Sander
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Toevallig vanmiddag ook nog mee bezig geweest.
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Ha Hero,

Mooi werk! Je hebt de zaak overigens netjes afgeplakt. Want al die draden voor de ramen is ook geen gezicht. Wat heb je daar voor gebruikt? En heeft je decoder nog wel genoeg 'lucht'?

Dick
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Heb ook nog een motorpost klaar liggen voor ombouw maar zit er aan te denken om er een interieur in te maken met styreen en ook de vloer vlak te maken zodat er bvb lading in kan. Heb al een bodem klaar liggen voor dit doel!
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Er zit nog een flinke kier.

Ik heb 4 stukjes pvc tape over print en gat geplakt.

Ik heb er ook ooit een paar van vloer en lading voorzien.
Deze is niet van mij. Die heeft alleen een Lopi 4 gehad zodat ie ook op DCC rijd.

Robin
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Hoe is het in werkelijkheid geregeld met het rangeersein van de Motorpost?
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Één wit of geel licht, zowel voor als achter.

Met groet,
Ben.
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Het is wel jammer dat marklin alleen maar rekening houd met het Duitse A sein :(
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Ik neem aan dat het rangeer sein dan het bovenste enkele licht is?
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Ik denk dat dit de defenitie is van wat je bedoelt:
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Citaat van: flyerman op donderdag 17 maart 2016, 20:39:45

Ik neem aan dat het rangeer sein dan het bovenste enkele licht is?


Hoeft niet, mag ook een laag licht zijn.



Bij de 16/17/1800 zie je ook vaak het volledige A-sein tijdens rangeren.

Met groet,
Ben.
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
En als jullie nog willen meejanken: hieronder de brokken van mijn recent bijgewerkte bruine Motorpost.
Bij het programmeren vloog hij er vandoor ... De hele kap aan gort.

Keuterman zal wel geen reserve hebben. Al zou het lukken de boel weer aan elkaar te lijmen, dan zal het altijd een gehavend exemplaar blijven. Of een kap er op uit tijdperk IV. Maar daar had ik 'm dus niet voor gekocht.

Dat wordt een gezellig weekend ...

Dick
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Oei, da's niet leuk. :(

Automatisch de motorregeling laten inmeten?

Met groet,
Ben.
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Inderdaad. F0 bleek aan te staan en de waarde was nog niet weggeschreven of hij ging er vandoor.

Intussen heeft Keuterman al laten weten dat er van de Motorpost geen kappen meer geleverd worden.

Dick
Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
wat jammer zeg  :-(
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Iemand misschien nog een tip voor een goed bruikbare lijmsoort? Met een naald en secondenlijn kom ik waarschijnlijk wel een eind.

Anders een nieuw topic beginnen?

Dick
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Dit is inderdaad om te janken Dick en zeker nu je de ombouw helemaal klaar hebt

Ik weet niet of je in de gelegenheid bent maar misschien volgende week (26-03) op de beurs in Houten een kijkje nemen of daar misschien een kap te vinden is?

Ik zou persoonlijk geen secondenlijm gebruiken want die droogt vaak wit op (althans is mijn ervaring) beetje jammer als er per ongeluk lijm aan de buitenkant van de kap loopt. Ik zou eerder de lijm van Faller (Expert of Super-Expert) proberen

Vriendelijke groet,

Sander

<edit: antwoord gegeven over de lijm>
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
ik heb nog een kap liggen waar iemand zijn schilderkunsten op heeft uit geprobeerd er zitten verder geen beschadigingen aan zover ik het kan zien,dus mocht je verder niks vinden heb ik er wel eentje liggen die schoongemaakt moet worden en op nieuw gespoten! maar dan heb je wel een tijdperk lV kap die ik tot nu toe nog niet ben tegen gekomen
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Ha Mark,

Dat klinkt goed! Ik maak er even een pb van.

Dick
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
hier een afbeelding hoe die er op het moment uit ziet de panto's en ander losse elementen zijn er wel af alleen de zij ruiten zitten er nog in.
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Citaat van: Spoorman op vrijdag 18 maart 2016, 07:54:24Bij de 16/17/1800 zie je ook vaak het volledige A-sein tijdens rangeren.

Dat zou best kunnen maar is volgens mij niet correct. Hoe het hoort te zijn zie je in dit bericht op de derde foto. Een beter bewijs kun je niet hebben toch?
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Citaat van: Spoorman op vrijdag 18 maart 2016, 07:54:24

Bij de 16/17/1800 zie je ook vaak het volledige A-sein tijdens rangeren.


Jij weet alles altijd beter maar kijk even naar de lokwissel van de 1777 op 7:00 minuten en vertel ons wat je ziet. ;)



Gr, Ben.
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
 @citaat
Is dat niet omdat in Duitsland andere regels gelden dan in Nederland?
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Citaat van: Spoorman op zondag 20 maart 2016, 11:21:59Jij weet alles altijd beter

Veel te veel eer, Ben. Ik sla de plank ook wel is mis. Maar in vergelijking met jouw kennis en kunde zie ik mij zelf nog maar als een beginneling.

In dit geval hou ik het er dan maar op dat ik iets gemist heb. Het seinregelement is op dit punt kennelijk in de loop der tijd gewijzigd.
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Zou zo maar kunnen Frenkie, ik heb er geen verstand van.
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Even een zoektochtje gedaan en dit gevonden bij de buren:
CiteerOfficieel is het zelfs volgens het "DB Signalbuch" zo, dat rangerende locs aan beide zijden slechts één witte lamp ter hoogte van de buffer moeten voeren TENZIJ er tijdens de rangeerbeweging één of meerdere onbewaakte overwegen worden gepasseerd (= een paar bielzen tussen het spoor als zijnde "overweg" voor overstekend personeel wordt ook als overweg gezien). In dát geval moet aan beide loczijden het A-sein worden gevoerd.

Omdat in de praktijk vrijwel altijd sprake is van het passeren van één of meerdere van dergelijke "oversteekpaden" op een rangeerterrein of in een station wordt eigenlijk altijd het hier laatst genoemde sein als rangeersein gebruikt.
bron: http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15532.msg234267#msg234267

In Nederland is het rangeersein, zoals bekend denk ik, één wit of geel sein aan beide zijden van de lok.

Dus ik denk dat we in je filmpje, Ben, te maken hebben met een Nederlandse lok, die Duitse regels volgt.

Maar we dwalen wat af in dit topic denk ik.....  :offtopic:
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Citaat van: frenkievee op maandag 21 maart 2016, 09:24:29

In Nederland is het rangeersein, zoals bekend denk ik, één wit of geel sein aan beide zijden van de lok.


Ja hoor. ;)



Met groet,
Ben.
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
 @citaat Touche!  :P
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Rommelig gedoe met die rangeerlichten  >:-D , zie bijgaande video rond 1.51 min.

Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Ik denk dat sommige loks met A sein omdat het oude Duitse loks zijn! Zal wel is aan een machinist vragen wat de officiële rangeer seinen zijn!
Re: Ombouw Motorpost 33891 type ledprint en waarde weerstanden?
Ik heb het even nagevraagd bij een kennis van me. Die is machinist bij de NS. Voor en achter een wit licht, welke van de drie maakt niet uit.