Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking Märklin H0 Modellen
| | |-+  1e modeltrein waar op te letten
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: 1e modeltrein waar op te letten  (gelezen 4466 keer)

SvM

  • Gast
1e modeltrein waar op te letten
« Gepost op: zondag 28 februari 2016, 13:16:08 »

Dag iedereen.

Ik heb onlangs van Marklin de 1736 NS delta digitaal gekocht.
Dit is mijn allereerste trein.
Ik vond hem erg mooi en ben er vrij zeker van dat ik digitaal en met wisselstroom wil gaan werken.
Op het moment druk aan het tekenen van mijn baanplan.
Nu vraag ik me alleen af waar ik op moet letten bij de aanschaf  van wagons e.d.
Ik heb al een heel stuk gelezen over tig verschillende koppelingen.
Is het wel zo dat al die koppelingen te vervangen zijn zodat het altijd sluitend is te maken?

Mijn 1e lok is delta digitaal is dat altijd compatibel met het systeem van Marklin wat ik nu koop?

Gegroet Sebastiaan
Gelogd

RoelMarklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #1 Gepost op: zondag 28 februari 2016, 13:38:43 »

Dag Sebastiaan,

Ik gebruik verschillende merken wagons. De meeste zijn van Märklin en Fleischmann, maar er lopen ook een paar van Trix en Roco bij. Ieder systeem heeft zijn eigen koppelingen. De beugelkoppelingen van de oudere Märklin wagons, Trix en Roco geven onderling ( bij mij ) geen problemen. De standaard koppelingen van Fleischmann ( het haakje) heb ik allemaal vervangen door ofwel Fleischmann kortkoppelingen ofwel Fleischmann beugelkoppelingen. Deze koppelen ook weer zonder problemen met Märklin, Trix en Roco.

De Fleischmann kortkoppelingen zijn heel mooi maar alleen onderling te koppelen. De nieuwe Märklin kortkoppelingen zijn ook mooi en koppelen ook met beugelkoppelingen.

Ik wil uiteindelijk alle wagond kortgekoppeld hebben, maar daarvoor moet het een en ander aangepast worden. Märklin heeft op haar site een onderhoudsboekje staan waar dat uitgelegd wordt.

Succes,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

ceess

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Railbusfan
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #2 Gepost op: zondag 28 februari 2016, 13:44:46 »

Hallo Sebastiaan,

Marklin heeft er altijd voor gezorgd dat alles compatibel is. Dus ja je Delta lok zal kunnen blijven rijden.
Bovendien is het mogelijk om de deltadecoder te vervangen voor een nieuwere.
Kijk ook eens bij het merk Piko, die maken mooie wisselstroom locomotieven voor een goede prijs.
Sucsez.
Gelogd
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 01 maart 2016, 21:35:18 »

Dag Sebastiaan,

Je vraag over wagons en koppelingen is al voldoende beantwoord denk ik zo.
Heb je al bedacht hoe je straks je baan gaat aansturen?
Aansturen met een regel trafo gaat niet meer en je zult een centrale met voeding nodig hebben.

Ik wacht nu eerst even jouw reactie af voordat ik hier verder op door ga.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

fonzo999

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Bezig met keerlusmodule 3railforum modulebaan.
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 01 maart 2016, 22:07:13 »

Sebastiaan,

Even een misverstandje uit de weg ruimen.
In het digitale tijdperk bestaat er geen onderscheid meer tussen gelijk- en wisselstroom. De meesten blijven daar echter
hardnekkig aan vasthouden, zelfs fabrikanten blijven bv. op hun locs DC en AC zetten.
Nee, er is slechts onderscheid in railsystemen te weten 2-rail en 3-rail (wat ze dan hardnekkig gelijk- cq. wisselstroom noemen).

Bij 2 rail wordt de loc of wagenverlichting gevoed door de beide railstaven, waarbij elke railstaaf een pool is. De stroomafnemers ( loc's en wagons ) zijn zo geconstrueerd dat links en rechts electrisch gescheiden zijn.
Bij 3 rail wordt de ene pool gevormd door de middenleider oftewel puco's. De beide railstaven zijn de andere pool. Dat vergt dus een andere constructie van loc's, er moet een sleper onder en links en rechts hoeft niet electrisch gescheiden te zijn.

Bij de aanschaf van loc's zal het wel duidelijk zijn, maar bij wagons moeten er dus de passende wielsets onder zitten. Bij 2-rail dienen de beide wielen die op een as zitten van elkaar geïsoleerd te zijn, bij 3-rail hoeft dat niet. M.a.w. een 3-rail wagon met normale 3-rail wielen zal kortsluiting veroorzaken op 2-rail.

Overigens is van deze 3-rail eigenschap wel handig gebruik te maken bij signaleringen. Als je nl. een van de railstaven van 3-ral isoleert t.o.v. de andere railstaaf, kun je daarop een signaal opwekken met 3-rail wielen. Met dat signaal kun je dus dingen doen als je je baan automatiseert.

Een delta-loc is digitaal, maar wel een met beperkingen, maar hij kan wel rijden op de modernere digitale systemen. In zoverre is het wel compatibel. Maar wil je bv. remsecties inbouwen (waarbij de loc langzaam afremt en tot stilstand komt ), dan luistert je delta-loc niet meer zo goed. Ombouwen van de loc met een juiste decoder kan natuurlijk altijd, meestal moet dan ook de motor aangepast worden. Maar daarover kun je o.a. in de wiki nogal wat vinden.

Over koppelingen is al e.e.a. geschreven. Toevoeging misschien is dat veel wagens tegenwoordig NEM koppelingsschachten hebben, waardoor koppelingen eenvoudig te wisselen zijn zodat je altijd dezelfde koppelingen kunt gebruiken.
Gelogd
Groeten,
Alphons,


Bezig met keerlusmodule 3-rail forum modulebaan

hmmglaser

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 01 maart 2016, 22:47:17 »

En als je het ombouwen goedkoop wilt houden zou je ook voor een compleet setje kunnen gaan zoals de 60760 en er komt als het goed is ook een iets duurder setje op de markt zoals de 60760 maar dan met een mtc21 dragerprint + decoder ipv de simpele decoder.
heb zelf nu +- 10 treinen rond rijden met het 60760 setje en deze ga ik op termijn vervangen met plux22 decoders waarvoor flyerman een drager heeft ontwikkelt.
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 01 maart 2016, 22:54:06 »

Waarom raad je dan iemand dat setje nog steeds aan?
Terwijl er al veel betere mLD decoders te verkrijgen zijn ook met dragerprint of 8 polige stekker ;)

Zou zeker een beginner er niet op wijzen als jezelf toch al aan een ander setje denkt voor je lok's, dat lijkt me ook geen goed advies :thumbdown:
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 01 maart 2016, 23:09:55 »

 @citaat

Dag Hans,

Ik denk dat Mark een beetje naar zijn eigen situatie kijkt en dat is eerst goedkoop ombouwen en uitbreiden en later upgraden.
Of Mark heeft deze setjes gekocht in een periode dat er nog geen betere decoders te krijgen waren.
Er zijn natuurlijk betere decoders waaronder de mLD maar die beginnen met een prijs van rond ? 100,-- plus de kosten van de hoogvermogensmotor en eventueel de kosten van het ombouwen als Sebastiaan dat zelf niet kan of wil.
Sebastiaan staat nog aan het begin en moet nog veel investeren ga ik vanuit en dan kun je voor het prijsverschil weer een hoop doen.
@Sebastiaan, denk qua prijs ook eens aan de aanschaf van een digitale startset, mits dit in je plannen past.
Dat kan tov losse aankopen nog wel eens goedkoper uitvallen.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 01 maart 2016, 23:13:56 »

Hoi Henk,

Hoe kom je daar nou weer bij dat die mLD/mLD3 decoder 100 euro kost?

Kijk dan hier eens naar

Of beter nog naar deze

Natuurlijk zit een motor ombouw er ook nog niet bij in, en die kost ook zo rond de 35 euro, maar dan nog zit ik niet op de 100 ;)

Verwar die decoders niet met de mSD/mSD3 die zijn wel duurder maar hebben daarvoor ook sound aan boord ;)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 maart 2016, 23:44:24 door Hans V200.0 »
Gelogd

SvM

  • Gast
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 02 maart 2016, 10:02:06 »

Ha Henk.

Over de voeding, dat gaan we het uiteraard digitaal doen.
Vraag me alleen af hoe ik kan bepalen of ik genoeg vermogen heb voor de baan die ik zou willen bouwen en hoe ik dit kan berekenen of weten.
Maar goed dat is voor een andere topic
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 02 maart 2016, 10:08:31 »

 8o
Sorry Hans. Je hebt helemaal gelijk.
De standaard decoder is onderdaad geen ? 100,--.
Ik heb zelf alleen maar naar de sound-decoder gekeken omdat bij mij alles al digitaal is.
 
Maar daar komt (mogelijk) nog de kosten van een hoogvermogen motor (60943/60944) bij en op de site van Marklin staat deze voor ? 30,-- en dan ben je bij elkaar nog ? 70,-- kwijt + de kosten voor de ombouw (in beide gevallen).

Dan kan ik mij voorstellen dat mensen zich nog eens achter de oren krabben, zeker als het een oude analoge lok is want dan kan je voor dezelfde prijs er twee ombouwen.
Dat was in ieder geval bij mij zo.

In ieder geval, dank dat je mij even op de juiste prijs geattendeerd hebt. :thumbup:
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 02 maart 2016, 10:17:51 »

Vraag me alleen af hoe ik kan bepalen of ik genoeg vermogen heb voor de baan die ik zou willen bouwen en hoe ik dit kan berekenen of weten.
In mijn draadje met mijn baanontwerp staat een stukje over KLIK: boosters en stroomverbruik.
Dat stukje begint op 4 december 2015.
Lees dat eens door en dan heb je een basis.
Belangrijk is ook met welke centrale je wilt starten.


Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 02 maart 2016, 11:32:38 »

Hoi Henk,

Gelukkig valt er nog iets te kiezen, en echt goedkoop instappen zoals met die 60760, waar de motor al bij zit (maar niet voor elke ombouw) zou ik zeker afraden.
Waarom dan?
Deze decoder gaf in mijn opinie slechtere rijeigenschappen, en heb toen besloten dat onding te vervangen.
Wel had ik de motor nog dus een andere decoder zat er zo in.
Heb dan een andere variant van deze lok (1652), nog met een 6090 decoder uitgerust en de eigenschappen gingen er al stevig op vooruit, mede door de vijfpolige motor.

Hoi Sebastiaan,

Delta was vroeger de goedkopere instap voor digitale centrales, en die waren ook beperkt tot maar 15 adressen, maar je kon er niet zoveel met je Delta control bedienen, en ook de functie was afhankelijk van de snelheid dus niet constant.

Neemt niet weg dat je een dergelijke lok nog steeds kan bedienen met een centrale die Motorola protocol heeft (MM) dus tot aan de CS 2 en de CS 3 toe :thumbup:
Ombouwen is toch voor een beginner lastiger dan je denkt ;)
Ach ik kan ook wel roepen dat het een eitje is, maar dan kijk ik wel door mijn eigen ogen en niet door die van een startende ombouwer ;)
Want hoe is het gesteld met dat inzicht, om een lok uit elkaar te halen en opnieuw te monteren en te solderen?

Ken zelfs gasten die amper een lok open durven te maken voor bijvoorbeeld onderhoud, laat staan dat die ze dan zelf ombouwen.
En schaam je er ook niet voor als beginner, een ieder die er al meer heeft omgebouwd is ook ooit ergens begonnen, en zelfs na 2 ombouwprojecten gezien te hebben trok ik zelf de stoute schoenen aan ;)

Toen hadden we nog geen workshops die we erover konden volgen, noch dit forum was in zicht, dus ook een man als bijv. Teunistreinen had je niet, ja zelfs de lokdokter van HIP heb je nu :D
Zou een beginner zeker eens aanraden 1 van deze mogelijkheden te benutten, immers ze zijn voor handen en kunnen je een hoop ellende besparen.

Als koppelingen van rijtuigen of goederenwagons een NEM schacht hebben, is uitwisseling ervan niet zo lastig meer.
Dit geld niet voor treinstellen, die hebben vaak een ander type koppeling dan je andere rijtuigen.

Succes met het tekenen van je baan, en mocht je hulp nodig hebben, dan is het forum niet ver weg meer ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Gelogd

UncleJack

  • Gast
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 05 maart 2016, 12:05:22 »

Sebastiaan,
 
Mensen die niks snappen van electriciteit, zeggen veel en graag dat het niets meer
uitmaakt. Volgens hun zou je alleen maar moeten letten op '3rail' of '2rail'.
Dit nu is klinkklare onzin. Als je dat niet gelooft, zet dan maar eens bijvoorbeeld een
goederenwagon van Märklin op een Trix-baan. Je krijgt dan ongetwijfeld hele mooie
vonken en allerlei spannende geluids-effecten (kortsluiting).
 
Het systeem dat Märklin gebruikt heet digitale wisselspanning. De polariteit wisselt dus
steeds tussen de derde rail (contactpuntjes) en de rails. Je kunt dit vergelijken met het
lichtnet. Dat bestaat uit een fasedraad (230 V) en een nuldraad. Tussen die twee speelt
zich de stroomvoorziening af.
Dat is dus een groot verschil met digitale gelijkspanning. Bij digitale gelijkspanning is
de ene rail de minpool en de andere rail de pluspool. De polariteit wisselt alleen als je
de trein de andere kant op wilt laten rijden.
 
Bij beide systemen zitten de feitelijke commando's verborgen in de blokgolven. Door een
bepaalde adressering weten de treinen die op de baan staan precies of het commando wel of
niet voor hun bedoeld is.
 
Jack
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 05 maart 2016, 12:18:44 »

Over voorlichting gesproken....  8o :-(
Digitale spanning ===> klik
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

fonzo999

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Bezig met keerlusmodule 3railforum modulebaan.
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 05 maart 2016, 12:54:51 »

zet dan maar eens bijvoorbeeld een goederenwagon van Märklin op een Trix-baan. Je krijgt dan ongetwijfeld hele mooie
vonken en allerlei spannende geluids-effecten (kortsluiting).
 

Wat je beschrijft is nou precies het verschil tussen het 2 en 3-rail systeem, Jack, de manier van stroom opnemen door de gebruikers.  Het heeft helemaal niets te maken met welke soort spanning op de rails staat, jouw zgn. "Märklin digitale wisselspanning" of je aangehaalde "digitale gelijkspanning".
Ik ben benieuwd welke spanning jouw ecos op de rail zet !
Gelogd
Groeten,
Alphons,


Bezig met keerlusmodule 3-rail forum modulebaan

FredMa

  • Gast
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 05 maart 2016, 16:44:04 »

Dat is dus een groot verschil met digitale gelijkspanning. Bij digitale gelijkspanning is
de ene rail de minpool en de andere rail de pluspool. De polariteit wisselt alleen als je
de trein de andere kant op wilt laten rijden.
En geloof je dit nu zelf?
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 05 maart 2016, 16:46:28 »

Mensen die niks snappen van electriciteit,
Snappen óók vaak niks van digitale banen... :D
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Spoorman

  • Gast
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 05 maart 2016, 16:47:19 »

Wat een vermaeck toch op dit forum. :D :D
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 05 maart 2016, 19:20:04 »

1. Nu vraag ik me alleen af waar ik op moet letten bij de aanschaf  van wagons e.d.
2. Is het wel zo dat al die koppelingen te vervangen zijn zodat het altijd sluitend is te maken?
3. Mijn 1e lok is delta digitaal is dat altijd compatibel met het systeem van Marklin wat ik nu koop?

1. Je kunt vrijwel alles kopen, maar bij 2-rail merken is het handig de wielen te vervangen door 3-rail wielen.
2. Van veel merken zijn beugelkoppelingen gestandaardiseerd, maar kortkoppelingen zijn dat niet.
3. Ja met beperkingen, of nee (niet als je de meer uitgebreide opties wilt kunnen benutten van de nieuwere systemen). Je kunt nog beter een analoge lok kopen in die ombouwen naar echt digitaal dan delta kopen (als je digitaal wilt rijden). Ik ervaar delta als een marketingfout van Marklin. Daar hadden ze nooit aan moeten beginnen. Het doet afbreuk aan het kwaliteitsmerk wat zij behoorden te zijn.

@UncleJack
Het is mogelijk om op een baan zowel 2-rail als 3-rail te rijden, en zowel analoog als digitaal, en zowel met de hand, treingestuurd als computergestuurd, alles door elkaar heen: mits je blokgestuurd rijdt. Er bestaat tenminste een modelbouwclub die dat ook doet.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 05 maart 2016, 19:23:52 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

SvM

  • Gast
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 08 maart 2016, 20:48:25 »

Uh Hans? lokdokter? HIP?  Wil zeker ook aan treinen sleutelen maar miss niet mijn 1e.... Voel hier toch al wel een speciale band mee :P. De boosters is dus pas van toepassing als ik ongv weet wat er op moet. Duidelijk.
Nu verder met het banenplan maar das mijn ander topic (draadje?)
Gelogd

SvM

  • Gast
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 12 maart 2016, 19:50:55 »

Aangezien ik verwacht nog maanden nodig te hebben voordat ik uberhaupt mijn trein kan laten rijden wil ik hem in de kast zetten.
Ik heb een mooie ingebouwde vitrine in de woonkamer.
Iemand nog tips waar op te letten?
En als ik hem over pak m beet een half jaar wil gebruiken moet ik hem dan schoonmaken?
Zoja hoe doe ik dat en waarmee?

Alvast bedankt
Sebastiaan
Gelogd

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #22 Gepost op: zondag 13 maart 2016, 01:55:33 »

Hoi Sebastiaan,

Over een half jaar hoef je dat nog niet schoon te maken zeker als ie niet gebruikt is.
Dat hoeft pas als je de wielen niet meer rond kan draaien en de olie die erop zit verharst is, dus het drijfwerk van je lok vastzit.

Of als je het niet vertrouwd dan even de motor open maken en kijken of er zich veel vuil heeft opgehoopt wat je met een badje wasbenzine of een ultrasoonbad weg kan krijgen.

Harald (Haradigi hier op het forum) is de lokdokter bij Hobby In Praktijk oftewel HIP, en hij heeft er voldoende kennis om jouw lok rijvaardig te krijgen maar ook te houden.

M.v.g.

Hans V200.0
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: 1e modeltrein waar op te letten
« Reactie #23 Gepost op: zondag 13 maart 2016, 21:05:51 »

Ik heb een mooie ingebouwde vitrine in de woonkamer.
Iemand nog tips waar op te letten?
Sebastiaan,

Even het glazen deurtje open zetten als je een foto voor ons maakt.  :D

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.069 seconden met 24 queries.