Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ontsporen middendraaistel Rivarossi HR2908 MAT 46 AC digitaal

Gestart door Wheels zondag 28 februari 2016, 12:28:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontsporen middendraaistel Rivarossi HR2908 MAT 46 AC digitaal
Hoi,
Het zoveelste probleem met mijn Mat 46 van Rivarossi komt om de hoek kijken.
Begin dit jaar waren de tandwielen aan de wielstellen doorgescheurd en inmiddels netjes vervangen. De nieuwe onderdelen zien er in ieder geval op het oog steviger uit.

Nu dacht ik de ontspoor problemen van het middendraaistel op te lossen door de sleper te verwijderen maar geeft geen verbeterd resultaat.
Op sommige stukken ontspoort het middenstel om onverklaarbare reden, ik heb geen idee. Een wisselstraat pakken is Russisch Roulette met het draaistel, de ene keer gaat het goed en de andere keer is het stel van de rail af.

De 1 na de andere stroomafnemer op de wielen is inmiddels doorgebrand en die vervang ik niet meer, wat een ....... dingen. De stroomafname heb ik zelf aangepast en ben daar zeer tevreden over. (zie foto) Deze aanpassing heeft niets met de ontsporing te maken want voor en na aanpassen bleef het ontsporen een probleem.

Met of zonder kappen maakt niets uit, hij blijft regelmatig ontsporen.

Heeft iemand nog ideeën?

gr Matje
Re: Ontsporen middendraaistel Rivarossi HR2908 MAT 46 AC digitaal
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Ontsporen middendraaistel Rivarossi HR2908 MAT 46 AC digitaal
Hallo Matje,

vermoedelijk een geval van verkeerde wielafstand op het middelste draaistel, deze moet op 13,8 tot 14,1 mm. staan. Misschien gelijk deze assen vervangen door Marklin wielstellen, dan heb je gelijk de goede flenshoogte, en afstand, en hoeft de massa niet meer over de ribbeltjes te draaien. De Marklin assen zijn net zo dik als die er nu inzitten.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Ontsporen middendraaistel Rivarossi HR2908 MAT 46 AC digitaal
Je zou het stel kunnen verzwaren door een paar plakjes bladlood erin te leggen.
Dat deed hier wonderen.

Mvg Robin
Re: Ontsporen middendraaistel Rivarossi HR2908 MAT 46 AC digitaal
Hoi Walter en Robin,
Bedankt voor reacties.

Wielafstand was goed maar heb gelijk Marklin wielen geplaatst, puntlager vlak geslepen zodat het wiel in de plastic behuizing past.
Zelfde ronde gereden als met de originele wielen en het resultaat is geen enkele ontsporing meer met de Marklin wielen.
Mooi werk !

Zal verdere proeven uitvoeren en eventueel via iTrain zodanig een route programmeren door kritische punten te vermijden. Mogelijk laatste niet nodig maar altijd een goede optie om het treinstel toch te laten rijden.
Bladlood plaatsen tot nu toe niet nodig maar hou dit op de achterhand.

Mooi dat het toch gelukt is het model zonder problemen te laten rijden. Zou zonde zijn dit model alleen in mijn vitrines te laten staan want dat is niet mijn ding.

Groet Matje

Re: Ontsporen middendraaistel Rivarossi HR2908 MAT 46 AC digitaal
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Ontsporen middendraaistel Rivarossi HR2908 MAT 46 AC digitaal
Hallo Matje,

weer een probleem minder, de marges voor de wielen zijn klein, maar is een kleine oplossing doeltreffend,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Ontsporen middendraaistel Rivarossi HR2908 MAT 46 AC digitaal
Hoi,

indruk rijgedrag, wat een verbetering na vervangen fragiele stroomafnemer, vervangen Rivarossi wielen door Marklin wielen in het middendraaistel en het verwijderen van de sleper.




groet Matje
Re: Ontsporen middendraaistel Rivarossi HR2908 MAT 46 AC digitaal
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Ontsporen middendraaistel Rivarossi HR2908 MAT 46 AC digitaal
Hallo Matje,

hij rijdt inderdaad nu weer mooi, veel plezier ermee,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Ontsporen middendraaistel Rivarossi HR2908 MAT 46 AC digitaal
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Ontsporen middendraaistel Rivarossi HR2908 MAT 46 AC digitaal
Hallo Matje,
wat voor sleper heb je er onder gezet ??
Re: Ontsporen middendraaistel Rivarossi HR2908 MAT 46 AC digitaal
Hoi Robert,

Treinstel niet meer in bezit maar dacht dat er een Roco fluister sleper onder is gegaan.

Gr Matje
Re: Ontsporen middendraaistel Rivarossi HR2908 MAT 46 AC digitaal
Als de sleper geschroeft zit is de basis het zelfde als bvb een Marklin of fleisschmann sleper en kun je er ook een marklin fluister sleper onder zetten bvb E144133 je haald de sleper uit elkaar en monteerd het weer op het isolatie voetje van de Rivarossi je schroeft de voet weer vast en klikt dan de sleepschoen aan de koperen veren.
Het klopt dat Rivarossi modellen wel eens ontsporen ze hebben namelijk dunnere flenzen dan Marklin soms moet je ze 14,3 of meer zetten zodat ze goed door wissels heen kunnen lopen anders botsen ze op de binnenste wiel geleider(zie omcirkelde op de foto hier onder deze komt uit de wiki)met name in slanke wisels komt het voor.
Re: Ontsporen middendraaistel Rivarossi HR2908 MAT 46 AC digitaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ontsporen middendraaistel Rivarossi HR2908 MAT 46 AC digitaal
Citaat van: hmmglaser op donderdag 30 januari 2020, 11:14:51
anders botsen ze op de binnenste wiel geleider
Goede observatie. Een "binnenste wiel geleider" heet in het Nederlands "strijkregel". Dat is in het Duits "Radlenker", voor het geval je ooit stuit op een Duitstalige uitleg ervan.

Ik heb zelf op enkele K-rail boogwissels de plastic strijkregels vervangen door messing strijkregels omdat een Metropolitan loc het hardnekkig gedrag vertoonde plastic strijkregels stuk te snijden, om daarna het wissel te verlaten recht door het midden, tussen de 2 sporen in (de wielen stonden iets te ver uit elkaar, bleek na meting).
Re: Ontsporen middendraaistel Rivarossi HR2908 MAT 46 AC digitaal
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Ontsporen middendraaistel Rivarossi HR2908 MAT 46 AC digitaal
Bedankt voor de info, ga gelijk ff een sleper bestellen. De wielassen ga ik vervangen voor wisselstroom assen, de motor is van roco dus die moet ik eerst ff testen.