Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

UTP kabel geschikt voor melders en wissels

Gestart door Kelderspoorder zondag 28 februari 2016, 10:58:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Hoi,
ik heb zowat een 400 m UTP kabel, is deze geschikt voor het aansluiten van bezetmelders en wisseldecoders
tussen spoorweg en decoders :help:
ik hoor het wel.

grt Freddy
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Wel voor wissels, niet voor terugmelders. gebruik de zoekfunctie even. Er is meer dan genoeg over geschreven.
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Heel simpel, kabelmantel eraf halen, draden die gepaird zijn uit elkaar halen en de enkele draden kan je perfect gebruiken voor terugmelders.
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Het heeft dan toch zijn voordeel om in de bouw te werken, zo zie je toch wat de een als afval beschouwd een ander weer als bruikbaar en goedkoop (gratis) materiaal ziet
ik ga hier zeker veel plezier aan hebben

grt Freddy :thumbup:
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Ik heb weleenswaar geen terugmelders (analoge bediening) maar ik gebruik bijna overal utp voor. Zowel massieve kern als flexibele kern. Nog geen nadelen gevonden. Ook restpartijen van een project.
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Citaat van: Kaleb op zondag 28 februari 2016, 15:34:33
Zowel massieve kern als flexibele kern.

Zo gebruik ik ze ook. Werkt prima bij mij.

Martin.
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Ik gebruik ze alleen voor de wissels. werkt perfect.

GR Dennis
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Als er 18 MHz volgens milspec overheen kan zou een terugmeldertje geen probleem mogen zijn. Als een terugmeldertje moeite heeft met 6 meter kabel moet de ontwerper zich serieus achter de oren gaan krabben.
Wat wel belangrijk is is dat je de aderparen pairt. dus voor een terugmelding over twee aders is het wijzer om het groene of oranje paartje te gebruiken.
De twisting is aangepast, vaak is blauw-wit wat minder getwist omdat dit doorgaans geen data-aansluiting is.
Heb je een TX / RX combinatie met 4 of 3 aders moet je de tegenoverliggende aders uit de kabel nemen, dus oranje en bruin en bij een 3 aderige aansluiting bruin en oranje als massa nemen, wit/oranje en wit/bruin zijn dan de signaallijnen
Het gaat nog wel verder, maar om hier nou een compleet UTP-essay van te maken...
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Waarom zou je ze gepaird laten, dat is nergens voor nodig. Gewoon uit elkaar halen en elke draad afzonderlijk gebruiken.
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Ik zeg schaf wat 'litze' draad aan. Bijvoorbeeld 0,5mm2. Zit je wat veiliger en minder storingsgevoelig.

Utp breekt makkelijk af naar mijn mening.
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Begint deze discussie nu toch niet opnieuw ?
Zie : Klik
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Citaat van: flyerman op dinsdag 01 maart 2016, 00:25:13
Waarom zou je ze gepaird laten, dat is nergens voor nodig. Gewoon uit elkaar halen en elke draad afzonderlijk gebruiken.
Paartjes zijn getwist en de twisting beinvloedt het paar. Een paartje moet je zien als een condensator, het zijn namelijk twee geleiders gescheiden door een dielecticum. Door de twisting, wat op zich een spoel is, wordt een inductie toegevoegd die de faseverschuiving veroorzaakt door de capaciteit van de eerder genoemde condensator tegenwerkt danwel opheft.
De drager van de datatrein die over een paartje gaat is (vaak) dermate hoogohmig dat een te grote capaciteit de pulserende gelijkspanning op een dusdanige manier afvlakt dat de ontvanger alleen maar een gelijkspanning ziet, maar zoals ik al zei wou ik er geen UTP essay van maken. Ik heb het idee dat je niet eens weet wat met gepaird bedoelt wordt. Gepaird houdt in dat je één signaal over één paar aders laat lopen. gebruik van de tegenoverliggende aderparen is om overspraak te voorkomen. Zolang het platte geschakelde signalen zijn zonder data kan je alles door elkaar gooien, naar hartelust.
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Citaat van: fonzo999 op dinsdag 01 maart 2016, 09:11:16
Begint deze discussie nu toch niet opnieuw ?
Zie : Klik

In de Wiki-verwijzing staat sowieso al een leugen
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Dan wijzig je dat toch ?  >:-D
Wat let je, aanvullen of wijzigen staat vrij bij Wikipedia.
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
 "leugen" impliceert dat het expres gebeurd.
Zal wel niet de bedoeling zijn in de wiki.
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Zo de toon is weer gezet, zal vast de Cola en Chips klaarzetten, wordt weer smullen.

Groetjes
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Ik weet wel wat gepaird is, ik laat het er bij zitten. Altijd die flauwe kul hier. we hebben het over een draadje voor een terugmelding....
Re: UTP kabel geschikt voor melders en wissels
Ik doe met je mee... :) Als het werkt, werkt het... en anders heb je een uitdaging. De Cola en de Chips kunnen terug in de kast.