Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

BigBoy 37990 rijdt niet meer en maakt hoog schril piepend geluid!

Gestart door AlbertJan zondag 28 februari 2016, 08:05:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BigBoy 37990 rijdt niet meer en maakt hoog schril piepend geluid!
Beste forumleden.
Een wat oudere modelspoorvriend help ik regelmatig met het in- en afstellen van zijn digitale locs.
Regelmatig is er iets fout gegaan (ook zijn kleinkinderen mogen met de baan spelen! :P) en is er weer iets gebeurd.
Nu ook weer met zijn BigBoy 37990, ik had deze weer helemaal in orde gemaakt en alles werkte weer zoals het hoort.
Weekendje kleinkinderen over de vloer en lekker laten rijden met o.a. de BigBoy en de volgende dag deed hij niets meer.
Nu was dit al eerder gebeurd maar toen hadden ze het adres weten te wijzigen en met terugzetten oude adres, reed en rookte hij weer als vanouds.

Nu dus weer ditzelfde probleem, met het verschil dat nu wel alles het doet maar hij rijdt niet meer.
Alle functies doen het maar i.p.v. rijden geeft de motor (of decoder?) een hoog schril geluid! 8o

Wat zou dit kunnen zijn en hoe te verhelpen?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: BigBoy 37990 rijdt niet meer en maakt hoog schril piepend geluid!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BigBoy 37990 rijdt niet meer en maakt hoog schril piepend geluid!
Hoi AlbertJan,

Misschien een probleem met de cardanassen tussen motor en wormwiel in de beide aandrijf units?
Kun je zien of de motor wel draait?
Re: BigBoy 37990 rijdt niet meer en maakt hoog schril piepend geluid!
Hoi Ad.
Net weer even de BigBoy op het test spoortje gezet en nee, motor draait niet.
Maar bij de controle zag ik het volgende:



Niet te geloven, heb ik in 60 jaar nog nooit aandrijfwielen gehad die uit hun kwartiering waren, nu heb ik er binnen 1 maand 2 locs! 8o
Nu wordt er met deze loc niet erg voorzichtig om gegaan maar dit is toch wel erg fors!
Zelf weleens met de hand geprobeerd om dit te forceren maar dat krijg je echt niet voor elkaar zonder enorm veel kracht hier op uit te oefenen.

Ik wilde het drijfwerk los maken maar zie mijn 2,5 mm dopsleutel niet dus later maar even opzoeken en kijken of dit echt het probleem is of misschien (ook) nog iets anders!?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: BigBoy 37990 rijdt niet meer en maakt hoog schril piepend geluid!
-Albert-Jan:
Das heel zuur, ik zou de kleinkinderen in het vervolg een simpeler locje geven om mee te spelen.
Re: BigBoy 37990 rijdt niet meer en maakt hoog schril piepend geluid!
Beste helpers.
Gisteravond weer mijn Märklin gereedschapssetje gevonden en gelijk het drijfwerk gedemonteerd en de wielen opnieuw gekwartierd.
Helaas was dit niet de oplossing en rijdt de BigBoy nog steeds niet en ook het gillende geluid i.p.v. rijden.

Ook gekeken hoe ik motor en aandrijving kan demonteren maar alles is flink ingepakt en weg gewerkt.

Weet iemand hoe je dit moet demonteren en bij de aandrijving kan komen?
Ook de elektronica zit op motor en aandrijving bevestigd.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: BigBoy 37990 rijdt niet meer en maakt hoog schril piepend geluid!
Ik denk dat dit erg veel werk is, en dat de hele lok bijna uitelkaar gehaald mag worden.
Zonde trouwens om er kleine kinderen mee te laten spelen. Ding kost toch 800 euro...

Gr Dennis
Re: BigBoy 37990 rijdt niet meer en maakt hoog schril piepend geluid!
Hoi Dennis en Jorg.
Natuurlijk hebben jullie helemaal gelijk dat zo'n loc niet geschikt is voor kleine kinderen.
Maar deze opa heeft er voor gekozen om zijn treinbaan te delen met zijn kleinkinderen, zijn kinderen hebben nooit interesse gehad, en is dolgelukkig dat zijn kleinkinderen zo enthousiast zijn! O:-D
Hij neemt de schade voor lief maar hoopt natuurlijk wel dat de treinen kunnen blijven rijden.
Daarbij koopt hij regelmatig weer nieuw "sloop" materieel om zijn kleinkinderen te plezieren.

Zelf heb ik dit ook 2 jaar gedaan en mochten mijn kleinzoons met 2 BigBoys gelijktijdig rijden, ieder reed handmatig met 1 BigBoy en ging 2 jaar ontzettend leuk, vaak met enorme slepen en gaf enorm veel plezier.
Totdat op een familiefeestje er een neefje bij kwam, toen was het hek van de dam en moesten de locs ontsporen, botsen en elkaar wegtrekken! 8o
Dit was helaas ook de allerlaatste keer dat ze hiermee gespeeld hebben, toen ik zei dat dit niet mocht waren ze zo geschrokken dat ze nooit meer interesse hebben gehad in welk (model)spoor dan ook! :-(
Nu met mijn allerlaatste kleinzoon wordt dit weer opgebouwd en met zijn 2 jaar (gisteren geworden) is hij net overgestapt van met de hand duwen naar een batterij trein, de volgende stap wordt natuurlijk elektrisch en daarna jaja, toch weer de BigBoy! :D

Maar goed, voor vaders, opa's en overgrootvaders is er niets leuker dan dat de kleinkinderen in hun voetsporen treden en uiteindelijk helemaal gek zijn van treinen! :-* (en ja, een kapotte BigBoy neem je dan voor lief! 8o)

Hopelijk krijg ik deze "bots" BigBoy weer aan het rijden en anders mag hij naar de locdoc!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: BigBoy 37990 rijdt niet meer en maakt hoog schril piepend geluid!
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: BigBoy 37990 rijdt niet meer en maakt hoog schril piepend geluid!
Ik ben geen pedagoog, doch om het adagium "wat de kindertjes zien, maken de handjes kapot" te entameren gaat me te ver... 8o
Re: BigBoy 37990 rijdt niet meer en maakt hoog schril piepend geluid!
 8o Hee Wim, kan het effe minder met de dure woorden, nu moet ik zwaar gaan nadenken om te weten wat je bedoeld met je opmerking. :-)

Dirk-Jan
Re: BigBoy 37990 rijdt niet meer en maakt hoog schril piepend geluid!
Re: BigBoy 37990 rijdt niet meer en maakt hoog schril piepend geluid!
Citaat van: Dirk-Jan op maandag 29 februari 2016, 14:12:26
wat je bedoeld
Ik bedoel. Je bedoelt enz...
Re: BigBoy 37990 rijdt niet meer en maakt hoog schril piepend geluid!
Oei, oei. Ik herken er wel iets in. Ik heb geprobeerd mijn zoon de M-hobby bij te brengen. Dat ging heel goed, totdat hij met zijn vriendje een uurtje met de trein ging spelen. Het meest leuke was bots-treintje spelen. Sindsdien heeft hij er geen millimeter meer om gegeven. Kan het zijn dat de achterste gekoppelde as aanloopt?
Re: BigBoy 37990 rijdt niet meer en maakt hoog schril piepend geluid!
Door de kromme drijfstang is het drijfwerk geblokkeerd geraakt. Wanneer dan de motor toch wil proberen e.e.a. in beweging te brengen gaat het mis. Het schrille geluid lijkt me een tandwiel dat ijverig probeert het volgende tandwiel in beweging te krijgen, wat door het vastzittende drijfwerk niet lukt. De tandjes zullen wel niet meer in perfecte staat verkeren. Het lijkt me dat de lok verder uit elkaar moet om de schade volledig te kunnen overzien. Misschien valt het mee en is de motor een beetje van z'n plek geschoten met een slippend tandwiel als gevolg.
Re: BigBoy 37990 rijdt niet meer en maakt hoog schril piepend geluid!
Beste helpers.
Het zou inderdaad kunnen dat de achterste gekoppelde vastzit of dat er iets anders in de aandrijving vast is gelopen maar dan moet ik toch behoorlijk wat demonteren om er bij te kunnen en dat zie ik nog niet zo 1,2,3 zitten!  8o
Misschien toch maar eens een poging wagen en anders maar eens vragen wie dit kan en wil doen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: BigBoy 37990 rijdt niet meer en maakt hoog schril piepend geluid!
Ik wil je er gerust mee helpen AlbertJan.
Wel veel werk, maar wel een leuke klus lijkt me. En ik leer mijn Big Boys beter kennen :)

Gr Dennis
Re: BigBoy 37990 rijdt niet meer en maakt hoog schril piepend geluid!
Hoi Dennis.
Dat zou natuurlijk bijzonder leuk en gezellig zijn maar wel jammer dat Valkenswaard en Nijkerk niet wat dichter bij elkaar liggen! :-(

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.