Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

wissel in een blok ja of nee

Gestart door Kelderspoorder vrijdag 26 februari 2016, 19:47:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wissel in een blok ja of nee
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
wissel in een blok ja of nee
dag spoorliefhebbers,

ik volg al geruime tijd het 3railforum, zelf ben ik nog maar pas opnieuw gestart met een nieuwe spoorbaan die zal later met koploper bestuurd worden.
ik ben nu bezig met de baan in te delen in blokken hierbij heb ik een vraag. een wissel hoort wel of niet in een blok thuis. maar ik heb bij mijn schaduwstation een aantal wissels op rij W1 tot W7 en W8 tot W12, als deze niet tot een blok behoren is er toch kans op een spooktrein. vb: als een trein komt vanuit blok 3 en naar blok 19 rijd dan wordt de trein afgemeld uit blok 3 bij melder BM 3.01 en wordt pas gemeld bij BM 19.01. intussen kan toch een andere trein die uit een blok 6 t.e.m. 14 vertrekt naar blok 19 mekaar kruisen met alle gevolgen vandien.
ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd, hoe moet ik dit aanpakken wie weet hier raad mee

ik verneem het graag
Freddy
Re: wissel in een blok ja of nee
Een wissel maakt geen deel uit van een blok.

Koploper houd het wissel bezet totdat de laatste melder van het achterliggende blok bezet wordt.
Dus op die manier kan er geen andere trein over het wissel, ondanks het voorliggende blok vrij is gekomen.

Kijk ook eens op http://members.ziggo.nl/pahasoft/ voor de beginnershandleiding.

Groeten Sander
Re: wissel in een blok ja of nee
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: wissel in een blok ja of nee
Sander, bedankt voor je snelle reactie, ik ga zeker deze handleiding eens doornemen,het is nog allemaal wel nieuw voor mij, (zoals wij zeggen "allemaal chinees ")
maar zo kan ik weer verder aan de slag
gr. Freddy
Re: wissel in een blok ja of nee
Re: wissel in een blok ja of nee
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: wissel in een blok ja of nee
zoiets bedoel ik inderdaad Wim,
maar dat is normaal zeker voor een groentje  :)
Re: wissel in een blok ja of nee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wissel in een blok ja of nee
In Dinamo maakt een wissel wel deel uit van een blok, en wel het blok aan de kant van de wisseltong, mits de rijrichting richting wisseltong wijst. Daar zit een logische gedachte achter, althans vanuit de analoge blokbesturing. Dat betekent ook dat de eventuele stopplaats voor die wissel eindigt, en zich niet noodzakelijk aan het blokeinde bevindt.

Bij de discussies over Dinamo blijkt dat deze stellingname soms leidt tot vrij absurde situaties, vooral bij echte kruiswissels ("Hosentrager" bestaande uit 4 wissels en een kruising). Omdat Dinamo-rijders vaak ook Koploper-gebruiker zijn, is het waarschijnlijk dat wissels op die manier in Koploper ook binnen een blok kunnen vallen.

Dus ik lees de reacties zo eens door, en denk er het mijne van. Simpele antwoorden zijn niet altijd een weergave van de realiteit.
Re: wissel in een blok ja of nee
Je kunt lang of breed praten: een wissel is geen onderdeel van een blok. Ook niet bij De Koploper Dinamo rijders.

Wat wel kan is een wissel bewaken door middel van een bezetmelder door die melder te koppelen aan het wissel. Zolang een trein dan de melder triggert zal het wissel bezet blijven en kan er geen nieuwe rijweg gelegd worden via dat wissel.

Met groet,
Ben.
Re: wissel in een blok ja of nee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wissel in een blok ja of nee
Dat is weer eens een lekker straight antwoord. Geen wissel in een blok, eventueel wel een melder.
Is dat een digitaal antwoord of geldt dat universeel voor analoog en digitaal?
Re: wissel in een blok ja of nee
Citaat van: Jan22 op zaterdag 27 februari 2016, 21:49:08

Dat is weer eens een lekker straight antwoord.


Ik probeer net als Sander een beetje bij de vraagsteller te blijven.
Re: wissel in een blok ja of nee
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: wissel in een blok ja of nee
Hallo,

het is eigenlijk heel simpel, als je het vanuit een andere hoek benaderd. Een wissel behoort tot een rijweg, en een rijweg behoort nooit tot een blok, Een rijweg is een verbinding tussen blokken.

De meeste softwareprogrammatuur heeft ook de mogelijkheid om een trein die zich in meerdere blokken bevind de tussenliggende rijweg te bezetten, zodat een bezette wissel niet geschakeld kan worden.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: wissel in een blok ja of nee
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: wissel in een blok ja of nee
Simpel:
een blok eindigt of begint bij een wissel.
Re: wissel in een blok ja of nee
Een heel correct antwoord...... :D

Dus een wissel behoord NIET bij een blok.
In iTrain blijft hij immers bezet als het blok gereserveerd / bezet word achter het wissel , dan geeft ook het wissel bezet aan.
Het schakelen van het wissel is dan automatisch niet mogelijk.....en ik neem aan dat dit ook voor andere programma's geld.

Mvg: Alex
Re: wissel in een blok ja of nee
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: wissel in een blok ja of nee
Ben,
over welke melder spreek je dan bij het voorzien van een bezetmelder, is dit een aparte melder of een melder van voorgaande blok. en moet ik dan alle wissels die tussen de blokken zitten aansluiten op die melder?

groet Freddy
Re: wissel in een blok ja of nee
Beste Freddy,

Onthoud gewoon dat een wissel geen onderdeel van een blok is. Dan is het vrij logisch te begrijpen: Geen onderdeel van een blok dus apart meldpunt op de bezetmelder. Dat is een vrij dure oplossing want het kost je iedere keer een meldpunt op je bezetmelder. Je kan de wisselstraat ook direct op de centrale voedingsleiding / ringleiding / centrale aansluiten.

Citaat van: Kelderspoorder op zondag 28 februari 2016, 10:29:08
en moet ik dan alle wissels die tussen de blokken zitten aansluiten op die melder?

Nee, Per wisselstraat. Zie even de voorbeelden hieronder. Het is een beetje afhankelijk van je sporenplan kan je de wisselstraat opdelen in verschillende meldpunten.

En speciaal voor Jan22 / Jan Willem: De höstentrager uitgewerkt. Zoals je ziet, niet in een blok. Gewoon een wisselstraat met 4 wissels. Voor snellere afwerking van het treinverkeer zijn de twee doorgaande sporen op een apart meldpunt gezet.

Groeten Ronald.

Dat is dan een aparte melder.
Re: wissel in een blok ja of nee
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 28 februari 2016, 10:29:08

over welke melder spreek je dan bij het voorzien van een bezetmelder, is dit een aparte melder of een melder van voorgaande blok. en moet ik dan alle wissels die tussen de blokken zitten aansluiten op die melder?


Zie het antwoord van Ronald.

Niets moet, het mag. Stel je hebt een hele lange wisselstraat, in dit voorbeeld op mijn baantje zijn dat 10 wissels achtereen.



Die straat wordt op enig moment geheel vrijgegeven door de besturing. Door nu een melder aan een wissel of een deel van de straat te hangen kun je delen van de wisselstraat eerder vrijgeven. In dit geval is dat het eerste wissel direct na het sein waardoor een wachtende trein in blok 6 rijwegen kan krijgen naar de blokken 502 - 510.

Met groet,
Ben.
Re: wissel in een blok ja of nee
Bij mij (ik rij 2rail met dinamo Classic en iTrain als besturingsoftware) zijn alle wissels voorzien van een eigen bezetmelder.
Ik heb 4 bezetmelders per blok (2 CD 16 kaarten per TM-H)
De wissel hoort niet bij het blok zelf , maar elektrisch is deze wel met de blok verbonden.
Een wissel is volledig geïsoleerd behalve op 1 rail langs de scherpe kant , deze is verbonden met de A uitgang van een blok.
De andere rail van de scherpe kant van de wissel is wel geïsoleerd en is verbonden met een uitgang van een bezetmelder b1 of b2 of b3 van een CD16. ( de b2 is bij mij ook voorzien van bezetmelding door de 2e CD16 kaart.)

De bezetmelder van de wissel wordt in iTrain ingevuld bij de eigenschappen van de wissel.
De andere bezetmelders worden ingevuld bij de blokeigenschappen .
Re: wissel in een blok ja of nee
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: wissel in een blok ja of nee
Dag allemaal,

bedankt voor jullie reacties, en goede informatie, ik kan hier al een heel eind mee verder, nu ik zeker weet dat een wissel niet in een blok behoort, kan ik nu terug onder de tafel om de bekabeling verder te zetten. ik zal dan wel enkele terugmelders extra moeten voorzien in mijn budget

groetjes Freddy
Re: wissel in een blok ja of nee
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: wissel in een blok ja of nee
Hallo allemaal,

nuttig topic!  :thumbup:
Dit blijf ik zeker volgen.
Zelf ben ik vandaag bezig geweest om een C-rail-wissel als bezetmelder te maken maar daar ben ik nog niet uit.
Ik zit te stoeien met de stroom.
Je wilt nl een rail zowel rechtdoor als afbuigend als bezetmelder kunnen maken en ik ben nog aan het stoeien met het puntstuk.
Voorlopig is mijn idee om de wissel in zijn geheel te isoleren (behalve de middenleider).
Als ik denk een goedwerkende oplossing te hebben zal ik deze plaatsen.
Morgen ga ik eerst op mijn gemak dit topic nog eens goed bestuderen.
Tips en opmerkingen zijn van harte welkom!
Re: wissel in een blok ja of nee
Makkelijkst is om stroomdetectie toe te passen op de wissels...

Groeten Sander .
Re: wissel in een blok ja of nee
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: wissel in een blok ja of nee
 @citaat
Maakt het dan niet uit dat de rest massadetectie is?

Henk
Re: wissel in een blok ja of nee
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: wissel in een blok ja of nee
Kijk hier eens, naar beneden scrollen en kijken bij een ouderwetserige oplossing.
Het kleine circuit met transistor gebruiken, die kun je direct op een S88 aansluiten.
Je past stroomdetectie toe en zet dit om naar een voor de S88 te begrijpen signaal.

http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_3.htm

Re: wissel in een blok ja of nee
Wissels zijn vrij makkelijk aan te passen.
Stroom detectie is leuk ,maar terug melding op een wissel is vast bedoeld om de hele trein te zien.
Anders kun je net zo goed na de wissel detecteren.

Je moet de À uit het middengebied slopen.
En de verbindingen die naar het scharnierpunt lopen doorsnijden.

Draad aan het vrijgekomen gebied solderen.

Ik heb mijn exemplaren gepolariseerd. En sommige van detectie voorzien.
Mogelijk vind je nog wat info in mijn bouwdraadje. Of het artikel dat hiervan voor in de encyclopedie is gemaakt.

Robin
Re: wissel in een blok ja of nee
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: wissel in een blok ja of nee
Dag Robin,

Vanochtend kwam ik er ook achter dat de A wegslopen de oplossing is.

Citaat van: Hero op zondag 28 februari 2016, 23:09:35
Mogelijk vind je nog wat info in mijn bouwdraadje. Of het artikel dat hiervan voor in de encyclopedie is gemaakt.
Kun je iets specifieker zijn?
Je bouwdraadje bevat 24 pagina's dus dat is lang zoeken voordat je daar door heen bent.
Met de encyclopedie bedoel je de Wiki mag ik aannemen.
Heb je een tip voor een zoekargument?
Op wissel en bezetmelder krijg ik er niets uit wat naar jouw artikel verwijst.

Twee linkjes zou nog mooier zijn.

Henk
Re: wissel in een blok ja of nee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wissel in een blok ja of nee
Re: wissel in een blok ja of nee
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: wissel in een blok ja of nee
Jan Willem,

Niemand is perfect. Ik zeker niet.

Ik ben blij met de linkjes.

Dank je wel.
Re: wissel in een blok ja of nee
Mooi dat je al geholpen bent.

Voor de gehaaste lezer bevat mijn draadje ook nog een inhoudsopgave.  ;)

Robin
Re: wissel in een blok ja of nee
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: wissel in een blok ja of nee
 @citaat

Robin,

Voor je draadje moet je zeker geen haast hebben.
Ik ben maar op pagina 24 begonnen met het zoeken naar de inhoudsopgave (en gevonden).

Overmorgen op zoek naar een nieuwe glasvezelpen. Kan mijn huidige niet vinden.
Verder nog een potje S-39 RVS aanschaffen.
De rest heb ik wel.

Ik ben blij dat je eea zo goed gedocumenteerd hebt.

Dank.

Henk 
Re: wissel in een blok ja of nee
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wissel in een blok ja of nee
Citaat van: ronaldk op zondag 28 februari 2016, 11:10:38
Onthoud gewoon dat een wissel geen onderdeel van een blok is.

Digitale blokgrenzen.  B)
Ik denk dat ik er analoog geen boodschap aan heb.

Een van de analoge oplossingen van een wisselstraatk:

(bron:http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62500.msg1101594#msg1101594)

De wisselstand van de wisselstraat bepaalt welk gedeelte rijspanning krijgt.
Dat zegt op zich verder niets over die wisselstraat, en niet of die wisselstraat een blok vormt. Het kan allemaal, maar het hoeft niet. Hoe je het interpreteert, hang af van de gehanteerde definitie van een blok.