Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)

Gestart door RuudH0 donderdag 25 februari 2016, 21:57:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
hoi luitjes,

Voor de digitale aansturing van een wachtsein, in dit geval de viessmann 4519 , heb ik een rosoft WDD(4) decoder gekocht.
En in dit geval stuurt itrain icm met een CS2 de boel aan.
Nu is de rosoft handleiding wel erg summier en de viessmann handleiding geeft alleen maar een analoge aansluiting weer.
Nu heb ik geprobeerd om de boel aan te sluiten maar ik krijg zowiezo de WDD(4) decoder niet geprogrammeerd, maw ik kan het ding geen adres toekennen.
Het rode lamp brand wel, maar het gele lampje gaat niet branden als ik op de "knop"  druk.
Ik kom als een decoder- elektronica leek hier niet verder mee :-( en heb eigenlijk hulp nodig.
dus bij deze ....help

mvg, Ruud
Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
Beste Ruud

De rosoft WDD 4 is niet geschikt voor seinen. je hebt nodig de SDD 4 oftewel de seindecoder en niet de wisseldecoder.

Het is dezelfde print, alleen het programmeerbaar IC moet de sticker seindecoder hebben, anders gaat het niet lukken.

groeten van teunis

Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
Teunis,

op de rosoft site staat vermeldt dat deze decoder ook als seindecoder te gebruiken is, je moet alleen wel de juiste configuratie bestellen .

quote rosoft;


CiteerWDD

Wissel Decoder DCC

Ook configureerbaar als Sein/Schakeldecoder.

oja...er zit idd zo'n sein sticker op de IC

Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
beste Ruud

De WDD en SDD van rosoft zijn heel mooi maar deze werken ALLEEN met DCC.
Stuurt je CS2 een DCC formaat uit?
Ik denk het niet!

Teunis
Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
Beste Ruud,

Hulp voor je zal wel komen in de vorm van een berichtje van Sprinter, die deze decoders heel goed kent, verder is de suggestie van Teunis heel goed: controleer of je CS2 ook op DCC staat en wellicht moet je ook iets in de definitie van de decoder in het CS2, maar dat zullen de CS2 kenners je nog wel vertellen.

Groet, Anne W
Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
Beste Teunis,

De CS2 kan ook DCC format aan, per artikel kan je kiezen tussen motorola of dcc
Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
Hoi Anne W,

In dit geval adres 90 gekozen,  artikel rangeersein geselecteerd en DCC ingesteld.


Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
Beste Ruud,

Nog een "check" vraagje, heb je ook de hulpspanning aangesloten?

Groet, Anne W
Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
Hallo Ruud

Mss alles eens resetten?

Werkt dat niet dan is het "sein" IC mogelijk overleden, dat gaat overigens heel snel.

teunis
Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
Anne W, Teunis,

foto ff bijgevoegd qua aansluiting van de trafo- en digitalevoeding.
Het rode lampje brandt.
In de Rosoft handleiding staat het volgende;

CiteerVoorbeeld:

Druk op het knopje de gele led gaat nu branden.


Om de wisseldecoder in te stellen op basisadres 2 (adres 5 t/m 8) met een max. pulsduur op de uitgangen van
0,25 sec. (modus 0) schakel je adres 5 afbuigend. Adres 5 is het 1e adres van basisadres 2.

Het gele ledje is nu weer uit.

Echter het eerst volgende vrije adres op de CS2 is ergens in de 50.
Ik denk dat ik een mailtje naar Wim Ros stuur om te vragen hoe je een ander adres in kan voeren.

mvg, Ruud
Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
Beste Ruud,

Hele goede gedachte, ik weet niet of het eerste adres van een serie van 4 geëist wordt, 50 is in ieder geval geen eerste adres, 5 + 44 = 49.

Groet, Anne W
Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
Als je gele led niet brandt als je op het knopje drukt kun je verzenden wat je wilt maar er zal niet gebeuren.

Met groet,
Ben.
Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
hoi Ben,

dat snap ik , maar waarom ja ja dat is de vraag waarom brandt het gele ledje niet.
kweet zeker dat de decoder goed is aangesloten, geen brandlucht of brandsschade  :P
Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
Neem even contact op met Wim want zonder geel ledje kun je niets. En vraag gelijk of je een uitgang moet belasten om te kunnen programmeren.
Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
hoi luites,

ff een update,

CiteerDe rosoft WDD 4 is niet geschikt voor seinen. je hebt nodig de SDD 4 oftewel de seindecoder en niet de wisseldecoder.
Teunis, Wim noemt de wissel (WDD) decoders voor seinen SDD, vandaar de spraakverwarring  ;)

CiteerNeem even contact op met Wim want zonder geel ledje kun je niets. En vraag gelijk of je een uitgang moet belasten om te kunnen programmeren.
Ben, toen een trein op baan reed, ging de gele led wel branden bij indrukken, dus tot zover ook weer oplgelost  :)
CiteerHele goede gedachte, ik weet niet of het eerste adres van een serie van 4 geëist wordt, 50 is in ieder geval geen eerste adres, 5 + 44 = 49.

Anne W, van Wim een reactie gekregen over de juiste adressering en die klopt wat jij ook zei, in mijn geval adres 53.  :thumbup:

Ik heb alleen nog geen idee hoe je die wachtsein moet aansluiten.
iemand een idee?


Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
Beste Ruud,

Het wachtsein kent maar één stand: lampjes branden, doorrijden op rangeersnelheid, dus er is geen "brandende" roodstand, als de lampjes uit zijn dan betekent dat "stoppen".

Dus het sein kent maar één aansluiting voor de seinlampen, deze moet dan ook aangesloten worden op de "groene" klem van de decoder, de rode klem blijft leeg.

Dan heeft het sein ook een aansluiting van de verlichtingslamp, dit heeft niets met de decoder te maken, behalve dan dat de massa gemeenschappelijk is met de massa van de seinlampen (dacht ik)

Groet, Anne W
Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
 :-(   ben bang dat de decoder overleden is.(je kent het wel...brandlucht)
maar niet getreurd want op de LDT site staat een pracht van een aansluitvoorbeeld middels een LDT schakeldecoder...die dus maar gekocht.
ook maar een nieuwe draaischijfdecoder van dezelfde fabrikant gekocht want door de kortsluiting is ook deze naar de maan.
ach .... :o)
Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
Hallo Ruud

Direct bij LDT duitsland besteld en gekocht?
Jammer.

Groeten van teunis

Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
hoi Teunis,

nee gekocht bij AnWmodeltreinen, 5 euri goedkoper dan op de LDT website
Re: viessmann 4519 wachtsein aansturing door een rosoft WDD(4)
 O:-D de decoder was achteraf niet stuk.....de stekker van de trafo zat niet goed.....dus de nieuwe decoder hier op het forum aan een medelid verkocht.
De 2 wachtseinen zijn geinstalleerd en werken perfect op de LDT schakeldecoder....ben dus weer opgelucht... B)