Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

starten met digitale besturing en rijden.

Gestart door Cees van der Velde zondag 02 oktober 2016, 21:06:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
starten met digitale besturing en rijden.
Ik bezit een flink aantal digitale marklin modellen,maar een baan heb ik (nog) niet.
Deze is in de ontwerp fase.
Nu wil ik,voor ik evt ga investeren,een testbaantje maken waarop ik 2 loc"jes wil laten rijden,die ik via een pc  met daarop koploper geautomatiseerd wil laten rijden.
Dit om ervaring hiermee op te doen en wat te proberen!
Ik weet dat ik hiervoor een aansturing nodig heb,plus terugmeldingen vanaf de baan.
Mijn vraag is nu,wat kan ik hiervoor het beste aanschaffen?
Re: starten met digitale besturing en rijden.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: starten met digitale besturing en rijden.
Om je signalen via de pc te versturen zal je een interface en een centrale moeten hebben.
Je centrale zal moeten worden gevoed door een transformator. (bv 6002*)
Om bezetmeldingen te signaleren en naar de centrale te versturen worden terugmelders S88 (6088*, voor 16 terugmeldingen) gebruikt.
Om een magneetartikel (wissel / sein) aan te sturen worden decoders k83 (6083*, voor 4 wissels ed) gebruikt.
Om stroomkringen te schakelen is er de k84. (6084*; voor 4 1-polige wisselcontacten)

(* = Marklin artikelen; ouder cat.nr. Inmiddels zijn er andere, doch de oudere functioneren ook.)

Dit was het even in een notedop.
Er is een manier om zelf een low-budget centrale met interface te maken uit een delta-stuurapparaat.
Precies weet ik het niet meer, maar het moet hier op het forum ergens vermeld staan.

M.v.g. Marcel
Re: starten met digitale besturing en rijden.
Heb het ook via een delta booster aan de praat gekregen.
De delta kost ongeveer 20 euro, goedkoper is aan een booster niet te komen en zeker voor een testbaan moet dat genoeg zijn.
Moet er wel bij vertellen dat ik er een rondje mee heb gereden maar verder niks extra heb aangesloten.
Zoek eens op Google naar marklin delta als booster, vind je erg veel informatie.
Succes ermee.
Re: starten met digitale besturing en rijden.
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: starten met digitale besturing en rijden.
dag Cees,

Als je voorlopig nog niet te veel wilt investeren voor je testbaan, zou je ook DDW als centrale
kunnen overwegen. Dan heb je wel een oude pentium PC met seriele en parallele poort nodig.
Een delta control 4f als booster om het signaal te versterken en rijden maar.